Sammendrag
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om å forlenge bompengeinnkrevingen knyttet til prosjektet rv. 23 Oslofjordforbindelsen i Akershus og Buskerud med inntil tre år. Det legges samtidig opp til automatisering av innkrevingen, samt endringer i takst- og rabattsystemet. Inntektene er i utgangspunktet forutsatt benyttet til å delfinansiere bygging av nytt tunnelløp på rv. 23 under Oslofjorden. Det er lagt til grunn at takstene reguleres i samsvar med konsumprisindeksen, og at de årlige brutto bompengeinntektene blir på 140–150 mill. kroner. Fratrukket driftskostnader er netto bompenger beregnet til om lag 130 mill. kroner pr. år.
Dagens innkreving avsluttes etter planen i august 2013, når første byggetrinn av prosjektet er nedbetalt. I St.prp. nr. 87 (1995–1996) om delvis bompengefinansiering av rv. 23 Oslofjordforbindelsen er det forutsatt at prosjektet skal bygges ut i to trinn i takt med trafikkutviklingen.
Ved bortfall av bompengeinnkreving vil trolig trafikken øke betydelig. Med dagens standard er ikke dette ønskelig. Dagens forbindelse har utilfredsstillende regularitet. Av trafikksikkerhetsmessige grunner må tunnelen stenges for trafikk i begge retninger ved større hendelser.
Rv 23 er en del av det transeuropeiske vegnettet i Norge (TEN-T-vegnettet), og dagens standard er ikke i tråd med de sikkerhetskrav som gjelder for tunneler med lengde over 500 meter på dette vegnettet.
I løpet av den forlengede innkrevingsperioden på tre år tar Samferdselsdepartementet sikte på å legge fram for Stortinget et detaljert opplegg for gjennomføring og finansiering av andre byggetrinn, gitt at det skal bygges en ny tunnel.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering bør bru som alternativ til tunnel for rv. 23 Oslofjordforbindelsen utredes. Dette vil bli gjort som en del av det pågående arbeidet med konseptvalgutredning (KVU) for kryssing av Oslofjorden. Dersom det likevel ikke blir aktuelt med bygging av et nytt tunnelløp, vil bompengeinntektene bli benyttet til andre tiltak i området, i samråd med Akershus og Buskerud fylkeskommuner. Det er lokalpolitisk tilslutning til et slikt opplegg, jf. omtale i pkt. 3 i proposisjonen.
Endelig opplegg for bygging og finansiering av nytt tunnelløp under Oslofjorden forutsettes lagt fram for Stortinget når tilstrekkelige avklaringer foreligger.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om forlenget bompengeinnkreving knyttet til prosjektet rv. 23 Oslofjordforbindelsen, vil det bli inngått tilleggsavtale mellom Statens vegvesen Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med de forutsetningene som er lagt til grunn i proposisjonen.