Samferdselsdepartementet gjer i proposisjonen framlegg
til endringar i lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn
og fartøy (yrkestransportlova) som skal leggje til rette for gjennomføringa
av EØS-reglar om busspassasjerrettar, og vere ei nasjonal tilpassing
til, europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 181/2011 om busspassasjerrettar
og om endring av rådsforordning (EF) nr. 2006/2004 (forordninga).
EU har vedteke forordningar som sikrar rettar for
passasjerar som reiser med fly, tog, buss og sjøtransport. Forordning
181/2011 om busspassasjerrettar vart vedteken i EU 16. februar 2011 og
tredde i kraft i EU 1. mars 2013. Forordninga er enno ikkje teken
inn i EØS-avtalen. Det er venta at EØS-komiteen vil vedta å innlemme forordninga
i EØS-avtalen, med atterhald om samtykke frå Stortinget på vanleg
måte.
EUs forordning om busspassasjerrettar set minstekrav
til kva rettar busspassasjerar skal ha. Forordninga legg plikter
på medlemsstatane, transportørar, bussterminaloperatørar, reisebyrå og
reisearrangørar. Forordninga pålegg òg plikter for underleverandørar
som billettutferdarar og for undertransportørar.
Forordninga tek sikte på å betre passasjerrettane innanfor
busstransport, og skal særleg betre rettane til personar med nedsett
funksjons- eller rørsleevne. Vidare skal forordninga sikre ikkje-diskriminering
i samband med dei transportvilkåra transportørane tilbyr, i tillegg
til å gje assistanse til personar med nedsett funksjons- eller rørsleevne.
Etter forordninga har passasjerar med nedsett funksjons-
eller rørsleevne rett til transport på ikkje-diskriminerande vilkår.
For det første kan ein transportør, eit reisebyrå eller ein turoperatør ikkje
nekte å akseptere ei førehandstinging, utferde ein billett eller
nekte ein passasjer å gå om bord på grunn av nedsett funksjons-
eller rørsleevne. For det andre har personar med nedsett funksjons-
eller rørsleevne krav på å kunne gjere reservasjonar og kjøpe billettar
utan ekstra kostnad.
Forordninga tek òg sikte på å fastsetje kva
rettar passasjerane har ved ulykker, og reglar om erstatningsansvar
og plikter hos transportørane ved kansellering og forseinkingar.
Det er sett minstekrav til informasjon og krav til handsaming av
klager. Forordninga har òg generelle reglar om klagehandsaming og
handheving.
Forordninga gjeld for passasjerar som nyttar
rutetransport som er open for alle, og der passasjerane stig om
bord eller går av på området til ein medlemsstat. Forordninga gjeld
for rutetransport når den planlagde ruteavstanden er på 250 km eller
meir. Delar av forordninga gjeld òg for rutetransport utan omsyn
til ruteavstand.
Nokre av reglane i forordninga gjeld òg for
tilfeldig transport. Forordninga opnar for nokre unnatak.
Gjennomføring av forordninga inneber ei harmonisering
av busspassasjerrettar innan EØS. Vidare inneber forordninga ei
harmonisering av rettane til passasjerar som nyttar ulike transportformer.
Norsk rett har ikkje ei samla regulering av busspassasjerrettar,
men har ikkje reglar som er direkte i strid med forordninga.
Dei nemnde EU-reglane som er, eller vil verte, gjennomførte
i norsk rett sikrar rettar for passasjerar med alle transportslag
med unnatak av trikk, T-bane og bybane. Passasjerar som reiser med
trikk, T-bane og bybane, har likevel etter norsk rett langt på veg
dei same materielle rettane som busspassasjerar.
Departementet peika i høyringa på at det i samband
med forskriftsendringane som gjennomfører forordninga om busspassasjerrettar
i norsk rett, kan vere aktuelt å utvide ansvarsområdet til Transportklagenemnda
til òg å omfatte klager på transportvilkåra frå passasjerar med
trikk, T-bane og bybane.
Yrkestransportlova rettar seg mot dei som mot vederlag
driv eller vil drive persontransport med motorvogn eller fartøy.
Framlegget gjeld berre transport med motorvogn.
Det vert gjort framlegg om heimel i yrkestransportlova,
jf. forslag til «Ny § 32 a skal lyde» 32 a passasjerrettar:
1. Ny § 32 a første
ledd i yrkestransportlova skal gje departementet heimel for gjennomføring
og utfylling av reglar om busspassasjerrettar som er tekne inn i
EØS-retten. Føresegna gjev departementet heimel for å gjennomføre
forordning 181/2011 om busspassasjerrettar, samt framtidige EØS-reglar
på området, i forskrift.
2. Andre ledd skal gje departementet heimel
for å peike ut terminalar der reisande med nedsett funksjons- eller
rørsleevne kan få assistanse. Departementet får heimel til å gje
nærare forskrift på området. Heimelen opnar både for at departementet
kan peike ut terminalar direkte, og for at departementet kan fastsetje
i forskrift kva vilkår som må vere til stade for at ein terminal
skal få slike plikter.
3. Tredje ledd skal gje heimel for departementet til
å opprette eit nasjonalt klageorgan for løysing av tvistar mellom
passasjerar og den som driv persontransport med motorvogn i rute,
og andre som har plikter overfor passasjerane i samband med rutetransport.
