Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innledning

Finansdepartementet legger i denne proposisjonen fram forslag til vedtak om endringer i ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift og forslag til kompensasjon for de sektorene som ifølge EFTA Surveillance Authoritys (ESAs) retningslinjer for regionalstøtte, ikke lenger kan få differensiert arbeidsgiveravgift. Det vises til omtalen i Meld. St. 2 (2013–2014) Revidert nasjonalbudsjett 2014 for en nærmere gjennomgang av prosessen med å notifisere ordningen.

Regjeringen har lagt vekt på å videreføre en generell og sektorovergripende differensiert arbeidsgiveravgift. Den differensierte arbeidsgiveravgiften er et av de viktigste distriktspolitiske virkemidlene i Norge. Ordningen virker målrettet ved å favorisere bruk av arbeidskraft framfor andre innsatsfaktorer som f.eks. maskiner og transporttjenester, og ved å favorisere bruk av arbeidskraft i distriktene framfor i sentrale strøk. På denne måten stimuleres arbeidsmarkedet i distriktene, noe som gir grunnlag for økt bosetting. Ordningen er forutsigbar fordi den er tilgjengelig for de fleste arbeidsgivere i distriktene. Sammenlignet med f.eks. søknadsbaserte støtteordninger er den differensierte arbeidsgiveravgiften mindre administrativt krevende både for arbeidsgivere og myndigheter.

Differensiert arbeidsgiveravgift innebærer at arbeidsgivere i distriktene betaler lavere avgift enn den generelle satsen på 14,1 pst. Kommunene er inndelt i soner, og satsen er gradert fra 0 til 14,1 pst. i de ulike sonene. Ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift består av en generell del som anses som regional statsstøtte, og en fribeløpsordning innenfor rammene av det som defineres som bagatellmessig støtte i EU-regelverket. Den generelle delen av ordningen må være godkjent av ESA før den tilstås mottakerne.

Dersom støtten under den generelle delen av ordningen tilstås før ESA har godkjent ordningen, vil dette innebære et brudd på Norges forpliktelser etter EØS-avtalen. ESAs godkjennelse forutsetter at støtten ytes i tråd med ESAs retningslinjer for regionalstøtte. Europakommisjonen vedtok nye retningslinjer for regional statsstøtte 19. juni 2013, og ESA vedtok sine retningslinjer 23. oktober 2013. I forbindelse med revisjonen av disse retningslinjene har Norge forpliktet seg til å avvikle gjeldende ordning for differensiert arbeidsgiveravgift innen utløpet av juni 2014. Norske myndigheter har notifisert ordningen på nytt for perioden 1. juli 2014 til 31. desember 2020. Endringer i retningslinjene innebærer imidlertid endringer i regelverket for den differensierte arbeidsgiveravgiften.

Norske myndigheter notifiserte den differensierte arbeidsgiveravgiften til ESA 13. mars 2014. Notifikasjonen var basert på de signalene ESA hadde gitt i dialogen med norske myndigheter om innholdet i de nye retningslinjene. Ifølge de nye retningslinjene kan enkelte sektorer ikke lenger bruke differensiert arbeidsgiveravgift. I brev av 2. mai 2014 stilte ESA spørsmål om sektordefinisjonene som var lagt til grunn i notifikasjonen og om evaluering av ordningen. Svarbrev til ESA ble sendt 20. mai 2014.

Norske myndigheter har hatt møter med Europakommisjonen og med ESA i slutten av mai. Basert på bl.a. brev av 2. juni 2014 fra Kommisjonen til norske myndigheter ble den differensierte arbeidsgiveravgiften notifisert på nytt den 3. juni 2014. I denne notifikasjonen tas det utgangspunkt i at Kommisjonen har akseptert snevrere definisjoner av energi- og transportsektorene enn det som ble brukt i notifikasjonen 13. mars 2014. ESA har ennå ikke godkjent den notifiserte ordningen, men norske myndigheter har en god dialog med ESA om dette, og håper på en snarlig avklaring. Regjeringen vil orientere Stortinget straks ESAs vedtak foreligger.

Regjeringen foreslår at alle kommuner som i dag har differensiert arbeidsgiveravgift, fortsatt skal omfattes av ordningen. Videre foreslår regjeringen at ordningen utvides med 31 nye kommuner fra 1. juli 2014. Disse kommunene, med til sammen om lag 156 000 innbyggere, har hatt en svak utvikling i folketall, sysselsetting eller økonomisk vekst. Følgende kommuner foreslås innlemmet i ordningen fra 1. juli:

  • Hedmark: Kongsvinger, Nord-Odal, Sør-Odal, Eidskog, Grue, Åsnes, Våler og Åmot

  • Oppland: Søndre Land og Nordre Land

  • Buskerud: Rollag

  • Telemark: Drangedal, Nome og Hjartdal

  • Aust-Agder: Risør, Gjerstad og Åmli

  • Rogaland: Sauda

  • Hordaland: Tysnes, Kvinnherad og Jondal

  • Møre og Romsdal: Vanylven (sone III), Sande, Stordal, Vestnes og Nesset

  • Sør-Trøndelag: Ørland, Agdenes, Bjugn (sone III) og Meldal (sone III)

  • Nord-Trøndelag: Inderøy

Den geografiske utvidelsen av ordningen innebærer en årlig avgiftslettelse for arbeidsgiverne anslått til 500 mill. kroner. Virkningen på budsjettet for 2014 anslås til 250 mill. kroner påløpt og om lag 165 mill. kroner bokført. For at reduksjonen i arbeidsgiveravgift over tid skal virke nøytralt for kommunene, vil regjeringen i statsbudsjettet for 2015 komme tilbake med forslag om justering av kommunenes inntektsrammer. Regjeringen legger ikke opp til justering av inntektsrammene for 2014.

Ordningen, slik den ble notifisert 3. juni, innebærer at hele eller deler av følgende sektorer ikke lenger kan benytte differensiert arbeidsgiveravgift: energisektoren, transportsektoren, flyplasser, stålsektoren, syntetfibersektoren, finans- og forsikringssektoren, samt hovedkontorfunksjoner og visse rådgivningstjenester i konsern. Med forbehold om at ESA godkjenner den reviderte notifikasjonen, har regjeringen fått gjennomslag for snevrere definisjoner av energi- og transportsektorene enn ESA tidligere har signalisert. Følgelig kan flere arbeidsgivere benytte differensiert arbeidsgiveravgift enn det som lå til grunn i notifikasjonen i mars. Den snevrere definisjonen av transportsektoren innebærer at bl.a. drosjebiltransport, flyttetransport, rørtransport, lagervirksomhet og andre tilknyttede tjenester til transport, samt post- og distribusjonstjenester likevel kan inngå i den generelle delen av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift. Tilsvarende innebærer den snevrere definisjonen av energisektoren at bl.a. bergverksdrift og utvinning, herunder olje- og gassutvinning, kan beregne arbeidsgiveravgift etter differensierte satser.

Foretak med virksomhet innenfor landbruk, skogbruk og fiske, som anses å falle utenfor EØS-avtalen, kan fortsette med differensierte satser på samme måte som i dag utenfor den notifiserte ordningen.

Sektorunntakene innebærer at statens inntekter fra arbeidsgiveravgiften anslås å øke med om lag 1,2 mrd. kroner årlig. Virkningen på budsjettet for 2014 anslås til 600 mill. kroner påløpt og om lag 405 mill. kroner bokført.

Regjeringen foreslår følgende tiltak for å kompensere for sektorunntakene i arbeidsgiveravgiften:

  • Fribeløpsordning: Regjeringen foreslår at det innføres en fribeløpsordning (bagatellmessig støtte) for alle unntatte sektorer. Fribeløpsordningen innebærer at arbeidsgivere likevel ikke trenger å betale økt avgift opp til et gitt fribeløp. Beregninger fra Skattedirektoratet tyder på at de fleste transportforetak vil kompenseres fullt ut gjennom fribeløpsordningen. Utvidelsen av fribeløpsordningen gir en årlig avgiftslettelse på 450 mill. kroner. I 2014 gir ordningen kompensasjon på om lag 225 mill. kroner påløpt og 150 mill. kroner bokført.

  • Infrastrukturtiltak i Nord-Norge: Regjeringen foreslår kompensasjon i form av infrastrukturtiltak og økt statlig kjøp av persontransporttjenester på 1,6 mrd. kroner i perioden 2014–2018. I 2014 foreslår regjeringen økte bevilgninger på samlet 124 mill. kroner i slik støtte.

  • Kjøp av transporttjenester: Fylkeskommunenes økte kostnader til kjøp av transporttjenester foreslås kompensert med 44 mill. kroner i 2014 gjennom en økning av skjønnstilskuddet som inngår i fylkeskommunenes frie inntekter.

  • Kompensasjon gjennom nettolønnsordningen: Det foreslås å øke tilskuddet til sysselsetting av sjøfolk for å ta høyde for at rederier innenfor nettolønnsordningen kompenseres med anslagsvis 25 mill. kroner i 2014.

Forslagene innebærer at omfanget av kompenserende tiltak om lag tilsvarer avgiftsøkningen som følger av sektorunntakene. Kompensasjon gjennom fribeløpsordningen og kjøp av transporttjenester kommer alle arbeidsgivere i distriktene til gode. Kompensasjon gjennom nettolønnsordningen vil i hovedsak berøre arbeidsgivere i Nordland, Troms og Finnmark. Infrastrukturtiltakene er rettet mot de tre nordligste fylkene. Basert på anslagene slik de nå foreligger, vil Nord-Norge med regjeringens forslag bli kompensert fullt ut for virkningen av sektorunntakene.

