Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Samandrag

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet legger i proposisjonen fram forslag om bevilgningsendringer under diverse kapitler.

I 2013 er det bevilget 20 mill. kroner under kap. 1520 Departementenes servicesenter, post 1 Driftsutgifter til planlegging og prosjektering av en ny IKT-løsning for departementene og Statsministerens kontor. Plangrunnlaget er nå oversendt Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Planen skal kvalitetssikres av ekstern leverandør. Utgiftene til dette utgjør 3 mill. kroner av bevilgningen på 20 mill. kroner. Det er departementet som er kontraktspart med leverandør i kvalitetssikringsprosessen (KS2), og det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen på posten økes med 3 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 1520 post 1, jf. omtale under kap. 1520 post 1.

I 2013 er det bevilget 20 mill. kroner på posten til planlegging og prosjektering av en ny IKT-løsning for departementene og Statsministerens kontor. Bevilgningen foreslås i proposisjonen redusert med 3 mill. kroner mot en tilsvarende økning under kap. 1500 post 21, jf. omtale under kap. 1500 post 21.

Tjenesten «Forarbeid til lovene» ble avviklet fra 1. januar 2012. Bevilgningen for 2013 er ikke redusert tilsvarende. Det foreslås derfor i proposisjonen en reduksjon av bevilgningen for 2013 med 2,2 mill. kroner.

Kunnskapsdepartementets lokaler i Kirkegt. 18/Tollbugt. 12 skal sikres og tilpasses. Lokalene kan ikke benyttes mens arbeidene pågår. I mellomtiden er Kunnskapsdepartementet midlertidig plassert i Kirkegt. 15. Det foreslås i proposisjonen en økning i bevilgningen på 3,56 mill. kroner til ekstra vakthold knyttet til omrokkeringene i Kunnskapsdepartementets lokaler.

Samlet foreslås i proposisjonen bevilgningen på posten redusert med 1,64 mill. kroner.

Overordnede sikkerhetskrav medfører utvidede krav til leveransene fra Departementenes servicesenter. Dette gir økte kostnader som ikke var forutsett ved planlegging og anskaffelse av utstyr i 2013. Merutgiftene i 2013 utgjør 15 mill. kroner og skal dekke kameraovervåkning, adgangskontroll, innbruddsalarm og tilhørende kabling og teknisk utstyr.

I proposisjonen foreslås det på denne bakgrunn å øke bevilgningen på posten med 15 mill. kroner.

Som følge av at tjenesten «Forarbeid til lovene» er avviklet, foreslås i proposisjonen bevilgningen på posten redusert med 2,2 mill. kroner, jf. også omtale under kap. 1520 post 1.

På vegne av offentlige virksomheter har Direktoratet for forvaltning og IKT inngått avtale om leveranse fra tre private leverandører av eID på høyt sikkerhetsnivå – BankID, Buypass og Commfides. Hver gang en innbygger bruker en eID utstedt av disse til en offentlig tjeneste, vil det utløse et betalingskrav som skal dekkes av den virksomheten som forvalter tjenesten. I bevilgningen er det rammeoverført 6,436 mill. kroner fra virksomhetene basert på anslag om framtidig bruk, og det er Direktoratet for forvaltning og IKT som utbetaler til de private eID-leverandørene.

På bakgrunn av avregning per 30. september 2013 og estimater på transaksjonsvolum per 31. desember 2013 er det behov for å justere rammeoverføringene i tråd med tabell i proposisjonen.

I proposisjonen foreslås på bakgrunn av ovennevnte at bevilgningen på posten reduseres med til sammen 1,094 mill. kroner mot en økning på 1,27 mill. kroner under Arbeidsdepartementets kap. 605 post 1, en økning på 257 000 kroner under Finansdepartementets kap. 1618 post 1, en økning på 172 000 kroner under Helse- og omsorgsdepartementets kap. 720 post 1, en økning på 692 000 kroner under Kunnskapsdepartementets kap. 2410 post 1, en økning på 47 000 kroner under Kunnskapsdepartementets kap. 280 post 51, en reduksjon på 1,409 mill. kroner under Nærings- og handelsdepartementets kap. 904 post 1 og en økning på 65 000 kroner under Olje- og energidepartementets kap. 1820 post 1.

Som følge av faseforskyvning i prosjektet kan kunst til Høgskolen i Bergen kjøpes inn i 2013 og ikke i 2014 som tidligere forutsatt. Bevilgningen for 2013 foreslås derfor i proposisjonen økt med 1,5 mill. kroner.

