Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3

Europakommisjonen har fremmet forslag om en due diligence- forordning knyttet til illegal hogst. Forslagets hovedformål er å komplimentere og underbygge EUs gjeldende politikk, og støtte den internasjonale kampen mot ulovlig hogst med relatert handel.

Ifølge regjeringens EØS-notat er forordningsutkastet funnet foreløpig EØS-relevant og akseptabelt, men med forbehold om endelig utforming på grunn av fortsatt uenighet innad i EU.

Forslaget krever at operatøren må forholde seg til et due diligence-system for å minimere risikoen for å plassere ulovlig avvirket tømmer og tømmerprodukter på markedet. Systemet inkluderer tiltak og prosedyrer som vil gjøre operatøren i stand til å spore tømmeret og tømmerproduktene, til å ha tilgang til informasjon angående samsvar med den lovverket som kommer til anvendelse, og til å håndtere risikoen for å plassere ulovlig avvirket tømmer og tømmerprodukter på markedet.

Saksbehandlingen i Europaparlamentet kan tyde på at forslaget kan bli mer vidtgående enn det opprinnelig ble lagt opp til.

Brev av 13. april 2010 fra Miljøverndepartementet forstås slik at Norge støtter EUs ambisjon og formål med forslaget. Det sies blant annet at «Norway sees the proposed Timber regulation as an important contribution in this area.»

Spørsmålet er om forslaget Europaparlamentet er i ferd med å vedta vil legge unødvendig byrdefulle krav på norsk skognæring. I en sak som denne er det viktig å få belyst hvilke konsekvenser et forslag, som har avskoging i andre deler av verden for øye, vil få for den norske skognæringen. Det er også av stor betydning om kravene bare vil gjelde tømmer, eller også mer kompliserte produkter. Jo mer foredlet et produkt er, jo vanskeligere vil regelverksoverholdelse bli. Paradoksalt nok kan for strenge krav til skogindustrien medføre at et bærekraftig produkt utkonkurreres av andre og mindre miljøvennlige produkter.

Høyre har bedt om at næringskomiteen, som ansvarlig komité for norsk skogbruk, oppretter en egen sak i tråd med Stortingets forretningsorden § 13a. I denne forbindelse er komiteen anmodet om å be regjeringen oversende sakens dokumenter, herunder all korrespondanse med EU- systemet.

Komiteen er videre bedt om å utnevne en saksordfører for saken, og å vurdere å avgi en skriftelig uttalelse i saken.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke-Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til at den på bakgrunn av brev fra Høyres stortingsgruppe av 14. mai 2010 har opprettet sak om Europakommisjonens forslag om en due-diligence forordning knyttet til illegal hogst av tømmer, kalt COM (2008) 644 «Regulation on placing of timber and timber products on the EU-market». Forslaget krever at operatøren må forholde seg til et due diligence-system for å minimere risikoen for å plassere ulovlig avvirket tømmer og tømmerprodukter på markedet.

Komiteen ser positivt på at EU innfører regler for å unngå handel med ulovlig hogget tømmer. Dette kan blant annet bidra til å redusere handel med illegalt tømmer fra tropisk regnskog. Komiteenviser til at formålet med forslaget er å avskrekke operatører fra å plassere tømmer i markedet uten å være rimelig sikre på lovligheten og på den måten bidra til innsatsen for å bekjempe ulovlig hogst globalt. Komiteenmener det er nødvendig med internasjonale regler som forplikter aktører til å utvise forsiktighet, dømmekraft og positiv handling for å verifisere lovligheten av tømmeret og tømmerproduktene som kommer inn i deres forsyningskjede. Komiteenviser til Høyres brev til næringskomiteen med anmodning om å opprette sak og om å få sakens dokumenter herunder all EU-korrespondanse oversendt fra regjeringen. I tillegg ble komiteen bedt om og aksepterte å oversende en rekke spørsmål til regjeringen som fremgår av Høyres brev. Komiteen viser til at miljøvernminister Erik Solheim har besvart komiteens spørsmål og gitt en redegjørelse for regjeringens befatning med saken i brev til komiteen av 8. juni 2010.

Komiteenviser til at det endelige kompromiss mellom Europaparlamentet, Kommisjonen og Rådet nå skal godkjennes offisielt av Jordbruksrådet og at det i tiden fremover skal utarbeides detaljer og praktiske tillempninger av forordningen, et arbeid som ligger under Kommisjonens ansvarsområde.

Komiteenvil imidlertid påpeke at dette kompromisset synes å ha blitt mer vidtgående enn opprinnelig lagt opp til, og at det er en risiko for at forordningen vil legge unødvendig byrdefulle krav på norsk skognæring, krav som det ikke er godt belyst hvilke konsekvenser kan få for næringen.

Komiteenviser til at Kommisjonen mener at ingen av EUs medlemsland har behov for å vedta ny lovgivning for å gjennomføre forordningen som skal tre i kraft fra 2013. Komiteenvil imidlertid understreke at håndteringen av de praktiske detaljer og retningslinjene i EU vil være svært viktige også for norsk skognæring.

Komiteen vil i den forbindelse særlig peke på Kommisjonens uttalelser om at det ikke er behov for ny lovgivning, sett opp mot hvordan dokumentasjonen for at tømmer er lovlig hugget skal innrettes og komiteenmener det er spesielt viktig at sertifiseringsordninger ikke er den eneste mulige dokumentasjon på lovlig hugget tømmer.

Komiteen mener norske myndigheter under utforming av retningslinjer og detaljer må gjøre sitt for at sertifiseringsordninger ikke blir eneste mulighet til godkjennelse, og at man i størst mulig grad nyttiggjør seg eksisterende sertifiseringsordninger og andre systemer. Videre at det oppnås regler om at mest mulig av myndighetsutøvelsen legges på nasjonalt nivå og at tiltak mot ulovligheter settes inn der den høyeste risikoen for lovbrudd finnes. Komiteen vil også understreke viktigheten av at norske myndigheter søker å påvirke utformingen av retningslinjer og detaljering i forordningen, slik at den blir mest mulig håndterbar for den norske skognæringen.

Komiteen vil på denne bakgrunn foreslå å avgi denne innstillingen som en skriftlig uttalelse til Stortingets Europautvalg.