Fribeløpsordningen innebærer en delvis reversering av bortfallet av differensierte satser i arbeidsgiveravgiften. Arbeidsgivere med aktiviteter innenfor de unntatte sektorene kan med fribeløpsordningen likevel beregne arbeidsgiveravgift med reduserte satser. Den reduserte satsen kan benyttes inntil differansen mellom det foretaket faktisk betaler og det foretaket ville ha betalt med en sats på 14,1 pst., når opp i et gitt årlig fribeløp. Fribeløpsordningen kompenserer på denne måten de berørte bedriftene krone for krone inntil kompensasjonen når det gitte fribeløpet. Foretak med få ansatte eller med et lite omfang av sektorunntatte aktiviteter kan med fribeløpsordningen beregne arbeidsgiveravgift med lavere sats for alle lønnskostnader. En arbeidsgiver i sone V der satsen i arbeidsgiveravgiften er 0 pst., vil bli kompensert fullt ut gjennom fribeløpsordningen for lønnskostnader inntil knapt 3,2 mill. kroner. Forutsatt en gjennomsnittlig lønnskostnad på 400 000 kroner per ansatt betyr det at arbeidsgivere med 8 ansatte eller færre ikke vil betale arbeidsgiveravgift i sone V. Arbeidsgivere i sone II der satsen er 10,6 pst., kan ha lønnskostnader på knapt 12,9 mill. kroner og likevel bli kompensert fullt ut gjennom fribeløpsordningen. Foretak med høyere lønnskostnader for sektorunntatte aktiviteter kan beregne arbeidsgiveravgift med lav sats inntil kompensasjonen når fribeløpet, men må deretter beregne avgiften med full sats.

Fribeløpsordningen i arbeidsgiveravgiften er såkalt bagatellmessig støtte som ikke må notifiseres til ESA. Regelverket om bagatellmessig støtte tillater at et samlet støttebeløp til et foretak/konsern på inntil 200 000 euro over en treårsperiode kan gis fritt som støtte uten godkjennelse (100 000 euro for godstransport på vei). I avgiftsvedtaket for arbeidsgiveravgiften er fribeløpsgrensen 450 000 kroner årlig. For godstransport på vei er fribeløpet 225 000 kroner årlig.

De foreslåtte endringene i plikten til å svare arbeidsgiveravgift gjennomføres ved endringer i Stortingets vedtak 5. desember 2013 om avgifter mv. til folketrygden for 2014 §§ 1-5. Endringene i vedtaket gjennomfører den geografiske utvidelsen av ordningen og utvidelsen av sektorunntakene i den generelle delen av ordningen, og den motsvarende utvidelsen av ordningen med bagatellmessig støtte (fribeløpsordningen). Sektorunntakene i den generelle delen av ordningen skal gjennomføres slik at ingen arbeidsgivere kan beregne redusert avgift for sektorunntatte aktiviteter. Dette gjelder uavhengig av omfanget av sektorunntatte aktiviteter hos den enkelte arbeidsgiver. Arbeidsgivere som både utfører aktiviteter som er omfattet av den generelle delen av ordningen og sektorunntatte aktiviteter, såkalt blandet virksomhet, kan likevel benytte redusert sats for lønn mv. for de omfattede aktivitetene. Det må da etableres et klart regnskapsmessig skille mellom lønnskostnadene som sikrer at det ikke benyttes redusert sats på noen del av lønn mv. som direkte og indirekte knytter seg til de sektorunntatte aktivitetene. Dette er i hovedsak en videreføring av gjeldende regler for arbeidsgivere med blandet virksomhet, men med utvidet anvendelsesområde.

Andre materielle endringer i forslaget er at utleier av arbeidskraft til sektorunntatte aktiviteter må beregne avgift med full sats for lønn mv. knyttet til slikt arbeid. Dette foreslås for å unngå uheldige tilpasninger og for å sikre oppfyllelse av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen. Det er også tatt inn bestemmelser som presiserer at det årlige fribeløpet gjelder på konsernnivå.

Som følge av at sektorunntakene har blitt mer omfattende, er vedtaket noe omstrukturert. Videre er det foreslått å bruke begrepet «arbeidsgiver» i stedet for «foretak», ettersom reglene gjelder også for arbeidsgivere som ikke er foretak.

Videre foreslås endringer for å gjennomføre utvidede plikter etter retningslinjene for regionalstøtte for arbeidsgiver til å avgi erklæringer om mottatt bagatellmessig støtte, og om at arbeidsgiver ikke er i økonomiske vanskeligheter. Det vises for øvrig til departementets forslag til hjemmel til å offentliggjøre mottakere av statsstøtte i form av redusert arbeidsgiveravgift, jf. Prop. 94 LS (2013–2014) om endringar i skatte-, avgifts- og tollovgivinga kapittel 9.

De nye sektorunntakene vil berøre mange arbeidsgivere, noe som innebærer økte kostnader for de arbeidsgivere som ikke kompenseres fullt ut gjennom fribeløpsordningen. Sektorunntakene vil også øke etterlevelseskostnadene ved at alle arbeidsgivere må undersøke om de utfører sektorunntatte aktiviteter. Arbeidsgivere med blandet virksomhet må bl.a. ta stilling til om de skal etablere regnskapsmessig skille for å kunne benytte redusert sats på lønn mv. til omfattede aktiviteter, eller unnlate å etablere et slikt skille og beregne avgift med full sats for alle lønnskostnader. Videre må det gjennomføres systemendringer i arbeidsgivernes lønnssystemer og i skatteetatens systemer, og etaten må bruke flere ressurser til informasjon, veiledning og kontroll.

Det nye regelverket vil bli mer komplisert og krevende å etterleve for arbeidsgiverne, spesielt de som har blandet virksomhet. Endringene er imidlertid nødvendig for å sikre at statsstøtte i form av redusert arbeidsgiveravgift gis så langt det er mulig, men uten å komme i konflikt med Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.

Samlet provenyvirkning av forslagene til endringer i ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift på kap. 5700, Post 72 Arbeidsgiveravgift, er en økning på 88 mill. kroner i 2014. Samlet utgjør forslagene på budsjettets utgiftsside 193 mill. kroner i 2014. Dette gjelder 44 mill. kroner på kap. 572, post 64 Skjønnstilskudd, 25 mill. kroner på kap. 909, post 73 Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, 70 mill. kroner på kap. 1320, post 23 Drift og vedlikehold av riksveger, trafikant- og kjøretøytilsyn m.m., 44 mill. kroner på kap. 1350, post 23 Drift og vedlikehold og 10 mill. kroner på kap. 1360, post 30 Nyanlegg og større vedlikehold.

Det vises til forslag til vedtak om endringer i statsbudsjettet 2014 og forslag til endringer i §§ 1-5 i Stortingets vedtak 5. desember 2013 om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2014.

Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, viser til brev med vedlegg fra finansministeren av 18. juni 2014 om ESAs vedtak om godkjenning av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift for perioden 1. juli 2014–31. desember 2020. Brevet med vedlegg er vedlagt. Komiteen tar for øvrig omtalen til orientering, og viser til de respektive merknader i denne innstillingen. Komiteen viser videre til at det ble avholdt åpen høring med inviterte høringsinstanser 16. juni 2014. Høringsinstansene var NHO, KS, Virke, FinansNorge, Energi Norge, Norsk Transportarbeiderforbund og Torghatten, samt enkelte berørte fylkeskommuner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at ESAs retningslinjer for regionalstøtte inneholder bestemmelser som innskrenker hvilken type virksomhet som kan motta støtte etter regionalstøtteretningslinjene. ESA vedtok sine retningslinjer 23. oktober 2013.

Flertallet viser videre til at norske myndigheter har notifisert ordningen på nytt for perioden 1. juli 2014 til 31. desember 2020 med endrede retningslinjer.

Flertallet viser til at alle kommuner som i dag har differensiert arbeidsgiveravgift, skal fortsette å ha dette. I tillegg utvides ordningen med 31 nye kommuner. Den nye ordningen innebærer imidlertid at hele eller deler av følgende sektorer ikke lenger kan benytte differensiert arbeidsgiveravgift: energisektoren, transportsektoren, flyplasser, stålsektoren, syntetfibersektoren, finans- og forsikringssektoren samt hovedkontorfunksjoner og visse rådgivningstjenester i konsern.

Flertallet viser til at den differensierte arbeidsgiveravgiften er det mest omfattende og et av de viktigste distriktspolitiske virkemidlene i Norge. Ordningen er treffsikker og ubyråkratisk, og svært viktig for næringsutvikling og bosetting i distriktene. De varslede endringene omfatter en rekke bedrifter og tusenvis av arbeidsplasser, spesielt i de nordligste fylkene, men også andre deler av landet er sterkt berørt. Flertallet mener derfor at det var uheldig at Norge måtte legge nye retningslinjer til grunn for videreføringen av differensiert arbeidsgiveravgift.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at regjeringen legger opp til at omfanget av kompenserende tiltak om lag tilsvarer avgiftsøkningen som følger av sektorunntakene.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at Stortinget her får seg forelagt en stor, og til dels komplisert sak, med usikkerhetsmomenter vedrørende effekter og konsekvenser. Flertallet vil understreke viktigheten av at kompenserende tiltak må innrettes for å møte bedriftenes behov så langt det lar seg gjøre. Stortinget har begrensede muligheter til å kvalitetssikre beslutningsgrunnlaget og be om mer detaljerte analyser av effektene av de forskjellige tiltakene, gitt den korte tiden man har til rådighet.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at regjeringen, som i pressemeldingen av 13. mars 2014 meldte at kompenserende tiltak ville komme i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2014, sendte ut ny pressemelding 30. april 2014 med varsling om at regjeringen nå hadde bedt om møte med EU-kommisjonen, og at en ville legge frem en egen proposisjon om endringer etter revidert nasjonalbudsjett. 6. juni 2014 kom det ny pressemelding fra regjeringen, der statsråd Siv Jensen uttaler:

«Den tette oppfølgingen av dette (dialogen med EU og ESA) har gitt resultater, og avklaringer fra Europakommisjonen åpner for at flere virksomheter enn tidligere antatt kan videreføre dagens ordning.»

