Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Hansen, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli og Magne Rommetveit, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Lene Langemyr, Åse Michaelsen og Kari Raustein, fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget, Dokument 8:18 S (2013–2014), om innføring av nye tiltak mot sosial dumping og kriminalitet i transportsektoren, fremsatt av representantene Anette Trettebergstuen, Dag Terje Andersen, Eirin Sund, Helga Pedersen, Kari Henriksen, Kjell-Idar Juvik, Lise Christoffersen og Magne Rommetveit. Komiteen viser videre til vedlagte uttalelse, datert 18. februar 2014, fra Samferdselsdepartementet ved statsråden i saken. Komiteen viser videre til avholdt høring 18. mars 2014 i saken.
Komiteen viser til at den grenseoverskridende transporten er i vekst som følge av at handelen mellom landene øker. Komiteen mener at økende handel mellom land er bra og er en forutsetning for videre økonomisk vekst og velstand. Vekst i handelen gir økende transportbehov, og det er myndighetens oppgave å legge til rette for en friest mulig konkurranse på like vilkår der grunnleggende standarder overholdes.
Komiteen mener at forslagsstillerne setter søkelys på viktige problemstillinger gjennom dette initiativet. Som forslagsstillerne påpeker er det ikke nødvendigvis slik at det er flere regler og mer byråkrati som skal til for å løse utfordringene, men mer effektiv håndheving av gjeldende regelverk. Komiteen mener imidlertid at det også på noen områder kan være grunn til å vurdere en modernisering av regelverket. Komiteen vil i denne sammenheng vise til at regjeringen har igangsatt arbeid med relevante forslag både når det gjelder trafikksikkerhet for tungbiler og for å møte useriøse aktører i transportbransjen med krav og grundige kontrollordninger.
Komiteen mener det er viktig å fremheve at transportbransjen som helhet utviser stor seriøsitet og leverer et viktig bidrag til samfunnet. Det er imidlertid noen useriøse aktører i markedet som skaper problemer, og det er av sentral betydning med standardkrav og effektive kontrollordninger som innebærer at disse aktørene ikke får ødelegge for alt det gode arbeidet som gjøres og svekker trafikksikkerheten på veiene.
Komiteen viser til svarbrevet fra statsråden der det fremkommer at det er igangsatt et omfattende arbeid rundt flere problemstillinger knyttet til veitransport og trafikksikkerhet enn de temaene som fremmes i dokumentet.
Komiteen er kjent med at regjeringen arbeider med en løsning for å få på plass krav om at alle sjåfører som skal kjøre på norske vinterveier må ha gjennomført opplæring på slikt føre.
Komiteen mener at det i høringen fremkom forslag som bør vurderes for en mer målrettet kontroll med denne delen av transportbransjen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil her spesielt fremheve forslaget om en ordning med et eget transportpoliti som ble presentert av Norges Lastebileier-Forbund. Dette er et forslag som også har vært til vurdering av tidligere regjering, men som flertallet mener kan vurderes på ny. Flertallet vil i denne sammenheng vise til at flere land har slike spesialenheter for å følge opp tungbilspørsmål.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser også til at regjeringen satser betydelig på økt kontroll når det gjelder tunge kjøretøy. Regjeringen har tredoblet antall enheter som er kontrollert sammenliknet med forrige vinter. Dette har medført at andelen kjøretøy som har fått kjøreforbud eller andre sanksjoner, har økt.
Dette flertallet mener at forslagsstillernes intensjoner er godt ivaretatt i regjeringens pågående arbeid. Dette flertallet mener at det vil være formålstjenlig om regjeringen orienterer Stortinget når dette arbeidet er sluttført, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å komme tilbake til Stortinget på egnet måte med sak om oppfølging av arbeidet med trafikksikkerhet knyttet til tungbil og grenseoverskridende transport.»
Dette flertallet vil samtidig vise til at den forrige regjeringen i sine åtte år gjorde lite konkret for å møte disse utfordringene samtidig som veksten i varetransporten over landegrensene i disse årene var stor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det ble satt i gang flere tiltak mot trafikkfarlige vogntog og useriøse forhold i transportbransjen under den rød-grønne regjeringen. I mai 2013 ble en tredje handlingsplan mot sosial dumping lagt fram, og her var et treparts bransjeprogram for vegtransport et av tiltakene. Disse medlemmer vil vise til at Arbeidstilsynet har tilsyn med transportbransjen som et av sine satsingsområder for perioden 2013–2016. Disse medlemmervil også vise til at sommeren 2013 opprettet samferdselsministeren en kabotasjearbeidsgruppe med relevante organisasjoner og myndigheter på vegtransportområdet. Denne gruppa la fram sin rapport 27. mars 2014. Disse medlemmer vil videre vise til at den rød-grønne regjeringen innførte skjerpede krav til vinterdekk for tunge kjøretøy. Disse medlemmer minner også om at under den rød-grønne regjeringen vedtok Stortinget våren 2013 å innføre obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy. Disse medlemmer registrerer at dette påbudet ennå ikke har fått ikrafttredelse under regjeringen Solberg.
