Brev fra Nærings- og fiskeridepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 13. mars 2014

Dokument 8:27 S (2013–2014) Representantforslag om leveringsplikt i torskefisket - Fra stortingsrepresentantene Helga Pedersen, Ingrid Heggø, Knut Storberget, Odd Omland, Martin Henriksen, Tove Karoline Knutsen, Kåre Simensen, Anna Ljunggren, Marit Arn...

Det vises til brev av 6. mars 2014, hvor komiteen ber om Nærings- og fiskeridepartementets vurdering av forslagene i dokument 8:27 S (2013-2014).

Ordningen med leveringsplikt er regulert ved individuelle vilkår knyttet til den enkelte torsketrålkonsesjon og gjennom forskrift av 12. september 2003 om leveringsplikt for fartøy med torsketråltillatelse. De individuelle vilkårene fastsetter hvilken bedrift eller hvilket geografisk område som er tilgodesett, mens forskrift om leveringsplikt regulerer detaljene om hvordan leveringsplikten skal gjennomføres.

Nærings- og fiskeridepartementet har startet arbeidet med å følge opp regjeringsplattformens omtale av ordningen med leveringsvilkår. I denne prosessen skal alle sider av vilkårenes betydning vurderes. Regjeringen ønsker å ha en åpen debatt om ordningen. Jeg har hatt, og kommer i tiden fremover også til å ha, møter med kommuner, fylkeskommuner og næringsaktører hvor det er naturlig at denne saken blir berørt. En endring av forskriften vil bli forberedt gjennom offentlig høring av endringsforslag, i samsvar med forvaltningslovens regler.

Forslagsstillerne ber om at regjeringen legger fram eventuelle endringer for Stortinget til behandling. Hvorvidt det vil være naturlig at endringer i denne ordningen legges frem for Stortinget eller ikke, vil vi vurdere når vi ser hva slags endringer som blir aktuelt. I utgangspunktet handler dette om en ordning som også tidligere regjeringer har endret uten å finne grunn til å gå til Stortinget.

Da Nærings- og fiskeridepartementet vurderte ordlyden i vedtakene fra 2005 og 2006 om aktivitetsplikten knyttet til Havfisk ASA sine tillatelser og konkluderte med at denne ikke gjaldt Mehamn, ble det uttrykkelig presisert at dette ikke innebar noen endring i leveringsvilkårene.

I forslagets punkt 3 heter det at ”Stortinget ber regjeringen sikre at det leveringspliktige råstoffet gir grunnlag for ny videreforedlingsvirksomhet i det tilgodesette lokalsamfunn dersom virksomheten på land legges ned”. Jeg har ikke forstått det slik at meningen med dette forslaget å vende tilbake til den tiden da staten etablerte og drev filetindustri. Vi skal imidlertid påse at leveringspliktig råstoff blir tilbudt i henhold til gjeldende regler og at råstoffet på den måten kan komme ny virksomhet til gode.

Det er denne regjeringens mål å få på plass gode og velfungerende rammebetingelser som vil gi grunnlag ikke bare for å opprettholde virksomhet, men for å kunne øke verdiskapningen og lønnsomheten innenfor fiskeindustrien.

Vi arbeider allerede på flere felt for å oppnå en jevnere råstofftilgang. Ferskfiskordningen for kystflåten bidrar til å strekke torskesesongen utover året, og økt satsing på levendelagring kan også bidra til å gi industrien jevnere tilgang på kvalitetsråstoff. I tillegg ser vi på spørsmålet om endring av kvoteåret for torsk. Dette kan bidra både til økt kvalitet, mindre svingninger i produksjonen og mer stabile og jevnere leveranser til kunder ute og hjemme. Endring av kvoteåret er noe jeg er positiv til å vurdere, men som krever dialog med Russland som vi forvalter torsken sammen med.