3. Rammeområde 19 Tilfeldige utgifter og inntekter
- 3.1 Sammendrag fra Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) Finansdepartementet
- 3.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 19
- 3.3 Kap. 2309 Tilfeldige utgifter
- 3.4 Kap. 5309 Tilfeldige inntekter
- 3.5 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 19
Tabell 4.1 Oversikt over budsjettkapitler og poster under rammeområde 19
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1 |
Utgifter i hele kroner | |||
Ymse utgifter | |||
2309 | Tilfeldige utgifter | 10 800 000 000 | |
1 | Driftsutgifter | 10 800 000 000 | |
Sum utgifter rammeområde 19 | 10 800 000 000 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
Inntekter under departementene | |||
5309 | Tilfeldige inntekter | 50 000 000 | |
29 | Ymse | 50 000 000 | |
Sum inntekter rammeområde 19 | 50 000 000 | ||
Netto rammeområde 19 | 10 750 000 000 |
Komiteen viser til Stortingets vedtak 26. november 2013, der netto utgiftsramme for rammeområde 20 er fastsatt til 10 750 000 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2013–2014).
For omtale av de enkelte postene, vises det til Prop. 1 S (2013–2014) Finansdepartementet og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til Innst. 2 S (2013–2014) hvor det framgår at Venstre foreslår å avvikle eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 130,0 mill. kroner gjennom omsetningsavgiften. Dette medlem viser også til den noe underlige praksis om at jordbruksavtalen hvert år gjøres opp ved hjelp av «ubrukte midler» i fjorårets avtale. Dette medlem mener det er en uryddig praksis og at «ubrukte midler» (stort sett som følge av færre bønder) bør tilfalle statskassen og at det teknisk kan plasseres under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Dette medlem viser i tillegg til at det i de siste budsjettene har vært en sterk økning i driftsutgiftene i den offentlige forvaltningen, så også i forslaget for 2014. Effekten av ikke å prisjustere driftsutgiftene på statsbudsjettet, med unntak av lønnsposter, er anslagsvis 2 mrd. kroner. På denne bakgrunn foreslo dette medlem en generell innsparingsfullmakt i statsbudsjettets driftsutgifter på 300 mill. kroner i Venstres alternative statsbudsjett for 2014, jf. Innst. 2 S (2013–2014).
Dette medlem mener videre at innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig og at regjeringen Bondevik II foreslo i sitt siste budsjettopplegg å innføre en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen, herunder helseforetakene. En slik omlegging vil stimulere til økt konkurranse om leveranse av medisinske støttetjenester, og dermed bidra til reduserte kostnader. Beregninger fra NHO viser at dette kan frigjøre om lag 3,2 mrd. kroner for helseforetakene.
Dette medlem viser videre til en rapport som Menon har gjort på vegne av Akademikerne som viser at det er et stort innsparingspotensial i mer profesjonalitet i offentlige innkjøp. Rapporten konkluderer med et årlig innsparingspotensial på mellom 30 og 45 mrd. kroner. Nøkkelord er ifølge rapporten innovasjon, kompetanse og kultur i offentlig sektor.
Dette medlem la derfor opp til et samlet innsparingspotensial på 250 mill. kroner i Venstres alternative statsbudsjett ved å innføre en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten, bedre samordning mellom helseregionene og mindre bruk av konsulenttjenester og bedre rutiner for offentlige innkjøp.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til særskilt vedlegg til Prop. 1 S (2009–2010) Oversikt over statens eiendommer, hvor det framgår over 320 sider hvilke eiendommer staten eier. En rekke av disse eiendommene kan det åpenbart stilles spørsmålstegn om hensiktsmessigheten av eierskapet til. I svar på spørsmål 169 i forbindelse med statsbudsjettet for 2010 fra Venstre skriver også departementet at:
«Fornyings- og administrasjonsdepartementet holder på med en kartlegging av eiendommer som Statsbygg forvalter, men som ikke naturlig hører inn under Statsbyggs ansvarsområde. Det vil da vurderes om det er eiendommer som kan overføres til annen statlig eller offentlig forvalter eller selges i det åpne marked.»
Dette medlem mener det må være både hensiktsmessig og fornuftig å selge flere av disse eiendommene i det åpne marked og la derfor til grunn at et slikt salg kan innbringe minst 200 mill. kroner i 2014. Teknisk foreslo dette medlem at en slik merinntekt budsjetteres under kap. 5309.29 Tilfeldige inntekter, i Venstres alternative budsjett for 2014, jf. Innst. 2 S (2013–2014).
Fraksjonenes forslag til bevilgninger. Avvik fra regjeringens forslag
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1 | Komiteens tilråding (H, FrP, KrF) | Forslag fra mindretall (A, Sp, SV) | Forslag fra mindretall (V) |
Utgifter rammeområde 19 (i hele tusen kroner) | ||||||
2309 | Tilfeldige utgifter | |||||
1 | Driftsutgifter | 10 800 000 | 10 800 000 (0) | 10 490 000 (-310 000) | 10 080 000 (-720 000) | |
Sum utgifter rammeområde 19 | 10 800 000 | 10 800 000 (0) | 10 490 000 (-310 000) | 10 080 000 (-720 000) | ||
Inntekter rammeområde 19 (i hele tusen kroner) | ||||||
5309 | Tilfeldige inntekter | |||||
29 | Ymse | 50 000 | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 250 000 (+200 000) | |
Sum inntekter rammeområde 19 | 50 000 | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 250 000 (+200 000) | ||
Sum netto rammeområde 19 | 10 750 000 | 10 750 000 (0) | 10 440 000 (-310 000) | 9 830 000 (-920 000) | ||
Sum rammeområde 19 – rammevedtak | 0 | 0 | -310 000 | -920 000 |
Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende rammeområde 19 fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, og med subsidiær støtte fra medlemmet fra Venstre, er ført opp under kapittel 12 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak om netto rammesum på rammeområde 19, jf. avsnitt 3.2. Det er bare forslag som er i samsvar med netto rammesum som kan føres opp som forslag til bevilgningsvedtak, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd.