Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til tidligere behandlinger av utbygging på E6 og E18 i Østfold i St. prp. nr. 26 (1999–2000), St. prp. nr. 68 (2001–2002), St. prp. nr. 79 (2006–2007), St.meld. nr. 16 (2008–2009), Prop. 131 S (2010–2011) og Meld. St. 26 (2012–2013).

Komiteen understreker at ruten E18 Oslo–Ørje/Riksgrensen og til Stockholm er den nest viktigste hovedveiforbindelsen til og fra utlandet etter korridor 1 Oslo–Svinesund. Veien har stor regional viktighet – spesielt for Indre Østfold, men også gods- og persontrafikken til og fra Sverige, Finland, Baltikum og Russland.

Komiteen viser til at strekningen Oslo–Riksgrensen er viktig for både persontransport og næringsliv, og at nærmere 20 pst. av all internasjonal godstransport til og fra Norge på veg fraktes på E18 gjennom Østfold.

Komiteen ser med tilfredshet at det legges opp til anleggsstart på strekningen Knapstad–Retvet i løpet av 2013, strekningen Riksgrensen–Ørje i 2014 og at begge strekningene ventes åpnet for trafikk i 2016.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, registrerer at dette er de to siste strekningene som inngår i utbyggingen av E18 i Østfoldpakka, samt at det er lokalpolitisk tilslutning til det framlagte opplegget.

Flertallet ser at det i forbindelse med behandlingen av opplegget for utbygging og finansiering av prosjektet E18 Krosby–Knapstad er vedtatt å forlenge innkrevingsperioden fra 15 til 20 år både på E6 og E18, jf. St.prp. nr. 79 (2006–2007).

Utbedring og nybygging av den 58 km lange strekningen skal nå sluttføres med de to siste strekningene på E18 i Østfold. Flertallet ser dette som en viktig og nødvendig investering for både trafikksikkerhet og konkurransekraft.

Et annet flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener det er påkrevd at E18 blir ferdig utbygd som møtefri veg på hele strekningen Riksgrensen–Vinterbro innen 2020. For å sikre en sammenhengende utbygging må strekningen fra Retvet i Akershus til Vinterbro i Akershus igangsettes som opprinnelig planlagt i første del av planperioden. Dette flertallet viser ellers til sine merknader i Innst. 450 S (2012–2013), jf. Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2024.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er tilfredse med at E18 gjennom Østfold nå fullføres, og er glad for at man fant en løsning for traseen videre inn i Akershus slik at man slipper en midlertidig tilkobling. Disse medlemmer vil vise til at den siste strekningen frem til Vinterbro planlegges videre, og er prioritert for utbygging i siste seksårsperiode i Nasjonal transportplan 2014–2023. Man vil da ha en sammenhengende ny E18 fra svenskegrensa til Vinterbro når også den strekningen står ferdig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil vise til sin protokolltilførsel fra komitémøte 10. juni 2013 vedrørende kort behandlingstid av saker i innspurten av sesjonen:

«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viste til sin protokolltilførsel i møte 6. juni 2013:

«Protokolltilførsel: Medlemmene fra Fremskrittspartiet foreslo utsettelse av saken til høstsesjon 2013 med bakgrunn i kort behandlingstid i innværende vårsesjon.»»

Disse medlemmer har merket seg at saken gjelder nok en behandling av utbygging og finansiering av «Østfoldpakka», der det «foreløpige» finansieringsopplegget ble lagt frem for Stortinget i Prop. 131 S (2010–2011). Østfoldpakken omfatter modernisering av hhv. E6 og E18 blant landets viktigste veier og veiforbindelser til/fra Sverige.

Disse medlemmer har videre merket seg at omfanget på alle tiltakene er på 11 250 mill. 2013-kroner, og at av dette skal hele 5 800 mill. kroner finansieres med bompenger. I proposisjonen opplyses det at bilistene i tillegg skal betale 1 850 mill. kroner for å dekke renter og ca. 600 mill. kroner for å dekke innkrevingskostnader samt kostnader til drift av bompengeselskapet.

Samlet blir ekstraregningen til bilistene for å bidra til finansiering av Østfoldpakka på hele 8 250 mill. kroner. Disse medlemmer har merket seg at kostnadene for bilistene for å bidra til finansieringen gjennom bompenger blir på hele 2 450 mill. kroner som tilsvarer et finansieringstillegg på 42 pst. Som Fremskrittspartiet mange ganger har påpekt er kjøp av vei på avbetaling gjennom påtvunget bompengefinansiering svært dyrt for bilistene.

Disse medlemmer minner om at Fremskrittspartiet mener staten skal eie, drive og finansiere riks- og fylkesveinettet. Disse medlemmer viser til at bilistene i 2013 betaler ca. 55 mrd. kroner i skatt og avgift på bil og bilbruk. Av dette brukes 17,8 mrd. kroner til veiformål over Samferdselsdepartementets budsjett. Disse medlemmer konstaterer at bilistene gjennom bompengefinansiering tvinges til å betale regningen for bil og bilbruk for andre gang.

Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative forslag til Nasjonal transportplan for 2014–2023, jf. Innst. 450 S (2012–2013), og som innebærer en utvidet økonomisk ramme for investering og drift innenfor samferdselsområdet på 455 mrd. kroner i løpet av 10 år og som ikke viderefører regjeringens omfattende bruk av bompengefinansiering.

