3.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett har lansert en vekstpakke med skattetiltak for næringslivet i Fastlands-Norge. Siktemålet er å dempe todelingen av norsk økonomi.
Flertallet viser til at veksten i produksjon og sysselsetting i fastlandsøkonomien i Norge har tatt seg godt opp etter finanskrisen. Arbeidsledigheten er lav, både i et internasjonalt og i et historisk perspektiv. Det går godt i norsk økonomi. Flertallet mener likevel vi må vokte oss for å tro at de gode tidene fortsetter av seg selv. I gode tider er det lett å gjøre feil som gir nedgang senere. Flere år med høy lønnsvekst og en gradvis styrking av kronen har løftet kostnadsnivået i Norge. I en situasjon med svak etterspørsel ute, gjør det mange eksportbedrifter sårbare. Flertallet viser til at partene i arbeidslivet tidligere i år har gitt et viktig bidrag til en vekstkraftig norsk økonomi gjennom et moderat lønnsoppgjør. Flertallet viser også til at Norges Bank har nedjustert rentebanen og dermed dempet presset på kronekursen. Flertallet mener tiltakene i vekstpakken vil ytterligere øke lønnsomheten og styrke investeringene i fastlandsbedriftene, og slik bidra til å styrke konkurranseutsatt sektor og å trygge arbeidsplassene. Med vekstpakken mener flertallet at regjeringen har foreslått viktige bidrag for en mer balansert utvikling av norsk økonomi.
Flertalletviser til at ett av hovedgrepene i vekstpakken er at skattesatsen for selskaper settes ned fra 28 til 27 pst. Skatten på næringsinntekt for personlig næringsdrivende (enkeltpersonforetak og deltakere i deltakerlignede selskaper) skal reduseres tilsvarende som for selskaper. Samlet styrker dette bedriftene med om lag 3 mrd. kroner. Det innføres videre en startavskrivning på 10 pst. for driftsmidler i saldogruppe d), maskiner mv. Avskrivningen blir med dette 30 pst. første året. Det styrker bedriftene med om lag 400 mill. kroner. I tillegg forbedres Skattefunn-ordningen med 100 mill. kroner, for å utløse mer innovasjon i næringslivet, og styrke forskningsmiljøene.
Flertallet understreker at skattelettelsene er fullfinansiert, i tråd med regjeringens skatteløfte. Ved å begrense rentefradrag i konsernforhold tettes skattehull, begrenses uønskede tilpasninger og økes skatteinntektene i størrelsesorden 3 mrd. kroner. I tillegg reduseres skattefavorisering i formuesskatten av næringseiendom og sekundærboliger noe. Flertallet mener det kan bidra til å kanalisere kapital til næringsvirksomhet og dessuten dempe prisutviklingen i boligmarkedet noe. Skatteøkningen er på om lag 400 mill. kroner.
Flertallet viser til slutt til at skatteendringene for fastlandsøkonomien understøttes av satsjusteringen i friinntekten i petroleumsskattesystemet. Justeringen vil stimulere til større kostnadsbevissthet i petroleumssektoren, og legge noe mer av risikoen for overskridelser over på selskapene.
Flertallet viser til at kampen for et anstendig arbeidsliv og mot sosial dumping er en prioritert oppgave for regjeringen, og at det kontinuerlig er blitt fremmet og gjennomført handlingsplaner med en rekke tiltak mot sosial dumping. Flertallet viser til viktigheten og verdien av at det norske arbeidslivet er godt organisert med sterke faglige rettigheter og et godt trepartssamarbeid.
Flertallet ønsker tiltakene i Handlingsplan 3 velkommen og peker på brede, kraftfulle virkemidler er nødvendig for å oppnå bedre etterlevelse av arbeidslivsregelverket og derigjennom et mer anstendig arbeidsliv. Videre viser flertallet til at søksmålsrett for fagforeninger, tilsyn med deler av innleieregelverket og innføring av overtredelsesgebyr er viktige virkemidler for å bidra til økt seriøsitet og bedre etterlevelse av regelverket i likhet med styrking av tilsynene.
Flertallet understreker at forebygging av sosial dumping krever et styrket organisert arbeidsliv, en godt fungerende allmenngjøringsordning og en offentlig sektor som følger forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter. Bransjeprogrammer har vist resultater og dette verktøyet bør derfor brukes i utsatte bransjer som uteliv og vegtransport. Luftfartstilsynet kompetanse bør styrkes og trepartsutvalg for tilsyn med arbeidsmiljø bør etableres.