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil gi honnør til regjeringen for å ha avdekket at endringen blir mindre omfattende enn først antatt, og mener videre at regjeringen må prioritere arbeidet for å utnytte det handlingsrommet som blant andre NHO viser til i EU-regelverket.

Flertallet viser til NHO-rapporten «Offentlig støtte – RAG 2014–2020 – EØS-rettslig handlingsrom – videreføring av differensiert arbeidsgiveravgift i transportsektoren» utarbeidet av Arntzen de Besche Advokatfirma AS.

Flertallet viser til at det etter advokatkontorets vurdering er

«klart at transportsektoren faller innenfor anvendelsesområdet for RAG forutsatt at det ikke finnes andre særlige retningslinjer som regulerer hele eller deler av transportsektoren, slik som det finnes for blant annet sjøtransport og lufttransport. Dette forholdet mellom generelle horisontale retningslinjer og sektorspesifikke retningslinjer for enkelte deler av transportnæringen var også et tema i RAG 2007–2013 som regulerte forholdet uten at differensiert arbeidsgiveravgift i transportsektoren var utelukket som sådan».

Rapporten konkluderer med at det

«ikke er grunnlag for å tolke RAG 2014–2020 slik at transportsektoren er unntatt i sin helhet, slik norske myndigheter legger til grunn i notifikasjonen gjennom henvisningen til NACE kode H. Som vår gjennomgang viser er det ikke holdepunkter i RAG 2014–2020 eller i kommisjonens ‘impact assessment’ for en slik konklusjon. (…) Samlet sett fremstår notifikasjonens avgrensning mot transportsektoren for å gå lenger enn hva RAG 2014–2020 krever. Følgelig er det vår vurdering at norske myndigheter ikke benytter det EØS-rettslige handlingsrommet som RAG 2014–2020 tillater».

Flertallet viser videre til brev fra NHO til Finansdepartementet av 28. mars 2014. Under punkt 5. Konklusjon står det

«NHO fastholder at definisjonen av transport- og energisektoren i notifikasjonen er videre enn det som er nødvendig etter RAG, med andre ord at det er et handlingsrom som kan og bør utfordres overfor ESA». Dette standpunktet gjentok NHO i den åpne høringen 16. juni 2014.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til skriftlig svar på spørsmål Dokument nr. 15:562 (2013–2014) som ble besvart 27. mars 2014 av finansministeren, og at det her fremgår at regjeringen har forsøkt å få aksept for NHOs syn i denne saken, men at dette har blitt avvist av ESA. Flertallet vil understreke at det i dette svaret fremgår mulighet for å notifisere endringer i DA-ordningen på et senere tidspunkt dersom det viser seg at sektorbegrensingene er for omfattende, og at regjeringen derfor har påpekt denne usikkerheten i notifikasjonen og varslet at utviklingen i EU vil følges for å kunne justere ordningen dersom rettsutviklingen i EU/EØS viser at den norske sektordefinisjonen er for omfattende.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen følge rettsutviklingen i EU/EØS nøye og så raskt som mulig vurdere om det er mulig å få gjennomslag for endringer i notifikasjonen i DA-ordningen som inkluderer transportsektoren eller større deler av transportsektoren.»

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til proposisjonens forslag om kompenserende tiltak og til den åpne høringen der flere av høringsinstansene mente at tiltakene ikke er målrettede nok mot bedriftene.

Med bakgrunn i den svært korte tiden Stortinget har til behandling av en så stor og viktig sak for svært mange bedrifter, vil komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, be regjeringen om å komme tilbake senest i revidert statsbudsjett 2015 med en vurdering av effektene av tiltakene og eventuelt foreslå endringer. I den forbindelse ber flertallet om at regjeringen beregner de reelle virkningene av fribeløpsordningen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake senest i revidert nasjonalbudsjett 2015 med en vurdering av effektene av de kompenserende tiltakene som er foreslått i Prop. 118 S (2013–2014) og eventuelt foreslå endringer.»

Flertallet finner det naturlig at alt offentlig kjøp av persontransporttjenester behandles likt og at dette prinsippet legges til grunn for regjeringens vurdering i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet 2014.

Flertallet viser til at fylkeskommunenes kjøp av transporttjenester er foreslått kompensert, mens fylkeskommunenes økte kostnader knyttet til fylkesveier ikke er omfattet av regjeringens forslag. Flertallet mener dette bør vurderes og fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet 2015 å vurdere kompensasjon for fylkeskommunenes økte kostnader som følge av endringene i DA-ordningen, knyttet til investeringer, drift og vedlikehold av fylkesveier.»

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at regjeringen foreslår at fylkeskommunenes økte kostnader til kjøp av transporttjenester foreslås kompensert med 44 mill. kroner i 2014, gjennom en økning av skjønnstilskuddet som inngår i fylkeskommunens frie inntekter.

Flertallet merker seg at høringen viste at anslagene spriker over hva de økte kostnadene vil bli, og viser til at regjeringen selv foreslår å komme tilbake til saken i forbindelse med statsbudsjettet 2015.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, er fornøyd med dette og fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen kvalitetssikre hva fylkeskommunenes økte kostnader til kjøp av transporttjenester blir i 2014 som følge av endringene i DA-ordningen, og eventuelt komme tilbake til Stortinget i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet 2014. Stortinget ber regjeringen også vurdere hvordan man kan sikre at kompensasjonen kommer bedriftene til gode.»

Flertallet viser til at de foreslåtte infrastrukturtiltakene har begrenset effekt for berørte næringer og foreslår følgende:

«Stortinget ber regjeringen vurdere om ekstraordinære tiltak for å styrke forsyningssikkerheten av kraft kan være et godt kompenserende tiltak for næringer som er berørt av endringene i DA-ordningen. Videre ber Stortinget regjeringen å vurdere om kompetansehevende tiltak også kan være et formålstjenlig kompenserende tiltak som da må gjelde alle sektorer som blir unntatt fra ordningen med redusert arbeidsgiveravgift.»

Komiteen viser til at mange bedrifter med blandet virksomhet kun har 14 dager på seg til å få på plass et regnskapsmessig skille. Komiteen ber derfor regjeringen påse at skattemyndighetene bistår disse bedriftene med veiledning.

Regjeringen bes også om å vurdere muligheter for å lage et forenklet system for berørte bedrifter og næringer.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Namdalskommunene i Nord-Trøndelag på mange måter har de samme distriktspolitiske utfordringer og virkemidler som Nord-Norge. Det er derfor naturlig at regjeringen løpende vurderer hvorvidt kompensasjonsordningen gjennom infrastrukturtiltak også skal omfatte tilstøtende geografiske områder.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at petroleumsskatteloven inneholder en særregel for avskrivninger i LNG-anlegg, begrenset til Nord-Troms og Finnmark. Ordningen ble godkjent av ESA i 2002 og 2006 som en regional støtteordning, men godkjennelsen faller bort fra 30. juni 2014.

Flertallet viser til at regjeringen ønsker å videreføre de geografisk avgrensede særreglene i petroleumsskatteloven, noe som gjør at denne må notifiseres og bli godkjent av ESA for en ny periode. Mens ESAs nye retningslinjer for regionalstøtte ikke lenger omfatter energisektoren, skal støtte til denne sektoren i stedet håndteres etter reglene for miljø- og energistøtte. Retningslinjene for denne støtten fastslår likevel at oppstrøms petroleumsvirksomhet ikke er omfattet av reglene. Flertallet merker seg regjeringens arbeid med å kartlegge handlingsrommet for støtte til energisektoren med sikte på å få støtteordningen i petroleumsskatteloven godkjent etter reglene i EØS-avtalen om statsstøtte. Flertallet ber regjeringen så snart som mulig orientere Stortinget om framdrift og resultater.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil fremheve at differensiert arbeidsgiveravgift har vært et av de viktigste virkemidlene for å sikre sysselsetting og bosetning i norske distrikter helt siden ordningen ble innført i 1975. Disse medlemmer vil vise til at differensieringen økte frem til begynnelsen av 1990-tallet, og utviklet seg til å bli det mest sentrale regionalpolitiske virkemidlet fra sentrale myndigheter.

Disse medlemmer vil videre vise til at ordningen i NOU 2004:2 Effekter og effektivitet, omtales som treffsikker i forhold til målet om økt sysselsetting i distriktene, kostnadseffektiv gjennom enkel administrasjon og at ordningen har vist en stabilitet og troverdighet som påvirker langsiktige beslutninger.

Etter disse medlemmers mening er Norges medlemskap i EØS dessverre i ferd med å svekke disse positive effektene, gjennom en stadig usikkerhet for mange kommuner, arbeidstakere og bedrifter om fremtiden til ordningen, hvem som vil kunne omfattes av ordningen i fortsettelsen og gjennom stadig nye byråkratiske og kostnadskrevende begrensninger i Norges handlefrihet til å føre en effektiv og målrettet distrikts- og regionalpolitikk.

