4.13 Miljøverndepartementet
- 4.13.1 Kap. 1400 Miljøverndepartementet
- 4.13.2 Kap. 1410 Miljøvernforskning og miljøovervåking
- 4.13.3 Kap. 1420 (Nytt) Miljødirektoratet
- Sammendrag
- 4.13.3.1 Post 1 (Ny) Driftsutgifter
- 4.13.3.2 Post 21 (Ny) Spesielle driftsutgifter
- 4.13.3.3 Post 22 (Ny) Statlige vannmiljøtiltak
- 4.13.3.4 Post 25 (Ny) Statlig ordning for frivillig kjøp av klimakvoter
- 4.13.3.5 Post 30 (Ny) Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres
- 4.13.3.6 Post 31 (Ny) Tiltak i verneområder, kan overføres
- 4.13.3.7 Post 32 (Ny) Statlige erverv, fylkesvise verneplaner, kan overføres
- 4.13.3.8 Post 34 (Ny) Statlige erverv, nasjonalparker, kan overføres
- 4.13.3.9 Post 35 (Ny) Statlige erverv, nytt skogvern, kan overføres
- 4.13.3.10 Post 39 (Ny) Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 69 og 79
- 4.13.3.11 Post 60 (Ny) Tilskudd til lokalt utviklingsfond
- 4.13.3.12 Post 69 (Ny) Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 39 og 79
- 4.13.3.13 Post 70 (Ny) Tilskudd til vannmiljøtiltak, kan overføres
- 4.13.3.14 Post 72 (Ny) Erstatning for beitedyr tatt av rovvilt, overslagsbevilgning
- 4.13.3.15 Post 73 (Ny) Forebyggende og konfliktdempende tiltak i rovviltforvaltningen, kan overføres
- 4.13.3.16 Post 75 (Ny) Utbetaling av pant for bilvrak, overslagsbevilgning
- 4.13.3.17 Post 76 (Ny) Refusjonsordninger, overslagsbevilgning
- 4.13.3.18 Post 77 (Ny) Diverse organisasjoner og stiftelser m.m.
- 4.13.3.19 Post 78 (Ny) Friluftsformål, kan overføres
- 4.13.3.20 Post 79 (Ny) Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 39 og 69
- 4.13.3.21 Post 81 (Ny) Verdensarvområder, kulturlandskap og verdiskapingsprogram, kan overføres, kan nyttes under post 21
- 4.13.3.22 Post 82 (Ny) Tilskudd til prioriterte arter og utvalgte naturtyper, kan overføres, kan nyttes under post 21
- 4.13.3.23 Post 83 (Ny) Kompensasjon ved flytting av oppdrettsanlegg
- 4.13.3.24 Post 84 (Ny) Internasjonalt samarbeid
- 4.13.3.25 Post 85 (Ny) Nasjonalparksentre og andre naturinformasjonssentre, kan overføres
- 4.13.4 Kap. 4420 (Nytt) Miljødirektoratet
- 4.13.4.1 Post 1 (Ny) Oppdrag og andre ymse inntekter
- 4.13.4.2 Post 2 (Ny) Statlig ordning for frivillig kjøp av klimakvoter
- 4.13.4.3 Post 4 (Ny) Gebyrer, forurensningsområdet
- 4.13.4.4 Post 6 (Ny) Gebyrer, fylkenes miljøvernavdelinger
- 4.13.4.5 Post 7 (Ny) Gebyrer, kvotesystemet
- 4.13.4.6 Post 8 (Ny) Gebyrer, naturforvaltningsområdet
- 4.13.4.7 Post 9 (Ny) Internasjonale oppdrag
- 4.13.5 Kap. 1425 Vilt- og fisketiltak
- 4.13.6 Kap. 5578 Sektoravgifter under Miljøverndepartementet
- 4.13.7 Kap. 1429 Riksantikvaren
- 4.13.8 Kap. 1445 Miljøvennlig skipsfart
- 4.13.9 Kap. 1447 Miljøhensyn i offentlige innkjøp
- 4.13.10 Kap. 1465 Statens kartverk, arbeid med tinglysing og nasjonal geografisk infrastruktur
- 4.13.11 Kap. 1471 Norsk Polarinstitutt
- 4.13.12 Andre saker
- 4.13.13 Andre merknader og forslag fremkommet under komiteens behandling
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1400 post 21, med 10 mill. kroner for å redusere behandlingstiden for plansaker hos fylkesmannsembetene. Forslaget vil øke saksbehandlingskapasiteten, bedre samordningen og gi raskere behandling av klagesaker og innsigelsessaker. Dette vil blant annet bidra til raskere utbygging av boliger og bedre framdrift i samferdselsprosjekter.
Regjeringen vil styrke den norske innsatsen i de internasjonale klimaforhandlingene. Det foreslås derfor å øke bevilgningen under kap. 1400 post 21, med 2,5 mill. kroner til faglig utredningsarbeid.
Miljøverndepartementet støtter Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) med 0,9 mill. kroner til arbeidet med prosjektet Framtidens byer. Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1400 post 21, med 0,9 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 1400 post 81.
Det foreslås å øke bevilgningen med 655 000 kroner til å videreføre en ekspertstilling i det europeiske kjemikaliebyrået ECHA, mot en reduksjon på 200 000 kroner under kap. 1445 post 21, og en reduksjon på 455 000 kroner under kap. 1447 post 21.
Samlet foreslås bevilgningen under kap. 1400 post 21, økt med 14,1 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg at det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1400 post 21 med 10 mill. kroner for å redusere behandlingstiden for plansaker hos fylkesmannsembetene. Disse medlemmene støtter dette tiltaket for å sikre en raskere utbygging av boliger og bedre fremdrift i samferdselsprosjekter, men vil samtidig understreke at det som virkelig ville bidratt til raskere boligbygging, ville vært en begrensning av fylkesmannens innsigelsesrett. Disse medlemmer viser til Dokument 8:124 S (2011–2012).
