Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Sammendrag

Cermaq ASA (Cermaq) er et av verdens ledende havbruksselskaper. Staten eier 43,54 pst. av selskapets aksjekapital, og eierskapet forvaltes av Nærings- og handelsdepartementet.

Marine Harvest fremsatte 6. juni et frivillig tilbud på alle utestående aksjer i Cermaq, med oppgjør i både aksjer og kontanter: Per aksje i Cermaq ble det tilbudt 8,6 aksjer i Marine Harvest samt 53,25 kroner i kontanter.

Etter departementets syn gjenspeiler ikke dette budet verdiene i selskapet. Cermaqs styre har kunngjort at det vurderer alternativer til budet fra Marine Harvest. For å ivareta verdiene for staten og øvrige aksjonærer i Cermaq på en best mulig måte i en situasjon der selskapet er satt i spill, har staten behov for fleksibilitet og handlingsrom for sitt eierskap. Det foreslås derfor en fullmakt til både å kjøpe og selge aksjer i Cermaq. Regjeringen mener at med en slik fullmakt vil staten bedre kunne bidra til å oppnå en industrielt god løsning for selskapet og en forsvarlig pris for aksjene i Cermaq, ved en eventuell transaksjon. Regjeringen er åpen for ulike løsninger, og det vil fortsatt kunne være aktuelt med et strategisk eierskap i bransjen. I tilfelle staten skulle kjøpe seg opp til over 50 pst. eierandel i Cermaq, er det regjeringens mål at dette skal være for å gjennomføre en senere transaksjon til aksjonærenes beste hvor statens eierandel kan bli redusert.

Det legges i proposisjonen derfor frem forslag om at Nærings- og handelsdepartementet gis fullmakt til å kjøpe aksjer i Cermaq opp til en eierandel på maksimalt 65 pst., og en fullmakt til å selge samtlige av statens aksjer som del av en industriell løsning.

Departementet vurderer budet fra Marine Harvest på 107 kroner som lavt. Videre vurderes det som viktig av hensyn til selskapet at dagens situasjon avklares og at det ikke foreligger langvarig usikkerhet om selskapets industrielle retning eller eiersituasjon.

En fullmakt til regjeringen til å kjøpe og selge aksjer i Cermaq vil gi staten økt handlingsrom i en situasjon hvor selskapet er i spill. Et kjøp av aksjer opp til 66,7 pst. eierandel vil for eksempel kunne garantere at ikke andre aksjonærer kan oppnå negativ kontroll i Cermaq og da for eksempel kunne hindre vedtektsendringer eller strategiske transaksjoner. Normalt vil imidlertid 65 pst. av aksjene gi tilstrekkelig kontroll på generalforsamlingen. Regjeringen søker derfor fullmakt til å kjøpe seg opp til inntil 65 pst. eierandel i Cermaq.

Regjeringen ønsker å benytte en salgsfullmakt dersom det oppnås en god løsning for staten og andre aksjonærer. Dersom Cermaq skal inngå i et nytt selskap kan det være aktuelt med et strategisk eierskap i et eventuelt slikt selskap.

Risikoen forbundet med at staten eventuelt kjøper seg opp i Cermaq fremstår som moderat. Departementet anser at det fremover vil foreligge muligheter for å realisere aksjeposten til tilfredsstillende priser og bytteforhold dersom staten ønsker det.

Statlig kjøp av aksjer i Cermaq ASA foreslås bevilget på kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap, post 96 Aksjer. Kjøp av aksjer innebærer en endring i statens formuesplassering. Dette finansieres ved låneopptak eller trekk på statens konto i Norges Bank. Nærings- og handelsdepartementet forventer en markedsmessig avkastning på investeringen i Cermaq ASA, selv om dette ikke kan garanteres.

Per 7. juni 2013 ble Cermaq-aksjen handlet til 108,50 kroner. Faktisk pris ved eventuelle kjøp eller salg vil avhenge av markedsforholdene. Likevel kan denne kursen benyttes for illustrasjonsformål. I et regneeksempel basert på en slik kurs, ville det å øke statens eierandel med 21,46 prosentpoeng til 65 pst. koste 2 154 mill. kroner.

Departementet vil presisere at fullmaktene som søkes er ment for å gi staten økt handlingsrom og ikke innebærer noe pålegg om gjennomføring.