I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Vedtak til lov
om endring i lov 29. juni 1933 nr. 2 om flagging på
kommunenes offentlige bygninger
I
I lov 29. juni 1933 nr. 2 om flagging på kommunenes
offentlige bygninger skal I. nytt annet ledd lyde:
Som kommunenes offentlige
bygninger og eiendommer eller bygninger og eiendommer som for den
vesentligste del benyttes av kommunale institusjoner etter første
ledd, regnes ikke frittstående kommunale flaggstenger på torg, bruer,
plasser eller lignende som ikke framstår som en integrert del av
et kommunalt bygningskompleks eller et bygningskompleks som for den
vesentligste del benyttes av kommunale institusjoner.
II
Endringen trer i kraft straks.»
Forslagsstillerne viser i dokumentet til at
dagens lov med forskrift kun tillater flagging med norsk flagg,
samisk flagg eller by-, herreds- eller fylkesflagg på kommunale
flaggstenger, samt fremmede lands flagg på kommunale bygninger, i
særlige tilfeller.
Forslagsstillerne er enige i at det skal være
en streng praksis for flagging fra kommunale bygninger, men viser
til at når en kommune er vertskap, (med)arrangør eller arena for
større arrangementer, for eksempel innen idrett eller andre formål
av stor allmenn interesse, bør det være mulig å markere dette ved
å bruke klubbflagg, organisasjonsflagg eller lignende, på frittstående
kommunale flaggstenger, for eksempel på bruer, torg eller andre
plasser.
Forslagsstillerne er kjent med at det i dag
er en ganske omfattende praksis i tråd med innholdet i lovforslaget.
Det vises for øvrig til dokumentet for nærmere informasjon
om forslaget.
Komiteen ba i brev av 28. oktober 2013 om justis-
og beredskapsminister Anders Anundsens vurdering av forslaget. Statsrådens
svarbrev av 27. november 2013 følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen,
og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til
forslaget fra stortingsrepresentantene Martin Kolberg, Lise Christoffersen
og Torgeir Micaelsen om ny bestemmelse i lov om flagging på kommunenes offentlige
bygninger (om flaggstenger).
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det kan fungere positivt mobiliserende om større lokale arrangementer
kan markeres med klubbflagg, organisasjonsflagg eller lignende på frittstående
kommunale flaggstenger. Det er også klart at dette langt på vei
er i tråd med den praksis som har utviklet seg rundt i kommunene. Komiteen slutter
seg således til representantforslaget.
Komiteen viser videre til brev
av 27. november 2013 fra justisministeren til Stortinget ved kommunal-
og forvaltningskomiteen. Her sier statsråden seg enig i representantforslaget
og foreslår en alternativ måte å formulere lovendringen på, slik
at den også åpner for å bruke andre flagg enn de som er tillatt
etter 1933-loven på noen typer kommunale bygg og anlegg:
«Forslagstillerne ønsker å åpne for at klubbflagg eller
lignende skal kunne brukes på frittstående kommunale flaggstenger
på torg eller lignende, f.eks. i forbindelse med idrettsarrangementer. Jeg
er som nevnt enig i det. Det kan imidlertid stilles spørsmål om
forslaget slik det er utformet fullt ut vil ivareta forslagstillernes
intensjon med forslaget og om det vil bringe loven i samsvar med
det som etter hvert har blitt praksis i flere kommuner. Det bør
således f.eks. også åpnes opp for å bruke andre flagg enn de som
er tillatt etter 1933-loven på eller fra kommunale idrettsanlegg,
som f.eks. fotballbaner med tilhørende bygninger og svømmehaller,
når de brukes til idrettsarrangement som arrangeres av en fotballklubb
eller et idrettslag. Dette bør gjelde uavhengig av om slike anlegg
er bortleid for en lengre periode, eller om de bare disponeres av
et idrettslag eller lignende i forbindelse med et enkeltstående
arrangement. Etter min mening bør bruk av andre flagg enn de som
er tillatt etter 1933-loven også være tillatt f.eks. når kommunale
bygninger brukes i forbindelse med kulturarrangementer eller andre
arrangementer med allmenn interesse.»
Komiteen vil for å støtte representantforslaget angående
frittstående kommunale flaggstenger utvide det i tråd med statsrådens
anbefaling til også å kunne gjelde noen kommunale bygninger, og
foreslår at lov 29. juni 1933 nr. 2 om flagging på kommunenes offentlige
bygninger, del I første ledd, skal lyde:
«På eller fra kommunenes offentlige bygninger, eiendommer og kommunale institusjoner må kun brukes flagg som nevnt i lov 10. desember
1898 nr. 1 § 1 (uten splitt og tunge),
det samiske flagget eller by-, kommune- eller fylkesflagg som er godkjent av Kongen. Som offentlige bygninger og kommunale institusjoner
regnes bygninger med tilhørende grunn som kommunen råder over som
eier, leier eller lignende og som hovedsakelig brukes i forbindelse
med kommunens offentlige oppgaver eller av kommunale institusjoner. Forbudet
i første punktum gjelder ikke når bygninger med tilhørende grunn
som nevnt i annet punktum brukes i forbindelse med idretts-, kultur-
og lignende arrangement med allmenn interesse. Det samme gjelder
frittstående kommunale flaggstenger på torg, bruer, plasser eller lignende
som ikke framstår som en integrert del av et kommunalt bygningskompleks
eller et bygningskompleks som for den vesentligste del benyttes
av kommunale institusjoner.»
