14. Tilskudd til tros- og livssynssamfunn
Under programkategori 8.15 Samfunns- og frivillighetsformål behandles kap. 310 i denne innstillingen. Kapitlet gjelder tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke.
Det foreslås en bevilgning på kr 320 098 000 under dette kapitlet.
Tilskuddet til trossamfunn og livssynssamfunn er en lovhjemlet overslagsbevilgning, beregnet ut fra medlemstall.
Komiteen legger til grunn at regjeringen vil føre en aktivt støttende tros- og livssynspolitikk og aktivt fremme tros- og livssynsmessig virksomhet.
Komiteen viser til at tilskuddet til trossamfunn og livssynssamfunn er en lovhjemlet overslagsbevilgning, beregnet ut fra medlemstall. Tilskuddsordningen skal sikre stor grad av økonomisk likebehandling av de ulike tros- og livssynssamfunnene i Norge.
Komiteen viser til at flesteparten av innbyggerne tilhører Den norske kirke, men tallet på personer som tilhører andre tros- og livssamfunn er økende.
Det økende mangfoldet kan i stor grad knyttes til innvandring. Den romersk-katolske kirke representerer nå den største kristne trosretningen utenfor Den norske kirke. Islam er den nest største religionen i Norge, målt i medlemstall. Human-Etisk Forbund er det største livssynssamfunnet. Komiteen legger til grunn at dialog og samarbeid fremmer gjensidig forståelse og respekt for både felles verdier og ulikheter i samfunnet.
Komiteen ser at en økning av medlemmer i ulike trossamfunn gir behov for nøytrale lokaliteter som ivaretar disse samfunnenes ulike behov. Komiteen slutter seg til regjeringens forslag om å tilrettelegge for at det etableres flere livssynsnøytrale seremonirom i kommunene. Komiteen registrerer at tilskudd til seremonirom er en prøveordning som skal evalueres i 2015.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettforliket av 21. november 2014 der det ble satt av 16 mill. kroner i omstillingsmidler til Den norske kirke, jf. kap. 340. Som følge av dette går flertallet inn for å øke tilskuddet til andre tros- og livssynssamfunn over post 70 med 2,4 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til finansinnstillingen hvor Arbeiderpartiet foreslo å bevilge 16 mill. kroner i omstillingsmidler til Den norske kirke over kap. 340 post 1. Som en følge av dette ble det også foreslått å øke tilskuddet til andre tros- og livssynssamfunn med 2,4 mill. kroner over post 70.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til forliket av 21. november 2014 hvor bevilgningene til tilskudd til private kirkebygg settes til 5 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til forliket av 21. november 2014 om å øke bevilgningene til tilskudd til private kirkebygg med 5 mill. kroner. Dette medlem ønsker en å øke tilskuddet ytterligere, og viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett hvor det foreslås å bevilge 10 mill. kroner til tilskudd til private kirkebygg.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg regjeringens forslag om å avvikle tilskuddsordningen til private kirkebygg. Disse medlemmer mener at hensynet til likebehandling av ulike tros- og livssynssamfunn tilsier at det er riktig å opprettholde denne ordningen. Siden kirkebygg i bruk av Den norske kirke finansieres og forvaltes av det offentlige gjennom de kirkelige fellesrådene, mener disse medlemmer at det offentlige også bør gi tilskudd til tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke og private stiftelser og private organisasjoner innenfor Den norske kirke.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative budsjettforslag foreslo å opprettholde tilskudd til privateide kirkebygg og øke bevilgningen på post 75 med 10 mill. kroner.