Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 26 (1999–2000) ga Stortinget sitt samtykke til delvis bompengefinansiert utbygging av E6 og E18 i Østfold, inkl. tiltak på eksisterende E18 og sideveger langs E18. Det ble ikke tatt stilling til framdriften på utbyggingen. Samferdselsdepartementet forutsatte at dette ville bli vurdert i forbindelse med kommende revisjoner av Nasjonal transportplan og ved behandlingen av de årlige statsbudsjetter. Utbyggingen har siden vært lagt fram for Stortinget i flere omganger.

I proposisjonen legger Samferdselsdepartementet nå fram et samlet opplegg for sluttføring av Østfoldpakka. Her inngår utbygging og finansiering av E18 på strekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Retvet, inkl. gjenstående finansiering av tiltak på eksisterende E18 og sideveger langs E18 i Østfold (sidevegstiltak).

Det legges opp til anleggsstart på strekningen Knapstad–Retvet i løpet av 2013 og på strekningen Riksgrensen–Ørje i 2014. Begge strekningene ventes åpnet for trafikk i 2016. Dette er de to siste strekningene som inngår i utbyggingen av E18 i Østfoldpakka. Det er lokalpolitisk tilslutning til det framlagte opplegget, jf. punkt 4 i proposisjonen.

I punkt 2 i proposisjonen gis det en status for utbyggingen av E6 og E18 i Østfold, og i punkt 3 en omtale av den samlede utbyggingen av E18 i Østfold og strekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Retvet.

E6 gjennom Østfold sto ferdig som firefelts veg i 2008. Bompengeinnkrevingen på E6 startet i 2001. I forbindelse med behandlingen av opplegget for utbygging og finansiering av prosjektet E18 Krosby–Knapstad ble det vedtatt å forlenge innkrevingsperioden fra 15 til 20 år både på E6 og E18, jf. St.prp. nr. 79 (2006–2007).

Videre utbygging av E18 gjennom Østfold ble behandlet i forbindelse med Nasjonal transportplan 2002–2011 og 2006–2015. Stortinget har senere sluttet seg til ulike opplegg for forsering av enkeltprosjekter i forhold til det som har vært lagt til grunn i Nasjonal transportplan og tilhørende handlingsprogram.

I tråd med St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019 har Stortinget sluttet seg til et opplegg for utbygging og finansiering av strekningen Melleby–Momarken, jf. Prop. 131 S (2010–2011). Strekningen er nå under bygging, med planlagt åpning for trafikk sommeren 2014.

I St.meld. nr. 16 (2008–2009) ble det også lagt opp til anleggsstart på strekningen Knapstad–Retvet i Østfold og Akershus i første fireårsperiode, med fullføring i siste seksårsperiode. Strekningen E18 Riksgrensen–Ørje var ikke omtalt. I Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 legges det opp til anleggsstart på begge prosjektene i første fireårsperiode, ev. i 2013 for Knapstad–Retvet, med fullfinansiering i siste seksårsperiode.

Strekningen Riksgrensen–Ørje ligger i Marker kommune, og er på 6,4 km. Fra Riksgrensen til Ørje sentrum er vegen planlagt i ny trasé. Gjennom Ørje sentrum vil vegen følge dagens trasé. Hele strekningen bygges som tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt.

Utbyggingen vil gi bedre framkommelighet, trafikksikkerhet og miljøforhold langs vegen, samt føre til en mer ensartet standard på E18 gjennom Østfold.

Omregnet til 2013-prisnivå er styringsrammen 720 mill. kroner og kostnadsrammen 790 mill. kroner. Styringsramme og kostnadsramme er inkl. økt merverdiavgift som følge av oppheving av vegfritaket fra 1. januar 2013.

Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til -290 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet til -0,5.

Strekningen Knapstad–Retvet ligger i Hobøl og Ski kommuner. På den 6,2 km lange strekningen fra Knapstad til Retvet er det planlagt å bygge firefelts veg med midtrekkverk. Strekningen bygges i sin helhet i ny trasé.

Utbyggingen vil gi bedre framkommelighet, trafikksikkerhet og miljøforhold langs vegen, samt føre til en mer ensartet standard på E18 gjennom Østfold.

Omregnet til 2013-prisnivå er styringsrammen 1 350 mill. kroner og kostnadsrammen 1 470 mill. kroner. Styringsrammen og kostnadsrammen er inkl. økt merverdiavgift som følge av oppheving vegfritaket fra 1. januar 2013.

Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til -190 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet til -0,2.

Bompengeinnkrevingen på delstrekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Retvet forutsettes startet opp etter at utbyggingen av strekningene er fullført. På disse strekningene er det forutsatt tovegs innkreving både på ny og gammel E18. Det er forutsatt etablert et bomsnitt øst for Ørje og et vest for Elvestad.

I eksisterende bomstasjoner ved Brennemoen/ Slitu og Dalen/Fossum, samt på E6, skal innkrevingen opphøre i 2021 som tidligere forutsatt. I de nye bomstasjonene er det lagt opp til 15 års innkreving i hver stasjon. Dette innebærer bompengeinnkreving i to eller flere snitt i perioden 2001–2031, til sammen 30 år.

Gjeldende takster og rabattordninger videreføres i eksisterende bomstasjoner fram til innføring av tovegs automatisk innkreving fra medio 2014. Det er lagt til grunn at bompengetakstene som ble presentert i Prop. 131 S (2010–2011), skal gjelde fra 2014.

Forslag til finansieringsplan er vist i tabell 7.1 i proposisjonen.

Finansieringsplan for utbygging av E18 på strekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Retvet*

Mill. 2013-kr

2010–2013

2014–2017

2018–2023

Sum

Statlige midler

30

800

350

1 180

Bompenger

190

700

0

890

Sum

220

1 500

350

2 070

* I tillegg kommer 82 mill. kr i bompenger til sidevegstiltak etter 2014.

Det legges til grunn samme fordeling mellom statlige midler og bompenger på de to prosjektene. Inkl. kompensasjon for økt merverdiavgift på om lag 250 mill. kroner gir finansieringsplanen en statlig andel på om lag 57 pst. og en bompengeandel på om lag 43 pst. Basisforutsetningene er ellers presentert i punkt 7 i proposisjonen.

Punkt 8 i proposisjonen gir en omtale av oppfølging av Østfoldpakka.

Basert på forutsetningene er det beregnet at bompengeinnkrevingen vil dekke om lag 5,8 mrd. kroner av investeringskostnadene ved utbygging av E6 og E18 i Østfold. I tillegg kommer om lag 1,85 mrd. kroner til å dekke renter og om lag 0,6 mrd. kroner til å dekke innkrevingskostnader samt kostnader til drift av bompengeselskapet.

Østfold fylkeskommune har gjennom fylkestingets vedtak av 29. april 2010 utvidet sin garanti for et bompengelån fra tidligere 2 740 mill. kroner til inntil 2 900 mill. kroner. Maksimal lånegjeld er beregnet til om lag 2 500 mill. kroner i basisalternativet og i underkant av 2 800 mill. kroner i det pessimistiske alternativet.

Etter at Stortinget har fattet vedtak om sluttføring av Østfoldpakka inkl. utbygging og finansiering av E18 på delstrekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Retvet, vil det bli inngått avtale/tilleggsavtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med vilkårene som er lagt til grunn i proposisjonen.