Dette inneber at i tillegg til den som driv persontransport i rute,
medrekna selskap med transportøransvar som administrerer rutesamband
i fylka, vil òg ansvarlege for drift av bussterminalar, reisebyrå
som formidlar bussreiser, turoperatørar som sel billettar for reiser
med rutebuss og underleverandørar som til dømes dei som sel billettar,
kunne verte omfatta av klageordninga. Klageorganet kan handsame både
klager etter EØS-regelverket og klager på transportørane sine transportvilkår.
Føresegna gjev departementet heimel til å gje nærare forskrift om
at klageorganet heilt eller delvis skal finansierast gjennom gebyr
frå den som driv persontransport med motorvogn i rute, andre som
er omfatta av ordninga, og klagarane. Departementet kan òg gje nærare
forskrift om innkrevjing av gebyr.
Departementet får dessutan heimel til å gje forskrift om oppnemning
av klageorganet, verkeområde, samansetjing, organisering, sakshandsaming
og tilhøvet til valdgiftsklausular i samsvar med luftfartsloven
§ 10-44 andre ledd nr. 1 til 3 og nr. 5 og 6. Det vert òg fastsett at
reglane i luftfartsloven §§ 10-45 til 10-47 gjeld tilsvarande. Avgjerdene
i klageorganet skal ikkje vere rettsleg bindande.
4. Fjerde ledd skal gje heimel for at departementet
kan fastsetje at den som driv persontransport med motorvogn i rute
i, til eller frå Noreg, eller andre som i samband med slik transport
har pliktar overfor passasjerane, skal vere omfatta av klageordninga
i tredje ledd. Det er i hovudsak dei som driv rutetransport med
buss, medrekna selskap med transportøransvar som administrerer rutesamband
i fylka, som vil verte pålagde å vere omfatta av klageordninga.
Dersom personbil (taxi) vert nytta til å utføre transport i rute,
vil den som driv verksemda òg verte omfatta av reglane.
Departementet kan òg fastsetje at andre som i samband med rutetransport
har plikter overfor passasjerane, skal vere omfatta av klageordninga.
5. Femte ledd skal gje departementet heimel
for å peike ut eit nasjonalt handhevingsorgan som skal føre tilsyn
med at reglane i første til fjerde ledd vert følgde. Føresegna skal
òg gje heimel for at handhevingsorganet kan gje pålegg om retting
og tvangsmulkt ved brot på reglane i første til fjerde ledd ved
brot på EØS-reglane.
Vidare gjev føresegna departementet heimel til å gje forskrift om
at handhevingsorganet utan omsyn til teieplikta kan krevje innsyn
og informasjon frå den som mot vederlag driv persontransport med
motorvogn i rute, eller andre som i samband med slik transport har
plikter overfor passasjerane.
Det vert lagt opp til at lovendringa skal tre
i kraft frå den tid Kongen fastset.
Tidspunktet lova skal tre i kraft kan då tilpassast det
tidspunktet forordninga om busspassasjerrettar vert teken inn i
EØS-avtalen, og nødvendige forskrifter er fastsette.
Samferdselsdepartementet sende 18. desember 2013
saka ut på høyring. Høyringa er nærare omtala i pkt. 2.2 i proposisjonen.
Av dei høyringsinstansane som har svart, er
det elleve som ikkje har merknader til saka. Fire høyringsinstansar
gjev uttrykk for at dei er positive til framlegget utan å gå nærare
inn i detaljane. Tolv høyringsinstansar har substansielle merknader
til saka. Alle høyringsinstansane med substansielle merknader i
saka er i hovudsak positive til framlegget om å utvide rettane for busspassasjerar.
Merknadene frå høyringsinstansane er tekne inn i
pkt. 7 i proposisjonen.
Framlegget til lovendringar som no vert fremma, skal
vere eit rammeverk for reglar om busspassasjerrettar. Dei nærare
reglane om busspassasjerrettar vil verte fastsette i forskrift.
I høyringsnotatet viste departementet til at
gjennomføringa av forordninga om busspassasjerrettar i norsk rett
vil innebere økonomiske og administrative konsekvensar både for
private aktørar og for det offentlege. Konsekvensane vil først oppstå
når sjølve forordninga vert implementert i forskrift.
Dei største kostnadene for private vil oppstå
på dei terminalane som vert peika ut til å etablere ei assistanseordning
for personar med nedsett funksjons- eller rørsleevne. Dette kan
føre til at dei som driftar terminalane, må auke talet på tilsette
for å ta vare på tilbodet til desse passasjergruppene.
Dei auka kostnadene for dei private aktørane
vil kunne dekkjast både gjennom eiga effektivisering, auke i billettprisane
og tilpassing av rutetilbodet.
For det offentlege vil kostnadene vere knytte
til handhevingsorganet, fylkeskommunane og Transportklagenemnda.
Statens vegvesen vil få utvida arbeidsoppgåvene sine når det gjeld
tilsyn med passasjerrettar.
Fylkeskommunane kan, som kjøpar av kollektivtransport,
få auka utgifter som følgje av at transportørane får eit høgare
kostnadsnivå etter at forordninga er gjennomført.
Økonomiske og administrative konsekvensar for kommunesektoren
vil verte nærare omtala i samband med forskriftsarbeidet. For Transportklagenemnda
vil innlemming av klager frå busspassasjerar føre til endringar.
Detaljane rundt finansieringa av klagenemnda vil
verte nærare omtalte i samband med forskriftsarbeidet. Eventuelle
økonomiske konsekvensar for staten vert dekka innan ordinære budsjett eller
sett fram som eigne budsjettframlegg.