2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, viser til omtalen av de ulike delene av lovforslaget i proposisjonen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, viser til proposisjonens innhold, herunder regjeringens merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget, og slutter seg til regjeringens lovforslag. Formålet med de foreslåtte ordninger er i første rekke å forenkle arbeidsgivers rapportering av ansettelsesforhold og inntektsopplysninger slik at dobbeltrapportering til flere etater unngås. Endringsforslagene er i all hovedsak av lovteknisk karakter. Flertallet vil peke på at de foreslåtte ordningene vil føre til økt effektivitet og bedre oppgaveløsning i etatene, samt bedre tjenester fra det offentlige.

Flertallet har merket seg at ordningene, etter noe tids innkjøring, vil gi til dels betydelige årlige økonomiske innsparinger. For arbeidsgiverne er disse beregnet til 500–600 mill. kroner årlig. Dertil kommer at opplysningene og kontrollen knyttet til disse, vil gi langt bedre kvalitet enn tidligere.

Komiteens medlem fra Venstre støtter hovedinnholdet i proposisjonen, men har i likhet med flere av høringsinstansene motforestillinger til forslagene om å fjerne den nedre grensen for innmeldinger av arbeidstaker. Dette medlem deler synspunktene som er framkommet i høringen fra bl.a. NHO, Arbeidsgiverforeningen Spekter, Nærings- og handelsdepartementet, Norges kemner- og kommuneøkonomers forbund (NKK) m.fl. om at forslaget om å fjerne den såkalte firetimersregelen vil medføre en helt unødvendig økt rapporteringsbyrde for de minste bedriftene. Dette medlem viser bl.a. til høringsuttalelsen fra NKK hvor det påpekes at konsekvensene av forslaget neppe er utredet, og høringsuttalelsen fra NHO hvor det påpekes at det ikke er gitt noen omtale av nytteverdien av innrapportering av denne type arbeidsforhold.

Dette medlem viser også til at det bare er Statens pensjonskasse av samtlige høringsinstanser som aktivt uttaler at de støtter forslaget om fjerning av den nedre grensen.

Dette medlem støtter derfor ikke den foreslåtte endringen i folketrygdloven § 25-1.

Dette medlem vil videre påpeke at en rekke høringsinstanser har gitt uttrykk for at den særskilte innrapporteringsfristen etter Aa-registreringsforskriften oppfattes som svært knapp. Dette medlem deler det syn som bl.a. Finans Norge gir uttrykk for i sin høringsuttalelse at prøveordningen med månedlig innrapportering burde gjøres permanent. Dette medlem kan ikke se at departementet bruker negative erfaringer med prøveordningen som argument for å videreføre dagens ordning. Dette medlem slutter seg helt og fullt til Nærings- og handelsdepartementets syn om at det kan se ut som om hensynet til etatenes egne behov til dels har overskygget hovedformålet med a-ordningen, som er en forenkling av arbeidsgivers innrapportering av ansettelsesforhold og inntektsopplysninger. Dette medlem er av den oppfatning at det ikke er forenklende for arbeidsgiver dersom dagens frist videreføres.