Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget fra stortingsrepresentantene Lise Christoffersen, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli og Magne Rommetveit om at bompenger også kan benyttes til nødvendige, eksterne beredskapstiltak – Endring i veglova § 27, jf. Dokument 8:61 S (2013–2014), og videre til vedlagte uttalelse, datert 21. mai 2014, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.
Komiteen viser til svaret fra statsråden der det presiseres at etter veglova § 27 kan bompenger benyttes til alle tiltak som vegloven gir hjemmel for, dvs: planlegging, bygging, utbedring, vedlikehold og drift av veg, samt investeringer i kollektivinfrastruktur. Videre skriver statsråden at ved bygging av infrastruktur – herunder tunnel – finansieres beredskapsutstyr også til brannvesenet på lik linje som finansiering av hele prosjektet. Bompenger kan brukes til slike formål dersom prosjektet er et bompengefinansiert prosjekt.
Komiteen viser videre til at for tunneler som er ferdig bygget og i drift, er dagens ordning slik at finansiering av reparasjoner og ev. ytterligere beredskapsutstyr til brannvesenet betales av tunneleier, og at det er brann- og eksplosjonsvernloven som regulerer hvem som har ansvar for de ulike tekniske og organisatoriske tiltak for brannteknisk sikring av vegtunneler.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at etter at Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringen overtok, har den foretatt en styrking av innsatsen når det gjelder tunnelsikkerhet. Bevilgningen til tunnelsikkerhet er økt med betydelige beløp siden forrige regjering, og arbeidet med å styrke sikkerheten i landets tunneler vil fortsette.
Disse medlemmer viser til at regjeringen har igangsatt et stort reformarbeid med bompengesektoren. Det arbeides eksempelvis med endringer når det gjelder organisering og antall bompengeselskap, takst- og rabattstrukturer samt rentebelastning på bompengegjeld. Disse medlemmer viser til at ordninger som forslagsstillerne tar til orde for, eventuelt vurderes i forbindelse med det pågående reformarbeidet med bompengesektoren, men vil fremheve at bompenger først og fremst må gå til faktisk bygging av vei og at bruk ut over dette skal ha en særlig god begrunnelse. Disse medlemmer vil påpeke at beredskap ikke kan anses å være en naturlig oppgave å dekke via brukerfinansiering, som bompenger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre mener det bør presiseres i veglova § 27 at beredskapsutstyr til brannvesenet kan finansieres ved bompenger dersom prosjektet er bompengefinansiert. For tunneler som er ferdig bygget og i drift, mener disse medlemmer at beredskapen må styrkes i ulykkesutsatte tunneler. Disse medlemmer ber statsråden komme til Stortinget med en plan for forsterket brannberedskap i disse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til svaret fra statsråden der det presiseres at etter veglova § 27 kan bompenger benyttes til beredskapsutstyr også til brannvesenet på lik linje som finansiering av hele prosjektet. Disse medlemmer vil i den sammenheng vise til at statsråden gjennom media har polemisert med at Arbeiderpartiet ønsker å bryte loven fordi partiet har pekt på behovet for å bedre sikkerheten og beredskapen i Oslofjordtunnelen, gjennom blant annet anskaffelse av en brannbil med økt slukkekapasitet og tre evakueringspakker, ved å benytte noe av bompengene som innkreves på strekningen.
Disse medlemmer har videre merket seg at statsråden i sitt brev presiserer at det for tunneler som er ferdig bygget og i drift, er dagens ordning slik at finansiering av reparasjoner og ev. ytterligere beredskapsutstyr til brannvesenet betales av tunneleier og reguleres gjennom brann- og eksplosjonsvernloven.
Som tidligere påpekt, vil disse medlemmer vise til Arbeiderpartiets forslag om behov for en endring i lovverket, aktualisert etter at erfaringene fra ulike initiativ til å bedre sikkerheten og beredskapen i Oslofjordtunnelen ikke har gitt noen løsning. I dette konkrete tilfellet, anskaffelse av en brannbil med økt slukkekapasitet og tre evakueringspakker. Årsakene til dette er mange, men ulikt lov- og regelverk, samt kryssende ansvarsforhold og etatsinteresser, synes å være noe av grunnen til at man hittil ikke har funnet gode løsninger.
Disse medlemmer ønsker derfor å opprettholde sitt forslag, men med en ytterligere presisering om at for tunneler som er ferdig bygget og i drift, og som fortsatt har bompengeinnkreving, kan bompenger benyttes til beredskapsmessige nødvendige oppgraderinger – herunder eksterne beredskapstiltak.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme lovforslag om endring av veglova § 27, slik at bompenger også kan benyttes til nødvendige beredskapstiltak i forbindelse med prosjektet. Stortinget ber om at bompenger også kan benyttes til beredskapsmessige nødvendige oppgraderinger (herunder eksterne beredskapstiltak) for vegprosjekt som er ferdig bygget og i drift, men som fortsatt har bompengeinnkreving.»