Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, viser til proposisjonen for merknader til de enkelte bestemmelsene og nærmere omtale av lovforslaget der det foreslås regler til et nytt skattefavorisert kollektivt alderspensjonsprodukt. Disse reglene innebærer en ny modell for pensjonsopptjening i privat sektor. Den foreslåtte ordningen kommer i tillegg til de eksisterende rammene for ytelsespensjons- og innskuddspensjonsordninger. Komiteen understreker videre at loven gir arbeidsgiverforetaket flere valgmuligheter og fleksibilitet ved utformingen av foretakets pensjonsordning. Komiteen peker på at en pensjonsordning etter loven her vil være en forsikringsbasert ordning som gir alderspensjonsutbetalinger i tillegg til ytelser fra folketrygden.

Lovforslaget medfører at det innføres én ny modell for opptjening med felles sparesatser, jf. punkt 4.1.2 i proposisjonen. Komiteen understreker at dette er maksimalsatser, og at arbeidsgiverforetaket avgjør satsenes størrelse (utover minstekravet etter OTP-loven).

Komiteen peker på at et fallende rentenivå har ført til at det har vært utfordrende for pensjonsleverandørene å oppnå avkastning utover garantiene de har avgitt. Den foreslåtte tjenestepensjonsordningen vil i større grad overføre ansvaret og risikoen til arbeidsgiverforetaket og arbeidstakere enn i en ytelsesordning (foretakspensjons-ordning), men samtidig kunne gi noe mer forutsigbarhet for arbeidstakere enn innskuddsordninger.

Komiteen har merket seg de enkelte høringsinstansers syn. Komiteen har merket seg at departementet i proposisjonens punkt 1.2 opplyser at regler for overgang mellom pensjonsordninger vil bli vurdert i forbindelse med det videre arbeidet med ytelsesbaserte foretakspensjonsordninger. Komiteen mener dette arbeidet bør gis særlig oppmerksomhet.

Komiteen har merket seg at lovforslaget legger opp til at tidsavgrensede ytelser skal utbetales i minst ti år, men i alle tilfelle til minst fylte 80 år. Den tilsvarende grensen i innskuddspensjonsloven og foretakspensjonsloven er at ytelsene skal utbetales i minst ti år, men bare til minst fylte 77 år. Komiteen ber departementet vurdere om grensen i innskuddspensjonsloven og foretakspensjonsloven bør heves til 80 år, slik at det blir like regler på dette punktet, og i så fall komme tilbake med et lovforslag om dette.

I proposisjonen er det også regler om arbeidstakers egne tilskudd til pensjonsordningen. Komiteen har merket seg at forslag til regler for arbeidstakers tilskudd innebærer en viss oppmykning i forhold til de tilsvarende reglene i innskuddspensjonsloven og foretakspensjonsloven. Komiteen ber departementet vurdere om det nå er grunn til å foreslå endringer i bestemmelsene om arbeidstakers tilskudd i innskuddspensjonsloven og foretakspensjonsloven, slik at det blir like regler på dette punkt, og i så fall komme tilbake med et lovforslag om dette.

Komiteen viser til at kostnader skal dekkes av arbeidsgiver. Etter komiteens vurdering vil det innebære en forenkling av lovforslaget og kunne synliggjøre kostnadene i større grad, dersom kostnadene ikke skal dekkes innenfor de maksimale grensene for årlige innskudd i lovforslaget § 4-7, men i stedet komme i tillegg. Komiteen foreslår derfor at lovforslaget § 4-7 annet ledd utformes slik at det fremgår at betaling for administrasjon og forvaltning kommer i tillegg til prosentgrensene i § 4-7 første ledd. Komiteen viser til at regelen her bør være den samme i innskuddspensjonsordninger og i ordninger som opprettes etter lovforslaget her. Komiteen ber om at departementet følger opp dette gjennom en tilsvarende regelendring for innskuddspensjonsordninger.

Komiteen fremmer på denne bakgrunn forslag om at § 4-7 annet ledd i lovforslaget endres til å lyde:

«(2) Tillegget til årlige innskudd for kvinner, jf. § 4-2 tredje ledd, regulering som foretaket skal dekke etter §§ 4-6 tredje ledd og 4-14 første ledd samt kostnader og risikopremier som omfattes av § 4-8, kommer i tillegg til prosentgrensene i første ledd.»

Komiteen slutter seg for øvrig til regjeringens forslag til lov om tjenestepensjon.