Disse medlemmer viser til at et flertall av tiltakene i representantforslaget fikk bred støtte i høringen, både fra arbeidsgiversiden og fra arbeidstakernes organisasjoner. Disse medlemmer merker seg at arbeidstakerorganisasjonene i høringen framhevet allmenngjøring av tariffavtaler som et sentralt virkemiddel mot sosial dumping og kriminalitet i transportbransjen.
Disse medlemmer er tilfredse med at regjeringen har satt i gang arbeid med hensyn til kontroller, teknisk utrustning hos vogntogene og krav til kompetanse hos sjåførene. Disse medlemmer etterlyser imidlertid flere tiltak som ivaretar ryddige lønns- og arbeidsforhold for de ansatte innen godstransport- og persontransportnæringa, og som forebygger sosial dumping, kriminalitet og ulovlig kabotasje. Disse medlemmervil vise til forslagene til tiltak i kabotasjearbeidsgruppas rapport, deriblant behovet for bedre kunnskapsgrunnlag om kabotasje, økt samarbeid mellom tilsynsetater, innføring av kravet om obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy så snart som mulig og behovet for å definere begrepet «midlertidig» i regelverket for persontransportkabotasje. Disse medlemmer viser til at flertallet i kabotasjearbeidsgruppa framhever ulikhetene for norske og utenlandske transportører på gods- og persontransportområdet, og mener denne ulikheten fører til tapte markedsandeler og reduksjon av norske arbeidsplasser. Disse medlemmer mener det er behov for en sterkere innsats for å sikre ryddige lønns- og arbeidsvilkår i transportnæringa og sikre konkurransevilkårene for seriøse bedrifter. Dette er også viktig med hensyn til trafikksikkerheten. Disse medlemmer vil understreke behovet for håndheving av dagens regelverk, sterkere sanksjonsmidler og en forsterket koordinert innsats mellom vegmyndigheter, politi, påtalemyndighet og Arbeidstilsynet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide og legge frem for Stortinget tiltak for å stanse utviklingen med sosial dumping, kriminalitet og økt sikkerhetsrisiko i transportsektoren, herunder å innføre:
1. Juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar for oppdragsgiver (virksomheter) ved kjøp av transporttjenester.
2. Regionale verneombud for transportsektoren som kan bidra til å få oversikt over, samt avdekke, ulovlige og uønskede forhold i sektoren.
3. Styrke, samt bedre samordningen av Tollvesenets, påtalemyndighetenes, vegmyndighetenes, trafikkstasjonenes og skattemyndighetenes arbeid mot transportkriminalitet.
4. Bedre kontroll- og sanksjonsmuligheter: Vegmyndighetene og politiet må få tydeligere retningslinjer og myndighet til å kunne holde igjen kjøretøy som viser seg ikke å være egnet for norske vegforhold. Mulighetene for å avsløre falske førerkort må bedres.
5. Krav om at det skal være betalt inn penger på de obligatoriske bompengebrikkene før det aktuelle transportmiddel krysser norsk grense.
6. Innskjerpede regler for kabotasjekjøring i godstransporten, herunder vurdering av de finske reglene for kabotasje.
7. Økte krav til utstyr og kompetanse for sjåfører på vinterføre: krav om glattkjøringskurs for alle sjåfører, samt strengere krav til kvalitet på vinterdekk, deriblant krav om vinterdekk på tilhengere.
8. Et sentralt nettbasert register over alle transportoppdrag som pågår i Norge, slik at det blir enklere for myndighetene å føre kontroll.
9. Hvordan kabotasjekjøring innen turbilbransjen bør reguleres.
10. Styrke informasjons- og holdningsarbeidet knyttet til sosial dumping i transport- og logistikkbransjen.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil peke på at den økte konkurransen innen grenseoverskridende transport skaper press på lønns- og arbeidsvilkår for arbeidstakerne i bransjen og for markedsposisjonen til norske transportører. Disse medlemmer mener at dersom det skal være fri konkurranse, så må ikke dette gå på bekostning av ryddige lønns- og arbeidsvilkår, eller med sosial dumping som konsekvens.
Disse medlemmer vil også peke på at økt handel og transport bør være mest mulig bærekraftig. Transportsektoren står for en stor andel av klimautslippene, og tiltak for å redusere disse må ha høy prioritet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener det er mange forhold som gir grunn til bekymring i transportbransjen- kabotasje, sosial dumping, avdekkede ulovligheter, kjøretøy som ikke er egnet for norske forhold. I tillegg blir norsk transportbransje ytterligere rammet av endringene i den differensierte arbeidsgiveravgifta. I tillegg er det en økende godsmengde på vei og derfor behov for å se på gode grep for å få mer gods på bane og kjøl. Dette medlem mener derfor at det er behov for en egen handlingsplan for gods, der det tas grep for å sikre norsk transportbransje, der norsk regelverk strammes opp og det skisseres tiltak for overføring av gods til bane og kjøl.