Disse medlemmer vil påpeke at Norge allerede bidrar med store ressurser til FN generelt og de internasjonale klimaforhandlingene spesielt. Disse medlemmer vil også påpeke at de internasjonale klimaforhandlingene går sakte fremover og at resultatene er marginale. Disse medlemmer mener at en klimaavtale må være globalt forankret, slik at ulike rammebetingelser ikke fører til karbonlekkasje. Disse medlemmer er derfor skeptiske til Kyoto 2 som ble vedtatt i desember 2012, ettersom avtalen kun omfatter et lite antall industriland som til sammen kun står for rundt 15 pst. av verdens samlede klimagassutslipp. Disse medlemmer støtter derfor ikke regjeringens forslag om å styrke den norske innsatsen i de internasjonale klimaforhandlingene ved å øke bevilgningen under kap. 1400 post 21 med 2,5 mill. kroner til faglig utredningsarbeid.
Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 3 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 12 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1400 | Miljøverndepartementet | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 11 555 000 | |
fra kr 105 203 000 til kr 116 758 000» |
Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1400 post 76, med 2 mill. kroner til å dekke utgifter til oppfølging av ny biocidforordning. Biocidregelverket er et av de sentrale systemregelverkene på kjemikalieområdet i Europa. Det europeiske kjemikaliebyrået, ECHA, er tillagt sentrale oppgaver etter den nye forordningen. Arbeidet skal i stor grad finansieres av gebyrer, men inntil et opplegg for gebyrer er på plass vil EU-kommisjonen tilføre ECHA midler. Forordningen skal etter planen innlemmes i EØS-avtalen i 2013 og EFTA/EØS-landene skal på vanlig måte, og etter en fast fordelingsnøkkel, bidra med midler.
«Vänernlaksen i Trysilvassdraget» er et samarbeidsprosjekt med Sverige om å gjenopprette Vänern-laksen i Trysil- og Vänernvassdragene. I Miljøverndepartementets Prop. 1 S (2012–2013) opplyses det om at 1,5 mill. kroner under kap. 1400 post 76, skal benyttes som tilskuddsmidler til dette prosjektet. Midlene foreslås nå benyttet til drifts- og prosessutgifter hos fylkesmannen i Hedmark. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen under kap. 1400 post 76, med 1,5 mill. kroner mot en tilsvarende økning under nytt kap. 1420 post 22.
Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1400 post 76, med 0,5 mill. kroner til å støtte samarbeidsprosjekter i de internasjonale klimaforhandlingene.
Samlet foreslås bevilgningen under kap. 1400 post 76, økt med 1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen på kap. 1400 post 79, med 11 mill. kroner til å støtte verdensarvsentre på Vegaøyan, i Alta og Geiranger. Sentrene formidler informasjon om verdensarvområdene og verdensarvverdiene.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 1400 post 81, med 0,9 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 1400 post 21, jf. omtale ovenfor.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre mener at det er viktig å styrke Artsdatabanken som kartlegger norsk natur, og øke grunnforskningen om arter og naturtypers utbredelse gjennom nye rødlister og svartelister. Forslagsstillerne mener også at det er viktig at tempoet på kartlegging av natur i kommunene økes slik at lokal kunnskap brukes og at kommunene involveres mer enn i dag. Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 10 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1410 | Miljøvernforskning og miljøovervåking | ||
54 | Artsprosjektet mv., forhøyes med | 10 000 000 | |
fra kr 30 000 000 til kr 40 000 000» |
Regjeringen har besluttet å slå sammen Direktoratet for naturforvaltning og Klima- og forurensningsdirektoratet til én etat, Miljødirektoratet, med virkning fra 1. juli 2013. Det vises til proposisjonen for nærmere omtale.
Som følge av opprettelsen av Miljødirektoratet fra 1. juli 2013 foreslås det at kap. 1426, kap. 1427 og kap. 1441 legges ned, samtidig som kap. 1420 foreslås opprettet. Bevilgningene under kap. 1426 post 1, kap. 1427 post 1, og kap. 1441 post 1, foreslås bevilget under nytt kap.1420 post 1. Videre foreslås det at 17,5 mill. kroner fra kap. 1427 post 21, bevilges under kap. 1420 post 1.
Bevilgningen på posten skal dekke de løpende, ordinære driftsutgiftene til Miljødirektoratet, herunder lønn til faste og midlertidige tilsatte og utgifter til materiell og utstyr, kjøp av tjenester, tjenestereiser, husleie og lignende.
Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 1420 post 1, med 2 mill. kroner på grunn av et lavere antall sertifiseringer under F-gassforordningen enn tidligere anslått. Nytt kap. 4420 post 4, foreslås redusert tilsvarende som følge av dette.
Det forventes økt aktivitet knyttet til internasjonale oppdrag og det foreslås derfor å øke bevilgningen under kap. 1420 post 1, med 9 mill. kroner. Nytt kap. 4420 post 9, foreslås økt tilsvarende.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å opprette kap. 1420 post 1, med en samlet bevilgning på 742,1 mill. kroner.
Tidligere merinntektsfullmakter erstattes av merinntektsfullmakt under kap. 1420 post 1, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at opprettelsen av det nye Miljødirektoratet innebærer sammenslåing av dagens to programkategorier i Miljøverndepartementets budsjett, programkategori 12.20 Naturens mangfold og friluftsliv og programkategori 12.40 Klima og forurensning. Disse slås sammen til en felles programkategori 12.20 Klima, naturmangfold og forurensning. Disse medlemmer viser til at friluftsliv dermed forsvinner som begrep i budsjettets programkategorier, noe som oppfattes som en reell nedprioritering av friluftsliv som satsingsområde. Disse medlemmer mener dette er uheldig og ønsker at friluftsliv skal være et klart definert arbeidsområde i Miljøverndepartementet. Disse medlemmer viser til at friluftsorganisasjonene oppfatter dette som er nedgradering av deres fagfelt. Disse medlemmer mener friluftsliv må innarbeides som begrep i programkategori 12.20, slik at den betegnes «Klima, friluftsliv, naturmangfold og forurensning».