Videre viser flertallet til Stortingets behandling av Prop. 115 (2012–2013) om stillingsvern mv. for arbeidstakere på skip (skipsarbeidsloven), som styrker stillingsvernet for sjøfolk og innfører solidaransvar for norske rederier. Flertallet mener handlingsrommet for tiltak mot sosial dumping innen internasjonal skipsfart og allmenngjøring for den del av norsk skipsfart som ikke er omfattet av allmenngjøringsloven, må vurderes. Flertallet ser at endring i eier-, organisasjons- og styringsstrukturer krever nye regler og tiltak grunnet mange kontraktsledd, økt bruk av bemanningsforetak og konsern- og franchisevirksomhet.
Flertallet mener at forebygging er særlig viktig i forhold til unge arbeidstakere, utenlandske arbeidstakere og nye virksomheter. Flertallet støtter derfor at Arbeidstilsynet skal styrke sin informasjon og rådgivning, samt håndheve at regelverk følges, for å oppnå rett start i arbeidslivet.
Nå i revidert nasjonalbudsjett tar komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet i hovedsak ikke omkamper på bevilgningsforslag fra behandlingen av budsjettet for 2013 sist høst. Fremskrittspartiets forslag til alternativt statsbudsjett for 2013 er disse medlemmers primære budsjettopplegg. Disse medlemmer registrerer at regjeringen nå kommer etter med flere av bevilgningsforslagene disse medlemmer foreslo sist høst. Disse medlemmer anser behandlingen av revidert nasjonalbudsjett som en mer teknisk revisjon. Kuttforslagene legges således ikke inn på nytt. Der det har oppstått nye behov, eller endringer i forutsetningene, fremmer disse medlemmer forslag dersom disse medlemmer mener det er hensiktsmessig. Bevilgningsforslagene i denne innstilling kan ikke uten videre legges til bevilgningsforslagene fra i høst som økt pengebruk da revidert nasjonalbudsjett gjennomføres under andre forutsetninger.
Disse medlemmer viser til følgende tabell, som i hovedtrekk viser disse medlemmers forslag til bevilgninger i forhold til regjeringens fremlegg av revidert nasjonalbudsjett for 2013:
Forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2013 Fremskrittspartiet
(endringer ifht. regjeringens forslag i mill. kroner) | ||
Økte foreslåtte offentlige bevilgninger | ||
økte offentlige utgifter i budsjettrammene (FrP) | 1 805 | |
reduserte offentlige inntekter (FrP) | 1 220 | |
Finansieringsbehov | 3 025 | |
overskudd på statsbudsjettet, regjeringen | 355 100 | |
overskudd på statsbudsjettet, FrP | 352 075 | |
Reduserte/økte offentlige utgifter | ||
Statsforvaltning ramme 1 | ||
igangsetting byggeprosjekter | -113 | |
-113 | ||
Familie/forbruker ramme 2 | 35 | |
Utenriks ramme 4 | -279 | |
Justis ramme 5 | ||
tingretter og lagmannsretter, drift | 65 | |
politiet, drift | 110 | |
oslopolitiet, drift | 30 | |
kriminalomsorgen, drift | 25 | |
annet | 8 | |
238 | ||
Kommunal/innvandring ramme 6 | ||
tilskudd fylkeskommuner, regional utvikling | -500 | |
reduserte kostnader utlendingsdirektoratet m.m. | -61 | |
-561 | ||
Arbeid/sosial/dagpenger ramme 7 | ||
tiltak for færre på trygd | 115 | |
gå imot kutt på hjelpemidler til å bedre funksjonsevnen | 132 | |
arbeidsmarkedstiltak | 100 | |
styrke arbeidstilsynet | 5 | |
tiltak for å bekjempe barnefattigdom | 35 | |
387 | ||
Forsvar ramme 8 | 0 | |
Næring ramme 9, 10, 11 | ||
nettolønnsordning | 170 | |
bedring av skattefunn, tilskudd | 40 | |
210 | ||
Energi ramme 12 | ||
CO2-håndtering | -841 | |
-841 | ||
Miljø ramme 13 | ||
vrakpant | 33 | |
annet | -3 | |
30 | ||
Kontroll ramme 14 | 0 | |
Helse ramme 15 | ||
økt pasientbehandling | 500 | |
