Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2012–2013

«Regjeringen bes sikre at kun de opplysninger som er eksplisitt nevnt i lovverk eller forskrift kan hentes inn gjennom masseinnhenting.»

I Prop. 1 S (2013–2014) for Arbeidsdepartementet heter det følgende om oppfølgingen av vedtaket:

«Masseinnhenting er regulert i en ny § 21-4 d i folketrygdloven, der det i første ledd bokstav b er regnet opp hvilke opplysninger som kan gjøres til gjenstand for masseinnhenting. Ifølge paragrafen andre ledd kan det ved forskrift bestemmes at masseinnhenting skal kunne omfatte også andre opplysninger enn de som er regnet opp i første ledd bokstav b, forutsatt at de nye opplysningene er av samme art som de som er nevnt i loven. Selv om det etter dette vil gå fram av lov eller forskrift hvilke opplysninger som kan gjøres til gjenstand for masseinnhenting, vil det kunne oppstå tvil om tolkingen av bestemmelsene. Departementet vil sørge for at dette blir fulgt opp i rundskriv og retningslinjer slik at opplysninger kun innhentes i samsvar med bestemmelser i lov eller forskrift.»

Komiteen har merket seg departementets arbeid for å sikre at opplysninger som er gjenstand for masseinnhenting er hjemlet i lov eller forskrift. Videre har komiteen merket seg at departementet vil utarbeide rundskriv og retningslinjer for å unngå tvil om tolkningen av bestemmelsene som er gitt. Komiteen avventer dette arbeidet før anmodningsvedtaket kvitteres ut.

«Regjeringen bes sikre at lovverket gir den enkelte mulighet til informert samtykke slik at det blir klart for den enkelte hvilken informasjon som kan hentes inn dersom vedkommende søker om en stønad fra det offentlige.»

Arbeidsdepartementet uttaler i brev 22. august 2013:

«Arbeidsdepartementet har igangsatt et arbeid med å vurdere hvordan reglene i folketrygdloven om Arbeids- og velferdsetatens kontrollvirksomhet best kan speile de personvernhensyn som gjør seg gjeldende. I den forbindelse vil Stortingets vedtak nr. 419 følges opp. Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen på egnet måte.»

Komiteen har merket seg at Arbeidsdepartementet har igangsatt et arbeid for å sikre at Navs kontrollarbeid tar hensyn til personvern og at Stortinget vil bli orientert om hvordan dette skal følges opp. Komiteen avventer orienteringen.

«Stortinget ber regjeringen i samarbeid med arbeidslivets parter komme tilbake til Stortinget med en vurdering av konsekvensene av en heving eller fjerning av 70-årsgrensen i arbeidslivet i løpet av våren 2014.»

Arbeidsdepartementet uttaler i brev 22. august 2013:

«Arbeidsdepartementet har iverksatt en utredning av aldersgrensene i arbeidsmiljøloven. Utredningen omfatter både lovens 70-årsregel og muligheten for lavere bedriftsfastsatte grenser. Sentrale spørsmål i utredningsarbeidet er hvorvidt aldersgrensene i arbeidsmiljøloven bør fjernes, heves eller endres på annen måte. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte i løpet av våren 2014.»

Komiteen har merket seg at Arbeidsdepartementet har igangsatt en utredning av konsekvensene av å fjerne aldersgrensen i arbeidsmiljøloven, og at Stortinget vil bli orientert på egnet måte i løpet av våren 2014. Komiteen avventer oppfølgingen før anmodningsvedtaket kvitteres ut.

«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om en fremdriftsplan for å nå den vedtatte visjonen om et universelt utformet samfunn frem mot 2025.»

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet uttaler i brev 13. september 2013:

«Utarbeiding av en framdriftsplan vil bli vurdert i arbeidet med utvikling av ny handlingsplan for universell utforming, som etter planen vil bli lagt fram i 2014. Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2014–2015).»

Komiteen har merket seg at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet vil orientere Stortinget om oppfølgingen av anmodningsvedtaket i Prop. 1 S (2014–2015) og avventer orienteringen før vedtaket kan kvitteres ut.

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en legemiddelmelding med en ny, helhetlig gjennomgang av hele legemiddelpolitikken.»

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 10. september 2013:

«Regjeringen tar sikte på å legge fram en legemiddelmelding våren 2015.»

Komiteen har merket seg at det vil bli lagt frem en melding våren 2015. Komiteen vil avvente meldingen før anmodningsvedtaket kvitteres ut.

«Stortinget ber regjeringen synliggjøre hvilke vurderinger som har blitt gjort med hensyn til vedtaket som ble fattet i Prop. 65 L (2011–2012) vedrørende opprettelse av en offeromsorg.»