Det foreslås at bevilgningene under kap. 1426 post 21, og kap. 1441 post 21, bevilges under nytt kap. 1420 post 21. Videre foreslås det å bevilge 150,3 mill. kroner av bevilgningen under kap. 1427 post 21, på kap. 1420 post 21. Det foreslås dermed å opprette kap. 1420 post 21, med en samlet bevilgning på 179 mill. kroner.
Bevilgningen på posten skal dekke utgifter til faglige prosjekter og diverse oppdrag som Miljødirektoratet utfører i 2013.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre har merket seg mange organisasjoners bekymring for manglende bevilgninger til tiltak for bevaring av villaksen. Levende lakseelver er viktige for å bevare det biologiske mangfoldet og for reiselivet og turismenæringen i distriktene. Disse medlemmer deler denne bekymringen, og vil understreke at Norge har et særlig ansvar for å forvalte våre unike villaksstammer.
Komiteens medlem fra Venstre foreslår derfor en økning for å iverksette ytterligere tiltak ovenfor blant annet villaksstammene med 25 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 25 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en bevilgning på 204,049 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1420 | Miljødirektoratet | ||
21 | (Ny) Spesielle driftsutgifter, bevilges med | 204 049 000» |
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1427 post 22, bevilges under nytt kap. 1420 post 22.
Bevilgningen på posten skal dekke statens utgifter til vannmiljøtiltak. Dette inkluderer vannforvaltning, midler til kalking og tiltak for bevaring av villaks, herunder genbanker og bekjempelse av lakseparasitten Gyrodactylus salaris. Formålene på posten må ses i sammenheng med tiltak under nytt kap. 1420 post 70.
Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1420 post 22, med 1,5 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 1400 post 76. Midlene skal dekke utgifter til samarbeidsprosjektet for «Vänernlaksen i Trysilvassdraget».
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen under kap. 1420 post 22, med 3 mill. kroner til prosjektering av en ny genbank som skal sikre bestander av villaks og sjøørret i Hardangerregionen. Samlede investeringskostnader til etablering av genbanken anslås til om lag 40 mill. kroner. Det foreslås derfor at Miljødirektoratet gis en bestillingsfullmakt på inntil 40 mill. kroner for inngåelse av kontrakt om etablering av genbanken, jf. forslag til romertallsvedtak.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å opprette kap. 1420 post 22, med en samlet bevilgning på 178 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at det har vært bred politisk oppslutning om den nasjonale handlingsplanen for bekjempelse av lakseparasitten Gyrodactylus salaris (gyro), og Stortinget har fulgt opp med nødvendige bevilgninger til å gjennomføre store og viktige løft. Dette har bidratt til at vi i dag er på offensiven i bekjempelsesarbeidet, noe som er svært positivt. Dette medlem viser til at det er viktig fortsatt å holde det nødvendige trykket og framdriften i dette arbeidet. I den sammenheng er en oppstart av bekjempelsesarbeidet i Driva viktig. Det innebærer i praksis at prosessen med å få bygget en fiskesperre i Driva må påbegynnes. I forslaget til revidert nasjonalbudsjett er det ikke signaler om nødvendig trykk på arbeidet med å få bygd en fiskesperre i Driva. Situasjonen for Driva har stadig blitt satt på vent. Vassdraget har vært infisert med lakseparasitten siden på 1970-tallet. Usikkerhet om framdrift i bekjempelsesarbeidet gjennom en årrekke har gitt grunnlag for mye uro i lokalsamfunnet. Dette medlem viser til innspill fra Norges jeger og fiskerforbund, som påpeker at dersom det skal være mulig å gjennomføre byggingen av en fiskesperre vinteren 2014/2015, må årets budsjett styrkes med 2,85 mill. kroner til nødvendige forberedelser for sperrebyggingen.
Dette medlem foreslår å øke posten med 2,85 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 180,85 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1420 | Miljødirektoratet | ||
22 | (Ny) Statlige vannmiljøtiltak, bevilges med | 180 850 000» |
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1441 post 22, på 2 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 25.
Bevilgningen på posten skal dekke utgifter til den statlige ordningen for frivillig kjøp av klimakvoter.
Tidligere merinntektsfullmakt erstattes av merinntektsfullmakt under kap. 1420 post 25, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II.1.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1427 post 30, på 44,1 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 30.
Bevilgningen på posten skal benyttes til statlig sikring av nye friluftsområder, enten ved offentlig erverv eller ved servituttavtaler. Deler av midlene skal gå til opparbeidings- og tilretteleggingstiltak.
Tilsagnsfullmakt under kap. 1427 post 30, erstattes av tilsagnsfullmakt under kap. 1420 post 30, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til vedtak V.7.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag til vedtak I.
Komiteens medlem fra Venstre vil understreke betydningen av friluftslivet også som et ledd i en styrking av folkehelsen og arbeidet for en bærekraftig utvikling. Det er viktig å sikre friluftslivets utfoldelse gjennom arealer for friluftsliv, rettighet for ferdsel, aktiviteter og liknende. Dette medlem foreslår derfor å øke bevilgningene til statlige erverv av friluftsområder til glede for allmennheten med 20 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 20 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en bevilgning på 64,08 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1420 | Miljødirektoratet | ||
30 | (Ny) Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres, bevilges med | 64 080 000» |
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1426 post 30, på 65,7 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 31.
Bevilgningen på posten skal dekke statlige investeringsutgifter og andre type tiltak i verneområder. Dette inkluderer utgifter til skjøtsel- og tilretteleggingstiltak.