rustiltak, psykisk helsearbeid, ikt m.m. | 81 | |
581 | ||
Kunnskap ramme 16 | ||
sjømannskirken | 5 | |
kvalitetsutvikling grunnskolen | 2 | |
7 | ||
Transport ramme 17 | ||
redningsselskapet | 10 | |
drift, vedlikehold riksveier | 350 | |
riksveiinvesteringer | 300 | |
rassikring | 200 | |
utbedring flomkatastrofe, øremerkes | 250 | |
utbedring etterslep fylkesveier | 400 | |
drift og vedlikehold jernbane | 100 | |
1 610 | ||
Rammetilskudd kommuner ramme 18 | ||
likebehandling av kommunale og private barnehager | 131 | |
samhandlingsreform | 434 | |
kommunal tjenesteyting, utbedring, vedlikehold | 200 | |
skjønnsmidler bosetting/mottak flyktninger | 66 | |
redusert rammetilskudd til fylkeskommuner | -100 | |
731 | ||
Finans ramme 21 | ||
toll- og avgiftsetaten, driftsutgifter | 85 | |
redusere kjøp av klimakvoter | -315 | |
-230 | ||
Sum økning offentlige utgifter | 1 805 | |
Redusere statens inntekter | ||
Skatte- og avgiftslettelser | ||
ikke stramme inn på friinntekten for oljeselskap | 60 | |
arbeidsgiveravgiften for lærlinger kuttes fra 1. juli 2013 | 345 | |
øke avskrivningssatsen for saldogruppe d) maskiner til 25 pst. | 515 | |
startavskrivninger saldogruppe d) settes til 30 pst. | 75 | |
øke avskrivningssatsene på saldogruppe e) skip m.m. til 20 pst. | 34 | |
fradrag gaver, 25 000 kr for privatpers.100 000 kr for bedrifter | 25 | |
annet | 21 | |
Sum: skatte-/avgiftslettelser ramme 23 | 1 075 | |
Utbytte | ||
ikke ta utbytte fra NSB | 120 | |
ikke ta utbytte fra Avinor AS | 25 | |
Sum: utbytte ramme 23 | 145 | |
Sum: reduserte inntekter | 1 220 | |
Poster uten resultatvirkning ramme 0 «under streken» | ||
gjeldssletting helseforetak | 500 | |
økning kapital husbanken til bygging av studentboliger | 280 | |
riksvei sf, bane sf, egenkapitalinnskudd | 20 | |
Sum | 800 |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at revidert nasjonalbudsjett er en justering av budsjettet for 2013. Det er derfor ikke naturlig å ta opp alle forslag som ble fremmet i statsbudsjettet for 2013. Disse medlemmer har imidlertid funnet rom for noen justeringer.
Disse medlemmer omprioriterer om lag 3,3 mrd. kroner og reduserer bruken av penger fra pensjonsfondet med om lag 0,8 mrd. kroner.
Innenfor denne rammen har disse medlemmer valgt følgende hovedprioriteringer:
Kap.post | Prioritering | Bokført proveny |
5800.50 | Redusert bruk av penger fra pensjonsfondet | 853,3 |
Skatter og avgifter | 487 | |
5501.72 | BSU, øke sparebeløp til 25 000 og heve taket til 300 000, øke sats til 28 pst. | 120 |
5538.71 | Fjerne veibruksavgift for biodiesel (B30 til B100) | 1 |
5521.70 | Fjerne mva. på leasing og batteriskifte for el-biler fra 1. juli | 8 |
5543.70 | Fritak for CO2-avgift for kvotepliktige | 10 |
5556.70 | Halvere produktavgiften for saftprodukter fra 1. juli | 32 |
Øke Skattefunn ref. Høyres Dokument nr. 8:102 (2007–2008) | ||
5501.72 | I) Øke maksimalt fradragsgrunnlag for egenutført FoU | 0 |
5501.72 | II) Maksimal timesats på 530 kroner fjernes | 0 |
5501.72 | V) Fjerne maksimalt timeantall per ansatt | 0 |
928.71 ny | Gjeninnføre tilskuddsordning for ulønnet arbeid som ikke omfattes av Skattefunn | 40 |
5501.72 | Avskrivningssats saldogruppe D (10 pst. startavskrivning) | 150 |
5501.72 | Økt skattefradragsbeløp ved gaver til frivillige organisasjoner til 25 000 kr for privatpersoner og 100 000 kr for bedrifter | 25 |
5501.72 + 5700.71 | Heve grensen for lønnsoppgaveplikt i frivillige org. til 8 000 kr | 13 |
5700.72 | Øke grensen for arbeidsgiveravgiftsplikt til 50 000 kr per ansatt / 500 000 kr per org. | 8 |