Regjeringene Bondevik I og Stoltenberg II klarte gjennom iherdig innsats for norske interesser å videreføre og gjeninnføre hovedelementene i ordningen. Samtidig har stadige runder med revisjon av regionalstøtteregelverk og relevant sektorregelverk i EU, samt ESAs fortolkning av regelverket, bidratt til usikkerhet og uforutsigbarhet for norske bedrifter, kommuner og arbeidstakere. Etter disse medlemmers mening synliggjør dette behovet for alternativer til dagens EØS-avtale.

Disse medlemmer vil vise til at en av forutsetningene for EØS var at avtalen ikke skulle berøre skatter og avgifter. I St.prp. nr. 100 (1991–1992) ble det slått fast at «EØS-avtalen omfatter (…) ikke skatte- og avgiftsspørsmål i sin alminnelighet», og i innstillingen fra utenrikskomiteen til saken ble det vektlagt at ordningen kunne videreføres som et viktig distriktspolitisk virkemiddel.

Disse medlemmer vil vise til at ordningen med årene har blitt endret vesentlig etter press fra ESA. Avgiften var opprinnelig differensiert mellom regioner med utgangspunkt i arbeidstakerens bostedsadresse, men ble lagt om til å følge foretakets adresse og hvor aktiviteten utøves.

Videre vil komiteens medlem fra Senterpartiet vise til at ESA våren 1997 gjorde framlegg om formålstjenlige tiltak for å avvikle ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift, et syn som ble opprettholdt i ESAs endelige vedtak sommeren 1998. Dette medlem vil vise til at for regjeringen Bondevik I var dette en så viktig sak at ingen muligheter skulle stå uprøvd, og Norge fremmet saken for EFTA-domstolen høsten 1998. EFTA-domstolen fastslo våren 1999 at systemet med differensiert arbeidsgiveravgift innebar statsstøtte i strid med reglene artikkel 61 i EØS-avtalen. Regjeringen Bondevik I sørget likevel for at ca. 95 pst. av den tidligere ordningen ble videreført. Etter at Norge hadde foreslått visse endringer, godkjente ESA ordningen som indirekte transportstøtte fram til og med 2003.

Dette medlem vil videre vise til at regjeringen Bondevik II fremmet forslag om en gradvis avvikling av hele ordningen av differensiert arbeidsgiveravgift, bortsett fra tiltakssonen i Nord-Troms og Finnmark.

Dette medlem vil vise til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet i Innst. S. nr. 259 (2002–2003) kritiserte regjeringen for ikke å ha utnyttet handlingsrommet i EØS godt nok og tok til orde for videreføring av ordningen i et større omfang, noe som ikke ble tatt til følge av det daværende flertall på Stortinget.

Dette medlem vil vise til at regjeringen Stoltenberg II gjennom aktiv og målrettet innsats overfor EU-kommisjonen og ESA etter valget i 2005 sørget for gjeninnføring av differensiert arbeidsgiveravgift tilsvarende hele 90 pst. av avgiftsfordelen før omleggingen i 2004. Dette medlem vil videre vise til at Norge i tillegg fikk gjennomslag for utvidet investeringstilskudd, samt utvidet geografisk virkeområde for distriktsrettet investeringstilskudd gjennom fylkeskommunene og Innovasjon Norge. Sammen med en vesentlig økning av de direkte distriktsrettede virkemidlene ga dette grunnlaget for en offensiv distrikts- og regionalpolitikk for sysselsetting og bosetning i norske distrikter.

Dette medlem vil vise til at regjeringen Stoltenberg II i forbindelse med revisjonen av regionalstøtteregelverket i EU og EØS som skulle gjelde for perioden 2014–2020, nok en gang gjorde en aktiv innsats for å ivareta norske interesser. Utkast til nytt regelverk i EU ble lagt fram av Generaldirektoratet for konkurranse i EU-kommisjonen 14. januar 2013. Dette utkastet ga bekymring for norske interesser, og regjeringen Stoltenberg II gikk blant annet tydelig imot forslaget om å redusere de maksimale støttesatsene for små og mellomstore bedrifter med 5 pst. og gikk samtidig imot forslaget om å fjerne muligheten for å støtte større bedrifter over 250 ansatte. I de norske tilbakemeldingene til EU understreket man videre behovet for å ivareta landets distriktspolitiske utfordringer og behov for å kunne opprettholde differensiert arbeidsgiveravgift for alle næringer innenfor virkeområde med lavere avgift, og man ga uttrykk for at man var uenig i at enkelte bransjer eventuelt skulle unntas fra regelverket.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil videre vise til at regjeringen Stoltenberg II våren 2013 tok initiativ overfor ESA, og fikk gjennomslag for at tidspunktet for implementering av nye regler skulle utsettes fra 1. januar 2014 til 1. juli 2014, slik at norske myndigheter fikk bedre tid til å gjennomføre nødvendige forhandlinger om en best mulig ordning, samtidig som berørte virksomheter ved eventuelle endringer skulle få nødvendig tid til å omstille seg.

Disse medlemmer vil vise til at EU-kommisjonen vedtok nye retningslinjer 19. juni 2013, der norske synspunkter knyttet til maksimale støttesatser for små og mellomstore bedrifter og støtte for bedrifter over 250 ansatte, var ivaretatt. Det vedtatte regelverket var imidlertid uklart og ga usikkerhet om energi, finans og transport kunne omfattes av differensiert arbeidsgiveravgift, og det ble gjennomført møte på administrativt nivå mellom Norge og EU i juli 2013 der norske synspunkter ble formidlet. 26. august 2013 sendte regjeringen Stoltenberg II brev til ESA der man understreker behovet for at nye retningslinjer skulle gjelde alle sektorer, samtidig som man ba ESA bekrefte at oppstrøms olje- og gassprosjekt fortsatt kan få regionalstøtte.

Daværende kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete ba om møte med ESA-presidenten, et møte som ble gjennomført 5. september 2013. I møtet understreket Navarsete Norges interesser og spesielt utfordringene med å unnta enkelte bransjer. Disse medlemmer vil vise til at regjeringen Stoltenberg II ikke mottok signaler fra ESA om at det var umulig å unngå nye sektorunntak. Disse medlemmer vil videre understreke at det ikke på noe tidspunkt gjennom prosessen ble akseptert nye sektorunntak i arbeidsgiveravgiften under regjeringen Stoltenberg II.

De nye retningslinjene fra ESA ble vedtatt 23. oktober 2013. Disse medlemmer vil vise til at regjeringen Solberg i sin omtale av de nye retningslinjene ikke ga uttrykk for at viktige sektorer etter dette stod i fare for å bli unntatt fra ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift. I sin pressemelding om de nye retningslinjene 25. oktober 2013 nevnte ikke kommunal- og moderniseringsministeren sektorunntak med ett eneste ord. Tvert om ga kommunal- og moderniseringsministeren uttrykk for at de nye retningslinjene

«åpner for at Norge også etter 2014 kan gi differensiert arbeidsgiveravgift og investeringsstøtte i Distrikts-Norge (…) De nye retningslinjene imøtekommer de viktigste norske interessene for å kunne drive en aktiv regionalpolitikk».

Disse medlemmer vil vise til at finansminister Siv Jensen overfor Stortinget, som svar på spørsmål fra Liv Signe Navarsete, blant annet svarte følgende 5. februar 2014:

«Dei nye retningslinjene set visse nye vilkår til å gi regionalstøtte til bl.a. energisektoren, finans- og forsikringssektoren samt transportsektoren. Omfanget av dei nye vilkåra er noe usikre, og regjeringa arbeider aktivt for å få rask avklaring i EU-kommisjonen og ESA (…) Kva kommunar som kan inkluderast i dei geografiske virkeområda, vil først være klart når ESA har godkjent ordninga. Det same gjelder satsar og sektorar».

Ut fra finansministerens svar til Stortinget i februar 2014 var det med andre ord uklart hvilke sektorer som kunne omfattes av ordningen i fremtiden, og på hvilke vilkår dette skulle skje.

Disse medlemmer vil videre vise til at regjeringen Solberg videreførte og fastholdt Norges forståelse av de nye retningslinjene for regionalstøtte overfor EU og ESA helt frem til februar i år. Senest på møte med ESA 24. februar 2014 argumenterte Norge for sitt prinsipielle syn om at de nye retningslinjene åpnet for at transport- og energisektoren fortsatt skulle være omfattet av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift.

Disse medlemmer vil vise til at det var regjeringen Solberg som i etterkant av møtet med ESA 24. februar 2014 foretok valget om å oppgi norske posisjoner overfor EU, og å meddele dette offentlig uten forutgående dialog med berørte næringsaktører. Disse medlemmer vil vise til pressemeldingen som kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner sendte ut 13. mars 2014, der han konkluderte med følgende:

«De nye retningslinjene for regionalstøtte i EU og EØS-området har flere sektorunntak enn tidligere. Det fører til at det ikke er lovlig med differensiert arbeidsgiveravgift for transportsektoren, energisektoren, produksjon av stål og syntetiske fiber, finans og forsikring. I tillegg kommer foretak (i konsern) som utøver aktiviteter typisk for et hovedkontor. Disse sektorene må derfor betale ordinær arbeidsgiveravgift på 14,1 prosent fra 1. juli 2014».

Disse medlemmer vil videre vise til at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett selv omtaler at man stod overfor et handlingsalternativ, og at faren med det alternativet som ble valgt «er at sektorbegrensningene i den notifiserte ordningen er mer omfattende enn det som er nødvendig for å overholde våre forpliktelser etter EØS-avtalen».

Disse medlemmer er glad for at regjeringen, etter å ha møtt massivt motstand land og strand rundt, i slutten av april snudde og motvillig gikk nye runder med EU for å kjempe for norske interesser i Brussel.