Bestillingsfullmakt under kap. 1426 post 30, erstattes av bestillingsfullmakt under kap. 1420 post 31, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og IV.2.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1427 post 32, på 9,6 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 32.
Bevilgningen på posten skal dekke utgifter til å erstatte de økonomiske tapene som eiere og rettshavere har ved vernevedtak etter naturmangfoldloven. Posten dekker også utgifter knyttet til kjøp av områder som er vernet og forutsatt vernet etter naturmangfoldloven.
Tilsagnsfullmakt under kap. 1427 post 32, erstattes av tilsagnsfullmakt under kap. 1420 post 32, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og V.7.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1427 post 34, på 222 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 34.
Bevilgningen på posten skal dekke utgifter til gjennomføring av nasjonalparkplanen, jf. St.meld. nr. 62 (1991–1992) Ny landsplan for nasjonalparker og andre større verneområder i Norge. Det utbetales blant annet erstatning for det økonomiske tapet eier og rettshavere har ved vernetiltak etter naturmangfoldloven.
Framdriften i erstatningssakene har gått saktere enn tidligere antatt. Bevilgningen for 2012 ble derfor satt ned med 108,9 mill. kroner i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet for 2012. For å ha dekning for utestående tilsagn ble tilsagnsfullmakten samtidig økt med 108,9 mill. kroner. Nedsettelsen av bevilgningen, og økningen av tilsagnsfullmakten i 2012, gjør det nødvendig å øke tilsagnsfullmakten også i 2013. Det foreslås derfor å øke tilsagnsfullmakten på posten med 108,9 mill. kroner, til 145,9 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak. Ny tilsagnsfullmakt erstatter tilsagnsfullmakten under kap. 1427 post 34.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og V.7.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1427 post 35, på 231,1 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 35.
Bevilgningen på posten skal dekke utgifter til erstatning for skogsområder som enten er vernet eller planlagt vernet etter naturmangfoldloven eller etter inngåtte avtaler om frivillig vern.
Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1420 post 35, med 5 mill. kroner til erstatningsutbetalinger for nytt frivillig skogvern. Utgiftene til det nye vernet tilsvarer de anslåtte inntektene fra salg av to makeskifteeiendommer, jf. omtale under nytt kap. 4420 post 1.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å opprette kap. 1420 post 35, med en samlet bevilgning på 236,1 mill. kroner.
Tilsagnsfullmakt under kap. 1427 post 35, erstattes av tilsagnsfullmakt under kap. 1420 post 35, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til vedtak V.7.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag til vedtak I.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at mangfoldet av livsformer er grunnlaget for menneskets eksistens, livskvalitet og velferd. Det biologiske mangfoldet er utviklet naturlig over lang tid og gjennom kulturpåvirkning. Disse medlemmer vil ta vare på det biologiske mangfoldet for kommende generasjoner, og mener at det gjøres best gjennom en kombinasjon av vern og bærekraftig bruk.
Disse medlemmer viser til at nærmere halvparten av de rundt 3 000 artene som i dag er oppført på den nasjonale rødlisten over truede arter lever i skog, og mange av disse artene er avhengige av forholdsvis gammel og tilnærmet inngrepsfri naturskog. Det er i dag er få urørte skogsområder og lite naturskog igjen i Norge. Samtidig understreker disse medlemmer verdien av privat eiendomsrett og at grunneiere som får sin grunn vernet derfor får full erstatning for de økonomiske konsekvenser av vernevedtaket. Disse medlemmer har merket seg at skogeierne har stilt opp og tilbudt store skogsområder som frivillig vern. Miljøverndepartementet mangler imidlertid 150 mill. kroner i 2013 for å utbetale erstatninger til skogeiere som har tilbudt skog frivillig til vern. Disse medlemmer peker videre på at den norske skogen dessuten er en del av verdens største karbonlager i skog: det boreale barskogsbeltet. Disse medlemmer mener derfor at det er viktig at tilskudd til skognæringen vris i en miljøvennlig retning og får frem skognæringens sentrale rolle i fornybarsamfunnet og skogens viktige rolle som karbonlager.
Disse medlemmer peker på at den alvorlige situasjonen innen treforedlingsindustrien er utfordring når det gjelder avsetningsmulighetene for skogen. Samtidig gir dette muligheter for økt satsing på vern av skog. Disse medlemmer har merket seg at regjeringen i sin krisepakke for skogsindustrien foreslår at av en total bevilgning på 750 mill. kroner, så settes bare 5 mill. kroner ekstra av til økt skogvern. Disse medlemmer foreslår å doble dette, og foreslår å øke bevilgningene under kap. 1420, post 35 med 5 mill. kroner utover regjeringens forslag til erstatningsutbetalinger for nytt frivillig skogvern.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 241,091 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1420 | Miljødirektoratet: | ||
35 | (Ny) Statlige erverv, nytt skogvern, kan overføres, bevilges med | 241 091 000» |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen i flere har år kunnet verne skog uten store konflikter gjennom ordningen med frivillig vern. Til tross for en betydelig økning i bevilgningen til skogvern i statsbudsjettet for 2013, er det nå stopp i skogvernet. Skogeiere som frivillig vil verne skog må vente i flere år på vernevedtak. Dette til tross for at regjeringen er tydelig på at skogvernet skal økes. Om neste års budsjett holdes på samme nivå som i år vil fortsatt etterslep gjøre at nytt frivillig vern ikke vil kunne inngås før til høsten 2014. Dette medlem viser til at saksbehandlingstiden for frivillig vern av skog før 2012 var 3 år, men at den nå har økt til 5 år. For tiden arbeides det med om lag 200 nye områder som kan vernes om staten øker bevilgningen til frivillig vern av skog.
