På dette kapitlet bevilges det midler til den
parlamentariske virksomheten, godtgjøring til stortingsrepresentantene,
drift av Stortingets administrasjon, vedlikehold av Stortingets
bygningsmasse mv.
I Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) ble det etter anbefaling
fra Stortingets administrasjon foreslått å opprette en egen budsjettpost
for å kunne gi reisetilskudd til skoler som ønsker å benytte undervisningstilbudene
«MiniTinget» og «2050 – valget er ditt». 2,5 mill. kroner ble foreslått
bevilget på post 74 Reisetilskudd til skoler, ved at kap. 41 post
1 Driftsutgifter ble redusert med et tilsvarende beløp.
I budsjettforliket som ble inngått mellom Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre 15. november 2013, ble det foreslått
en reduksjon på kap. 41 Stortinget, post 1 Driftsutgifter på 10
mill. kroner.
Komiteen viser til
at Stortingets budsjettvedtak av 26. november 2013 innebærer at
rammeområde 14 er redusert med 10 mill. kroner i forhold til Prop.
1 S Tillegg 1 (2013–2014). I budsjettforliket mellom regjeringspartiene
og Kristelig Folkeparti og Venstre er det lagt opp til at kuttet
skal tas på kap. 41 Stortinget, post 1 Driftsutgifter, jf. Innst.
2 S (2013–2014).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne, viser til Innst. 2 S (2013–2014)
og til Stortingets vedtak for rammeområde 14. Flertallet foreslår
at kuttet på 10 mill. kroner på kap. 41 fordeles med 5 mill. kroner
på post 1 Driftsutgifter og 5 mill. kroner på post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettforliket
av 15. november 2013 og foreslår at kuttet på 10 mill. kroner på
Stortingets budsjett ikke i sin helhet tas på post 1, men at kuttet
fordeles med 5 mill. kroner på post 1 Driftsutgifter, 4 mill. kroner
på post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold og 1 mill.
kroner på post 70 Tilskudd til partigruppene.
Disse medlemmer fremmer på dette
grunnlaget følgende forslag:
På statsbudsjettet for 2014 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner | |
| | | | | | | |
Utgifter |
1 | | H.M. Kongen og H.M. Dronningen | | | | |
| 1 | Apanasje | | 10 453 000 | | |
| 50 | Det kongelige hoff | | 164 157 000 | | |
| | | | | | | |
2 | | H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen | | | | |
| 1 | Apanasje | | 8 700 000 | | |
| 50 | H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab mv.
| | 17 823 000 | | |
| | | | | | | |
41 | | Stortinget | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 854 500 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | |
176 900 000 | | |
| 70 | Tilskudd til partigruppene | | 164 000 000 | | |
| 72 | Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek | | 1 500 000 | | |
| 73 | Kontingenter, internasjonale delegasjoner | | 11 400 000 | | |
| 74 | Reisetilskudd til skoler | | 2 500 000 | | |
| | | | | | | |
42 | | Ombudsmannsnemnda for Forsvaret | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 6 800 000 | | |
| | | | | | | |
43 | | Stortingets ombudsmann for forvaltningen | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 63 300 000 | | |
44 | | Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 10 400 000 | | |
51 | | Riksrevisjonen | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 476 400 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | | 1 968 833 000 |
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
| | | |
Inntekter |
3041 | | Stortinget | | | | |
| 1 | Salgsinntekter | | 7 600 000 | | |
| 3 | Leieinntekter | | 1 000 000 | | |
| 40 | Salg av leiligheter | | 105 000 000 | | |
| | | | | | | |
3051 | | Riksrevisjonen | | | | |
| 1 | Refusjon innland | | 1 800 000 | | |
| 2 | Refusjon utland | | 650 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | | 116 050 000 |
| | | | | | | |
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative
budsjettforslag lagt fram i Stortinget 26. november 2013. I forslaget
er kapittel 41 foreslått økt med 5 mill. kroner på ny post 21 til oppretting
og drift av et lobbyregister for Stortinget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, ombudsmannen for Forsvaret og
hans administrasjon. Ombudsmannsnemnda skal bidra til å sikre rettighetene
til personellet i Forsvaret, og medvirke til å effektivisere Forsvaret.
Komiteen viser til
budsjettproposisjon Prop. 1 S (2013–2014) og tilleggsproposisjon
Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) og slutter seg til budsjettforslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Sivilombudsmannen.
Sivilombudsmannen skal føre kontroll med at det i den offentlige
forvaltningen ikke blir gjort urett eller feil mot den enkelte borger.
Komiteen viser til
forslaget til budsjett for Stortingets ombudsmann for forvaltningen
(Sivilombudsmannen) for 2014. Komiteen støtter forslaget,
og forutsetter at rammevilkårene som stilles til disposisjon for
Sivilombudsmannen dermed vil være tilstrekkelige til å følge opp
de føringer som følger av Stortingets behandling av årsmeldingen
for 2012, jf. Innst. 287 S (2012–2013).
Sivilombudsmannen står sterkt som institusjon
i Norge og er et naturlig referansepunkt i media, men er likevel
lite kjent. Komiteen viser til Innst. 287 S (2012–2013)
der komiteen oppfordret Sivilombudsmannen til å ta initiativ overfor forvaltningen
for å få på plass mer systematikk i hvordan ordningen kan gjøres
bedre kjent overfor personer som mener seg utsatt for feil og urett
fra forvaltningen. Komiteen ber om at neste årsmelding
fra Sivilombudsmannen inneholder en vurdering av tiltak for å gjøre
ombudsmannsordningen bedre kjent.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av EOS-utvalget, som er gitt i oppgave å føre løpende kontroll med
etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjenestene.
Komiteen viser til
at forslaget til budsjett for 2014 er i tråd med EOS-utvalgets eget
forslag som ble oversendt til Stortingets presidentskap.
Komiteen vil gi uttrykk for at
det er viktig at EOS-utvalget gjennomfører utvidede undersøkelser
i saker som har stor allmenn interesse og i saker som utvalget selv
mener er viktige å undersøke. Komiteen mener at det
er både viktig og rimelig at eventuelle ekstrakostnader forbundet
med slike undersøkelser dekkes av Stortinget ved forespørsel.
Komiteen er kjent med at EOS-utvalget
inneværende høst ba om ytterligere midler. Komiteen støtter
at spørsmålet om økning i utvalgets budsjett tas opp i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2014.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av Riksrevisjonen, som gjennom revisjon, kontroll og veiledning
skal bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt
og at statens midler og verdier blir forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte
og i overensstemmelse med Stortingets vedtak.
Komiteen viser til proposisjonen
og slutter seg til budsjettforslaget.