Den reviderte ordningen som er fremlagt fra regjeringen Solberg, er imidlertid langt mindre omfattende enn hva viktige aktører i berørte næringer har tatt til orde for, blant annet med basis i juridiske vurderinger av Norges handlingsrom i EØS. Disse medlemmer vil vise til at NHO og landsforeningene innen transport har fått advokatfirmaet Arntzen de Besche og Clayton & Segura State Aid Lawyers til å utrede om innholdet i EUs regionalstøtteregler nødvendiggjør den begrensningen på transport som ble lagt inn av regjeringen 13. mars 2014, og at konklusjonen deres er at det ikke var nødvendig. Disse medlemmer vil videre vise til at Distriktenes energiforening har tatt til orde for at nettselskaper ikke burde være omfattet av sektorunntaket på energi.

Regjeringen har i sin proposisjon ikke kommentert disse synspunktene og heller ikke drøftet problemstillingen i det hele. Etter disse medlemmer mening er det ikke godtgjort at det ikke skulle være mulig å videreføre ordningen med differensiert arbeidsavgift innenfor områder av transport- og energisektoren som regjeringen har foreslått å unnta.

Disse medlemmer vil vise til at denne regjeringen i løpet av få måneder har gjennomført en rekke distriktsfiendtlige kutt og politikkendringer. I statsbudsjettet for 2014 kuttet man blant annet i regional utvikling i fylkene med 430 mill. kroner og nasjonale tiltak for regional utvikling med 85 mill. kroner, man fjernet Finnmarks- og Svalbardtillegget i barnetrygden til en verdi av 80 mill. kroner, kuttet i fiskeri- og jordbruksfradrag med til sammen 57 mill. kroner, økte gebyrer til Mattilsynet på 30 mill. kroner, Marint verdiskapingsprogram ble kuttet 45 mill. kroner, tilskudd til næringstiltak i fiskeriene ble kuttet 28 mill. kroner, markedsarbeidet for torsk ble kuttet med 10 mill. kroner og fiskerihavner og farleder ble kuttet med 46 mill. kroner. I tillegg til dette kommer økning i trygdeavgift, arveavgift og økt mineraloljeavgift som alle rammer næringsliv i distriktene. I kommuneproposisjonen endres kostnadsnøklene for fylkene med den følge at Nordland får et kutt på 250 mill. kroner, Troms 120 mill. kroner i kutt, Finnmark kuttes 41 mill. kroner og Sogn og Fjordane kuttes 264 mill. kroner. Jordbruksoppgjøret innebærer betydelige negative effekter for mange regioner, blant annet i Nord-Norge.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til at gjennomgangen overfor viser at de gangene Høyre har sittet med kommunalministeren de siste tyve årene, har ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift blitt foreslått fjernet eller vesentlig svekket, mens de gangene Senterpartiet har sittet med kommunalministeren siste tyve år, har ordningen blitt videreført eller gjeninnført og styrket. Dette medlem vil videre vise til at de distriktspolitiske virkemidlene i perioder med Høyre i regjering har blitt vesentlig redusert, mens de i perioder med Senterpartiet i regjering har blitt vesentlig økt.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti stiller spørsmål ved regjeringens reelle vilje til å forhandle fram likhet for alle sektorer, eller om dette var et resultat av norsk politisk press fra berørte næringer, kommuner, regioner og opposisjonen i Norge. Disse medlemmer er bekymret over at regjeringen i slike saker ser ut til å legge avgjørende vekt på EUs vedtak og viser liten vilje til reelle forhandlinger med ESA om tilpasninger til nasjonale forhold.

Disse medlemmer er enig med regjeringen, som i revidert nasjonalbudsjett omtaler den differensierte arbeidsgiveravgiften som «et av de viktigste virkemidlene for å stimulere sysselsettingen i distriktene».

Disse medlemmer vil videre vise til at regjeringen i proposisjonen skriver at DA-ordningen virker målrettet ved å favorisere bruk av arbeidskraft framfor andre innsatsfaktorer som f.eks. maskiner og transporttjenester, og ved å favorisere bruk av arbeidskraft i distriktene fremfor sentrale strøk. Videre skriver regjeringen at man på denne måten stimulerer arbeidsmarkedet i distriktene, noe som gir grunnlag for økt bosetning.

Disse medlemmer vil påpeke at regjeringen i proposisjonen ikke presenterer beregninger av hvordan de fremlagte endringene i arbeidsgiveravgift vil kunne påvirke sysselsettingen i distriktene. Videre presenteres heller ikke beregninger av hvordan endringene i arbeidsgiveravgift vil kunne påvirke bosetning og folketall i ulike regioner og kommuner.

Disse medlemmer vil påpeke at så lenge regjeringen ikke presenterer beregninger som estimerer effekten av endringene på sysselsetting, folketall og bosetning, så kan regjeringen heller ikke hevde at Nord-Norge med regjeringens forslag blir kompensert fullt ut for virkningen av sektorunntakene, slik det hevdes i proposisjonen.

Så langt disse medlemmer kan se har ikke regjeringen i proposisjonen overhodet berørt hvordan man vil kompensere berørte regioner for eventuelle negative sysselsettingseffekter eller negative konsekvenser knyttet til bosetning og folketall. Dette til tross for at regjeringen selv skriver at ordningen er viktig for å stimulere arbeidsmarkedet i distriktene og gjennom dette gi grunnlag for økt bosetning.

Disse medlemmer vil vise til at regjeringen i proposisjonen skriver at det nye regelverket vil bli mer komplisert og krevende å etterleve for arbeidsgiverne, spesielt de som har såkalt blandet virksomhet. Desto viktigere er det etter disse medlemmers mening at norske myndigheter gjør sitt ytterste for å hindre nye byråkratiske og kostnadskrevende begrensninger i ordningen, samt at berørte virksomheter får informasjon om endringene i god tid, slik at man har anledning til å tilpasse seg endringene. Disse medlemmer vil fremheve at dette ikke har vært tilfelle ved denne revisjonen av regelverket.

Disse medlemmer vil vise til at regjeringens notifisering til ESA 13. mars 2014, der viktige sektorer som transport, energi, finans og forsikring var tatt ut av ordningen, kom brått og uventet på berørte virksomheter. Disse medlemmer vil videre vise til at den reviderte ordningen, med nye og byråkratiske avgrensninger innenfor transport og energi, ble presentert av regjeringen kun 3 1/2 uke før endringene skal tre i kraft.

Komiteens medlem fra Senterpartiet mener at det må legges stor vekt på at endringene i den differensierte arbeidsgiverutgiften er omfattende, og at det på dette tidspunktet fortsatt råder stor usikkerhet om både definisjoner og tolkinger. En pragmatisk og lempelig håndheving bør legges til grunn i en overgangsperiode.

Det har ikke fremkommet fra regjeringen at regjeringen har bedt om en utsettelse av innføring av ny ordning, ut over 1. juli 2014. Det er heller ikke presentert noen overgangsordninger for berørte virksomheter. Dette er etter dette medlems syn en feil strategi fra norske myndigheter, som forsterker de negative effektene for berørte virksomheter.

Dette medlem mener det er svært viktig å ha fleksibilitet i fastsettingen av det geografiske virkeområdet for den differensierte arbeidsgiveravgiften i Norge. Det fremlagte forslag til geografisk utvidelse av ordningen med 31 nye kommuner er i tråd med hva regjeringen Stoltenberg II la opp til. Dette medlem vil i den forbindelse vise til at kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner i pressemelding av 25. oktober 2013 omtalte at:

«Den avgåtte regjeringen har fått på plass et godt rammeverk som ivaretar norske interesser. Det gjør at vi fortsatt kan gi støtte til de områdene som trenger det mest».

Dette medlem vil fremheve at det i proposisjonen fremstår som uklart hvorvidt disse 31 kommunene får beholde effekten som redusert sats vil ha for kommunens egen drift eller om denne effekten vil trekkes inn igjen. Dette medlem vil vektlegge at det er viktig at de nye kommunene som kommer inn i ordningen skal beholde en positiv effekt av dette, slik at de kan bidra til økt sysselsetting, forbedrede tjenester og legge grunnlaget for økt bosetning.

Dette medlem vil fremheve som positivt at skipsbygging etter 15 år kommer inn igjen i ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift, og at dette er i tråd med tidligere regjeringers innsats for dette.

Dette medlem vil vise til at regjeringens forslag innebærer at en lang rekke sektorer og aktiviteter faller utenfor ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift. Dette medlem vil blant annet vise til at finans og forsikring, samt viktige deler av transport- og energisektoren, faller ut av ordningen. Dette innebærer etter dette medlems syn en svært omfattende og dramatisk omlegging av ordningen.

Det er etter dette medlems syn bra at det er foretatt visse endringer i den ordning som ble notifisert til ESA fra regjeringen i mars 2014. For de virksomheter i transport- og energisektoren som med regjeringens reviderte opplegg likevel blir omfattet av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift, vil dette kunne innebære en vesentlig forbedring i rammevilkår, og regjeringen bør beklage overfor alle de bedrifter som i disse månedene har opplevd unødvendig og betydelig usikkerhet om sin framtid.

Regjeringen har etter kraftige press fra berørte virksomheter, kommuner og regioner gått nye runder med EU og ESA og fått til endringer som regjeringen i mars mente det ikke var realistisk å få til. Det er, slik dette medlem ser det, uomtvistelig blitt dokumentert at regjeringen tok feil når man hevdet at ordningen måtte legges om slik de foreslo i mars 2014.