Dette medlem foreslår å øke posten med 10 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 246,091 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1420 | Miljødirektoratet | ||
35 | (Ny) Statlige erverv, nytt skogvern, kan overføres, bevilges med | 246 091 000» |
Komiteens medlem fra Venstre mener det finnes store verneverdier som bør beskyttes, og det haster med å trappe opp innsatsen innenfor dette området. Dette medlem foreslår på denne bakgrunn å bevilge 20 mill. kroner til nytt skogvern. Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 20 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en bevilgning på 256,091 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1420 | Miljødirektoratet | ||
35 | (Ny) Statlige erverv, nytt skogvern, kan overføres, bevilges med | 256 091 000» |
Det foreslås å opprette kap. 1420 post 39, uten bevilgning i 2013, jf. forslag til romertallsvedtak. I 2013 utgjør bevilgningene under kap. 1441 postene 39, 69 og 79, til sammen 58,2 mill. kroner. Videre er det overført til sammen 80,4 mill. kroner på postene fra 2012 til 2013. På bakgrunn av oppdaterte anslag for utbetalinger i 2013 foreslås det å redusere bevilgningene på postene med til sammen 58,2 mill. kroner. Videre foreslås det en tilsvarende økning av fullmakten til å bestille materiell og gi tilsagn om tilskudd under kap. 1420 postene 39, 69 og 79, jf. forslag til romertallsvedtak.
Bevilgningene under kap. 1420 postene 39, 69 og 79, skal benyttes til å dekke utgifter til undersøkelser og gjennomføring av oppryddingstiltak i grunn og sjøbunn som er forurenset med farlige miljøgifter.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VI og XIII.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker viktigheten av en systematisk oppfølging av oppryddingstiltak for vann, grunn og sedimenter som er forurenset av farlige miljøgifter. Disse medlemmer er bekymret for miljøtilstanden i mange av landets fjorder, havner og innsjøer med hensyn til høye konsentrasjoner av miljøgifter. 359 steder langs norskekysten kan være så forurenset at de er en trussel mot natur og helse. 100 steder langs kysten er alvorlig forurenset og krever snarlige tiltak, ifølge Klima- og forurensningsdirektoratets (Klifs) database for grunnforurensning. Mye er historisk forurensning som representerer en betydelig belastning for naturmiljøet. Mattilsynet advarer mot spising av fisk og skalldyr fra over 30 fjordområder langs kysten. Fjordene er forurenset med alt fra PCB til tungmetaller og dioksiner. Mange lokalsamfunn sliter med forurensede fjorder. At forurensningen får ligge, svekker også Norges omdømme som kyst- og fiskerinasjon.
Disse medlemmer peker på at planer for opprydding ble lagt i to stortingsmeldinger fra 2001 og 2006, og at regjeringen også er forpliktet av EUs vanndirektiv.
Disse medlemmer vil derfor understreke viktigheten av å prioritere opprydding av tidligere tiders forurensing av sjøbunn i havner og fjorder for å hindre opptak og spredning av farlige miljøgifter.
Disse medlemmer ser at det må foretas nøye forhåndsvurderinger før en kan sette i gang opprydding på den enkelte lokalitet, men understreker at det er viktig at det holdes godt tempo i dette arbeidet.
Disse medlemmer viser til at regjeringen har bebudet økt innsats for å rydde opp i denne forurensningen, men at dette løftet ikke følges opp. I stedet har bevilgningene til oppryddingstiltak blitt redusert i de senere års budsjetter.
Disse medlemmer har merket seg at Klima- og forurensningsdirektoratet i 2012 sendte brev til Miljøverndepartementet om de statlige bidragene til havneoppryddingen må opp og der de varsler at oppryddingsarbeidet kunne bli kraftig forsinket dersom det ikke kom mer penger på bordet.
Disse medlemmer peker på at så lenge miljøgiftene fortsatt er på sjøbunnen, vil de spres og tas opp i næringskjeden. I 30 fjorder og havner advares befolkningen mot å spise sjømat, og dette vil ikke endres før utslippene stanses og gamle synder ryddes opp.
Disse medlemmer viser til at Stortinget har vedtatt et mål om at miljøgifter skal være under kontroll innen 2020. I en rekke havner, som Trondheim, Drammen, Grenland, Stavanger, Ålesund og Harstad, er arbeidet med å fjerne miljøgiftene fra sjøbunnen blitt kraftig forsinket som følge av for små bevilgninger de siste årene.
Disse medlemmer har merket seg at tidligere reduksjoner i bevilgningene til oppryddingstiltak ble begrunnet med at de fleste oppryddingsprosjektene har vært i planleggingsfasen, og at det derfor har vært begrenset behov for finansiering. Disse medlemmer viser her blant annet til Miljøverndepartementets budsjettproposisjon for 2010 der det heter:
«For mange av tiltaksplanene vil en først i 2010/2011 ha kommet langt nok til at det er faglig forsvarlig å sette i verk større oppryddingstiltak, og de største kostnadene vil først komme i perioden fra 2011 og utover. Tiltak i forurenset sjøbunn vil når prosessen kommer så langt, være svært dyre.»
Likevel er bevilgningene til oppryddingstiltak redusert i de etterfølgende statsbudsjettene, nettopp for de årene da det tidligere var varslet at det var da de store kostnadene ville komme. Disse medlemmer peker på at nå ligger det nok av planer klare, bare pengene mangler. Disse medlemmer viser til at av de 19 prioriterte områdene i tiltaksplanen er ennå ingen ferdig oppryddet. Disse medlemmer viser videre til at mange kommuner er klare med planene sine, og klare til å medfinansiere. Bare det statlige bidraget lar vente på seg.
Disse medlemmer viser til at regjeringen selv i statsbudsjettet for 2013 skrev at flere av prosjektene for giftopprydding i forurenset sjøbunn nå er ferdig kartlagt og vedtatt gjennomført lokalt med lokal delfinansiering. For disse prosjektene kan gjennomføringen starte i 2013 dersom staten stiller opp med sin del av finansieringen.
