Klima- og miljødepartementet foreslår i proposisjonen
endring i § 14-2 i plan- og bygningsloven.
Forslaget innebærer at de nærmere behandlingsreglene
for tiltak og planer som omfattes av bestemmelsene om konsekvensutredninger,
fastsettes av Kongen i forskrift. Formålet med endringen er å åpne
for at det i forskrift kan gis bestemmelser som innebærer en mer
tilpasset og effektiv behandling av de mange mindre tiltakene som
omfattes av dagens regelverk om konsekvensutredninger enn hva gjeldende
ordlyd i § 14-2 gir rom for.
Forslaget til endringer i kapittel 14 i plan-
og bygningsloven fremmes av Klima- og miljødepartementet i medhold
av kongelig resolusjon av 19. desember 2013 om endringene i ansvarsforholdet
mellom departementene der ansvaret for kapittel 14 i plan- og bygningsloven
ble lagt til departementet.
I henhold til gjeldende § 14-2 er det krav til
utarbeidelse og høring av melding med forslag til utredningsprogram
for alle saker som omfattes av krav til konsekvensutredning. Det
vil si at det er samme prosedyreregler som gjelder for de store
tiltakene som alltid skal konsekvensutredes som for de mange mindre
tiltakene som skal vurderes nærmere og konsekvensutredes, dersom
de kan få vesentlige virkninger for miljø eller samfunn.
Opplistingen av tiltak som alltid skal konsekvensutredes
og hvilke tiltak som skal vurderes nærmere, er gitt i henholdsvis
vedlegg I og vedlegg II til forskrift om konsekvensutredninger etter
plan- og bygningsloven av 26. juni 2009. Forskriften vedlegg I og
vedlegg II er gitt i samsvar med tilsvarende lister i Parlaments-
og rådsdirektiv 2011/92/EU om vurdering av visse private og offentlige
prosjekters virkninger for miljøet.
Den foreslåtte forenklingen innebærer i følge
departementet at det ikke lenger vil være krav til en forutgående
prosess med avklaring av om et vedlegg II-tiltak har vesentlige
virkninger for miljø eller samfunn. Det vil heller ikke være krav
til utarbeidelse og høring av melding med forslag til utredningsprogram
for vedlegg II-tiltak som kan få vesentlige virkninger for miljø
eller samfunn.
I henhold til ordlyden i gjeldende § 14-2 forutsettes
det også at spørsmålet om et vedlegg II-tiltak kan få vesentlige
virkninger for miljø eller samfunn må avklares tidlig, og før det
kan søkes om tillatelse.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at det er et overordnet
mål å forenkle og forkorte saksbehandlingen i plan- og byggesaker,
og at de foreslåtte endringene vil bidra til dette ved behandling
av mindre tiltak som omfattes av dagens regelverk om konsekvensutredninger.
Komiteen har merket seg at høringsinstansene oppfatter
forslaget til endring som et forenklingstiltak, og at det fikk bred
tilslutning i høringsprosessen.
Komiteen peker på at konsekvensutredninger skal
utrede tiltak som kan ha vesentlig påvirkning av miljø, naturressurser
og samfunn. Det vil være fornuftig å differensiere mellom hvilke prosedyreregler
som skal gjelde for store og mindre tiltak.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønnemener det er uklart hvilke unntak en
eventuell forskrift vil åpne for, og viser til at flere av høringsinstansene,
deriblant Miljødirektoratet, i sine uttalelser til Prop. 61 L (2013–2014)
har uttalt at det er vanskelig å komme med innspill til endringene
i plan- og bygningsloven uten at de antatt tilhørende endringene
i forskriftene er sendt på høring. Disse medlemmer mener
at det i eventuell forskrift må gå fram at kunnskap om eventuelle
virkninger for miljø og samfunn fremkommet gjennom høringsprosessen
forutsettes fulgt opp av ansvarlig myndighet i form av krav om tilleggsutredninger,
slik Miljødirektoratet foreslår i sin høring.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne viser til at det i høringsnotatet
fra regjeringen påpekes at endringen ikke skal medføre at det lempes
på kravene til kunnskapsgrunnlaget eller utredningsomfanget for
de reguleringsplanene som kan få vesentlige virkninger for miljø
eller samfunn. Dette må understrekes og gjentas i veiledning til
en eventuell forskrift som unntar fra kravet om planprogram.
Disse medlemmer vil legge til
at lovforslaget føyer seg inn i rekken av flere initiativer fra regjeringen
som potensielt sett kan svekke det kunnskapsbaserte vernet av natur
og miljø, til fordel for næringsinteresser og rask saksbehandling
der miljøkrav spiller en mindre rolle enn tidligere.
Disse medlemmer ber derfor om
at endringer i forskriften som skal følge opp lovendringene som
Prop. 61 L (2013–2014) nå behandler, forelegges Stortinget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov om planlegging og byggesaksbehandling
kapittel 14 (bestemmelsene om
konsekvensutredninger for tiltak og planer etter annen lovgivning)
I
I lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling
(plan- og bygningsloven):
§ 14-2 skal lyde:
§ 14-2. Utarbeiding og behandling
av utredningsprogram og konsekvensutredning
Kongen kan ved forskrift gi regler om hvilke tiltak
og planer som omfattes av krav til melding med forslag til utredningsprogram.
For tiltak og planer som omfattes av krav til
melding, skal det tidligst mulig under forberedelsen av tiltaket
eller planen utarbeides melding med forslag til program for utredningsarbeidet.
Forslaget skal gjøre rede for tiltaket, behovet for utredninger
og opplegg for medvirkning. Melding med forslag til program skal
sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn før programmet
fastsettes.
For tiltak og planer med vesentlige virkninger
for miljø eller samfunn som ikke omfattes av krav til melding, skal
virkning av tiltaket utredes som en del av søknadsbehandlingen.
Søknad eller planforslag med konsekvensutredning sendes
på høring og legges ut til offentlig ettersyn.
II
Loven gjelder fra det tidspunktet Kongen fastsetter.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 5. juni 2014
Ola Elvestuen
|
Eirik Milde
|
leder
|
ordfører
|