Denne regjering har etter dette medlems mening også bidratt til et uverdig spill gjennom å skylde på den forrige regjering. Regjeringen Stoltenberg II godtok aldri nye sektorunntak, den hadde god dialog med ESA og fikk ikke signaler om at det var umulig å unngå nye sektorunntak. Dette medlem vil fremheve at regjeringen Solbergs reviderte opplegg slik det fremkommer i proposisjonen viser at det var mulig å få til mer overfor EU og ESA enn det man hevdet for kun 3 måneder siden. Dessverre tapte man etter dette medlems syn verdifull tid i prosessen gjennom å rette fokus på den avgåtte regjeringen i stedet for å forhandle frem en best mulig ordning for Norge.

Selv om det er foretatt visse endringer i regjeringens reviderte notifisering til ESA, er omfanget av sektorunntakene fortsatt svært omfattende og utgjør ifølge regjeringens egne tall i proposisjonen en avgiftsøkning på 1,2 mrd. kroner. Samtidig er de kompensatoriske tiltakene som presenteres etter dette medlems syn verken omfattende nok eller treffsikre nok.

Dette medlem vil vise til at KS fremhevet at konsekvensberegninger så langt har det vært regjeringen som har stått for. Det er etter dette medlems mening viktig at kommunesektoren trekkes nærmere inn i arbeidet med faglig gjennomgang av konsekvenser og kostnader.

Dette medlem vil vise til at store deler av transportnæringa er marginalt lønnsom og møter sterk konkurranse fra utenlandske transportører. Dette medlem vil påpeke at svekkelsen i ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift vil kunne få dramatiske konsekvenser i form av tap av arbeidsplasser, økt kabotasjekjøring og sosial dumping, noe flere høringsinstanser har vektlagt på komiteens høring om saken. Dette medlem vil vektlegge behovet for bedre vilkår for denne viktige næringa enn det som fremkommer av proposisjonen fra regjeringa.

Dette medlem viser til at det ikke er lagt frem noe forslag for å kompensere ekspressbusstrafikken. Dette kan kompenseres ved kjøp av sosiale rabatter for buss. Dette medlem viser til at kjøp av sosiale rabatter ikke vil gå på tvers av statsstøtteregelverket og kollektivtransportforordningen, forordning nr. 1370/2007.

Dette medlemmener det er positivt at fribeløpsordningen blir utvidet og blir gjeldende for alle unntatte sektorer. Dette medlem peker på at regjeringen ikke har kommunisert godt nok at for støtte til godstransport på vei er fribeløpet 225 000 kroner årlig, noe som tilsvarer et tak på 4 ansatte for bedrifter som i dag har nullavgift.

Dette medlem viser til den uheldige virkningen endringene i den differensierte arbeidsgiveravgiften har for sjøtransporten, og i særlig grad for innenriks passasjer- og godsfartøy, slepefartøyer og redningsfartøyer. Dette medlem vil peke på nærskipsfartsstrategien som ble fremlagt av den rød-grønne regjeringen høsten 2013, og viser til at det her er foreslått ulike tiltak som kan iverksettes for å styrke konkurransekraften for sjøtransporten. Dette medlem vil særlig peke på en incentivordning for godsoverføring fra land til sjø og ulike avgiftsreduksjoner. Dette medlem vil også peke på at en styrkning av ordningen i NOx-fondet vil være et viktig incentiv for å redusere klimagassene.

Dette medlem er positiv til forslaget til kompensasjon gjennom nettolønnsordningen. Imidlertid fremgår det ikke av proposisjonen hvordan kompensasjonen skal innrettes, herunder hvordan den faktiske fordelingen av bevilgningen vil skje, og om de som faller innenfor får kompensert fullt ut for endringene i differensiert arbeidsgiveravgift.

Dette medlem viser til at bedrifter som driver transport med taubaner, kabelbaner og skiheiser, rammes av de nye retningslinjene, og får ikke differensiert arbeidsgiveravgift. Taubaner, kabelbaner og skiheiser bør heller karakteriseres som opplevelsesbedrifter fremfor transport, og dette medlem peker på at det avgjørende er hvilke aktiviteter arbeidsgiver faktisk utfører, og ikke hvilken næringskode foretaket er registrert under i Enhetsregisteret.

Dette medlem mener også at en må se på mulighetene for å innføre en terskelverdi for hvor stor del av driften innenfor reiseliv som innebærer transport. En terskelverdi på for eksempel 30 pst. vil kunne frita bedriften fra å ha et regnskapsskille når driftsandelen på transport er under 30 pst. og kan betale den differensierte arbeidsgiveravgiften på alle lønnskostnadene.

Dette medlem viser til at fylkeskommunene er gitt et viktig ansvar i form av kjøp av ulike transporttjenester. Dette medlem mener at nivået for kompensasjon for fylkeskommunalt kjøp av transporttjenester er for lavt, og vil bidra til en svekking av det totale transporttilbudet. Dette medlem vil vise til at NHO Transport i forbindelse med komiteens høring om saken ga uttrykk for at beløpet for kompensasjon i 2014 burde økes fra 44 til 70 mill. kroner for å møte behovet. Dette medlem vil videre vise til at KS har presentert et anslag for årlig behov fra 2015 på mellom 150 og 200 mill. kroner, noe som kan innebære et behov for kompensasjon som er 50 pst. høyere enn regjeringens anslag i proposisjonen.

Dette medlem viser til at konsekvensene av reduserte muligheter for å unnta luftfartssektoren fra ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift vil være dramatiske, og vil svekke spesielt transportavhengige virksomheter i Distrikts-Norge. Dette medlem viser til at NHO Luftfart har estimert dette tapet til om lag 160–180 mill. kroner. Dette medlem vil også vise til at noen regionale ruter har en viktig rolle som en offentlig tjenesteutøvelse, og at det her er behov for et offentlig kjøp for at disse rutene ikke skal forsvinne.

Dette medlem vil vektlegge at kompenserende infrastrukturtiltak må innebære friske penger ut over NTP og ut over tidligere lovnader gitt fra regjeringen om overoppfyllelse av NTP. Dette er ikke tilfredsstillende presisert fra regjeringen i proposisjonen.

Dette medlem vil videre vise til at kompensasjon for økte kostnader til drift av fylkesveier ikke ligger inne i proposisjonen fra regjeringens side, og at disse kostnadene må kompenseres fullt ut.

Dette medlem vil vise til at regjeringens forslag innebærer at produksjon, overføring og distribusjon av elektrisitet nå ikke lenger er omfattet av ordningen med redusert arbeidsgiveravgift. Også handel med elektrisitet vil etter regjeringens opplegg falle utenfor ordningen, det samme gjelder for fornybar energi som ikke er innenfor omfattede sektorer i ordningen.

Dette medlem vil vise til at slik som den differensierte arbeidsgiveravgiften frem til 2003 ble begrunnet ut fra regelverket for indirekte transportstøtte, er det et mulighetsrom for å beholde dagens ordning også på energisektoren ut fra EU-kommisjonens retningslinjer for offentlig støtte til energi og miljø fra april 2014, «Guidelines on State aid for environmental protection and energy 2014–2020».

Dette medlem vil vise til at retningslinjene på energiområdet viser til de generelle retningslinjene for offentlig støtte, som begrunner den generelle adgangen til differensiert arbeidsgiveravgift, og at vilkårene for støtte også på energiområdet bygger på de samme felles prinsippene, «The compatibility conditions set out in these Guidelines are based on those common assessment principles» (Retningslinjene side 5).

Dette medlem vil videre vise til at den overordnede vurderingen av om støtte på energiområdet er lovlig, skal ta hensyn til særskilte regionale hensyn, «The specific handicaps of assisted regions will be taken into account» (Retningslinjene side 14).

Retningslinjene gir en vid adgang til offentlig støtte for å utvikle nødvendig infrastruktur, noe som etter dette medlems mening begrunner opprettholdelse av den differensierte arbeidsgiveravgiften for nettselskaper. Dette medlem vil videre vise til at Distriktenes energiforening i brev av 27. mars 2014 har argumentert for at nettselskapene fortsatt burde omfattes av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift idet de viser til at norske nettselskaper er monopoler og regulert som dette av Norges vassdrags- og energidirektorat, at de således ikke driver konkurranseutsatt virksomhet, og dermed heller ikke burde vært rammet av de foreslåtte endringer som nettselskap. Dette medlem vil videre vise til at Energi Norge under komiteens høring på saken uttalte at de skulle sett at nettselskapene fortsatt var med i ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift.

Dette medlem vil fremheve at EUs retningslinjer også gir vid adgang til støtte til produksjon av fornybar energi. Samtidig har EU bindende målsettinger om økt fornybar energiproduksjon, som også Norge er tilkoblet – med visse tilpasninger – gjennom fornybardirektivet i EØS. Den differensierte arbeidsgiveravgiften anvendt på energiområdet er i de regionene den gjelder et viktig incitament for videre investeringer og utvikling av fornybar energiproduksjon. Full arbeidsgiveravgift på sektoren vil dermed være i strid med EUs egne energimålsettinger og potensielt vanskeliggjøre opprettholdelse av norske forpliktelser i EØS gjennom fornybardirektivet. Dette medlem vil ut fra dette fremheve at sektorunntak for fornybar energi verken skulle være nødvendig eller formålstjenlig i henhold til våre EØS-forpliktelser.

Dette medlem vil vise til at fribeløpsordningen, som i sonen som i dag har nullavgift innebærer kompensering av ekstra lønnskostnader tilsvarende 7–8 ansatte, for de fleste energiselskapene utgjør en svært liten kompensasjon. De generelle forslagene til kompenserende tiltak vil i liten grad gjelde energisektoren.