Disse medlemmer har merket seg at regjeringen på grunn av manglende fremdrift i oppryddingsarbeidet, og dermed reduserte anslag på bevilgningene i 2013, i proposisjonen foreslår å ytterligere redusere de samlede bevilgninger til oppryddingstiltak over kap. 1420 med til sammen 58,2 mill. kroner i 2013. Det vil si hele den opprinnelige bevilgningen for 2013, slik at det kun står igjen 80,4 mill. kroner som er overført fra 2012.
Disse medlemmer peker på at fremdriften i oppryddingsarbeidet er regjeringens ansvar, og at når man nå må holde bevilgningen tilbake så skyldes dette regjeringens manglende fremdrift, og ikke at behovet ikke er der. Som konsekvens av regjeringens manglende fremdrift, der oppryddingstiltak gang på gang er blitt utsatt, så vil miljøgifter på fjordbunn og i havner fortsette å utgjøre en miljørisiko i mange år til. Disse medlemmer ser alvorlig på dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2013, hvor kap. 1441, post 39 Oppryddingstiltak ble foreslått styrket med 3 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1427 post 60, på 6 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 60.
Bevilgningen på posten skal benyttes som tilskudd til et felles utviklingsfond for de tre kommunene Rollag, Sigdal og Nore og Uvdal i forbindelse med vern av Trillemarka-Rollagsfjell.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås å opprette kap. 1420 post 69, uten bevilgning i 2013, jf. forslag til romertallsvedtak. Se omtale under kap. 1420 post 39.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VI og XIII.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1427 post 70, på 30,5 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 70.
Bevilgningen på posten skal dekke tilskudd til vannmiljøtiltak utført av private virksomheter. Posten må ses i sammenheng med tiltakene under post 22.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1427 post 72, på 150,8 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 72.
Bevilgningen på posten skal dekke erstatninger for dokumenterte og sannsynlige tap av husdyr og tamrein som følge av rovviltangrep.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1427 post 73, på 64,6 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 73.
Bevilgningen på posten skal dekke utgifter til forebyggende og konfliktdempende tiltak i rovviltforvaltningen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1441 post 75, på 281,3 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 75.
Bevilgningen på posten skal dekke utbetalinger av pant for innleverte bilvrak.
Som følge av regjeringens forslag om å heve vrakpanten med 500 kroner fra 1. juli 2013, fra 2 500 kroner til 3 000 kroner, foreslås det å øke bevilgningen på posten med 32,5 mill. kroner.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å opprette kap. 1420 post 75, med en samlet bevilgning på 313,8 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å øke vrakpanten med 1 000 hvert år til den når 6 000 for å skifte ut eldre biler med nye, tryggere og mer miljøvennlige biler. Det har de siste årene vært levert inn 110 000 bilvrak hvert år, og det er ventet at nivået holder seg stabilt i 2013.
Disse medlemmer viser til at ifølge Statens vegvesen er biler bygget etter 2000 mye tryggere enn de som er bygget tidligere. Det er ofte yngre bilister som kjører de gamle bilene. Disse medlemmer mener derfor det er viktig å erstatte eldre, utrygge biler med nyere, tryggere biler. Ikke minst er nyere biler ofte mer miljøvennlige enn gamle biler. Disse medlemmer merker seg at regjeringen foreslår å heve vrakpanten med 500 kroner fra 1. juli 2013, fra 2 500 kroner til 3 000 kroner og derfor styrker bevilgningen på posten med 32,5 mill. kroner. Disse medlemmer mener dette er et steg i riktig retning, men at det ikke er nok. Disse medlemmer foreslår derfor å styrke posten med 65 mill. kroner slik at vrakpanten økes med 1 000 kroner.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 33 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 346 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1420 | Miljødirektoratet | ||
75 | (Ny) Utbetaling av pant for bilvrak, overslagsbevilgning, bevilges med | 346 320 000» |
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1441 post 76, på 50 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 76.
Bevilgningen på posten skal dekke utgifter til de tre refusjonsordningene for smøreoljeavgiften, TRI-avgiften samt HFK- og PFK-refusjon.
I 2012 oppstod det forsinkelser som følge av tekniske problemer med destruksjon av HFK og PFK. Det forventes derfor økte utbetalinger i 2013. Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 11 mill. kroner.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å opprette kap. 1420 post 76, med en samlet bevilgning på 61 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningene under kap. 1427 post 83, kap. 1441 post 71, og kap. 1441 post 74, på til sammen 7 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 77.
Bevilgningen skal dekke tilskudd til de organisasjoner, stiftelser og lignende som er nevnt i Prop. 1 S (2012–2013) for Miljøverndepartementet under kap. 1427 post 83 og kap. 1441 postene 71 og 74.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningene under kap. 1427 postene 74 og 78, bevilges under nytt kap. 1420 post 78. Det foreslås dermed å opprette kap. 1420 post 78, med en bevilgning på 88,3 mill. kroner.
Bevilgningen på posten skal dekke utgifter til tiltak for å fremme friluftslivet som utgangspunkt for gode helsevaner og miljøholdninger, herunder tilskudd til friluftslivsorganisasjoner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås å opprette kap. 1420 post 79, uten bevilgning i 2013, jf. forslag til romertallsvedtak. Se omtale under kap. 1420 post 39.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VI og XIII.
Det foreslås at bevilgningene under kap. 1427 postene 71 og 81, bevilges under nytt kap. 1420 post 81. Det foreslås dermed å opprette kap. 1420 post 81, med en bevilgning på 32 mill. kroner.
Bevilgningen på posten skal dekke tilskudd til diverse tiltak i norske verdensarvområder og utvalgte kulturlandskap. I tillegg benyttes bevilgningen til verdiskapingsprogrammet for naturarven. Programmet har som hovedmål å medvirke til at verneområdene og andre verdifulle naturområder blir en viktig ressurs i samfunnsutviklingen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1427 post 82, på 33,1 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 82.
