Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, viser til Stortingets forretningsorden § 43 om fagkomiteenes behandling av statsbudsjettet.

Komiteen viser til at regjeringen Stoltenberg II gikk av 16. oktober 2013, og at regjeringen Solberg tiltrådte samme dag. Regjeringen Solbergs tilleggsproposisjon Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) ble lagt frem 8. november 2013.

Komiteen behandler i denne innstillingen regjeringens forslag til statsbudsjett for 2014 under rammeområde 19 Tilfeldige utgifter og inntekter, rammeområde 20 Finansadministrasjon mv. og rammeområde 22 Utbytte, etter den vedtatte inndelingen i rammeområder, jf. Innst. 18 S (2013–2014) og vedtak i Stortinget 24. oktober 2013, supplert med vedtak 8. november 2013 og 12. november 2013.

Komiteen fremmer på denne bakgrunn forslag om bevilgninger på de budsjettkapitlene som er fordelt til finanskomiteen. Videre fremmer komiteen forslag om bevilgninger på statsbudsjettets 90-poster, kap. 2800/5800 Statens pensjonsfond utland og kap. 5999 Statslånemidler, som behandles utenfor rammeområdene. I kapittel 10 refereres Prop. 24 S (2013–2014) om fullmakt til å ta opp statslån o.a.

Forslag fra mindretall er gjengitt i innstillingens kapittel 11 og komiteens tilråding i kapittel 12.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne forslag for 2014, jf. Innst. 2 S (2013–2014), og at disse i hovedsak tilsvarer regjeringen Stoltenberg IIs forslag i Prop. 1 S (2013–2014), Gul bok. Disse medlemmer viser videre til merknader under de ulike rammeområdene i denne innstillingen.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at Venstre fremmer et eget alternativt statsbudsjett for 2014, jf. Innst. 2 S (2013–2014). Venstres alternative statsbudsjett tar utgangspunkt i budsjettforslaget fra den avgåtte regjeringen, jf. Prop. 1 S (2013–2014), samt den nye regjeringens tilleggsproposisjon, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014). Konkrete endringer i Venstres alternative budsjett på rammeområde 19, 20 og 22 i forhold til disse dokumentene følger av tabellen under.

Dette medlem viser videre til omtale av forslagene under de ulike kapitler og poster i denne innstilling. Som følge av at Stortinget 26. november vedtok andre rammesummer for rammeområde 19, 20 og 22 enn det Venstre primært foreslo i Innst. 2 S (2013–2014) fremmer Venstre ikke alternative forslag til bevilgninger i denne innstilling.

Rammeområde 19

Kap.

Post.

Tekst

Endring i forhold til Stoltenberg II

(Prop. 1 S Gul Bok)

Endring i forhold til Solberg. (Prop. 1 S Tillegg 1)

Merknad

2309.01

Innføre ordning med momsnøytrale innkjøp i staten m.m.

-250,0

-250,0

Tidligere felles opposisjonsforslag, da med 500 mill.

Mer seriøst og reelt.

2309.01

Ostehøvelkutt i departementene

-300,0

-300,0

2309.01

Avvikle ordningen med eksportstøtte til osteproduksjon

-130,0

-130,0

Føres teknisk mot «ymseposten». Samlet teknisk verdi av denne eksportstøtten og støtten til osteproduksjon er 130,0 mill. kroner.

2309.01

Ubrukte/overførte midler i jordbruksavtalen

-40,0

-40,0

Hvert år brukes ubrukte midler i jordbruksavtalen til å finansiere neste års avtale. Ubrukte midler bør tilfalle statskassen. 40 mill. kroner er basert på tallene fra de siste oppgjør.

5309.29

Salg av statlig eiendom

-200,0

-200,0

Teknisk ført på ymse inntekter.

Sum ramme 19: Tilfeldige utgifter og inntekter

-920,0

-920,0

Rammeområde 20

Kap.

Post.

Tekst

Endring i forhold til Stoltenberg II

(Prop. 1 S Gul Bok)

Endring i forhold til Solberg. (Prop. 1 S Tillegg 1)

Merknad

1618.01

Mindrebehov hos skatteetaten som følge av avvikling av arveavgiften.

-30,0

0,0

Foreslått i vårt alternative opplegg – videreført av regjeringen i tilleggsprp.en

4638.01

Slette klimakvoter

269,8

269,8

Slette halvparten av klimakvotene som skal selges i EU-markedet i 2014

Sum ramme 20: Finansadministrasjon

239,8

269,8

Rammeområde 22

Kap.

Post.

Tekst

Endring i forhold til Stoltenberg II

(Prop. 1 S Gul Bok)

Endring i forhold til Solberg. (Prop. 1 S Tillegg 1)

Merknad

5622.85

Redusert utbytte Avinor > -5 pst

Regjeringen foreslår 50 pst. utbytte

48,0

48,0

Redusert utbytte knyttes til utredning og planlegging av utvidelse av kapasitet/rullebaner ved flyplasser i Finnmark og Nordland jf. lokale prioriteringer.

5656.85

Økt utbytte Statkraft.

Utbyttegrunnlag med utgangspunkt i samlet egenkapital = det samme som Stoltenberg-regjeringen gjør med Entra.

-250,0

-250,0

Regjeringen foreslår ikke utbytte fra Statkraft grunnet selskapets realisering av tap ved salg av E.ON-aksjer.

5656.85

Økt utbytte Entra Eiendom > 6 pst av egenkapital

-320,0

0,0

Opprinnelig foreslått 320 mill. i økt utbytte. Regjeringen foreslår 650 mill. i utbytte under forutsetning av privatisering.

Sum ramme 22: Utbytte mv

-522,0

-202,0