4. Forslag fra mindretall
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
Justis
(Rammeområde 5)
I
På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |||
Utgifter | |||||||
61 | Høyesterett | ||||||
1 | Driftsutgifter | 92 352 000 | |||||
400 | Justis- og beredskapsdepartementet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 344 411 000 | |||||
23 | Spesielle driftsutgifter, forskning og kunnskapsutvikling, kan overføres | 28 816 000 | |||||
50 | Norges forskningsråd | 21 863 000 | |||||
71 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | 12 791 000 | |||||
410 | Tingrettene og lagmannsrettene | ||||||
1 | Driftsutgifter | 1 811 200 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 77 279 000 | |||||
411 | Domstoladministrasjonen | ||||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 410 post 1 | 74 846 000 | |||||
413 | Jordskiftedomstolene | ||||||
1 | Driftsutgifter | 218 162 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 9 686 000 | |||||
414 | Forliksråd og andre domsutgifter | ||||||
1 | Driftsutgifter | 176 546 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 39 761 000 | |||||
430 | Kriminalomsorgen | ||||||
1 | Driftsutgifter | 3 750 582 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under kap. 430 post 1 | 86 424 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 30 602 000 | |||||
60 | Refusjoner til kommunene, forvaringsdømte mv., kan overføres | 90 554 000 | |||||
70 | Tilskudd | 21 839 000 | |||||
432 | Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS) | ||||||
1 | Driftsutgifter | 185 295 000 | |||||
440 | Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten | ||||||
1 | Driftsutgifter | 13 372 176 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 311 186 000 | |||||
22 | Søk etter omkomne på havet, i innsjøer og vassdrag, kan overføres | 8 932 000 | |||||
23 | Sideutgifter i forbindelse med sivile gjøremål | 11 262 000 | |||||
60 | Tilskudd til kommuner til SLT-tiltak | 5 501 000 | |||||
70 | Tilskudd | 61 742 000 | |||||
71 | Tilskudd Norsk rettsmuseum | 4 703 000 | |||||
73 | Tilskudd til EUs grense- og visumfond | 116 644 000 | |||||
442 | Politihøgskolen | ||||||
1 | Driftsutgifter | 572 345 000 | |||||
444 | Politiets sikkerhetstjeneste (PST) | ||||||
1 | Driftsutgifter | 631 263 000 | |||||
445 | Den høyere påtalemyndighet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 191 205 000 | |||||
446 | Den militære påtalemyndighet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 7 803 000 | |||||
448 | Grensekommissæren | ||||||
1 | Driftsutgifter | 6 242 000 | |||||
451 | Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap | ||||||
1 | Driftsutgifter | 630 705 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 4 164 000 | |||||
70 | Overføringer til private | 13 280 000 | |||||
452 | Sentral krisehåndtering | ||||||
1 | Driftsutgifter | 26 338 000 | |||||
454 | Redningshelikoptertjenesten | ||||||
1 | Driftsutgifter | 675 494 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 477 388 000 | |||||
455 | Redningstjenesten | ||||||
1 | Driftsutgifter | 91 015 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 21 021 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 11 728 000 | |||||
71 | Tilskudd til frivillige organisasjoner i redningstjenesten | 40 170 000 | |||||
72 | Tilskudd til nød- og sikkerhetstjenester | 100 827 000 | |||||
460 | Spesialenheten for politisaker | ||||||
1 | Driftsutgifter | 40 101 000 | |||||
466 | Særskilte straffesaksutgifter m.m. | ||||||
1 | Driftsutgifter | 1 209 588 000 | |||||
467 | Norsk Lovtidend | ||||||
1 | Driftsutgifter | 3 315 000 | |||||
468 | Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker | ||||||
1 | Driftsutgifter | 15 103 000 | |||||
469 | Vergemålsordningen | ||||||
1 | Driftsutgifter | 168 780 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 72 208 000 | |||||
470 | Fri rettshjelp | ||||||
1 | Driftsutgifter | 765 111 000 | |||||
72 | Tilskudd til spesielle rettshjelptiltak | 38 333 000 | |||||
471 | Statens erstatningsansvar og Stortingets rettferdsvederlagsordning | ||||||
71 | Erstatningsansvar m.m., overslagsbevilgning | 68 917 000 | |||||
72 | Erstatning i anledning av straffeforfølging, overslagsbevilgning | 21 868 000 | |||||
73 | Stortingets rettferdsvederlagsordning | 61 980 000 | |||||
472 | Voldsoffererstatning og rådgiving for kriminalitetsofre | ||||||
1 | Driftsutgifter | 28 920 000 | |||||
70 | Erstatning til voldsofre, overslagsbevilgning | 371 894 000 | |||||
473 | Statens sivilrettsforvaltning | ||||||
1 | Driftsutgifter | 42 554 000 | |||||