I Prop. 1 S (2013–2014) gjør Justis- og beredskapsdepartementet nærmere rede for oppfølgingen av vedtaket:

«Justis- og beredskapsdepartementet forstår anmodningen slik at Stortinget ber Regjeringen synliggjøre hvilke vurderinger som er gjort i forbindelse med vedtak nr. 369 (2011–2012) punkt 5 om å vurdere å opprette en nasjonal kriminalitetsoffermyndighet. NKVTS leverte høsten 2013 en rapport med kartlegging av tilbudet til voldsutsatte i Norge. På bakgrunn av rapporten vil Justis- og beredskapsdepartementet vurdere om det er grunnlag for å forbedre de tilbudene som allerede finnes i Norge.»

Komiteen har merket seg at Justis- og beredskapsdepartementet høsten 2013 mottok en rapport med kartlegging av tilbudet til voldsutsatte. Komiteen vil avvente departementets vurdering av rapporten før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endringer i regelverket som sikrer tiltak som reduserer muligheten for å kunne opprette falsk identitet i Norge.»

I Prop. 1 S (2013–2014) for Justis- og beredskapsdepartementet sies følgende om oppfølgingen:

«Stortinget har gjennom anmodningsvedtak nr. 417 (2012–2013) bedt regjeringen «fremme forslag om endringer i regelverket som sikrer tiltak som reduserer muligheten for å kunne opprette falsk identitet i Norge.» Justis- og beredskapsdepartementet arbeider nå med en helhetlig gjennomgang for å klarlegge hvilke regelverksendringer og andre tiltak som er best egnet for å motvirke at utlendinger kan opptre med falsk identitet i Norge.

Departementet vurderer bl.a. et samlet biometriregister for utlendingssaker. Dette reiser juridiske, personvernmessige, organisatoriske, tekniske og økonomiske utfordringer som må utredes nærmere. UDI har fått i oppdrag å vurdere spørsmålet om bedre identitetskontroll som et ledd i direktoratets konseptvalgutredning for IKT-området.»

Komiteen har merket seg at Justis- og beredskapsdepartementet arbeider med å kartlegge hvilke tiltak som er nødvendige for å motvirke at utlendinger kan opptre med falsk identitet i Norge. Komiteen vil avvente dette arbeidet før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige lovforslag for å styrke Sivilombudsmannens rolle overfor forvaltningen ved å tillate at Sivilombudsmannen opptrer som hjelpeintervenient ved søksmål.»

Justis- og beredskapsdepartementetuttaler i brev 26. august 2013:

«Justis- og beredskapsdepartementet vil sende på høring et lovforslag om å tillate at Sivilombudsmannen opptrer som partshjelper ved søksmål. Et høringsforslag vil fortrinnsvis bli behandlet sammen med andre forslag til endringer i tvisteloven.»

Komiteen har merket seg at et lovforslag vil bli sendt på høring og at saken vil bli fremmet for Stortinget i sak om endringer i tvisteloven. Komiteen avventer dette før anmodningsvedtaket kvitteres ut.

«Stortinget ber regjeringen opprette et valgforskningsprogram.»

Kommunal- og regionaldepartementet uttaler i brev 6. september 2013:

«Kommunal- og regionaldepartementet vil vise til at det allerede i dag finnes et systematisk opplegg for valgforskning i Norge og at departementet sammen med Kunnskapsdepartementet finansierer denne forskningen som i hovedsak skjer i regi av Institutt for samfunnsforskning i samarbeid med andre forskningsinstitusjoner.

Imidlertid har forutsetningene for finansiering av denne forskningen endret seg, blant annet i lys av hvordan finansieringen av forskningsinstituttsektoren har endret seg. På denne bakgrunn har departementet i forbindelse med anmodningsvedtaket satt i gang et arbeid for å vurdere hvordan valgforskningen i Norge best kan organiseres og hvordan den skal finansieres. Blant annet må finansiering av valgforskningen vurderes i forhold til statens innkjøpsreglement og statsstøtteregelverket. Man må også vurdere organiseringen i forhold til hvordan man best skal ivareta det gode forskningsmiljøet som er bygget opp rundt valg- og demokratiforskningen i Norge. Departementet ser for seg at en ny finansieringsordning og organisering av et valgforskningsprogram kan iverksettes fra 2015, ev. 2016, etter at resultatene fra Stortingsvalgundersøkelsen 2013 er klare i 2015.»

Komiteen har merket seg at departementet har satt i gang et arbeid for å vurdere hvordan valgforskningen best kan organiseres og finansieres. Komiteen avventer departementets vurderinger før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

«Stortinget ber regjeringen foreslå å øke investeringene i avansert vitenskapelig utstyr og annen infrastruktur for forskning slik at norske forskere får tilgang til utstyr av verdensklasse.»

I Prop. 1 S (2013–2014) for Kunnskapsdepartementet heter det følgende om oppfølgingen av vedtaket:

«Det er ei utfordring for Kunnskapsdepartementet, universitet og høgskolar å kunne ta igjen vedlikehaldsetterslepet i sektoren og samstundes gjennomføre eit systematisk arbeid med vedlikehald og tilpassing av eigedomsmassen. Departementet ser det som viktig for eigedomsforvaltninga i sektoren å sørgje for at institusjonane utviklar og forbetrar styringsdata og planverk for forvaltning, drift og vedlikehald av bygnings- og eigedomsmassen. Departementet har gitt tydelege signal om slike forventningar i styringsdialogen og i tildelingsbreva for 2013 og vil òg leggje vekt på dette i dei kommande åra. Det kan òg vere aktuelt å vurdere om Statsbygg i større grad kan nyttast som rådgivar, og om det bør leggjast betre til rette for kompetanse- og erfaringsoverføring institusjonane imellom på dette feltet.

