Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til proposisjonen. Komiteen viser
til at de foreslåtte endringene i yrkestransportloven legger til
rette for at EUs forordning om busspassasjerers rettigheter blir
en del av norsk rett. Komiteen viser til at forordningen
innebærer en styrking av busspassasjerers rettigheter. Forordningen
tar særlig sikte på å forbedre rettighetene til personer med nedsatt
funksjonsevne. Komiteen viser til at reglene medfører
en harmonisering av busspassasjerrettigheter innen EØS-området.
Komiteen har merket seg at regjeringen
tar sikte på å etablere en nasjonal klageordning for busspassasjerer,
noe komiteen støtter. Komiteen har
merket seg at det legges opp til at dette skal skje ved at den eksisterende
Transportklagenemnden for fly- og jernbanepassasjerer blir utvidet
til også å håndtere klager fra busspassasjerer.
Komiteen har videre merket seg
at regjeringen vil vurdere om det skal legges til rette for at passasjerer
som reiser med trikk, T-bane og bybane, skal ha anledning til å
klage brudd på transportvilkårene til de aktuelle selskapene inn
for Transportklagenemnda. Komiteen er positiv til en
utvidelse slik at Transportklagenemnda også kan behandle klager
fra de som reiser med trikk, T-bane og bybane. Komiteen ser
at en felles klagenemnd kan ivareta kundens reisekjede bedre enn
en klagenemd for hvert transportslag. Komiteen mener
derfor det bør vurderes felles klagenemd for all kollektivtrafikk.
Komiteen viser til at forordningen
pålegger leverandører av terminaltjenester og transportører tiltak
som gjør reisen enklere for kunder med nedsatt funksjonsevne eller
bevegelseshemming, og at tiltakene skal gjelde for reiser over 250
km.
Komiteen viser til svar fra samferdselsministeren
i brev datert 5. juni 2014, på spørsmål fra komiteen. Komiteen har
også merket seg at de aktuelle EU-reglene som er eller vil bli gjennomført
i norsk rett, sikrer rettighetene for passasjerer med alle transportslag
med unntak av trikk, T-bane og bybane.
Komiteen har videre merket seg
at passasjerer som reiser med trikk, T-bane og bybane, langt på vei
har de samme rettighetene som busspassasjerene, men at det er nedfelt
i forskjellige lover.
Komiteenser
at behovet for assistansetjenester er like stort ved korte reiser,
og vil be departementet gi en oversikt over hvordan dette er ivaretatt
lokalt på en egnet måte. I den sammenhengen bes departementet også
vurdere hvordan en eventuelt kan sikre en organisering og finansiering
av assistansetjenester på terminaler som også omfatter den fylkesinterne kollektivtrafikken
hvor det i dag er flest reisende.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet stiller seg positive til at rettighetene
for busspassasjerene og for personer med nedsatt funksjonsevne styrkes gjennom
de foreslåtte endringene i yrkestransportloven og ved gjennomføring
av EUs forordning om busspassasjerrettigheter i norsk rett.
Disse medlemmer vil samtidig
peke på at arbeidsvilkårene til yrkessjåførene ikke må påvirkes
negativt som følge av det nye regelverket.
Disse medlemmer vil vise til
at det at en rekke sjåfører/vognførere innen kollektivtransporten
opplever et økende press gjennom de kravene som stilles i anbudene,
og at det er en bekymring for at utvidelser av adgangen til å gi bøter
ved forsinkelser og lignende hendelser, vil medføre et økt press
for mange sjåfører.
Disse medlemmer vil henstille
om at hensynet til sjåførenes sikkerhet og arbeidsmiljø ivaretas
i forbindelse med lovendringene og ved utarbeidelsen av påfølgende
forskrifter.