474 | Konfliktråd | ||||||
1 | Driftsutgifter | 96 417 000 | |||||
475 | Bobehandling | ||||||
1 | Driftsutgifter | 65 925 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 7 002 000 | |||||
Totale utgifter | 27 544 159 000 | ||||||
Inntekter | |||||||
3400 | Justis- og beredskapsdepartementet | ||||||
1 | Diverse inntekter | 2 564 000 | |||||
2 | Refusjon av ODA-godkjente utgifter | 1 167 000 | |||||
3410 | Rettsgebyr | ||||||
1 | Rettsgebyr | 292 893 000 | |||||
3 | Diverse refusjoner | 1 698 000 | |||||
3413 | Jordskiftedomstolene | ||||||
1 | Saks- og gebyrinntekter | 15 588 000 | |||||
2 | Sideutgifter | 9 777 000 | |||||
3430 | Kriminalomsorgen | ||||||
2 | Arbeidsdriftens inntekter | 87 953 000 | |||||
3 | Andre inntekter | 16 111 000 | |||||
4 | Tilskudd | 2 197 000 | |||||
3432 | Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS) | ||||||
3 | Andre inntekter | 972 000 | |||||
3440 | Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten | ||||||
1 | Gebyr – pass og våpen | 260 030 000 | |||||
2 | Refusjoner mv. | 387 312 000 | |||||
3 | Salgsinntekter | 102 385 000 | |||||
4 | Gebyr – vaktselskap | 1 488 000 | |||||
5 | Personalbarnehage | 5 532 000 | |||||
6 | Gebyr – utlendingssaker | 198 395 000 | |||||
7 | Gebyr – sivile gjøremål | 583 001 000 | |||||
3442 | Politihøgskolen | ||||||
2 | Diverse inntekter | 15 294 000 | |||||
3 | Inntekter fra Justissektorens kurs- og øvingssenter | 17 004 000 | |||||
3444 | Politiets sikkerhetstjeneste (PST) | ||||||
2 | Refusjoner | 19 003 000 | |||||
3451 | Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap | ||||||
1 | Gebyr | 138 274 000 | |||||
3 | Diverse inntekter | 24 582 000 | |||||
6 | Refusjon | 2 000 000 | |||||
3454 | Redningshelikoptertjenesten | ||||||
1 | Refusjoner | 23 820 000 | |||||
3469 | Vergemålsordningen | ||||||
1 | Vergemåls-/representantordning, ODA-godkjente utgifter | 9 139 000 | |||||
3470 | Fri rettshjelp | ||||||
1 | Tilkjente saksomkostninger m.m. | 3 689 000 | |||||
3473 | Statens sivilrettsforvaltning | ||||||
1 | Diverse inntekter | 5 000 | |||||
3474 | Konfliktråd | ||||||
2 | Refusjoner | 2 570 000 | |||||
Totale inntekter | 2 224 443 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2015 kan:
1.
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 61 post 1 | kap. 3061 post 3 |
kap. 400 post 1 | kap. 3400 post 1 |
kap. 410 post 1 | kap. 3410 post 3 |
kap. 411 post 1 | kap. 3411 post 3 |
kap. 413 post 1 | kap. 3413 post 1 |
kap. 413 post 21 | kap. 3413 post 2 |
kap. 430 post 1 | kap. 3430 postene 3 og 4 |
kap. 430 post 21 | kap. 3430 post 2 |
kap. 432 post 1 | kap. 3432 post 3 |
kap. 440 post 1 | kap. 3440 postene 2, 3, 4 og 5 |
kap. 442 post 1 | kap. 3442 postene 2 og 3 |
kap. 444 post 1 | kap. 3444 post 2 |
kap. 451 post 1 | kap. 3451 postene 3 og 6 |
kap. 454 post 1 | kap. 3454 post 1 |
kap. 455 post 1 | kap. 3455 post 1 |
kap. 473 post 21 | kap. 3473 post 1 |
kap. 474 post 1 | kap. 3474 post 2 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
2. overskride bevilgningen under kap. 451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 1 Driftsutgifter med inntil 75 pst. av inntekter ved salg av sivilforsvarsanlegg og fast eiendom. Inntekter inntektsføres under kap. 3451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 40 Salg av eiendom mv.
III
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2015 kan bestille varer utover den gitte bevilgning, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
440 | Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten | ||
1 | Driftsutgifter | 65 mill. kroner | |
454 | Redningshelikoptertjenesten | ||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 459 mill. kroner |
IV
Videreføring av bobehandling
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2015 kan bestemme at det under ordningen med utgifter til fortsatt bobehandling pådras forpliktelser utover gitt bevilgning under kap. 475 Bobehandling, post 21 Spesielle driftsutgifter, med inntil 10 mill. kroner, men slik at totalrammen for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 33 mill. kroner.
V
Nettobudsjetteringsfullmakt
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2015 kan:
1. trekke politiets direkte utgifter til oppbevaring, tilsyn og salg av beslag fra salgsinntekten, før det overskytende inntektsføres under kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse.
2. trekke salgsomkostninger ved salg av faste eiendommer fra salgsinntekter, før det overskytende inntektsføres under kap. 3451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 40 Salg av eiendom mv.
3. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 473 Statens sivilrettsforvaltning, post 1 Driftsutgifter, inntektene ved avholdelse av kurs og konferanser i regi av Konkursrådet, samt inntekter fra rådets øvrige virksomhet.
4. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 475 Bobehandling, post 21 Spesielle driftsutgifter, tilbakebetalte inntekter under ordningen med utgifter til bobehandling.
VI
Stortingets rettferdsvederlagsordning
Stortingets utvalg for rettferdsvederlag får fullmakt til å tilstå rettferdsvederlag av statskassen med inntil 250 000 kroner for hver enkelt søknad, men slik at grensen er 500 000 kroner for hivofre og 300 000 kroner for tidligere barn i barnehjem, offentlige fosterhjem og spesialskoler. Søknader der utvalget anbefaler å innvilge erstatning som er høyere enn nevnte beløp, fremmes for Stortinget til avgjørelse. Det samme gjelder søknader som etter utvalgets vurdering reiser spørsmål av særlig prinsipiell art.
VII
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2015 kan overdra Espeland fangeleir i Bergen kommune vederlagsfritt til stiftelsen Espeland fangeleir.
VIII
Avhending av sivilforsvarsanlegg
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2015 kan overdra sivilforsvarsanlegg til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen redegjøre for hvordan Fremskrittspartiets forslag om jobbgaranti til politistudenter, jf. Dokument 8:97 S (2012–2013), er tenkt innfridd i inneværende stortingsperiode.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen komme tilbake på egnet måte med en presis oppstilling av budsjettet på kapittel og post hvor merverdiavgiften føres på vanlig måte.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen presentere en nasjonal plan for å tilrettelegge for sentre for samtrening og kompetansebygging mellom nød- og beredskapsetatene.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen etablere pilotprosjekt for ett eller flere nasjonale kompetansesenter for øving og samvirke innenfor samfunnssikkerhet og beredskap.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen lage en nasjonal, sektorovergripende cybersikkerhetsstrategi.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak som svarer på om regjeringen har nådd sitt eget mål om å få ned årsgjennomsnittsventetidene til 40 dager ved Statens barnehus. Jf. mål i tiltaksplanen «En god barndom varer livet ut», hvor dette målet skal være oppnådd i løpet av 2014.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen om å legge frem en sak med tiltak for å få ned ventetidene for dommeravhør av barn ved Statens barnehus og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen legge frem en plan for hvordan man kan skaffe flere barneleger med sosialpediatrisk kompetanse ved landets sykehus.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen legge frem en plan for hvordan alle barnehus i landet skal sikres like vilkår for finansiering av medisinsk personell og kompetanse.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen arbeide for at Kontoret for voldsoffererstatning blir satt i stand til å levere en tjeneste som ikke ført til at offer for vold i nære relasjoner må vente på å få betalt ut sin rettmessige voldsoffererstatning og komme tilbake til Stortinget med en sak som vil konkretisere dette ytterligere.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak med forslag til tiltak for å styrke den frie rettshjelpen i Norge.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte om hvordan styrke sikkerheten ved landets tinghus og lagmannsretter.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen i revidert budsjett 2015 komme tilbake med redegjørelse av hvordan Stortingets vedtak om å redusere glattcellebruken er fulgt opp, deriblant med oversikt over hvor mange celler som er utbedret, samt hvilke planer som foreligge for videre utbedringer.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen komme tilbake på egnet måte med oversikt over hvilken effektiviseringsgevinst som er beregnet frigjort i forbindelse med omorganiseringen av Kriminalomsorgen fra tre til to forvaltningsnivåer og hva effektiviseringen skal brukes til, jf. Prop. 1 S (2014–2015) der regjeringen beskriver at omorganisering av kriminalomsorgen skal gi mindre byråkrati og mer tjenesteproduksjon.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen legge frem en konkret plan for Stortinget over hvordan departementet skal følge opp og utbedre situasjonen for alvorlig psykisk syke og innsatte med store atferdsproblemer i egen sak.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen legge frem en plan for Stortinget om hvordan regjeringen vil bedre forholdene for kvinnelige innsatte, på kort og lang sikt.
Forslag 18
Stortinget ber om at det kommer en egen sak om etablering av soning i utlandet der en redegjør for forhold som gjelder rettighet, oppfølging av innsatte, konsekvenser for antall stillinger i Norge og norske ansattes rolle i utenlandske fengsler, inkludert lønn og arbeidsforhold, når soningsstedet er et utenlandsk fengsel, jf. Prop. 1 S (2024–2015) der regjeringen har pekt på midlertidig leie av fengselsplasser for innsatte dømt etter forbrytelse mot norsk lov.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om hvordan den offentlige salærsatsen kan økes i tråd med den generelle lønnsveksten.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om hvordan man kan øke rekrutteringen av kvinner til lederstillinger i politiet.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om hvordan Politidirektoratet kan effektiviseres.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om hvordan man kan bedre rekrutteringen til jordskiftedomstolene.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om mulige områder for etablering av nye barnehus.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen legge frem sak som belyser hvordan Norge kan skjerpe grensekontrollen innenfor rammene av Schengen-avtalen.