Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arild Grande, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt og Rigmor Aasrud, fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette Tønder, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til forslag 1 som tar til orde for å utvide ordningen med momskompensasjon for frivillige til også å gjelde oppgradering og utbygging av organisasjonseide kulturbygg. Ordningen med kompensasjon av merverdiavgift til frivillige organisasjoner ble etablert i 2010. I 2014 er ordningen på 1,2 mrd. kroner. Komiteen mener dette viser at ordningen er med på å vesentlig bedre rammevilkårene for frivilligheten gjennom et betydelig bidrag fra staten til det frivillige. Komiteen oppfatter at dagens ordning er relativt enkel, da det enkelte lag eller den enkelte organisasjon søker, og ytterligere rapportering ikke er nødvendig. Med dagens ordning er det momskompensasjon for utgifter knyttet til vedlikehold av eksisterende bygg. Oppgradering eller utbygging gir ikke rett til kompensasjon. Komiteen erfarer at da ordningen ble opprettet, ble det lagt til grunn at nybygg og oppgraderinger utover dagens standard ikke skulle kompenseres, da dette ville legge bånd på en for stor andel av midlene og dermed ramme andre aktiviteter i det frivillige.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at selve innretningen av tilskuddsordningen for mva-kompensasjon til idrettsanlegg, som ble innført av den rød-grønne regjeringen i 2010, gjør den uforutsigbar for søkerne. Flertallet viser til at den rød-grønne regjeringen i sitt forslag til budsjett for 2014 reduserte budsjettposten med 8 mill. kroner til 55 mill. kroner, og selv etter at regjeringen Solberg økte denne posten med 10 mill. kroner, viser det seg å være en underdekning på 50 mill. kroner dette året. Selv om behovet ser ut til å øke fra år til år, vil store svingninger i antallet ferdige anlegg og størrelsen på disse utfordre budsjetteringen. Flertallet er derfor fornøyd med at regjeringen varsler at de sammen med idretten vil vurdere en justering av reglene for ordningen. Flertallet merker seg videre at komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet i denne saken om organisasjonseide kulturbygg i stedet drøfter idrettsanlegg, som ligger under andre budsjettkapitler enn hva dette representantforslaget dreier seg om.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at det er en betydelig underfinansiering av momskompensasjonsordningen både på kap. 315 post 70 og post 82. En rekke idrettslag har fått betydelige avkortninger på forventede refusjoner siden refusjonsgraden bare ble litt over 50 prosent. Disse medlemmer viser i den forbindelse til sitt forslag i revidert nasjonalbudsjett 2014 der posten for anleggsmoms ble styrket med 35 mill. kroner. Disse medlemmer registrerer også at det i Prop. 1 S (2014–2015) ikke er lagt inn vesentlige økninger på disse postene utover prisstigning.

Videre viser komiteen til forslag 2 hvor det bes om en egen tilskuddsordning, innenfor den desentraliserte ordningen for lokale og regionale kulturbygg. Komiteen peker på at det er et fylkeskommunalt ansvar å administrere dette. Tilskuddene kan gis til ulike kulturbygg og kan benyttes til ombygging og oppgradering, men ikke til vedlikehold eller drift. Så vidt komiteen registrerer, er det en ordning som fungerer tilfredsstillende og har en god fordeling. Både den sittende og forrige regjering har vært opptatt av å styrke momskompensasjonsordningen for frivilligheten. Det er etter komiteens syn viktigst å først fullfinansiere dagens ordning før en innlemmer nye elementer i ordningen.