5501.72 | Fradrag for store sykdomsutgifter | 15 |
5506.70 | Fjerne arveavgiftens trinn 1 og halvere satsene fra 1. juli | 65 |
5501.72 | Heve nedre grense for grunnrenteskatt kraftverk til 10 MW | 0 |
Utgifter | 1 964,6 | |
Arbeidsliv | ||
605.21 | Talegjenkjenningsprogramvare | 15 |
621.63 | Utstyrslån og lokale fattigdomstiltak | 15 |
621.70 | Støtte til frivillige som driver tiltak for inkludering av fattige barn | 20 |
857.60 | Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn | 20 |
857.70 | Støtte til Røde Kors-prosjektet «Ferie for alle» | 15 |
640.1 | Arbeidstilsynet | 5 |
601.70 | Foreningen Norden: Nordjobb | 0,2 |
Helse | ||
732.72-75 | Friske midler til sykehusene over basisbevilgningen; øremerking til habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige, patologi og laboratoriekapasitet | 150 |
761.60 | Kompetanseløft i kommunehelse mv. | 50 |
764.60 | Allmennpsykologer i kommunene | 10 |
764.72 | Arbeidstrening/arbeidsformidling for personer med psykiske helseutfordringer, støtte til bl.a. Fontenehusene | 10 |
764.73 | Veterantiltak | 2,5 |
780.50 | Økt forskning på og kompetanse om ME, fibromyalgi og lyme borreliose | 10 |
719.79 | Nasjonalt pollenvarsel | 1 |
2751.70 | Innføring av generell refusjon for prostatakreftlegemiddel Abiraterone | 22 |
761.71 | Barnepalliasjon | 1 |
586.63 | Rentekompensasjon for nye sykehjemsplasser og bofellesskap for demente, Investeringsramme 2,5 mrd. kroner | 6 |
763.71 | Frivillig arbeid mot rus | 25 |
2650.72 | Utvidede omsorgspenger også til selvstendig næringsdrivende | 0,7 |
732.82 | Låneandelen for større investeringer i helseforetakene økes fra 50 pst. til 70 pst. | 16 |
732.84 | Gjøre helseforetakene og kommunene i stand til å foreta IKT-investeringer for 10 mrd. kroner over 5 år, ved å innføre en rentekompensasjonsordning – 20 mill. kroner i 2013 | 20 |
Kunnskap og forskning | ||
226.21 | Etter- og videreutdanning av lærere (fremmedspråk og matematikk, redusert egenandel for kommunene) | 175 |
281.70 | Kompetanseheving i lærerutdanningen | 25 |
260.50 | Ca. 1 500 nye studieplasser innenfor lærer- og ingeniørutdanningene | 50 |
260.50 | Universitetsmiljøer i verdenstoppen | 25 |
225.74 | Foreningen Norden: Utdanning | 0,6 |
1590.71 | Sjømannskirken | 5 |
228.71 | Tilskudd til private skoler | 3,2 |
228.79 | Private toppidrettsgymnas | 1,8 |
226.71 | Tilskudd til vitensenter og Newtonrom | 5,5 |
260.50 | Tilskudd til grunnfinansiering av Bachelor i internasjonal beredskap | 4,5 |
227.74 | Økt tilskudd til spesialskoler: Briskeby | |
2410.50 | Studiestipend | 20,1 |
2410.72 | Renter, studielån | 0,5 |
2410.90 | Studielån | 0 |
Kommune | ||
571.60 | Gradert barnehagepris, sosialtiltak, øremerket | 50 |
Miljø | ||
1420.35 | Økt frivillig skogvern | 5 |
1825.70 (gjenoppr.) | Tilskudd til utskifting av oljefyr | 25 |
Samferdsel | ||
1320.30 | Riksveiinvesteringer (trafikksikkerhetstiltak) | 200 |
1320.32 Ny | Oppstart- og planleggingsmidler nye OPS-prosjekter: E39 Rådal–Svegatjørn, E18 Vestkorridoren | 50 |
1320.63 Ny | Fylkesveier, tilskudd til fylkeskommunene | 100 |
1320.63 Ny | Fylkesveier, kartlegging av flaskehalser for større tømmervogntog | 20 |
1330.60 | Kollektiv, belønningsordning | 30 |
1330.64 Ny | Belønningsordning gang- og sykkelveier | 20 |
1062.70 | Tilskudd til Redningsselskapet | 10 |
Energi | ||
1820.22 | Flom- og skredforebygging: NVEs arbeid | 10 |
1820.60 | Flom- og skredforebygging: Tilskudd til kommunene | 30 |
1820.72 | Flom- og skredforebygging: Tilskudd til private | 10 |
