4. Komiteens tilråding
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Rammeområde 4
(Utenriks)
I
På statsbudsjettet for 2014 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |||
Utgifter | |||||||
100 | Utenriksdepartementet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 1 794 462 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 12 450 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 16 987 000 | |||||
70 | Erstatning av skader på utenlandske ambassader | 939 000 | |||||
71 | Diverse tilskudd | 25 109 000 | |||||
72 | Hjelp til norske borgere i utlandet | 159 000 | |||||
103 | Regjeringens fellesbevilgning for representasjon | ||||||
1 | Driftsutgifter | 47 524 000 | |||||
104 | Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 9 179 000 | |||||
115 | Næringsfremme-, kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål | ||||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 27 954 000 | |||||
70 | Tilskudd til kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 56 758 000 | |||||
116 | Deltaking i internasjonale organisasjoner | ||||||
70 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | 1 195 697 000 | |||||
117 | EØS-finansieringsordningene | ||||||
75 | EØS-finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres | 1 790 000 000 | |||||
76 | Den norske finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres | 1 520 000 000 | |||||
118 | Nordområdetiltak m.v. | ||||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 30 841 000 | |||||
70 | Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 341 905 000 | |||||
71 | Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter mv., kan overføres | 58 750 000 | |||||
76 | Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak, kan overføres | 36 248 000 | |||||
119 | Globale sikkerhetstiltak | ||||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 2 000 000 | |||||
70 | Globale sikkerhetstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 5 000 000 | |||||
140 | Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen | ||||||
1 | Driftsutgifter | 1 257 596 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 23 200 000 | |||||
141 | Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) | ||||||
1 | Driftsutgifter | 233 550 000 | |||||
144 | Fredskorpset | ||||||
1 | Driftsutgifter | 44 950 000 | |||||
150 | Bistand til Afrika | ||||||
78 | Regionbevilgning for Afrika, kan overføres | 2 180 900 000 | |||||
151 | Bistand til Asia | ||||||
72 | Bistand til Afghanistan og Pakistan, kan overføres | 599 500 000 | |||||
73 | Regionale tiltak og strategiske partnerskap – Asia, kan overføres | 50 000 000 | |||||
78 | Regionbevilgning for Asia, kan overføres | 285 000 000 | |||||
152 | Bistand til Midtøsten og Nord-Afrika | ||||||
78 | Regionbevilgning for Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres | 540 000 000 | |||||
153 | Bistand til Latin-Amerika | ||||||
78 | Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres | 184 000 000 | |||||
160 | Sivilt samfunn og demokratiutvikling | ||||||
1 | Driftsutgifter | 33 500 000 | |||||
70 | Sivilt samfunn, kan overføres | 1 447 000 000 | |||||
71 | Tilskudd til opplysningsarbeid, kan overføres | 91 000 000 | |||||
73 | Kultur, kan overføres | 89 000 000 | |||||
75 | Internasjonale organisasjoner og nettverk, kan overføres | 182 500 000 | |||||
77 | Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset, kan overføres | 160 000 000 | |||||
161 | Næringsutvikling | ||||||
70 | Næringsutvikling, kan overføres | 219 000 000 | |||||
75 | NORFUND – tapsavsetting | 307 500 000 | |||||
162 | Overgangsbistand (gap) | ||||||
70 | Overgangsbistand (gap), kan overføres | 216 000 000 | |||||
163 | Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter | ||||||
70 | Naturkatastrofer, kan overføres | 517 500 000 | |||||
71 | Humanitær bistand, kan overføres | 2 394 600 000 | |||||
72 | Menneskerettigheter, kan overføres | 348 300 000 | |||||
164 | Fred, forsoning og demokrati | ||||||
70 | Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres | 655 900 000 | |||||
71 | ODA-godkjente land på Balkan, kan overføres | 355 000 000 | |||||
72 | Utvikling og nedrustning, kan overføres | 163 000 000 | |||||
73 | Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres | 335 500 000 | |||||
165 | Forskning, kompetanseheving og evaluering | ||||||
1 | Driftsutgifter | 138 000 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 190 000 000 | |||||
70 | Forskning og høyere utdanning, kan overføres | 333 000 000 | |||||
71 | Faglig samarbeid, kan overføres | 415 900 000 | |||||
166 | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | ||||||
70 | Ymse tilskudd, kan overføres | 5 000 000 | |||||
71 | Internasjonale prosesser og konvensjoner mv., kan overføres | 23 000 000 | |||||
72 | Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling, kan overføres | 208 500 000 | |||||
74 | Fornybar energi, kan overføres | 1 290 335 000 | |||||
167 | Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA) | ||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 2 110 812 000 | |||||
168 | Kvinner og likestilling | ||||||
70 | Kvinner og likestilling, kan overføres | 313 500 000 | |||||
169 | Globale helse- og vaksineinitiativ | ||||||