Dette medlem viser til at det er nettvirksomheten som sysselsetter flest arbeidstakere i energisektoren. På grunn av nettselskapenes monopolsituasjon med avkastningsreguleringer, vil utgifter til økt arbeidsgiveravgift måtte dekkes av kundene. Dette medlem vil vise til at Distriktenes energiforening i brev av 27. mars 2014 har tatt til orde for en direkte tilskuddsordning til selskapenes kunder tilsvarende avgiftsøkningen, og at denne utjevningen kan foretas på tilsvarende måte som dagens utjevningsordning, som treffer de av nettselskapene med høyest nettleie. Dette medlem vil videre vise til at denne regjering i statsbudsjettet 2014 kuttet 90 mill. kroner i utjevningsordningen for nettleie, fra 120 mill. til 30 mill. kroner. Dette kuttet må etter dette medlems mening reverseres, og ordningen bør i stedet gjøres mer omfattende enn tidligere.

Dette medlem vil vise til at Energi Norge i forbindelse med komiteens høring om saken fremhevet at det vil ta 2 år før nettselskapenes kostnader knyttet til omleggingen av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift kan dekkes via øke inntekter, og dette vil være en merkostnad for selskapene som de ikke kompenseres for. Dette medlem mener derfor at det må etableres en ordning der inntektsrammene justeres for kostnadsøkningen i den toårsperioden dette gjelder.

Dette medlemer opptatt av at det snarest må bli klarhet i hva som er konsekvensen av nye regler for regnskapsmessig skille som følge av innføringen av sektorunntakene i den differensierte arbeidsgiveravgiften. I høringen problematiserte Energi Norge hvilken tolking som skal ligge til grunn for regnskapsmessig skille for sektorunntatte aktiviteter. Det er behov for å etablere detaljerte definisjoner og avgrensninger av regnskapsmessig skille for direkte eller indirekte aktiviteter i forbindelse med sektorunntatte aktiviteter.

Dette medlem viser til at de forslåtte endringer i regelverket for differensiert arbeidsgiveravgift innebærer at også banker og forsikringsselskap unntas fra ordningen. Dette medlem viser til at medlemmene i Finans-Norge har estimert provenyeffekten av dette til mellom 100 og 150 mill. kroner. Sparebanken Nord-Norge vil bli hardest rammet, med økte utgifter på 40 mill. kroner. Sparebanken Nord-Norge har sin hovedvirksomhet fra Bodø og nordover. De store innsparingene dette vil kreve, vil ifølge bankens egne beregninger kunne medføre et kutt på 50–60 årsverk, samt at banken vurderer nedleggelse av hele 15 lokalkontorer.

Dette medlemer bekymret over konsekvensene bortfall av sektorunntak for finansforetak vil kunne få for både struktur og filialer for lokale banker, tilgjengelighet for finansielle tjenester for kunder og næringsliv, og for tilgangen til kompetansearbeidsplasser som lokalbankene representerer i distriktene. Endringen slik den er foreslått, vil i praksis bidra til sentralisering av finansielle tjenester i Norge. Mange lokale banker vil bli pålagt betydelig økte utgifter, og arbeidsplasser settes i fare.

Dette medlem vil videre vise til at Finans-Norge på komiteens høring om saken fremhevet at norske bedrifter i veldig stor grad finansieres av banker i sine nærområder, og at bedrifter som har en bank i sin kommune både har større sjanse for å få lån og også større lån. Samtidig viste FinansNorge til at disse bedriftene hadde minst like god lønnsomhet og overlevelse som andre bedrifter, blant annet ut fra bedre oppfølging og god lokal kunnskap fra bankens side. Dette medlem vil ut fra dette fremheve at tilgang på risikovillig kapital vil kunne bli en utfordring for bedrifter som står i fare for å miste sin lokale bank eller lokale filial som følge av omlegging av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift. Et aktuelt kompenserende tiltak fra statens side vil etter dette medlems syn da være at staten på annet vis bidrar til økt tilgang på risikovillig kapital. Dette medlem vil vise til at denne regjering i forbindelse med statsbudsjettet 2014 kuttet i ordninger som nettopp har til formål å bidra til dette, og at det i stedet vil være viktig å øke omfanget av slike ordninger.

Dette medlem påpeker at ut over fribeløpet for bagatellmessig støtte, har regjeringen ikke foreslått kompenserende tiltak som vil komme bank og forsikringsselskaper i de berørte kommunene til gode. Dette medlemviser videre til at banker i utkantkommuner har betydelige utgifter til kompetanseutvikling for sine ansatte, som følge av kostnader til reise og fravær for ansatte når de deltar på kurs og opplæring. Dette medlember derfor regjeringen påse at finansforetak i berørte kommuner kompenseres for bortfall av differensiert arbeidsgiveravgift gjennom en ordning for kompetanseutvikling.

Dette medlem vil vise til at med de endrede retningslinjene vil en vesentlig avgiftsfordel knyttet til etablering av hovedkontor og hovedkontorfunksjoner i distriktskommuner forsvinne. Dette kan innebære at enkelte konsern vil kunne vurdere å nedlegge og flytte arbeidsplasser, fordi det fremstår mer attraktivt og kostnadseffektivt med lokalisering i mer befolkningstette områder. Samtidig vil det bli vanskeligere for distriktskommunene å tiltrekke seg nye kompetansearbeidsplasser knyttet til slike aktiviteter.

Dette medlem vil fremheve at regjeringens opplegg og fremgangsmåte innebærer en uforsvarlig behandling av en så stor og viktig sak. For enkeltbedrifter vil dette kunne innebære flere hundre tusen kroner i økte avgifter fra én måned til den neste. Det er slik dette medlem ser det uansvarlig av regjeringen å ikke sørge for en utsettelse av implementering av ny ordning gjennom avtale med ESA om ytterligere forlengelse av eksisterende ordning, slik regjeringen Stoltenberg II allerede har sørget for én gang.

Dette medlem vil vise til at regjeringen la frem sin proposisjon kun ni virkedager før siste planlagte møtedag i vårsesjonen på Stortinget. Dette medlem vil fremheve at regjeringen med dette setter Stortinget i en tvangssituasjon, der man inviteres til å hastebehandle en så omfattende sak i løpet av noen hektiske dager på slutten av vårsesjonen.

Etter dette medlems syn har dette arbeidet blitt ytterligere vanskeliggjort gjennom at proposisjonen fra regjeringen i liten grad drøfter ulike handlingsalternativer, eksempelvis basert på de innspill som har kommet fra energi- og transportsektoren underveis i prosessen. Regjeringen har med sin proposisjon ikke godtgjort at alle steiner er snudd og at det ikke er mulig å komme frem til en bedre ordning. Dette bildet forsterkes slik dette medlem ser det av at regjeringen har vært i dialog med EU-kommisjonen om endringer i ordninger helt frem til få dager før proposisjonen ble lagt frem, og at ESA foreløpig ikke har godkjent den reviderte notifikasjonen fra Norge. Det fremstår etter dette medlems syn som sluttstrek for norske myndigheters arbeid har blitt satt ut fra når saken senest måtte fremlegges for i det hele tatt å kunne behandles i vårsesjonen, og ikke ut fra når man hadde uttømt mulighetene for å oppnå en best mulig ordning for Norge. For øvrig vil dette medlem fremheve at proposisjonen dokumenterer at de kompensatoriske tiltak verken er omfattende nok eller treffsikre nok i forhold til virkningen av omleggingen for virksomheter, kommuner og regioner i ulike deler av landet.

Dette medlem vil med bakgrunn i dette be regjeringen gå nye runder med ESA om omfanget av sektorunntakene, og om nødvendig fremme saken for EFTA-domstolen. Dette arbeidet bør primært rettes inn på en forbedret ordning for transport- og energisektoren. Inntil denne gjennomgangen har skjedd mener dette medlem at endringer i eksisterende ordning ikke skal iverksettes for transport- og energisektoren.

Videre vil dette medlem be regjeringen komme tilbake i statsbudsjettet til høsten med nytt opplegg både for innretning på sektorunntakene og kompenserende tiltak. Statsbudsjettet må gi en mer utfyllende og presis beskrivelse av virkningen av endringene i ordningen, og innebære mer omfattende og treffsikre kompensatoriske tiltak for virksomheter, kommuner og regioner i ulike deler av Norge.

Dette medlem vil vise til at Norge er i sin fulle rett til å bestride ESAs fortolkning av EUs retningslinjer for regionalstøtte. Om Norge ikke retter seg etter ESAs forståelse av EUs nye retningslinjer for offentlig støtte, kan ESA åpne sak for brudd på EØS-reglene. Normal prosedyre vil da være at ESA sender et brev der man ber om en redegjørelse. Når Norge har svart, tar ESA stilling til om det foreligger et brudd på EØS-avtalen. I så fall sender ESA et nytt brev med pålegg om endringer. Hvis ESA mener påleggene ikke etterkommes, kan overvåkingsorganet stevne Norge for EFTA-domstolen. Domstolens avgjørelse er endelig og ut fra ODA-avtalen bindende for Norge.

Dette medlem vil vise til at EØS-avtalens regler om eventuell suspensjon av berørte deler av EØS-avtalen ikke er relevant, ettersom retningslinjene for offentlig støtte gjelder ESAs virksomhet og ikke er regler som i seg selv skal tas inn i EFTA-landenes lovverk. Det vil ikke være andre faktiske konsekvenser eller omkostninger for Norge enn de administrative/prosessuelle. Dette medlem vil vise til at det å bestride ESAs tolkning og praktisering av regelverket er en rett man har i EØS-systemet, og det er Norges rett å få tolkningen prøvd for EFTA-domstolen.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber om at ordningen med infrastrukturtiltak for Nord-Norge også skal gjelde for Namdal i Nord-Trøndelag, samt andre områder i landet der berørte virksomheter, kommuner og fylker vurderer dette som formålstjenlig som kompenserende tiltak i forbindelse med den framlagte omleggingen av DA-ordningen.»

Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen snarest komme i gang med å notifisere endringer i DA-ordningen som inkluderer transportsektoren i ordningen fullt ut.»

«Stortinget ber regjeringen notifisere endringer i DA-ordningen som inkluderer større deler av energisektoren i ordningen.»

«Stortinget ber regjeringen foreta løpende vurderinger av muligheten for å notifisere ytterligere endringer i DA-ordningen gjennom å inkludere hele eller deler av utelatte sektorer i ordningen.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for utsatt frist for implementering til minst 1. januar 2015 for bedrifter som påvirkes negativt av endringer i DA-ordningen, samt bedrifter som driver blandet virksomhet.»

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag til kompenserende tiltak i forbindelse med endringer i DA-ordningen for 2015 og videre i forbindelse med statsbudsjettet 2015. I den forbindelse ber Stortinget om at regjeringen beregner de reelle virkningene av de ulike kompenserende tiltakene.»

«Stortinget ber regjeringen foreta beregninger av de regionaløkonomiske effektene av endringene i DA-ordningen, knyttet til sysselsetting og lokalisering/relokalisering av arbeidsplasser og bedrifter i ulike næringer. Stortinget ber videre om at disse virkningene inkluderes i det beløp som totalt sett skal kompenseres til den enkelte region, og at man i den forbindelse med dette også vurderer kompensasjon til næringer som indirekte rammes av endringene i DA-ordningen.»

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet 2015 legge frem beregninger av økte administrative kostnader for bedriftene som følge av endringer i DA-ordningen, og at disse kostnadene inkluderes i det beløp som samlet sett skal kompenseres.»

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet 2015 fremme forslag om kompenserende tiltak som innebærer at de negative virkningene som endringen i DA-ordningen har for bedrifter, kommuner og regioner, kompenseres fullt ut krone for krone til berørte regioner.»

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med de årlige budsjettbehandlingene fremlegge beregninger og vurderinger av om iverksatte kompenserende tiltak har den tilsiktede effekt, og ved behov fremme forslag om ytterligere kompenserende tiltak for å sørge for reell kompensasjon krone for krone for virkningen av endringen i DA-ordningen.»

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet 2015 foreslå tilpasninger i avgiftsstrukturen, for eksempel gjennom nedsettelse av lufthavnavgiftene, som ivaretar distriktsrutene innenfor luftfart i forbindelse med statsbudsjettet 2015.»

«Stortinget ber regjeringen kjøpe sosiale rabatter på ekspressbussene som kompenserende tiltak for virkningen av endringen i DA-ordningen.»

«Stortinget ber regjeringen komme med en mer presis beregning av fribeløpsordningen enn den som fremkommer i Prop. 118 S (2013–2014).»

«Stortinget ber regjeringen gjøre en sektoravklaring i DA-ordningen for taubaner, kabelbaner og skiheiser, samt utrede mulighetene for å innføre en terskelverdi for hvor stor del av driften innenfor reiseliv som innebærer transport.»

«Stortinget ber regjeringen om å kompensere fylkeskommunene fullt ut for økte kostnader til kjøp av transporttjenester knyttet til endringen i DA-ordningen.»

«Stortinget ber regjeringen kompensere fylkeskommunene fullt ut for økte kostnader knyttet til drift av fylkesveier i forbindelse med endringen i DA-ordningen.»

«Stortinget ber regjeringen iverksette ekstraordinære tiltak for å styrke forsyningssikkerheten av elektrisk kraft i Nord-Norge.»

«Stortinget ber regjeringen justere inntektsrammene for berørte nettselskap for å kompensere for effekten av økt arbeidsgiveravgift i perioden 1. juli 2014–1. juli 2016.»

«Stortinget ber regjeringen om at leverandører til unntatte sektorer som ellers faller inn under ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift, må unntas fra plikt om å beregne forhøyet sats frem til 1. januar 2015.»

«Stortinget ber regjeringen styrke ordningen for utjevning av nettleie, og som et minimum reversere de kutt som ble gjennomført av regjeringen Solberg i statsbudsjettet 2014.»

«Stortinget ber regjeringen foreta nye beregninger av hva de økte kostnadene knyttet til fylkeskommunenes kjøp av transporttjenester beløper seg til i 2014, og eventuelt komme tilbake til Stortinget i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet 2014. Stortinget ber regjeringen vurdere om tilskuddene bør øremerkes.»

«Stortinget ber regjeringen påse at finansforetak i berørte kommuner kompenseres for bortfall av differensiert arbeidsgiveravgift gjennom en ordning for kompetanseutvikling.»

«Stortinget ber regjeringen styrke tilgangen på risikovillig kapital i regioner som påvirkes negativt av endringene i differensiert arbeidsgiveravgift.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det til stadighet råder debatt i Norge om hvilket handlingsrom Stortinget og regjeringen har til å drive en selvstendig nærings- og distriktsutviklingspolitikk, i lys av Norges medlemskap i EØS. Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti siden avtalen ble fremforhandlet og inngått har vært mot norsk medlemskap, og vil påpeke at avtalen opprinnelig ble framstilt som en «midlertidig» avtale på vei til norsk EU-medlemskap. Dette medlem mener det er et demokratisk problem at Norge tilsynelatende ikke får lov til å drive den nærings- og distriktsutviklingspolitikken Stortinget faktisk mener er best for landet, og vil påpeke at de partier som i sin tid sørget for norsk tilslutning til EØS-avtalen, bærer et stort ansvar for dette.

Dette medlem vil peke på at Distrikts-Norge generelt og Nord-Norge i særdeleshet kommer svært dårlig ut av regjeringens politikk. Det siste året har det blitt kuttet i tilskudd til regional utvikling, Finnmarkstillegget i barnetrygden og en rekke andre steder som rammer de nordligste fylkene hardt. Regjeringen svekker målrettet fiskeriene i nord gjennom regionalisering av leveringsforpliktelsene for torsketrålkvoter, strukturering av fiskebåter under 11 meter, kutt i marint verdiskapingsprogram, fjerning av satsing på markedsadgang for norsk fisk i utlandet, kutt i støtten til Nofima, og kutt i føringstilskudd, lineegningstilskudd og sikkerhetsopplæring for fiskere. Dette medlem mener regjeringens håndtering av spørsmålet om differensiert arbeidsgiveravgift kommer på toppen av dette, og mener de foreslåtte kompensasjonstiltakene er helt utilstrekkelige.

Dette medlem viser til at det har rådet forvirring rundt hvorvidt regjeringen faktisk har forpliktet seg til å kompensere bedrifter som er berørt av endringen «krone for krone», og hva en slik kompensasjon faktisk innebærer. Dette medlem mener regjeringens foreslåtte kompensasjonsordning ikke kan sies å være en kompensasjon «krone for krone». Dette medlem vil eksempelvis påpeke at en bedrift som taper 2 mill. kroner på økt arbeidsgiveravgift, ikke kan sies å være fullt ut kompensert selv om det brukes 2 mill. ekstra kroner på en fylkesvei i nærheten. Videre har dette medlem merket seg at de økte driftskostnadene som følger av regjeringens foreslåtte bevilgninger til samferdsel, ikke synes å være dekket.

Dette medlem er skuffet over at Namdalsregionen ikke gis kompensasjon på lik linje med de nordnorske fylkene.

Dette medlem viser til at regjeringen fremmet Prop. 118 S (2013–2014) 6. juni 2014, på tampen av en travel stortingssesjon med mange saker. Med avgivelse fra finanskomiteen den 18. juni 2014 gir dette komiteen kun seks virkedager på å behandle en omfattende sak med store konsekvenser for næringsliv og arbeidsplasser i hele landet. Dette medlem peker på at dette ikke er tilstrekkelig med tid til at Stortinget får behandlet saken på en grundig måte, og stiller seg sterkt kritisk til hvordan regjeringen har valgt å gjennomføre denne prosessen. I den hastebehandlingen som nå gjennomføres, er det i praksis umulig for opposisjonen å fremme alternative forslag og jobbe for å få flertall for disse. Dette medlem mener regjeringen legger opp til en summarisk behandling av sin egen proposisjon. Dette medlem peker på at denne prosessen er en illustrasjon på hvordan EØS-avtalen i praksis griper inn i det norske folkestyret og fører til at spillereglene for behandling av saker i Stortinget brytes ned. I dette tilfellet burde saken bli utsatt til Stortinget får anledning til å behandle saken på en god måte. Det ville i så fall vært naturlig å opprettholde den opprinnelige innretningen av den differensierte arbeidsgiveravgiften inntil videre, eventuelt innføre andre avbøtende midlertidige tiltak. I avveiningen mellom EØS-avtalen og det norske folkestyret, skal folkestyret ha forrang.

Dette medlem kan likevel ikke annet enn å registrere hvordan denne saken i all hast dyttes gjennom Stortinget og at et flertall har samlet seg om felles forslag og merknader. Dette medlem mener det mest ryddige i denne situasjonen er å fremme forslag til forbedringer og støtte forslag som vil kunne føre til forbedringer, og viser til behandlingen av de ulike forslag over i denne innstillingen.

Dette medlem mener det er behov for at regjeringen kommer tilbake til Stortinget så snart som praktisk mulig med helhetlige forslag der de berørte næringer og regioner fullt ut og reelt kompenseres for de endringene denne proposisjonen medfører.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag til kompenserende tiltak i forbindelse med endringen av den differensierte arbeidsgiveravgiften, som reelt og fullt ut kompenserer de berørte bedrifter og regioner. Saken må legges fram så raskt som mulig høsten 2014».