I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
samlet plan for fornyelse og oppgradering av vannforsynings- og
avløpsnettet, hvor de beskrevne og følgende virkemidler vurderes
inntatt:
1. Etablere økonomiske
incitamenter for kommunene, herunder rentefrie lån til rehabilitering
av VA-anlegg.
2. Fastsette anbefalte retningslinjer for
en minstestandard på funksjonsdyktighet og teknisk tilstand på vannforsynings-
og avløpsnettet, herunder tilpasning til EUs vanndirektiv.
3. Bidra til å styrke kompetanse og rekruttering
til infrastruktursektoren for vann og avløp.
4. Iverksette utredninger med sikte på
utvikling og forskning for en bedre VA-infrastruktur.
5. Gjennomgå og eventuelt revidere dagens
forskrifter for gebyrberegning. Det forutsettes at gebyrer fortsatt
skal fastsettes etter selvkostprinsippet.
6. Supplere forskriftene med regler for
budsjettering, regnskap, revisjon og kontroll.
7. Sikre at private aktører gis anledning
til å bygge VAR-anlegg og drive disse, samt å tilby tjenester innen
VAR-sektoren.»
I dokumentet pekes det på at teknisk infrastruktur er
en avgjørende forutsetning for et moderne, industrialisert samfunn.
Vann- og avløpsinfrastrukturen i Norge er hovedsakelig
blitt bygget ut i løpet av en periode på 100 år, og er i dag et
meget omfattende nettverk. Gjenanskaffelsesverdien for de kommunale
og private ledningsnettene er i sum beregnet til omkring 940 mrd. kroner
ifølge en ny rapport om investeringsbehov i vann- og avløpssektoren
(Norsk Vann rapport B17/2013).
Økende alder på ledningsnettene fører til tæring, begroing
og mekaniske belastninger, som gir forvitring og økte driftsproblemer.
Forslagsstillerne mener at dagens fornyelse og rehabilitering er
preget av tilfeldigheter og vekslende skjønn.
Den manglende fornyelsen medfører en forringelse
av drikkevannets kvalitet, en økt utlekking fra vannforsyningsnettet,
samt innlekking av vann fra grunnen inn i avløpsnettet.
Det pekes i dokumentet på at det mest alvorlige er
der avløp og kloakk lekker inn i drikkevannssystemet, og at dette
igjen kan medføre alvorlig sykdom.
Hva lekkasjene i VA-nettet totalt koster samfunnet
hvert år er vanskelig å beregne, men forslagsstillerne viser til
at det dreier seg om betydelige beløp.
Hvilke konsekvenser gamle og dårlige vann- og avløpsrør
har for den nasjonale beredskapen, er også en problemstilling forslagsstillerne
mener det ser ut til å være liten oppmerksomhet rundt. Forslagsstillerne
mener at opprettelsen av en beredskapsgruppe i Norge bør vurderes
på nytt.
En del kommuner, særlig de større, har startet opp
prosjekter med fornyelse og rehabilitering av vann- og avløpsinfrastrukturen.
Forslagsstillerne peker på at mange kommuner ligger på betydelig
etterskudd i dette arbeidet.
Forslagsstillerne mener at regjeringen må ta
initiativ til å skaffe en akseptabel oversikt over den faktiske
tilstanden til Norges vannforsynings- og avløpsledningsnett.
Forslagsstillerne mener at regjeringen må ta
initiativ til at det fastlegges hvor mye som må investeres og ryddes
opp i før Norge nærmer seg de krav til vannkvalitet som følger av
EØS-avtalen gjennom EUs rammedirektiv for vann (2000/60/EF).
Forslagsstillerne mener at regjeringen bør utarbeide
planer hvor utvikling av ulike scenarioer for fremtidige tilstander
for VA-nettet skisseres. Deretter må regjeringen fastsette nasjonale
rådgivende retningslinjer for den standard man vil ha i Norge for
infrastrukturen for vannforsyning og avløp. Som en følge av dette
vil man kunne beregne den nødvendige fornyelsestakten i den enkelte
kommune, og foreta en langtidsplanlegging både teknisk og økonomisk.
Det vises for øvrig til dokumentet for nærmere beskrivelse
av forslaget.