70 | Vaksine og helse, kan overføres | 1 885 000 000 | |||||
71 | Andre helse- og aidstiltak, kan overføres | 380 000 000 | |||||
72 | Det globale fond for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM), kan overføres | 500 000 000 | |||||
170 | FN-organisasjoner mv. | ||||||
70 | FNs utviklingsprogram (UNDP) | 710 000 000 | |||||
71 | FNs befolkningsfond (UNFPA) | 431 000 000 | |||||
72 | FNs barnefond (UNICEF) | 1 040 000 000 | |||||
73 | Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres | 170 000 000 | |||||
74 | FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR) | 300 000 000 | |||||
75 | FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) | 150 000 000 | |||||
76 | Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres | 832 800 000 | |||||
77 | FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres | 175 000 000 | |||||
78 | Bidrag andre FN-organisasjoner mv., kan overføres | 311 000 000 | |||||
79 | Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps, kan overføres | 77 000 000 | |||||
81 | Tilskudd til internasjonal landbruksforskning, kan overføres | 140 000 000 | |||||
82 | FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres | 95 000 000 | |||||
171 | Multilaterale finansinstitusjoner | ||||||
70 | Verdensbanken, kan overføres | 901 000 000 | |||||
71 | Regionale banker og fond, kan overføres | 854 000 000 | |||||
72 | Samfinansiering via finansinstitusjoner, kan overføres | 579 500 000 | |||||
172 | Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak | ||||||
70 | Gjeldsslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging, kan overføres | 250 000 000 | |||||
480 | Svalbardbudsjettet | ||||||
50 | Tilskudd | 322 780 000 | |||||
Totale utgifter | 35 018 085 000 |
Kap. | Post | Formål: | Kroner | Kroner | |||
Inntekter | |||||||
3100 | Utenriksdepartementet | ||||||
1 | Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene | 15 420 000 | |||||
2 | Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene | 121 921 000 | |||||
5 | Refusjon spesialutsendinger mv. | 7 068 000 | |||||
Totale inntekter | 144 409 000 | ||||||
II
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 kan:
1.
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 100 post 1
kap. 3100 postene 2 og 5
kap. 140 post 1
kap. 3140 post 5
2. overskride bevilgningen under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd, mot tilsvarende inntekter under kap. 3166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 1 Salgsinntekter fra salg av bistandseiendommer som er finansiert over bistandsbudsjettet, og som ikke er avskrevet i forhold til innlemmelse i husleieordningen. Ubenyttede inntekter fra slikt salg kan tas med ved beregning av overførbart beløp under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd.
III
OmdisponeringsfullmaktStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 kan omdisponere inntil 2 mill. kroner per tiltak fra kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd, til øvrige ODA-godkjente bevilgninger. Beslutning om bruk av midler utover dette og inntil 6 mill. kroner treffes av Kongen.
IV
Agio/DisagioStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning kursgevinst og -tap som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen, post 89 Agio/Disagio.
V
Bruk av opptjente rentemidlerStortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til tematisk støtte, multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
VI
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 kan gi tilsagn om:
1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
75
EØS-finansieringsordningen 2009–2014
3 738,5 mill. kroner
76
Den norske finansieringsordningen 2009–2014
3 209,2 mill. kroner
161
Næringsutvikling
70
Næringsutvikling
20,0 mill. kroner
165
Forskning, kompetanseheving og evaluering
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
287,0 mil. kroner
166
Miljø og bærekraftig utvikling mv.
74
Fornybar energi
10,0 mill. kroner
2. tilskudd til utvikling av en vaksine mot pneumokokkbakterien innenfor initiativet Advance Market Commitments for Vaccines (AMC) med inntil USD 57 mill. i perioden 2009–2017 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ.
3. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation II (IFFlm II) med inntil 1 500 mill. kroner i perioden 2010–2020 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
4. tilskudd til den globale vaksinealliansen GAVI med inntil 2 689,9 mill. kroner i perioden 2013–2015 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ.
5. tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) med inntil 1 700 mill. kroner samlet i perioden 2014–2016 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ.
VII
GarantifullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 kan:
1. gi garantier innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil 50 mill. kroner for å minske norske importørers risiko ved direkte import fra utviklingsland, jf. kap. 161 Næringsutvikling.
2. inngå garantier for perioden 2013–2018 for avtaler om kjøp av prevensjonsimplantater til bruk i utviklingsland, innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil 140 mill. USD. Prevensjonsimplantatene skal være godkjent av Verdens helseorganisasjon (WHO), og avtalene skal være inngått med det formål å oppnå prisreduksjoner.