Finans | ||
1618.1 | Mobilt skattekontor for utstedelse av ID-kort til utenlandske sesongarbeidere | 10 |
Justis | ||
440.1 | Økt bevilgning til politiet – nyansettelser og økt trening | 110 |
441.1 | Økt bevilgning til Oslo politidistrikt – bekjempelse av gjengkriminalitet | 30 |
410.1 | Domstoler | 10 |
430.70 | Kriminalomsorgen – tilbakeføring | 5 |
400.23 | Etablering av nasjonal rapportør menneskehandel | 5 |
440.1 | Uttransportering av asylsøkere med avslag | 10 |
Næring | ||
920.50 | Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA) | 200 |
2421.50 | Landsdekkende innovasjonslåneordning | 67 |
2421.50 | Etablerertilskudd gjennom Innovasjon Norge | 15 |
2426.70 | Styrke NCE-program og oppstart GCE | 50 |
2421.76 | Miljøteknologiordningen Innovasjon Norge, maritimt | 25 |
2421.74 Ny | OPI-veileder, oppstart | 15 |
2421.90 | Innovasjonslån, utlånsbeløp | 0 |
Kultur | ||
315.86 Ny | Herreløs arv tilfaller ideelle organisasjoner | 2 |
320.70 Ny | Tippenøkkelen | 60 |
334.71 | Cinematek og filmfestivaler: nedgang i DVD-midler | 10 |
Utenriks | ||
150.78 | Regionbevilgning til Afrika | 50 |
Disse medlemmer dekker inn 3 304 mill. kroner gjennom reduserte utgifter og økte inntekter. De viktigste inndekningsforslagene:
Fylkeskommunal regional utvikling
Økt barnehagepris med 200 kroner
Næringsoverføringer
Utbytte Statskraft og Entra
Redusert statlig og fylkeskommunalt byråkrati
Bistand
Nøytral moms i staten
Økt avgift på tobakk og mineralolje
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener at revidert nasjonalbudsjett generelt ikke bør være gjenstand for «omkamp» om høstens statsbudsjett, men primært møte akutte behov som er oppstått siden statsbudsjettet ble vedtatt.
Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti i statsbudsjettet for inneværende år fremmet en rekke forslag som ville gitt mer valgfrihet til barnefamiliene, bedre eldreomsorg og flere og enda bedre lærere i skolen, jf. Innst. S 2 (2012–2013). Forslagene prioriterte de som har minst fra før og vilkårene for frivillige organisasjoner og verdiskaping over hele landet. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti gjorde større omprioriteringer på dette budsjettet enn noen gang tidligere under den rødgrønne regjeringen. På utgiftssiden ble det gjort endringer på over 9 mrd. kroner, på skatte- og avgiftssiden omprioriterte vi for 7,5 mrd. kroner.
Hovedsatsingene i Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett var:
5,8 mrd. kroner mer til barnefamiliene, inkl. nytt barnefradrag i skatten på 5 000 kroner pr barn, økning av kontantstøtten for ettåringer og gjeninnføring for toåringer, dobling av engangsstønaden for unge mødre, og innføring av to hovedopptak i barnehagene.
1,6 mrd. kroner mer til skole og høyere utdanning
Et løft for en verdig eldreomsorg på 1 mrd. kroner, bl.a. 2 000 flere sykehjemsplasser
1,5 mrd. kroner mer til kamp mot fattigdom og rus i Norge
Bedre rammevilkår for frivillig innsats
Økt bistand til Afrika og satsing på utdanning, helse og landbruk
Skattelettelser og økte bevilgninger til verdiskaping, forskning og samferdsel
Økte bevilgninger til politi og beredskap
Markert grønnere og mer helsevennlig skatte- og avgiftsprofil
Dette medlem understreker betydningen av å følge handlingsregelen. En ekspansiv budsjettpolitikk i nedgangskonjunkturer må etterfølges av innstramminger når situasjonen i økonomien normaliseres. Høyere lønnsvekst og sterkere krone her hjemme svekker isolert sett konkurranseevnen for bedrifter som er utsatt for internasjonal konkurranse.