En økning i bevilgningen i 2013 innebærer at bevilgningen for 2014 kan reduseres tilsvarende. Det er i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) foreslått å redusere bevilgningen under nytt kap. 530 post 36 med 1,5 mill. kroner i 2014 som følge av faseforskyvningen.

Kostnadsrammen for å rehabilitere Slottsplassen er 70 mill. kroner, jf. Prop. 58 S (2012–2013) Endringer i statsbudsjettet for 2013 under Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet (Rehabilitering av Slottsplassen). Det vises i proposisjonen til at arbeidet med å rehabilitere Slottsplassen var ventet ferdig første halvår 2014, men har gått raskere enn planlagt og er sluttført i 2013. Bevilgningen for 2013 foreslås derfor i proposisjonen økt med 10 mill. kroner. En økning i bevilgningen i 2013 innebærer at bevilgningen for 2014 kan reduseres med 12 mill. kroner, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).

Bevilgningen på posten dekker også rehabilitering av taket på Det kongelige slott. Kostnadsrammen for prosjektet er på 120,7 mill. kroner (prisnivå per 1. juli 2013). Arbeidene startet opp i første halvår 2011 og skal sluttføres i 2014. Som følge av redusert bevilgningsbehov til prosjektet foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 2 mill. kroner.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen på posten med 8 mill. kroner.

Det skal etableres et nasjonalt minnested etter angrepet på Utøya ved Sørbråten i Hole kommune, med ferdigstillelse innen 22. juli 2015. Kunst i offentlige rom (KORO) er ansvarlig for den kunstneriske utsmykkingen. Statsbygg har ansvar for å tilrettelegge og opparbeide tomtearealene. Statsbygg vil igangsette arbeidene i 2013, noe som medfører et bevilgningsbehov på 1 mill. kroner. Det fremgår av proposisjonen at den totale kostnadsrammen for Statsbyggs arbeider til minnestedet ved Sørbråten er beregnet til 13,5 mill. kroner. Regjeringen foreslår i proposisjonen at kostnadsrammen settes til 13,5 mill. kroner.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å øke posten med 1 mill. kroner.

I forbindelse med behandlingen av Prop. 149 S (2012–2013) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2013 ble bevilgningen økt til sikrings- og utredningsarbeider i regjeringskvartalet, herunder 36,7 mill. kroner til prosjektering av teknisk infrastruktur i regjeringskvartalet. Dette anses som investeringsmidler, og foreslås overført til kap. 2445 post 30, jf. omtale under post 30. Det foreslås derfor i proposisjonen at bevilgningen på post 24.2 Driftsutgifter reduseres med 36,7 mill. kroner og at kravet til driftsresultat økes tilsvarende.

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet ble tillagt ansvaret for sikkerheten ved regjeringens representasjonsanlegg i mai 2013. Ved en rekke sammenkomster etableres midlertidige sikkerhetsopplegg. Dette er svært ressurskrevende for politiet. Prosjektering av gatesikkerhetstiltak ved regjeringens representasjonsanlegg pågår på oppdrag fra departementet. Kostnadsanslag for tiltakene er 6,25 mill. kroner. I proposisjonen foreslås det på bakgrunn av ovennevnte at bevilgningen på post 24.2 Driftsutgifter økes med 6,25 mill. kroner og at kravet til driftsresultat reduseres tilsvarende.

Samlet foreslås kravet til driftsresultat økt med 30,45 mill. kroner til 193,026 mill. kroner.

Regjeringen foreslår å innlemme Eidsvollbygningen i statens husleieordning fra 1. januar 2014. Det går fram av proposisjonen at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2014 om budsjettekniske justeringer.

I forbindelse med behandlingen av Prop. 149 S (2012–2013) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2013 ble bevilgningen under kap. 2445 post 24 til sikrings- og utredningsarbeider i regjeringskvartalet økt, herunder 36,7 mill. kroner til prosjektering av teknisk infrastruktur i kvartalet. Dette anses som prosjekteringsmidler, og foreslås overført fra post 24 til post 30.

I proposisjonen foreslås det på denne bakgrunn å øke bevilgningen på posten med 36,7 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under post 24, jf. omtale under post 24.

Kurantprosjekter er statlige byggeprosjekter der leietakeren forplikter seg til å dekke de tilhørende husleieutgiftene innenfor sine økonomiske rammer.

For å dekke den økte etterspørselen etter denne type prosjekter fra departementer og virksomheter, foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 100 mill. kroner.

Bevilgningen gjelder videreføring av kurantprosjekter som er startet opp i tidligere budsjetterminer.

Som følge av raskere framdrift enn antatt i prosjekter under arbeid, foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 40 mill. kroner.