Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

VEDLEGG 1

Jeg viser til transport- og kommunikasjonskomiteens spørsmål på vegne av medlemmer fra Arbeiderpartiet til behandlingen av Prop. 119 S (2013-2014), oversendt Samferdselsdepartementet v/statsråden 11. juni 2014.

1. Er det mulig å utsette behandlingen av proposisjonens pkt. 7.2 og 7.3, og forslag 3, uten at det får noen konsekvenser for framdriften på ”Vegpakke Harstad”?

Jeg viser til Prop. 119 S (2013-2014) Utbygging og finansiering av vegprosjekt og tiltak i Harstad kommune i Troms (Vegpakke Harstad) og overgangsordning for rentekompensasjonsordning for bompengelån.

Innledningsvis vil jeg påpeke at spørsmålet kan tolkes som at Stortinget ønsker å dele opp behandlingen av Prop. 119 S (2013-2014) tidsmessig, slik at behandlingen av pkt. 7.2, 7.3 og vedtak nr. 3 ikke behandles samtidig som resten av forslaget. Prop. 119 S (2013-2014) må ses på som ett samlet framlegg, og jeg forutsetter at Stortinget undergir saken den samme tidsmessige behandlingen. Et annet spørsmål er om det får konsekvenser for framdriften i Vegpakke Harstad dersom Stortinget gjennom sin behandling av saken, ikke gir sin tilslutning til forslaget i vedtak nr. 3 (jf omtalen i pkt. 7.2 i proposisjonen).

I proposisjonen fremmes både et konkret forslag om tilslutning til Vegpakke Harstad, og et forslag om en generell overgangsordning inntil regjeringens forslag til ordning med rentekompensasjon er på plass. Vegpakke Harstad foreslås å inngå i denne overgangsordningen som første prosjekt. Etter min vurdering er det derfor viktig at sakene ses i sammenheng.

Det vil etter min mening ikke være naturlig at Stortinget eventuelt bare gir samtykke til den delen av proposisjonen som gjelder utbygging og finansiering av Vegpakke Harstad, uten samtidig å gi tilslutning til de generelle prinsippene overgangsordningen er basert på – og som regjeringen har foreslått også skal gjelde de opplistede prosjektene i proposisjonens pkt. 7.2. Jeg mener at Stortinget ved å gi tilslutning til forslaget om Vegpakke Harstad, inkl. overgangsordningen, samtidig tar stilling til det generelle forslaget om overgangsordning i pkt. 7 i Prop. 119 S (2013-2014) – både for de opplistede prosjektene i pkt. 7.2 og for kommende proposisjoner, jf proposisjonens pkt. 7.3. Det vil etter min vurdering være naturlig at Stortinget nå gir sin tilslutning til at den samme overgangsordningen kan gjelde for andre bompengeprosjekt enn Vegpakke Harstad. Det er ikke ønskelig med flere ulike overgangsordninger basert på forskjellige prinsipper.

Dersom Stortinget ved sin behandling ikke skulle gi tilslutning til forslaget til vedtak i pkt. 3, vil dette imidlertid ikke få tidsmessige konsekvenser for videre framdrift for Vegpakke Harstad. Det vil på den annen side medføre at det for de opplistede prosjektene i proposisjonens pkt. 7.2 ikke kan gjøres de samme endringene i takstsystemet som overgangsordningen er basert på uten at regjeringen må legge fram de(n) aktuelle saken(e) for Stortinget på nytt.