Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe
og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til omtalen av de ulike delene av lovforslaget i proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, viser til proposisjonens innhold, herunder
regjeringens merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget,
og slutter seg til regjeringens lovforslag. Formålet med de foreslåtte
ordninger er i første rekke å forenkle arbeidsgivers rapportering
av ansettelsesforhold og inntektsopplysninger slik at dobbeltrapportering
til flere etater unngås. Endringsforslagene er i all hovedsak av
lovteknisk karakter. Flertallet vil peke på at de
foreslåtte ordningene vil føre til økt effektivitet og bedre oppgaveløsning i
etatene, samt bedre tjenester fra det offentlige.
Flertallet har merket seg at
ordningene, etter noe tids innkjøring, vil gi til dels betydelige
årlige økonomiske innsparinger. For arbeidsgiverne er disse beregnet
til 500–600 mill. kroner årlig. Dertil kommer at opplysningene og kontrollen
knyttet til disse, vil gi langt bedre kvalitet enn tidligere.
Komiteens medlem fra Venstre støtter hovedinnholdet
i proposisjonen, men har i likhet med flere av høringsinstansene
motforestillinger til forslagene om å fjerne den nedre grensen for innmeldinger
av arbeidstaker. Dette medlem deler synspunktene
som er framkommet i høringen fra bl.a. NHO, Arbeidsgiverforeningen Spekter,
Nærings- og handelsdepartementet, Norges kemner- og kommuneøkonomers
forbund (NKK) m.fl. om at forslaget om å fjerne den såkalte firetimersregelen
vil medføre en helt unødvendig økt rapporteringsbyrde for de minste
bedriftene. Dette medlem viser bl.a. til høringsuttalelsen
fra NKK hvor det påpekes at konsekvensene av forslaget neppe er
utredet, og høringsuttalelsen fra NHO hvor det påpekes at det ikke
er gitt noen omtale av nytteverdien av innrapportering av denne
type arbeidsforhold.
Dette medlem viser også til at
det bare er Statens pensjonskasse av samtlige høringsinstanser som
aktivt uttaler at de støtter forslaget om fjerning av den nedre
grensen.
Dette medlem støtter derfor ikke
den foreslåtte endringen i folketrygdloven § 25-1.
Dette medlem vil videre påpeke
at en rekke høringsinstanser har gitt uttrykk for at den særskilte
innrapporteringsfristen etter Aa-registreringsforskriften oppfattes
som svært knapp. Dette medlem deler det syn som bl.a.
Finans Norge gir uttrykk for i sin høringsuttalelse at prøveordningen
med månedlig innrapportering burde gjøres permanent. Dette
medlem kan ikke se at departementet bruker negative erfaringer
med prøveordningen som argument for å videreføre dagens ordning. Dette
medlem slutter seg helt og fullt til Nærings- og handelsdepartementets
syn om at det kan se ut som om hensynet til etatenes egne behov
til dels har overskygget hovedformålet med a-ordningen, som er en
forenkling av arbeidsgivers innrapportering av ansettelsesforhold
og inntektsopplysninger. Dette medlem er av den oppfatning
at det ikke er forenklende for arbeidsgiver dersom dagens frist
videreføres.