Det er etablert ei internhusleigeordning ved dei fleste sjølvforvaltande institusjonane med sikte på rasjonell og økonomisk forsvarleg arealbruk. Departementet vil sørgje for at denne ordninga vert evaluert. Regjeringa gjorde i 2013 eit konseptval for Kulturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo. Konseptvalet inneber ei delt lokalisering med Vikingskipa inkludert vikingtidssamlinga på Bygdøy, Kulturhistorisk museum på Tullinløkka og magasinlokalet på Økern. Regjeringa har sett i gang ei konseptvalutgreiing om noverande og framtidig arealbehov ved Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet. Kunnskapsdepartementet ønskjer å finne ei framtidig lokalisering av universitetet som sikrar tilstrekkeleg areal og moglegheiter for framtidig utviding. Utgreiinga er venta å vere ferdig i desember 2013. Departementet tek sikte på å få gjennomført ei ekstern kvalitetssikring (KS1) av konseptvalet i 2014. Departementet har sett i gang ei konseptvalutgreiing for Tromsø Museum ved Universitetet i Tromsø – Noregs arktiske universitet for å løyse arealbehova for magasin og utstillingslokale. Konseptvalutgreiinga vil bli avslutta i 2014. Kunnskapsdepartementet har saman med Universitetet i Oslo og Høgskolen i Oslo og Akershus gjennomført ei konseptvalutgreiing for klinikkfasilitetar for Det odontologiske fakultet ved universitetet. Utgreiinga vart stilt ferdig våren 2013 og er til ekstern kvalitetssikring (KS1).»

Komiteen har merket seg at Kunnskapsdepartementet vil omtale problemstillingen i senere budsjettproposisjoner. Komiteen vil avvente dette før anmodningsvedtaket kvitteres ut.

«Stortinget ber regjeringen legge fram en stortingsmelding om studiekvalitet i høyere utdanning.»

I Prop. 1 S (2013–2014) for Kunnskapsdepartementet heter det følgende om oppfølgingen av vedtaket:

«Departementet vil starte arbeidet med meldinga med å styrkje kunnskapen om kvalitet i høgre utdanning. Departementet foreslår ei forskingsbasert evaluering av kvalitet i høgre utdanning. Evalueringa skal vere framoverretta, det vil seie at ho skal gi retning for vidare utvikling av kvaliteten i høgre utdanning. Samla skal den styrkte kunnskapen gi eit betre grunnlag for utvikling av politikk og tiltak framover.»

Komiteen har merket seg at departementet varsler at de vil starte arbeidet og blant annet ha en forskningsbasert evaluering av studiekvaliteten. Komiteen avventer fremleggelse av melding før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

«Stortinget ber regjeringen bidra til et godt samarbeid mellom helseinstitusjon og institusjonsfylke, og utarbeide en veileder som avklarer ansvarsforholdet når en elev blir innlagt på helseinstitusjon.»

I Prop. 1 S (2013–2014) for Kunnskapsdepartementet heter det følgende om oppfølgingen av vedtaket:

«Kunnskapsdepartementet vil gi Utdanningsdirektoratet i oppdrag å utarbeide ein slik veileder.»

Komiteen har merket seg at departementet har gitt Utdanningsdirektoratet i oppdrag å utarbeide en veileder. Komiteen avventer sluttføringen av direktoratets arbeid før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

«Stortinget ber regjeringen snarest legge fram en sak om ratifikasjon av tilleggsprotokollen om individklagerett til FNs barnekonvensjon.»

Utenriksdepartementetuttaler i brev 21. august 2013:

«Det vises til vedtak nr. 64, hvor Stortinget ber regjeringen gjennomføre en utredning som synliggjør fordeler og ulemper ved å ratifisere tilleggsprotokollen om individklageretten til FNs barnekonvensjon innen våren 2013. Utredningen forelå 3. juni 2013 og ble sendt på alminnelig høring 19. juni 2013, med høringsfrist 19. september 2013.

Det vises videre til stemmeforklaringene som ble fremmet av Kristelig Folkeparti, Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet under vedtak nr. 698, som ber om at høringsrunden går sin gang før regjeringen legger saken frem for Stortinget. I lys av stemmeforklaringene vil Utenriksdepartementet følge opp vedtak nr. 698 når høringsrunden er avsluttet.»

Komiteen har merket seg at en utredning forelå i juni 2013 og at denne er sendt på høring. Komiteen avventer saken som skal legges frem for Stortinget før anmodningsvedtaket kvitteres ut.