Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Samandrag

Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen fram endringsforslag i statsbudsjettet for 2013.

I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2013 ble det bevilget 53,2 mill. kroner til utbygging av bredbånd over kap. 551 post 63 Tilskudd til utbygging av bredbånd, jf. Prop. 149 S (2012–2013) og Innst. 470 S (2012–2013).

Tilskuddsordningen, som skal forvaltes av Post- og teletilsynet, må notifiseres til ESA. Prosessen med notifisering, utlysning av midler og behandling av søknader fra kommuner og fylkeskommuner vil bli noe mer tidkrevende enn tidligere lagt til grunn, og det vil trolig ikke bli utbetalt midler i 2013. Det foreslås derfor i proposisjonen at kap. 551 post 63 Tilskudd til utbygging av bredbånd tilføyes stikkordet «kan overføres», jf. forslag til romertallsvedtak III.

Innenfor skjønnsrammen til kommunene er det avsatt 50 mill. kroner til psykososial oppfølging etter terrorangrepene 22. juli. Tilskuddet fordeles av fylkesmannen etter retningslinjer fra Helse- og omsorgsdepartementet. Midlene tildeles etter søknad fra kommunene. Det har kommet inn et relativt lavt antall søknader fra kommunene i 2013, og alle søknader om midler til tiltak som faller inn under intensjonen med skjønnsmidlene har blitt innvilget. Det vil derfor bli et mindreforbruk på 36,3 mill. kroner i 2013. På bakgrunn av dette foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen på kap. 571 post 64 Skjønnstilskudd med 36,3 mill. kroner i 2013.

I saldert budsjett for 2013 er det bevilget 5 850 mill. kroner på posten. For 2013 er det totalt utbetalt 6 361,1 mill. kroner i tilskudd til ressurskrevende tjenester, dvs. 511,1 mill. kroner mer enn saldert budsjett for 2013. Det er 6 667 tjenestemottakere som er omfattet av ordningen i 2013. Dette er 549 flere tjenestemottakere enn i 2012, og tilsvarer en økning på 9 pst.

Det foreslås i proposisjonen en økning i bevilgningen til ressurskrevende tjenester på 511,1 mill. kroner fra 5 850 mill. kroner til 6 361,1 mill. kroner.

På bakgrunn av økt renteanslag for 2013 foreslås det i proposisjonen at bevilgningen til rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg økes med 29,2 mill. kroner, fra 439,7 mill. kroner til 468,9 mill. kroner.

Det foreslås i proposisjonen at bevilgningen samlet sett reduseres med 11,2 mill. kroner, fra 49,2 mill. kroner til 38 mill. kroner. Det er et merbehov på 2,4 mill. kroner knyttet til økt renteanslag for 2013. Samtidig er det et mindrebehov på 13,6 mill. kroner knyttet til at en del prosjekter blir ferdigstilt senere enn forutsatt i saldert budsjett for 2013.

På bakgrunn av økt renteanslag for 2013 foreslås det i proposisjonen at bevilgningen økes med 19 mill. kroner, fra 1 013,9 mill. kroner til 1 032,9 mill. kroner.

I saldert budsjett for 2013 er det bevilget 847,8 mill. kroner til tilsagn som kommer til utbetaling i år, hvorav 85,8 mill. kroner er knyttet til tilsagn gitt i 2013 og 762 mill. kroner er knyttet til tilsagn gitt i perioden 2010–2012. Det er lagt til grunn en tilsagnsramme på 1 715 mill. kroner i 2013. Rammen gir rom for at det kan gis tilsagn om tilskudd til om lag 1 750 omsorgsboliger og sykehjemsplasser.

De siste årene har prosjektene, som det er gitt tilsagn til, blitt ferdigstilt senere enn det som er lagt til grunn ved budsjetteringen. Dette har ført til store overføringer på posten. Fra 2012 til 2013 ble det overført 829,8 mill. kroner. Kommunal- og regionaldepartementet har derfor revidert modellen for budsjettering av posten, slik at antatt utbetalingstidspunkt for prosjektene skyves noe fram i tid. På bakgrunn av dette foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen i 2013 med 262,4 mill. kroner mot en tilsvarende oppjustering senere år. Det fremgår av proposisjonen at departementet vil komme tilbake med forslag til bevilgningsøkninger i forbindelse med budsjettforslag i kommende budsjettår.

I 2012 ble ikke tilsagnsrammen disponert fullt ut. Dette fører til et redusert bevilgningsbehov på posten på 54,3 mill. kroner i 2013. I tillegg er enkelte tilsagn gitt i 2009 og 2010 annullert. Dette fører til et redusert bevilgningsbehov på posten på 13,9 mill. kroner i 2013.

Samlet sett foreslås det i proposisjonen at bevilgningen på posten nedjusteres med til sammen 330,6 mill. kroner, fra 847,8 mill. kroner til 517,2 mill. kroner. Bevilgningen er tilstrekkelig til å utbetale tilskudd for prosjekter som ferdigstilles i 2013.

Tilsagnsfullmakten på posten viser statens forpliktelser til utbetaling av investeringstilskudd senere år. Underforbruket av tilsagnsrammen i 2012 fører til at tilsagnsfullmakten må nedjusteres med 190,1 mill. kroner. Samtidig fører revidert modell for budsjettering av posten til at tilsagnsfullmakten må oppjusteres med 262,4 mill. kroner. Det foreslås i proposisjonen at tilsagnsfullmakten økes med 72,3 mill. kroner, fra 2 671,1 mill. kroner til 2 743,4 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak II.

Det foreslås i proposisjonen å nedjustere bevilgningen på posten med 2,8 mrd. kroner, fra 20,6 mrd. kroner til 17,8 mrd. kroner. Av dette er om lag 2,7 mrd. kroner knyttet til et redusert behov for midler til utbetaling av nye lån i 2013. Dette skyldes at lån som er innvilget både i 2013 og tidligere år kommer til utbetaling noe senere enn lagt til grunn i budsjetteringen. I tillegg til forskyvningene i utbetaling av lån kommer et mindrebehov på om lag 80 mill. kroner knyttet til reduksjon i lån til opptjente, men ikke betalte renter.

Det foreslås i proposisjonen å nedjustere bevilgningen med 570 mill. kroner, fra 10 mrd. kroner til 9,4 mrd. kroner. Av dette er om lag 500 mill. kroner knyttet til reduserte innbetalinger av ekstraordinære avdrag, mens om lag 70 mill. kroner er knyttet til en reduksjon av tilbakebetalte opptjente renter fra forrige budsjettermin. Det understrekes i proposisjonen at det er stor usikkerhet knyttet til beregningen av innbetaling av ekstraordinære avdrag på lån fra Husbanken.