Dette medlem vil her som nevnt ikke ta «omkamp» eller fremme et helhetlig budsjettalternativ slik dette medlem gjør i de alternative statsbudsjettene. Dette medlem vil i stedet fremme forslag av akutt karakter som har blitt avdekket etter at statsbudsjettet ble behandlet. Dette medlem foreslår derfor:
Tiltak for kompetanseheving og flere førskolelærere i barnehagene, mer veiledning og støtte til fosterforeldre, økning av adopsjonsstøtten til 2G og styrking av Familievernet.
100 mill. kroner ekstra til forebyggende helsetiltak i kommunene og bedre investeringsordninger for sykehusene.
1 000 flere arbeidsmarkedstiltaksplasser i møte med regjeringens inndragning av midler og den svake inkluderingen av personer som sliter på arbeidsmarkedet.
Styrket rusomsorg og hjelp til fattige barn i ideell regi.
Innføring av bedre startavskrivninger og SkatteFUNN nå, i stedet for å vente til 2014 slik regjeringen foreslår.
Sterkere satsing på sosiale tiltak for tilreisende bostedsløse og romfolk både i Norge og i Sentral- og Øst-Europa i regi av frivillige organisasjoner.
Samlet sett innebærer Kristelig Folkepartis forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2013 en oljepengebruk som reduserer det strukturelle budsjettunderskuddet med nesten 300 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Dette medlem legger frem følgende endringsforslag i forhold til regjeringen, og viser til nærmere begrunnelse for de enkelte forslag i Innst. 480 S (2012–2013) og Innst. 475 L (2012–2013):
KrFs alternative reviderte nasjonalbudsjett for 2013
Kap. | Post | Beskrivelse | Bokført beløp (mill. kr) | Sum profil |
Økte bevilgninger | ||||
Familie og utdanning | ||||
842 | 1 | Styrking av Familievernet: Akutte kapasitetsproblemer, bl.a. inntaksstopp i Sør-Trøndelag | 50 | |
854 | 71 | Fosterhjem: Rekruttering. Mer veiledning og støtte til fosterforeldre | 20 | |
852 | 70 | Økning av adopsjonsstøtten til 2G | 20,8 | |
858 | 1 | Økt behov for adopsjonsforberedende kurs og oppfølging av adopsjonssøkende | 5,0 | |
226 | 71 | Vitensenteret Sørlandet | 3,0 | |
228 | 71 | Gjeninnføre tilskudd Kongshaug Musikkgymnas | 1,65 | |
231 | 21 | Kompetanseheving i barnehagene og rekruttering av førskolelærere | 10,0 | |
110,5 | ||||
Bedre alderdom, helse og omsorg | ||||
732 | 72 | Friske midler til sykehusene over basisbevilgningen: Øremerking til tiltak for rusmiddelavhengige | 40,0 | |
732 | 82 | Helseforetakene: Låneandelen for større investeringer økes fra 50 til 70 pst. | 16,0 | |
732 | 84 | Helseforetakene: Rentekompensasjonsordning for IKT som muliggjør investeringer på 10 mrd over 5 år | 20,0 | |
764 | 60 | Allmennpsykologer i kommunene | 10,0 | |
764 | 72 | Arbeidstrening/arbeidsformidling for personer med psykiske helseutfordringer: Støtte til bl.a. Fontenehusene | 10,0 | |
780 | 50 | Demens (5 mill.), ME (Rituximab-prosjektet) (5 mill.), fibromyalgi (2,5 mill.) og flåttsykdom (2,5 mill.) | 15,0 | |
2751 | 50 | Prostatakreftmedisin | 22,0 | |
571 | 60 | Forebyggende helsetiltak i kommunene | 100,0 | |
233,0 | ||||
Fattigdomsbekjempelse og rus | ||||
857 | 60 | Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn | 20 | |
857 | 70 | Støtte til Røde Kors-prosjektet «Ferie for alle» | 15 | |
440 | 70 | Dobling av pott som frivillige organisasjoner kan søke om for å bistå tilreisende bostedsløse med helsetilbud, tolker, sanitærtilbud etc. | 10 | |
605 | 1 | 1000 flere plasser arbeidsmarkedstiltak: Adm.kostnader NAV | 13 | |
621 | 63 | Utstyrslån og lokale fattigdomstiltak | 15 | |
621 | 70 | Støtte til frivillige som driver tiltak for inkludering av fattige barn | 20 | |
634 | 76 | 1000 flere plasser arbeidsmarkedstiltak | 20 | |
763 | 71 | Rustiltak, frivillig arbeid | 25,0 | |
138,0 | ||||
Internasjonal solidaritet | ||||
118 | 71 | Støtte til frivillige organisasjoners tiltak for å bedre romfolks tilgang til skole og arbeidsliv, helsetilbud og bedrede boforhold i Øst-Europa | 50 | |
150 | 78 | Bistand til Afrika: Oppretting av regjeringens kutt | 50 | |
100,0 | ||||
Bærekraftig verdiskaping | ||||
928 (NY) | 71 | Gjeninnføre tilskuddsordning for ulønnet arbeid som ikke omfattes av SkatteFUNN | 40 | |
1420 | 35 | Skogvern | 10 | |
1420 | 22 | Tiltak mot lakselus: Gyrodactylus salaris i Driva | 2,85 | |
52,9 | ||||
Andre satsinger | ||||
315 | 86 (Ny) | Herreløs arv tilfaller ideelle organisasjoner | 2 | |
441 | 1 | Økt innsats mot gjengkriminalitet i Oslo Politidistrikt | 30 | |
1062 | 70 | Tilskudd til redningsselskapet | 10,0 | |
1600 | 1 | Styrke etikkarbeid, Statens pensjonsfond Utland | 2,0 | |
44,0 | ||||
Sum økte bevilgninger | 678,3 | |||
Reduserte utgifter | ||||
551 | 60 | Regional utvikling, omprioritering til samferdsel | -120,0 | |
1810 | 21 | Geologiske undersøkelser, seismikk og datainnsamling ved Jan Mayen | -35 | |
2751 | 70 | Redusert apotekavanse | -33,0 | |
2309 | 1 | Kutt Ymse - momsnøytrale innkjøp stat (250 mill. kroner.), bedre koordinering og strategisk styring av offentlige IT-prosjekter (100 mill. kroner), kutt i privat konsulentbruk i staten (unntatt bistandssektoren) (200 mill. kroner) | -550 | |
Sum reduserte utgifter | -738,0 | |||
Reduserte inntekter | ||||
5611 | 85 | Ikke øke statlig utbytte i NSB | 120 | |
Sum reduserte inntekter | 120,0 | |||
Skatte- og avgiftslettelser | ||||
72 | Øke maksimalt fradragsgrunnlag for egenutført FoU | 0 | ||
72 | Maksimal timesats på 530 kroner fjernes | 0 | ||
72 | Fjerne maksimalt timeantall per ansatt | 0 | ||
72 | Avskrivningssats saldogruppe D (10 pst. startavskrivning) | -150 | ||
72 | Økt skattefradragsbeløp ved gaver til frivillige organisasjoner til 25 000 kr for privatpersoner og 100 000 kr for bedrifter | -25 | ||
72 | Heve grensen for lønnsoppgaveplikt i frivillige org til 8000 kr | -13 | ||
72 | Øke grensen for arbeidsgiveravgiftsplikt til 50 000 per ansatt / 500 000 per org. | -8 | ||
Sum skatte- og avgiftslettelser | -196 | |||
Skatte- og avgiftsøkninger | ||||
70 | Økte alkoholavgifter 10 pst | 300 | ||
70 | Økte tobakksavgifter 10 pst | 240 | ||
Sum skatte og avgiftsøkninger | 540 | |||
Sum skatt og avgift | 344 | |||
Redusert oljekorrigert budsjettunderskudd | 283,7 |
Komiteens medlem fra Venstre understreker som de øvrige at dette er en budsjettrevisjon og at opplegget som presenteres under ikke reflekterer alle Venstres politiske prioriteringer på alle områder. Dette medlem henviser i så måte til Venstres alternative budsjett for 2013 slik dette framgår av Innst. 2 S (2012–2013). Dette medlem har i imidlertid valgt noen områder hvor det er påkrevd at regjeringen og stortingsflertallet har en mye mer offensiv og tydeligere kurs. Dette gjelder de samme områdene som Venstre har pekt på ved de fleste budsjettbehandlinger under den sittende regjering: En nødvendig satsing på skole, utdanning og forskning, det gjelder en framtidsrettet og nyskapende næringspolitikk, det gjelder en ambisiøs miljø- og klimapolitikk og en målrettet politikk for fattigdomsbekjempelse.
Dette medlem mener at regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2013 ikke viser noen vilje til å ta Norge videre. Budsjettet vitner om en trøtt regjering som har gått tom for ideer og som trenger avløsning. Dette medlem mener regjeringen ikke leverer noen plan for Norge og savner blant annet satsing på lærere, gründere, kollektiv i byene og fattigdomsbekjempelse.
