Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Per Rune Henriksen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet, lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til Prop. 159 L (2012–2013) om endringer i sivilombudsmannsloven (nasjonal forebyggende mekanisme) og til kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader til denne i Innst. 471 L (2012–2013).

Komiteen viser til at proposisjonen foreslår at Sivilombudsmannen skal utpekes som norsk nasjonal forebyggende mekanisme. Dette er en oppfølging av merknaden fra en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité i Innst. 264 S (2009–2010) der komiteen «… ber (…) regjeringen legge til rette for at Sivilombudsmannen skal kunne oppfylle de krav OPCAT stiller, slik at OPCAT snarest mulig kan ratifiseres».

Komiteen støtter forslaget om lovfesting av at Sivilombudsmannen skal etablere et rådgivende organ for arbeidet som forebyggende mekanisme og at nærmere bestemmelser om sammensetning og oppgaver skal fremgå av instruksen for Sivilombudsmannen.

Komiteen foreslår på denne bakgrunn at ny § 8 a i instruksen skal lyde:

«§ 8 a Særregler for Ombudsmannen som nasjonal forebyggende mekanisme

Ombudsmannen kan få bistand fra personer med særlig fagkyndighet i forbindelse med arbeidet som nasjonal forebyggende mekanisme etter sivilombudsmannsloven § 3 a.

Ombudsmannen skal etablere et rådgivende utvalg som skal bidra med kompetanse, informasjon, råd og innspill til arbeidet som nasjonal forebyggende mekanisme.

Det rådgivende utvalget skal være sammensatt av medlemmer med blant annet barnefaglig kompetanse og kompetanse på menneskerettigheter og psykiatri. Utvalget skal ha en god kjønnsbalanse og hvert kjønn skal være representert med minst 40 prosent. Utvalget kan være sammensatt av både norske og utenlandske medlemmer.»

Komiteen støtter videre forslaget i proposisjonen om at sivilombudsmannsloven § 12 endres slik at det fremgår at Sivilombudsmannen skal gi Stortinget årlig melding om sin virksomhet som nasjonal forebyggende mekanisme og at instruksen endres tilsvarende slik at den harmonerer med loven.

Komiteen foreslår på denne bakgrunn at instruksen § 12 nytt femte ledd skal lyde:

«Det skal avgis en egen melding om virksomheten som nasjonal forebyggende mekanisme innen 1. april hvert år. Meldingen skal omfatte tidsrommet 1. januar – 31. desember det foregående år.»

Komiteen foreslår at § 2 første ledd i instruks for Sivilombudsmannen oppheves. Komiteen viser til at bestemmelsen bare er en gjentagelse av formuleringen i sivilombudsmannsloven § 4 første ledd og at den derfor er overflødig. Komiteen viser videre til at bestemmelsen i instruksen § 2 første ledd vil kunne fremstå som misvisende som følge av den foreslåtte utvidelsen av sivilombudsmannsloven § 4 første ledd. Komiteen foreslår også en endring i gjeldende § 2 tredje ledd slik at «Stortingets billighetserstatningsutvalg» erstattes med den korrekte betegnelsen «Stortingets utvalg for rettferdsvederlag».