VIII
Dekning av forsikringstilfelleStortinget samtykker i at Kongen i 2014 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme på inntil 2 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
IX
Toårige budsjettvedtakStortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Rwandadomstolen, Jugoslaviadomstolen og for regulært bidrag til FN.
X
Ettergivelse av fordringerStortinget samtykker i at Kongen i 2014 kan:
1. ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling for inntil 500 mill. kroner under Garantiinstituttet for Eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet.
2. ettergi statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980) for inntil 970 mill. kroner under Garanti-instituttet for Eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp, inklusive påløpte renter, på ettergivelsestidspunktet. Gjeldsettergivelsen gjennomføres uten bevilgning over bistandsbudsjettet og uten å belaste den norske gjeldsplanens ramme.
XI
Utbetaling av tilskuddStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas i henhold til regelverket til den enkelte organisasjon.
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
XII
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrevStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 kan fravike bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
XIII
Deltakelse i kapitaløkninger i internasjonale utviklingsbanker og fondStortinget samtykker i at:
1. Norge i forbindelse med den femte kapitaløkningen i Den asiatiske utviklingsbanken bidrar med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 11 617 150. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2010–2014, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
2. Norge deltar i den sjette generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen SDR 30 340 000. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2018, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
3. Norge deltar i den niende kapitaløkningen i Den interamerikanske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 2 907 287. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2015, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
4. Norge deltar i den fjerde kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 20 476 585. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2015, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 70 Verdensbanken.
5. Norge deltar i den 13. kapitalpåfyllingen av Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF-13) med en andel på 1 766 mill. kroner for perioden 2014–2016, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
6. Norge deltar i den 17. kapitalpåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-17) med en andel på 2 598 mill. kroner for perioden 2014–2016, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 70 Verdensbanken.
7. i forbindelse med endring av stemmefordelingen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) foretas det en justering av aksjeandelene til medlemslandene gjennom en selektiv kapitaløkning. Norge deltar i den åttende selektive kapitaløkningen i forbindelse med endring av stemmevekten i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 4 393 527. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2014, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 70 Verdensbanken.
8. i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Afrikabanken foretas en selektiv kapitaløkning i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) på inntil 96 600 UA årlig i perioden 2014–2021 og en økning i den norske statsgarantien i AfDB med inntil 12 107 200 UA.
Rammeområde 8
(Forsvar)
I
På statsbudsjettet for 2014 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |||
Utgifter | |||||||
1700 | Forsvarsdepartementet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 371 587 000 | |||||
73 | Forskning og utvikling, kan overføres | 31 174 000 | |||||
1710 | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | ||||||
1 | Driftsutgifter, kan overføres | 3 034 794 000 | |||||
46 | Ekstraordinært vedlikehold, kan overføres | 164 366 000 | |||||
47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres | 1 588 411 000 | |||||
1716 | Forsvarets forskningsinstitutt | ||||||
51 | Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt | 180 600 000 | |||||
1719 | Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 254 421 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 135 875 000 | |||||
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres | 14 830 000 | |||||
71 | Overføringer til andre, kan overføres | 71 865 000 | |||||
78 | Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres | 273 400 000 | |||||
1720 | Felles ledelse og kommandoapparat | ||||||
1 | Driftsutgifter | 3 872 711 000 | |||||
1721 | Felles ledelse av Forsvarets spesialstyrker | ||||||
1 | Driftsutgifter | 32 363 000 | |||||
1723 | Nasjonal sikkerhetsmyndighet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 198 466 000 | |||||
1725 | Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben | ||||||
1 | Driftsutgifter | 2 013 488 000 | |||||
70 | Renter låneordning, kan overføres | 5 793 000 | |||||
1731 | Hæren | ||||||
1 | Driftsutgifter | 5 240 804 000 | |||||
1732 | Sjøforsvaret | ||||||
1 | Driftsutgifter | 3 427 384 000 | |||||
1733 | Luftforsvaret | ||||||
1 | Driftsutgifter | 4 403 498 000 | |||||
1734 | Heimevernet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 1 190 838 000 | |||||
1735 | Etterretningstjenesten | ||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 1 145 733 000 | |||||
1740 | Forsvarets logistikkorganisasjon | ||||||
1 | Driftsutgifter | 2 087 765 000 | |||||
1760 | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg | ||||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45 | 1 017 568 000 | |||||
44 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, kan overføres | 38 302 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 45 | 7 908 100 000 | |||||