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slike
vedtak
A
Vedtak til lov om endringer i lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger
I
I lov 29. juni 1933 nr. 2 om flagging på kommunenes
offentlige bygninger del I skal første ledd lyde:
På eller fra kommunenes offentlige bygninger, eiendommer og
kommunale institusjoner må kun brukes flagg som
nevnt i lov 10. desember 1898 nr. 1 §
1 (uten splitt og tunge), det samiske flagget eller by-,
kommune- eller fylkesflagg som er godkjent av Kongen.
Som offentlige bygninger og kommunale institusjoner regnes bygninger
med tilhørende grunn som kommunen råder over som eier, leier eller
lignende og som hovedsakelig brukes i forbindelse med kommunens
offentlige oppgaver eller av kommunale institusjoner. Forbudet i
første punktum gjelder ikke når bygninger med tilhørende grunn som
nevnt i annet punktum brukes i forbindelse med idretts-, kultur- og
lignende arrangement med allmenn interesse. Det samme gjelder frittstående
kommunale flaggstenger på torg, bruer, plasser eller lignende som
ikke framstår som en integrert del av et kommunalt bygningskompleks
eller et bygningskompleks som for den vesentligste del benyttes
av kommunale institusjoner.
II
Endringen trer i kraft straks.
B
Dokument 8:1 L (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Martin Kolberg, Lise Christoffersen
og Torgeir Micaelsen om forslag til ny bestemmelse i lov om flagging på
kommunenes offentlige bygninger (om flaggstenger) – vedlegges protokollen.
Det vises til komiteens brev 28. oktober 2013, der
det bes om statsrådens uttalelse til ovennevnte forslag fra stortingsrepresentantene
Martin Kolberg, Lise Christoffersen og Torgeir Michalsen. Et utkast
til svar er forelagt Kommunal- og regionaldepartementet og Utenriksdepartementet.
Jeg er enig med forslagsstillerne i at lov 29.
juni 1933 nr. 2 om flagging på kommunenes offentlige bygninger gir
en for restriktiv regulering av flaggbruken, og at det er behov
for en oppmykning. Jeg er også enig i at det i utgangspunktet bør være
en streng praksis for flagging fra kommunale bygninger.
Forslagstillerne ønsker å åpne for at klubbflagg eller
lignende skal kunne brukes på frittstående kommunale flaggstenger
på torg eller lignende, f.eks. i forbindelse med idrettsarrangementer. Jeg
er som nevnt enig i det. Det kan imidlertid stilles spørsmål om
forslaget slik det er utformet fullt ut vil ivareta forslagstillernes
intensjon med forslaget og om det vil bringe loven i samsvar med
det som etter hvert har blitt praksis i flere kommuner. Det bør
således f.eks. også åpnes opp for å bruke andre flagg enn de som
er tillatt etter 1933-loven på eller fra kommunale idrettsanlegg,
som f.eks. fotballbaner med tilhørende bygninger og svømmehaller,
når de brukes til idrettsarrangement som arrangeres av en fotballklubb
eller et idrettslag. Dette bør gjelde uavhengig av om slike anlegg
er bortleid for en lengre periode, eller om de bare disponeres av
et idrettslag eller lignende i forbindelse med et enkeltstående
arrangement. Etter min mening bør bruk av andre flagg enn de som
er tillatt etter 1933-loven også være tillatt f.eks. når kommunale
bygninger brukes i forbindelse med kulturarrangementer eller andre
arrangementer med allmenn interesse. For komitéens overveielse er det
nedenfor tatt inn et utkast til hvordan 1933-loven kan endres for
å klargjøre at bruk av andre flagg enn de som er nevnt i 1933-loven
vil være tillatt også i disse tilfellene:
«I lov 29. juni 1933 nr. 2 om flagging kommunenes
offentlige bygninger skal del I første ledd lyde:
På eller fra kommunenes offentlige bygninger og kommunale institusjoner, må kun brukes flagg som nevnt i lov 10. desember
1898 nr. 1 § 1 (uten splitt og tunge),
det samiske flagget eller by-, kommune- eller fylkesflagg som er godkjent av Kongen. Som offentlige bygninger og kommunale institusjoner
regnes bygninger med tilhørende grunn som kommunen råder over som eier,
leier eller lignende og som hovedsakelig brukes i forbindelse med
kommunens offentlige oppgaver eller av kommunale institusjoner.
Forbudet i første punktum gjelder ikke når bygninger med tilhørende
grunn som nevnt i annet punktum brukes i forbindelse med idretts-, kultur-
og lignende arrangement med allmenn interesse.»
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 4. februar 2014
Helge André Njåstad
|
Jan Bøhler
|
leder
|
ordfører
|