Vedlegg
Jeg viser til brev av 11. juni 2013 fra Transport- og kommunikasjonskomiteen i samband med komiteens behandling av ovennnvnte stortingsproposisjon.
I proposisjonen vises til foreløpig finansieringsopplegg lagt frem for Stortinget i Prop. 131 S (2010-2011).
Ber om å få vist forskjellen i foreløpig opplegg (jf. Prop. 131 S (2010-2011)) og endelig opplegg (jf. Prop. 176 S (2012-2013)) for Østfoldpakke totalt, og for strekningene som omtales i denne proposisjonen: Totalt investering, bompengebidrag, finansieringskostnader betalt med bompenger og innkrevingskostnader betalt med bompenger.
Av tabell 6.3 i Prop. 131 S (2010-2011) fremgår foreløpig finansieringsplan for sluttføring av Østfoldpakka. Basert på forutsetningene i den proposisjonen var det lagt til grunn at investeringskostnadene ved utbygging av E6 og E18 i Østfold ville utgjøre til sammen om lag 9,7 mrd. kr, hvorav om lag 5,2 mrd. kr var forutsatt finansiert med bompenger. I tillegg var det lagt til grunn om lag 1,7 mrd. kr i bompenger til å dekke renter og om lag 500 mill. kr til å dekke innkrevingskostnader samt kostnader til drift av bompengeselskapet. Beløpene i tabell 6.3 er i 2011-prisnivå.
Av tabell 8.1 i Prop. 176 S (2012-2013) fremgår endelig forslag til finansieringsplan for sluttføring av Østfoldpakka. Basert på forutsetningene i denne proposisjonen er det lagt til grunn samlede investeringskostnader på om lag 11,25 mrd. kr, hvorav om lag 5,8 mrd. kr er forutsatt finansiert med bompenger. I tillegg er det lagt til grunn om lag 1,85 mrd. kr i bompenger til å dekke renter og om lag 0,6 mrd. kr til å dekke innkrevingskostnader samt kostnader til drift av bompengeselskapet. Beløpene i tabell 8.1 er i 2013-prisnivå. Det er dermed ikke vesentlige avvik mellom de to proposisjonene når det gjelder renter og innkrevingskostnader samt kostnader til drift av bompengeselskapet.
I etterfølgende tabell er beløpene i tabellene 6.3 og 8.1 sammenstilt i 2013-prisnivå. Beløpene som er hentet fra tabell 8.1, er skrevet med fet skrift.
Mill. 2013-kr | ||||||
2001-2005 | 2006-2009 | 2010-2013 | 2014-2017 | 2018-2023 | SUM | |
E6 | ||||||
Statlige midler | 650/630 | 580/510 | 90/80 | 0/0 | 0/0 | 1320/1220 |
Bompenger | 1330/1280 | 1 870/1590 | 50/50 | 0/0 | 0/0 | 3250/2920 |
Sum | 1980/1910 | 2 450/2100 | 140/130 | 0/0 | 0/0 | 4570/4140 |
E18 | ||||||
Statlige midler | 320/300 | 870/840 | 1550/1580 | 1040/750 | 350/0 | 4130/3470 |
Bompenger | 650/630 | 770/1100 | 320/410 | 810/430 | 0/0 | 2550/2570 |
Sum | 970/930 | 1 640/1940 | 1870/1990 | 1850/1180 | 350/0 | 6680/6040 |
Sum | ||||||
Statlige midler | 970/930 | 1 450/1350 | 1640/1660 | 1040/750 | 350/0 | 5450/4690 |
Bompenger | 1980/1910 | 2 640/2690 | 370/460 | 810/430 | 0/0 | 5800/5490 |
Sum | 2950/2840 | 4090/4040 | 2010/2120 | 1850/1180 | 350/0 | 11250/10180 |
I Prop. 131 S (2010-2011) er det for E6 ved en feil benyttet løpende kroner fra 2006 til 2010 i stedet for indeksregulerte beløp. I tillegg ble det benyttet en planleggingsindeks for prisvekst fra 2010 til 2011 på 2,2 pst, mens faktisk prisvekst ble 5,9 pst. For E6 utgjør derfor differansen ingen reel endring.
I Prop. 131 S (2010-2011) er det også for E18 ved en feil benyttet løpende kroner fra 2001 til 2009, i tillegg til at prisindeksen fra 2010 til 2011 er endret fra 2,2 pst. til 5,9 pst. I perioden 2006-2009 var i tillegg en refusjon i 2008 ved en feil lagt til på bompenger, mens det korrekte var å trekke fra. I Prop. 176 S (2012-2013) er dette rettet. Tallene for E18 i perioden 2010-2013 er tilsvarende de som ble benyttet i Prop. 131 S (2010-2011), med unntak av at bompenger til strekningen Riksgrensen – Ørje er økt med 7 mill. kr og en refusjon på 60 mill. kr er innarbeidet. Videre er statlige midler i perioden 2010-2013 endret i tråd med faktiske bevilgninger. Dessuten er kostnadsoverslag/styringsrammer for strekningene Riksgrensen – Ørje og Knapstad – Retvet (tidligere Akershus grense) endret, bl.a. som følge av økt merverdiavgift etter oppheving av vegfritaket fra 1. januar 2013.
Finansieringsplanen for utbygging av E18 på strekningene Riksgrensen – Ørje og Østfoldpakka fremgår av tabell 7.1 i Prop. 176 S (2012-2013). Tabell 6.2 i Prop. 131 (2010-2011) omfatter i tillegg strekningen Melleby – Momarken. Tabellene er derfor ikke sammenlignbare.
Østfoldpakka er vedtatt som et samlet opplegg for delvis bompengefinansiering av E6- og
E18-utbyggingen i Østfold. Innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet er derfor beregnet for hele pakka og ikke for hver av strekningene.