48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel, kan overføres | 26 500 000 | |||||
75 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44 | 88 085 000 | |||||
1761 | Nye kampfly med baseløsning | ||||||
1 | Driftsutgifter | 83 257 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 966 182 000 | |||||
47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres | 152 902 000 | |||||
1790 | Kystvakten | ||||||
1 | Driftsutgifter | 1 028 239 000 | |||||
1791 | Redningshelikoptertjenesten | ||||||
1 | Driftsutgifter | 857 541 000 | |||||
1792 | Norske styrker i utlandet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 851 525 000 | |||||
1795 | Kulturelle og allmennyttige formål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 268 307 000 | |||||
72 | Overføringer til andre | 2 412 000 | |||||
Totale utgifter | 43 029 086 000 |
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |||
Inntekter | |||||||
4700 | Forsvarsdepartementet | ||||||
1 | Driftsinntekter | 2 246 000 | |||||
4710 | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | ||||||
1 | Driftsinntekter | 3 882 404 000 | |||||
47 | Salg av eiendom | 167 350 000 | |||||
4719 | Fellesinntekter til foretak under Forsvarsdepartementet | ||||||
1 | Driftsinntekter | 750 000 | |||||
4720 | Felles ledelse og kommandoapparat | ||||||
1 | Driftsinntekter | 67 925 000 | |||||
4723 | Nasjonal sikkerhetsmyndighet | ||||||
1 | Driftsinntekter | 4 868 000 | |||||
4725 | Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarsstaben | ||||||
1 | Driftsinntekter | 55 134 000 | |||||
4731 | Hæren | ||||||
1 | Driftsinntekter | 62 998 000 | |||||
4732 | Sjøforsvaret | ||||||
1 | Driftsinntekter | 51 904 000 | |||||
4733 | Luftforsvaret | ||||||
1 | Driftsinntekter | 175 133 000 | |||||
4734 | Heimevernet | ||||||
1 | Driftsinntekter | 5 747 000 | |||||
4740 | Forsvarets logistikkorganisasjon | ||||||
1 | Driftsinntekter | 130 384 000 | |||||
4760 | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg | ||||||
1 | Driftsinntekter | 1 035 000 | |||||
48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter | 26 500 000 | |||||
4790 | Kystvakten | ||||||
1 | Driftsinntekter | 1 031 000 | |||||
4791 | Redningshelikoptertjenesten | ||||||
1 | Driftsinntekter | 794 292 000 | |||||
4792 | Norske styrker i utlandet | ||||||
1 | Driftsinntekter | 10 368 000 | |||||
4795 | Kulturelle og allmennyttige formål | ||||||
1 | Driftsinntekter | 9 256 000 | |||||
4799 | Militære bøter | ||||||
86 | Militære bøter | 500 000 | |||||
Totale inntekter | 5 449 825 000 | ||||||
II
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan:
1. benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
2. inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
3. inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
4. ta med ubrukte merinntekter ved utregning av overførbart beløp.
III
BestillingsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan:
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1720
Felles ledelse og kommandoapparat
1
Driftsutgifter
430 mill. kroner
1725
Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben
1
Driftsutgifter
75 mill. kroner
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
130 mill. kroner
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
810 mill. kroner
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
750 mill. kroner
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
65 mill. kroner
1740
Forsvarets logistikkorganisasjon
1
Driftsutgifter
1 200 mill. kroner
1760
Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter
100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
80 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
17 000 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
165 mill. kroner
1761
Nye kampfly med baseløsning
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
14 500 mill. kroner
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
2 080 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
1792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsutgifter
25 mill. kroner
1795
Kulturelle og allmennyttige formål
1
Driftsutgifter
2 mill. kroner
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
IV
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1700 | Forsvarsdepartementet | ||
73 | Forskning og utvikling | 68 mill. kroner |
V
Nettobudsjettering av salgsomkostningerStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Store nyanskaffelser og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
VI
PersonellStortinget samtykker i at:
1. Forsvarsdepartementet i 2014 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2013–2014).
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
VII
InvesteringsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan:
1. starte opp nye investeringsprosjekter, herunder større bygg- og eiendomsprosjekter, som er presentert som nye prosjekter i Prop. 1 S (2013–2014), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.
2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2013–2014), herunder endrede kostnadsrammer.
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringer og byggeprosjekter av lavere kategori.
4. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2013–2014).
5. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
6. igangsette planlegging og prosjektering av bygge-, anleggs- og innredningsprosjekter innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
7. inkludere gjennomføringskostnader i investeringsprosjektene for eiendom, bygg og anlegg på post 46 og post 47.
VIII
Fullmakter vedrørende fast eiendomStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan:
1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene.
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
IX
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgningerStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.