Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til brev av 11. juni 2013 fra Transport- og kommunikasjonskomiteen i samband med komiteens behandling av ovennnvnte stortingsproposisjon.

I proposisjonen vises til foreløpig finansieringsopplegg lagt frem for Stortinget i Prop. 131 S (2010-2011).

Ber om å få vist forskjellen i foreløpig opplegg (jf. Prop. 131 S (2010-2011)) og endelig opplegg (jf. Prop. 176 S (2012-2013)) for Østfoldpakke totalt, og for strekningene som omtales i denne proposisjonen: Totalt investering, bompengebidrag, finansieringskostnader betalt med bompenger og innkrevingskostnader betalt med bompenger.

Av tabell 6.3 i Prop. 131 S (2010-2011) fremgår foreløpig finansieringsplan for sluttføring av Østfoldpakka. Basert på forutsetningene i den proposisjonen var det lagt til grunn at investeringskostnadene ved utbygging av E6 og E18 i Østfold ville utgjøre til sammen om lag 9,7 mrd. kr, hvorav om lag 5,2 mrd. kr var forutsatt finansiert med bompenger. I tillegg var det lagt til grunn om lag 1,7 mrd. kr i bompenger til å dekke renter og om lag 500 mill. kr til å dekke innkrevingskostnader samt kostnader til drift av bompengeselskapet. Beløpene i tabell 6.3 er i 2011-prisnivå.

Av tabell 8.1 i Prop. 176 S (2012-2013) fremgår endelig forslag til finansieringsplan for sluttføring av Østfoldpakka. Basert på forutsetningene i denne proposisjonen er det lagt til grunn samlede investeringskostnader på om lag 11,25 mrd. kr, hvorav om lag 5,8 mrd. kr er forutsatt finansiert med bompenger. I tillegg er det lagt til grunn om lag 1,85 mrd. kr i bompenger til å dekke renter og om lag 0,6 mrd. kr til å dekke innkrevingskostnader samt kostnader til drift av bompengeselskapet. Beløpene i tabell 8.1 er i 2013-prisnivå. Det er dermed ikke vesentlige avvik mellom de to proposisjonene når det gjelder renter og innkrevingskostnader samt kostnader til drift av bompengeselskapet.

I etterfølgende tabell er beløpene i tabellene 6.3 og 8.1 sammenstilt i 2013-prisnivå. Beløpene som er hentet fra tabell 8.1, er skrevet med fet skrift.

Mill. 2013-kr

2001-2005

2006-2009

2010-2013

2014-2017

2018-2023

SUM

E6

Statlige midler

650/630

580/510

90/80

0/0

0/0

1320/1220

Bompenger

1330/1280

1 870/1590

50/50

0/0

0/0

3250/2920

Sum

1980/1910

2 450/2100

140/130

0/0

0/0

4570/4140

E18

Statlige midler

320/300

870/840

1550/1580

1040/750

350/0

4130/3470

Bompenger

650/630

770/1100

320/410

810/430

0/0

2550/2570

Sum

970/930

1 640/1940

1870/1990

1850/1180

350/0

6680/6040

Sum

Statlige midler

970/930

1 450/1350

1640/1660

1040/750

350/0

5450/4690

Bompenger

1980/1910

2 640/2690

370/460

810/430

0/0

5800/5490

Sum

2950/2840

4090/4040

2010/2120

1850/1180

350/0

11250/10180

I Prop. 131 S (2010-2011) er det for E6 ved en feil benyttet løpende kroner fra 2006 til 2010 i stedet for indeksregulerte beløp. I tillegg ble det benyttet en planleggingsindeks for prisvekst fra 2010 til 2011 på 2,2 pst, mens faktisk prisvekst ble 5,9 pst. For E6 utgjør derfor differansen ingen reel endring.

I Prop. 131 S (2010-2011) er det også for E18 ved en feil benyttet løpende kroner fra 2001 til 2009, i tillegg til at prisindeksen fra 2010 til 2011 er endret fra 2,2 pst. til 5,9 pst. I perioden 2006-2009 var i tillegg en refusjon i 2008 ved en feil lagt til på bompenger, mens det korrekte var å trekke fra. I Prop. 176 S (2012-2013) er dette rettet. Tallene for E18 i perioden 2010-2013 er tilsvarende de som ble benyttet i Prop. 131 S (2010-2011), med unntak av at bompenger til strekningen Riksgrensen – Ørje er økt med 7 mill. kr og en refusjon på 60 mill. kr er innarbeidet. Videre er statlige midler i perioden 2010-2013 endret i tråd med faktiske bevilgninger. Dessuten er kostnadsoverslag/styringsrammer for strekningene Riksgrensen – Ørje og Knapstad – Retvet (tidligere Akershus grense) endret, bl.a. som følge av økt merverdiavgift etter oppheving av vegfritaket fra 1. januar 2013.

Finansieringsplanen for utbygging av E18 på strekningene Riksgrensen – Ørje og Østfoldpakka fremgår av tabell 7.1 i Prop. 176 S (2012-2013). Tabell 6.2 i Prop. 131 (2010-2011) omfatter i tillegg strekningen Melleby – Momarken. Tabellene er derfor ikke sammenlignbare.

Østfoldpakka er vedtatt som et samlet opplegg for delvis bompengefinansiering av E6- og

E18-utbyggingen i Østfold. Innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet er derfor beregnet for hele pakka og ikke for hver av strekningene.