Det vises til brev av 6. mars 2014, hvor komiteen ber
om Nærings- og fiskeridepartementets vurdering av forslagene i dokument
8:27 S (2013-2014).
Ordningen med leveringsplikt er regulert ved
individuelle vilkår knyttet til den enkelte torsketrålkonsesjon
og gjennom forskrift av 12. september 2003 om leveringsplikt for
fartøy med torsketråltillatelse. De individuelle vilkårene fastsetter
hvilken bedrift eller hvilket geografisk område som er tilgodesett,
mens forskrift om leveringsplikt regulerer detaljene om hvordan
leveringsplikten skal gjennomføres.
Nærings- og fiskeridepartementet har startet
arbeidet med å følge opp regjeringsplattformens omtale av ordningen
med leveringsvilkår. I denne prosessen skal alle sider av vilkårenes
betydning vurderes. Regjeringen ønsker å ha en åpen debatt om ordningen.
Jeg har hatt, og kommer i tiden fremover også til å ha, møter med kommuner,
fylkeskommuner og næringsaktører hvor det er naturlig at denne saken
blir berørt. En endring av forskriften vil bli forberedt gjennom offentlig
høring av endringsforslag, i samsvar med forvaltningslovens regler.
Forslagsstillerne ber om at regjeringen legger fram
eventuelle endringer for Stortinget til behandling. Hvorvidt det
vil være naturlig at endringer i denne ordningen legges frem for Stortinget
eller ikke, vil vi vurdere når vi ser hva slags endringer som blir
aktuelt. I utgangspunktet handler dette om en ordning som også tidligere
regjeringer har endret uten å finne grunn til å gå til Stortinget.
Da Nærings- og fiskeridepartementet vurderte ordlyden
i vedtakene fra 2005 og 2006 om aktivitetsplikten knyttet til Havfisk
ASA sine tillatelser og konkluderte med at denne ikke gjaldt Mehamn,
ble det uttrykkelig presisert at dette ikke innebar noen endring
i leveringsvilkårene.
I forslagets punkt 3 heter det at ”Stortinget
ber regjeringen sikre at det leveringspliktige råstoffet gir grunnlag
for ny videreforedlingsvirksomhet i det tilgodesette lokalsamfunn
dersom virksomheten på land legges ned”. Jeg har ikke forstått det
slik at meningen med dette forslaget å vende tilbake til den tiden
da staten etablerte og drev filetindustri. Vi skal imidlertid påse
at leveringspliktig råstoff blir tilbudt i henhold til gjeldende
regler og at råstoffet på den måten kan komme ny virksomhet til
gode.
Det er denne regjeringens mål å få på plass
gode og velfungerende rammebetingelser som vil gi grunnlag ikke
bare for å opprettholde virksomhet, men for å kunne øke verdiskapningen
og lønnsomheten innenfor fiskeindustrien.
Vi arbeider allerede på flere felt for å oppnå
en jevnere råstofftilgang. Ferskfiskordningen for kystflåten bidrar
til å strekke torskesesongen utover året, og økt satsing på levendelagring
kan også bidra til å gi industrien jevnere tilgang på kvalitetsråstoff.
I tillegg ser vi på spørsmålet om endring av kvoteåret for torsk.
Dette kan bidra både til økt kvalitet, mindre svingninger i produksjonen
og mer stabile og jevnere leveranser til kunder ute og hjemme. Endring
av kvoteåret er noe jeg er positiv til å vurdere, men som krever
dialog med Russland som vi forvalter torsken sammen med.