9. Statens pensjonsfond utland
- Sammendrag fra Prop. 1 S (2013–2014) Gul bok
- 9.1 Kap. 2800 Statens pensjonsfond utland
- 9.2 Kap. 5800 Statens pensjonsfond utland
Tabell 9.1 Oversikt over budsjettkapitler vedrørende Statens pensjonsfond utland
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1 |
Utgifter i hele kroner | |||
Statens pensjonsfond utland | |||
2800 | Statens pensjonsfond utland | 314 129 000 000 | |
50 | Overføring til fondet | 314 129 000 000 | |
Sum utgifter | 314 129 000 000 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
Statens pensjonsfond utland | |||
5800 | Statens pensjonsfond utland | 137 473 798 000 | |
50 | Overføring fra fondet | 137 473 798 000 | |
Sum inntekter | 137 473 798 000 | ||
Statens samlede netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten er summen av inntekter fra petroleumsvirksomheten fratrukket utgiftene. Tabell 9.2 viser hvordan netto kontantstrøm framkommer i budsjettet. Den samlede netto kontantstrømmen på 314,1 mrd. kroner overføres fra statsbudsjettets utgiftsside (kap. 2800) til Statens pensjonsfond utland.
Tabell 9.2. Inntekts- og utgiftskapitler på statsbudsjettet som er grunnlag for forslag til bevilgning under kap. 2800 Statens pensjonsfond utland, post 50 Overføring til fondet
(i 1 000 kr) | |||
Kap. | Formål | Prop. 1 S (2013–2014) | |
5440 | Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten | 143 200 000 | |
+ | 5507 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | 181 600 000 |
+ | 5508 | Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | 4 900 000 |
+ | 5509 | Avgift på utslipp av NOx i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen | 10 000 |
+ | 5685 | Aksjer i Statoil ASA | 14 421 000 |
- | 2440 | Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten | 30 000 000 |
- | 2442 | Disponering av innretninger på kontinentalsokkelen | 2 000 |
= | 2800 | Statens pensjonsfond utland | 314 129 000 |
Komiteen viser til Innst. 3 S (2013–2014) og Innst. 9 S (2013–2014) hvor de aktuelle budsjettkapitlene som ligger til grunn for bevilgningsforslaget på kap. 2800 er behandlet (jf. tabell 8.2 over). Stortinget fattet vedtak om bevilgning på disse budsjettkapitlene ved behandlingen av Innst. 3 S (2013–2014) 5. desember 2013 og Innst. 9 S (2013–2014) 12. desember 2013. Vedtakene var i tråd med regjeringens forslag. På denne bakgrunn slutter komiteen seg til regjeringens forslag til bevilgning på kap. 2800.
Det vises til omtalen under avsnitt 9.1.
Av den samlede netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten på 314,1 mrd. kroner anvendes 137,5 mrd. kroner til å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Dette beløpet foreslås bevilget på kap. 5800 Statens pensjonsfond utland, post 50 Overføring fra fondet. Netto avsetning til Statens pensjonsfond utland kan dermed anslås til 176,7 mrd. kroner i 2014. Denne overføringen fastlegges endelig ut fra regnskapsførte netto petroleumsinntekter som fremkommer først etter terminavslutning.
Verdien i Statens pensjonsfond anslås til 5 503,1 mrd. kroner ved utgangen av 2014. Av dette er 5 340,2 mrd. kroner i Statens pensjonsfond utland.
Komiteen viser til bevilgningsforslaget for kap. 2800 post 50 over, og til at Stortinget den 26. november 2013 fattet rammevedtak for statsbudsjettet 2014, jf. Innst. 2 S (2013–2014). Når inntekter og utgifter knyttet til petroleumsvirksomheten holdes utenom, anslås nå underskuddet på statsbudsjettet 2014 til 137,5 mrd. kroner. Komiteen slutter seg til at dette beløpet overføres fra Statens pensjonsfond utland til dekning av underskuddet på statsbudsjettet. Forslag til bevilgning på kap. 5800 post 50 følger av regjeringens forslag, i tillegg til konsekvensen av finansministerens brev vedrørende finnmarks- og svalbardtillegget i barnetrygden og Forsvarsdepartementets budsjett, jf. Innst. 2 S (2013–2014).
Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende kap. 2800 post 50 og kap. 5800 post 50 fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, og med subsidiær støtte fra medlemmet fra Venstre, er ført opp under kapittel 12 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at økt oljepengebruk for å innfri dyre valgløfter er et høyt spill i en situasjon der norsk næringsliv nyter godt av at kronekursen har falt og rentene er lave. Disse medlemmer går derfor imot regjeringens økte oljepengebruk.