Disse medlemmer viser til svar datert 12. juni 2013 fra Samferdselsdepartementet på spørsmål stilt av disse medlemmer gjennom komiteen. Svaret vedlegges som trykt bilag. Disse medlemmer viser til at Stortinget i Prop. 131 S (2010–2011) behandler foreløpig finansieringsplan for Østfoldpakka. Som svaret viser, har kostnadene omregnet i 2013-kroner økt med ca.1 000 mill. kroner. Av dette dekkes 310 mill. kroner gjennom bompenger. Disse medlemmer har også merket seg fra svaret at renter og innkrevingskostnader ikke er økt fra første til andre proposisjon. Disse medlemmer peker igjen på at denne regningen som betales av bilistene, fortsatt er svært høy med hele 2 450 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget samtykker i sluttføring av Østfoldpakka og utbygging av E18 på strekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Retvet bygges som omtalt i Prop. 176 S (2012–2013). Stortinget samtykker videre i at prosjektet i sin helhet finansieres av staten. Stortinget ber regjeringen sørge for nødvendig forskuttering av midler for å holde planlagt fremdrift, og at endelig finansiering legges inn i sluttsalderingen for budsjettet for 2013.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke viktigheten av å få realisert hele E18 mellom Vinterbro og svenskegrensen, og er kritiske til at dette har blitt gjort stykkevis og delt, som har gjort at prosjektet både har tatt mye lenger tid og at det har blitt mye dyrere enn nødvendig.

Disse medlemmer viser til Smaalenenes avis lørdag 8. juni 2013, hvor det står i avisens leder: «E18 blir aldri ferdigstilt». Disse medlemmer deler synet på at E18 har blitt en lærebok i kortsiktig tenkning og hvordan man sløser med våre skatteinntekter, både over statsbudsjett og med bompenger.

Disse medlemmer viser også til at første kommunestyrebehandling i Indre Østfold om forsering av E18 i Østfold med bompenger ble behandlet allerede i 1989. Disse medlemmer registrerer at «forsert utbygging» til i dag har tatt 24 år, og hele 27 år i 2016 da strekningene forventes ferdigstilt. Det er all grunn til å minne om at tidligere senterpartileder Haga i valgkampen 2005 lovet ferdigstillelse i 2009.

Disse medlemmer understreker at E18 mellom Lundeby og Ørje allerede er blitt for smal og ikke tilfredsstiller dagens krav. En rekke broer og strekninger må utvides. Veien må gjøres om fra tofelts til tofelts med forbikjøringsfelt og midtdeler, noe som det rapporteres er dyrere enn om det hadde blitt bygget firefeltsvei.

Disse medlemmer mener at utbyggingen av E18 gjennom Indre Østfold er et eksempel på hvordan man ikke skal planlegge og bygge for fremtiden.

Disse medlemmer mener firefeltsvei på hele strekningen Oslo–Riksgrensen hadde vært å bygge for fremtiden. Disse medlemmer vil i stedet for stykkevis og dyrt, ha helhetlig, raskere og fortløpende bygging med avklart finansiering og på den måten sikre mer vei for pengene. Innenfor dette området er det behov for nye og mer moderne løsninger.

Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker at eksisterende tofelts- og trefeltsstrekninger på hele E18 Oslo–Ørje/Riksgrensen utbedres til firefeltsvei, og viser til at Høyre tidligere har foreslått å bygge dette ut som et helhetlig OPS-prosjekt. Disse medlemmer mener at trafikkveksten på strekningen tilsier at veien burde vært bygget med bedre standard enn det regjeringen har lagt opp til på deler av strekningen, som nå for Ørje–Riksgrensen.

Disse medlemmer vil peke på at første vedtak om utbygging av E18 øst for Oslo ble vedtatt første gang for 20–25 år siden, og at det fortsatt er altfor lenge igjen til strekningen vil stå ferdig. Disse medlemmer vil påpeke at med Høyres løsninger hadde hele veien stått ferdig i dag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil under behandling av denne siste saken i utbyggingsløpet påpeke det meget uheldige i at utretting av tilførselsvei fv. 115 fra Vamma og etablering av rasteplass ved Smaalenene Bru, som begge var med i det opprinnelige budsjettet for finansieringen av delprosjektene Sekkelsten–Knapstad, ikke er tatt med fra regjeringen i foreliggende forslag.

Flertallet viser til at kommunene i området mener at E18 gjennom Østfold ikke kan anses som fullstendig ferdigstilt før disse delprosjektene er fullført.

Flertallet har også registrert at delprosjektene Sekkelsten–Knapstad ble sluttført 150 mill. kroner under budsjett, og at kommunene uttrykker det naturlig at nødvendig beløp på inntil 90 mill. kroner burde vært lagt inn som statlig tilleggsfinansiering i delprosjektet Knapstad–Retvet.

Flertallet vil påpeke at utretting av tilførselsvei fv. 115 fra Vamma og etablering av rasteplass ved Smaalenene Bru, som begge var med i det opprinnelige budsjettet for finansieringen av delprosjektene Sekkelsten–Knapstad, ikke er tatt med i Prop. 176 S (2012–2013). Flertallet mener E18 gjennom Østfold ikke kan anses som fullstendig ferdigstilt før disse delprosjektene er fullført.

Flertallet ber regjeringen komme tilbake til saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2014.