Bevilgningen på posten skal gå til tiltak som medvirker til å ta vare på prioriterte arter og forekomster av utvalgte naturtyper.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås å opprette kap. 1420 post 83, uten bevilgning i 2013, jf. forslag til romertallsvedtak. Tilsagnsfullmakt under kap. 1427 post 79, erstattes av tilsagnsfullmakt under kap. 1420 post 83, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V.7 og XIII.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1427 post 75, på 1,1 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 84.
Bevilgningen på posten skal benyttes til å støtte organisasjoner som arbeider internasjonalt for vern av naturmangfold mv. og som er omtalt i Miljøverndepartementets Prop. 1 S (2012–2013).
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1427 post 76, på 43,7 mill. kroner bevilges under nytt kap. 1420 post 85.
Bevilgningen på posten dekker utgifter til etablering og drift av nasjonalparksentre og naturinformasjonssentre.
Tilsagnsfullmakt under kap. 1427 post 76, erstattes av tilsagnsfullmakt under kap. 1420 post 85, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og V.7.
Som følge av opprettelsen av Miljødirektoratet fra 1. juli 2013 foreslås det at kap. 4426, kap. 4427 og kap. 4441 legges ned, samtidig som kap. 4420 foreslås opprettet. Bevilgningene under kap. 4426 post 1, kap. 4427 post 1, og kap. 4441 post 5, foreslås bevilget under nytt kap. 4420 post 1.
Inntektene på posten kommer fra diverse oppdrag som utføres av Miljødirektoratet. I tillegg kommer inntekter fra utleie av kontorlokaler.
Det foreslås å selge to eiendommer som tidligere er kjøpt inn som makeskifte ved skogvern. Inntektene fra salget anslås til 5 mill. kroner. Regjeringen foreslår at inntektene fra salget av makeskifteområdene inntektsføres under kap. 4420 post 1. Det vises til forslag til romertallsvedtak om fullmakt til salg av statens eiendom.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å opprette kap. 4420 post 1, med en samlet bevilgning på 6,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og XV.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 4441 post 2, på 2,2 mill. kroner bevilges under nytt kap. 4420 post 2.
Bevilgningen på posten består av inntekter fra Miljødirektoratets salg klimakvoter.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 4441 post 4, bevilges under nytt kap. 4420 post 4.
Bevilgningen på posten består av inntekter fra flere ordninger, herunder gebyrinntekter for konsesjonsbehandling og kontroll som følge av forurensningsforskriften, gebyr for utarbeidelse av sertifikat for bedrifter og personell som håndterer F-gasser, samt gebyr for tilsyn og kontroll med kjemiske stoffer og stoffblandinger. For en fullstendig liste over ordningene under posten vises det til omtale under kap. 4441 post 4, i Prop. 1 S (2012–2013) for Miljøverndepartementet.
Det foreslås å redusere bevilgningen på posten med 2 mill. kroner grunnet et lavere antall sertifiseringer under F-gassforordningen enn tidligere anslått, jf. omtale under kap. 1420 post 1.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å opprette kap. 4420 post 4, med en samlet bevilgning på 33,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 4441 post 6, på 22 mill. kroner bevilges under nytt kap. 4420 post 6.
Bevilgningen på posten består av fylkesmannens gebyrinntekter fra arbeidet med konsesjonsbehandling og kontroll.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 4441 post 7, på 10,6 mil. kroner bevilges under nytt kap. 4420 post 7.
Bevilgningen på posten består av gebyrinntekter under klimakvoteforskriften.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 4427 post 54, på 4,3 mill. kroner bevilges under nytt kap. 4420 post 8.
Bevilgningen på posten knytter seg til inntekter som Miljødirektoratet kan kreve for å dekke utgifter til den obligatoriske jegerprøven, utgifter i forbindelse med merkepliktig vilt og utgifter ved kontroll av naturforvaltningsvilkår i vannkraftkonsesjoner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningene under kap. 4427 post 9, og kap. 4441 post 9, bevilges under nytt kap. 4420 post 9.
Bevilgningen på posten består av inntekter som følger av Miljødirektoratets avtale med Utenriksdepartementet og Norad om miljørettet bistand og samarbeid, samarbeid med institusjoner i utviklingsland og bilateralt samarbeid med Russland.
Det foreslås at bevilgningen på posten økes med 9 mill. kroner på grunn av økt aktivitet knyttet til internasjonale oppdrag, jf. omtale under kap. 1420 post 1.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å opprette kap. 4420 post 9, med en samlet bevilgning på 28,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1425 post 21, med 0,2 mill. kroner til prioriterte fiskeformål, herunder styrket innsats for sjøørret og sjørøye. Det forventes tilsvarende økte inntekter, jf. omtale under kap. 5578 post 72.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1425 post 70, med 1,3 mill. kroner til prioriterte fiskeformål, herunder styrket innsats for sjøørret og sjørøye. Det forventes tilsvarende økte inntekter, jf. omtale under kap. 5578 post 72.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 1,5 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1425 postene 21 og 70.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen på kap. 1429 post 72, med 5 mill. kroner til å dekke utgifter til arkeologiske undersøkelser ved mindre grøftetiltak. Ved planlegging av offentlig eller større private tiltak plikter den ansvarlige å undersøke om tiltaket vil kunne virke inn på automatisk fredede kulturminner. Kostnadene ved slike undersøkelser skal som hovedregel dekkes av tiltakshaver. Staten vil karakterisere grøftetiltak på under 100 dekar som et lite tiltak og vil dekke utgifter til arkeologiske undersøkelser. Endringen trer i kraft 1. juli 2013.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre vil understreke viktigheten av å ivareta vår kulturarv. Kulturminner – både i immateriell og materiell form – er sporene av våre forfedres liv og virke som fortsatt kan sees og oppleves i dagens samfunn. Vi har en forpliktelse til å bringe kunnskapen om vår fortid videre. Staten er en stor eier av kulturminner, og har et spesielt ansvar for å ta vare på disse. Dette medlem foreslår at det bevilges 15 mill. kroner til opprustning av Selje Kloster og Tusenårsstaden ved Gulating. Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 15 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 20 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1429 | Riksantikvaren | ||
72 | Vern og sikring av fredete og verneverdige kulturminner og kulturmiljøer, kan overføres, kan nyttes under post 21, forhøyes med | 20 000 000 | |
fra kr 265 362 000 til kr 285 362 000» |
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen på kap. 1429 post 73, med 10 mill. kroner til å styrke arbeidet med brannsikring av stavkirkene. Det er nødvendig med en oppgradering av brannsikringsanleggene i flere stavkirker for å unngå svekking av beredskap og sikkerhet mot brann og hærverk.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre peker på at fartøyvernplanen er et viktig redskap for å sikre bevaringen av en norsk, historisk flåte. Fartøyvernet har blitt fremkjempet av det frivillige kulturvernet på 1960–1970-tallet for å hindre at sjøfartsnasjonen Norge ikke skulle miste en sentral del av vår kulturarv. Dette medlem foreslår derfor å øke bevilgningene med 15 mill. kroner for å styrke fartøyvernet. Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 15 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 15 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1429 | Riksantikvaren | ||
74 | Fartøyvern, kan overføres, forhøyes med | 15 000 000 | |
fra kr 48 712 000 til kr 63 712 000» |
Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 1445 post 21, med 0,2 mill. kroner, mot en tilsvarende økning under kap. 1400 post 21, jf. omtale ovenfor.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 1447 post 21, med 455 000 kroner mot en tilsvarende økning under kap. 1400 post 21, jf. omtale ovenfor.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Regjeringen ønsker å frigi enkelte sentrale kartdata som kan bidra til bedre og rimeligere systemer for varsling, utrykning og beredskap, både for offentlige og private aktører. Det foreslås blant annet å frigi datasett fra hovedkartserie for landområdene (N50), veidata og adressedata. Regjeringen foreslår å øke bevilgningen på kap. 1465 post 21, med 10 mill. kroner til dette formålet.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Observatoriet i Ny-Ålesund er en del av et verdensomspennende forskningsnettverk som kartlegger bevegelser i jordoverflaten, jordas rotasjon og nøyaktige plassering i verdensrommet. Det globale nettverket sørger for at observasjonene gir et felles, stabilt utgangspunkt for målinger av klima, havnivå, flom, ras, jordskjelv og issmelting.
I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2012 ble det gitt en oppstartsbevilgning til bygging av et nytt jordobservatorium på Svalbard. Det ble opplyst om at samlede prosjektkostnader var på 219,1 mill. kroner. Det er nå utarbeidet en ny kostnadsramme på 329,4 mill. kroner. Økningen skyldes hovedsakelig at den nye kostnadsrammen tar høyde for usikkerheten som blant annet følger av utfordringene ved å bygge avansert infrastruktur innenfor de korte byggeperiodene man har på Svalbard. Regjeringen foreslår at fullmakten på posten økes med 110,3 mill. kroner, til 260,7 mill. kroner, for å ta høyde for ny kostnadsramme, jf. forslag til romertallsvedtak. Regjeringen vil se nærmere på muligheter for å redusere kostnadene ved byggingen av nytt jordobservatorium.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV.2.
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1471 post 1, med 2,5 mill. kroner til å utbedre luftmålestasjonen på Zeppelinfjellet i Ny-Ålesund etter vannlekkasjer.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Som redegjort for i Prop. 1 S (2012–2013) for Miljøverndepartementet har regjeringen besluttet at det skal etableres en CO2-kompensasjonsordning for industrien. Formålet med ordningen er å motvirke karbonlekkasje, grunnet økning i elektrisitetspriser som følge av EUs klimakvotesystem. Ordningen vil ikke gjelde for langsiktige kraftavtaler inngått før 2005. Videre skal industriens egen kraftproduksjon komme til fratrekk i utbetalingen av støtte. Ordningen skal gjelde for perioden 1. juli 2013 til 31. desember 2020.
I saldert budsjett 2013 er det bevilget 20 mill. kroner til dekning av administrative utgifter til etablering og forvaltning av ordningen. Når det gjelder ytterligere bevilgninger til utbetaling av selve kompensasjonen, er det i Prop. 1 S (2012–2013) for Miljøverndepartementet vist til at anslag for disse utgiftene og forslag til bevilgning vil komme i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2013. Et slikt forslag ville vært basert på forskuddsvis utbetaling av kompensasjon.
For lettere å kunne ta hensyn til endringer som skjer i løpet av støtteåret vurderes det som mest hensiktsmessig med etterskuddsvis utbetaling av kompensasjonen. Dette innebærer at utbetalinger for støtteåret 2013 må håndteres i statsbudsjettet for 2014.
Det foreslås derfor ikke ytterligere bevilgninger til ordningen i 2013.
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at det i klimaforliket er et prinsipp at det kun skal benyttes ett virkemiddel for fastlandsindustrien, nemlig enten kvoter, avtaler eller avgift. Disse medlemmer viser også til at EU-kommisjonen har fremmet et regelverk som forbyr landene å innføre doble virkemidler for bedriftene. Likevel må mellom 70–100 fastlandsbedrifter både betale CO2-avgift og delta i kvotehandel. Disse medlemmerer sterke motstandere av denne særnorske dobbeltbeskatningen og mener det strider mot samfunnsøkonomiske prinsipper om at det kun skal brukes ett virkemiddel for å løse en utfordring.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fjerne bruken av doble virkemidler for kvotepliktige bedrifter.»