I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber presidentskapet utrede hvordan Stortinget
best kan sikre seg uavhengig kompetanse under behandling av lovforslag
og for å få sakkyndig vurdert grunnlovsmessigheten ved lovforslag
når det er behov for det.»
I motivene for forslaget er det vist til at
lovforslag som blir fremmet av regjeringen blir gjenstand for en
lovteknisk gjennomgåelse av Lovavdelingen i Justisdepartementet,
mens Stortinget ikke har noe tilsvarende apparat som kan bistå med
lovtekniske og juridiske vurderinger i forbindelse med lovforslag fremmet
av stortingsrepresentanter.
Videre mener forslagsstillerne at Justisdepartementets
lovavdeling bidrar med det som kan karakteriseres som juridiske
partsinnlegg til fordel for regjeringens standpunkt, ettersom Lovavdelingens
oppgave er å gi veiledning om rettslige spørsmål til regjeringsapparatet.
Stortinget fremstår som for svakt rustet til å være en motvekt mot
Lovavdelingens autoritet på det juridiske området. Dersom det er
uenighet i Stortinget om grunnlovsmessigheten eller konsekvensene
av et lovforslag, bør representantene kunne henvende seg til et
autoritativt juridisk miljø utenfor Lovavdelingen for å få råd og
veiledning.
Forslagsstillerne mener på denne bakgrunn at Stortinget
har behov for å knytte til seg egen ekspertise som kan vurdere lovtekniske
og juridiske spørsmål i forbindelse med lovforslag. Dagens praksis hvor
komiteene og partigruppene i stor utstrekning henvender seg til
regjeringens egne lovrådgivere for å få råd om utforming av lover,
har klare svakheter. Særlig gjelder dette i forbindelse med lovgivning knyttet
til Stortingets egne organer som for eksempel Riksrevisjonen, Sivilombudsmannen
og lignende.
Forslagsstillerne mener derfor at Stortingets
presidentskap bør utrede ulike måter å styrke Stortingets mulighet
til å innhente råd på fra kompetente organer eller miljøer i forbindelse
med utarbeidelse av lovforslag, lovteknisk kontroll av lovtekster,
kontroll av lovers grunnlovsmessighet, og i andre relevante situasjoner
hvor slik kompetanse er påkrevet. Formålet med en slik styrking
av Stortingets utredningskapasitet er å bedre maktbalansen mellom
den utøvende og den lovgivende statsmakt.