Dette medlem mener at regjeringens forslag til årets budsjettrevisjon ikke løser de utfordringene Norge står overfor. Regjeringens forslag er om mulig enda mer politikkfritt enn vanlig og det bekrefter de mønsteret vi har sett de siste årene, nemlig at regjeringen ikke har noen plan eller politisk retning for Norge som det styres etter. Spesielt merkelig er dette all den tid regjeringen har mange ambisiøse mål på viktige områder som miljø/klima, lærersatsing, og fattigdomsbekjempelse. Dette er målsettinger Venstre deler og da blir det etter dette medlems syn både trist og underlig at regjeringen ikke utviser noen reell vilje til å følge opp ambisiøse målsetninger med konkrete tiltak og bevilgninger for å nå disse målene.
Dette medlem etterlyser også vilje til å satse på framtiden – på skole, forskning, nyskaping og de minste bedriftene. Det er bred politisk enighet om at det er kunnskap vi skal leve av i fremtiden. Da må regjeringen satse, ikke bare prate. Regjeringen innrømmer selv at norske lærere fortsatt ligger under OECD-snittet når det gjelder etter- og videreutdanning, men likevel er det ikke én ny krone til nettopp dette. Det er også uforståelig for dette medlem at ikke regjeringen benytter sjansen til å øke bevilgningene til universiteter og høyskoler, all den tid vi vet antall søkere til høyere utdanning fortsetter å vokse. Dette medlem mener at det minste vi kunne ha forventet av regjeringen, var at innsparingen på 232 mill. kroner i EUs rammeprogram for forskning (som følge av bedre valutakurs enn antatt) burde blitt kanalisert til mer forskning på andre områder. Særlig burde dette være gjort fordi regjeringen selv gjorde satsingen på forskning gjennom EUs rammeprogram til en hovedbegrunnelse for økt forskningsinnsats ved fremleggingen av statsbudsjett-forslaget for 2013.
Dette medlem mener nøkkelen til en god skole er bedre og mer motiverte lærere. Dette medlem viser til at Venstre har foreslått en rekke tiltak i Stortinget for å få dette til – både når det gjelder lærerutdanning, etterutdanning for lærer, bedre arbeidsvilkår og en enklere skolehverdag. Dette medlem prioriterer spesielt en økt satsing på å få bedre og flere lærere. Det er investering i kunnskap og investering i framtid. Dette medlem viser til at det fortsatt er 9 000 ufaglærte i norsk skole. Med regjeringens tempo vil det ta nesten 35 år før alle norske lærere har fått nødvendig videreutdanning. Likevel finnes det ikke en krone til flere kvalifiserte lærere i regjeringens forslag til budsjettrevidering.
Dette medlem viser til at Venstre foreslår en samlet økt satsing på skole og lærer med 380 mill. kroner. Dette medlem vil spesielt trekke fram at Venstre foreslår en ekstrabevilgning på150 mill. kroner for kompetanseheving/lærerløft, 25 mill. kroner til å rekruttere flere lærer og oppfølging av Dokument 8:156 S (2009–2010) om å øke den statlige finansieringen knyttet til videreutdanning av lærere, hvor Venstre øker denne med 10 prosent slik at anslagsvis 3 000 lærer får nødvendig etter- og videreutdanning denne høsten. Det er 1 500 flere enn det regjeringen foreslår og utgiftene for den enkelte lærer/skole/kommune reduseres i tillegg.
Dette medlem vil ikke akseptere hvileskjær og kutt i forskning og høyere utdanning. Vi må ha målrettet satsing. Fra å være ledende er Norge i ferd med å havne ordentlig i bakleksa når det gjelder vilje til å satse på forskning. Vi må både øke de årlige bevilgningene til grunnforskning, og satse målrettet på miljø- og klimaforskning, men vi må også gi økonomiske insentiver for næringsliv og andre til å satse mer på forskning. Dette medlem vil også styrke Skattefunn-ordningen og viser til en rekke forslag om dette i Venstres alternative opplegg.
Dette medlem foreslår derfor en samlet økt satsing på forskning og høyere utdanning på om lag 550 mill. kroner. Det er investering i kunnskap og investering i framtid. Dette medlem viser til at Venstre bl.a. foreslår 100 mill. kroner til økt basisfinansiering av universitet og høyskoler, ca. 190 mill. kroner samlet til flere stipendiat, post-doc og nærings-ph.d.-stillinger, økt forskning på klima/fornybar energi med 50 mill. kroner og en økt satsing på næringsrettet forskning med 75 mill. kroner. Dette medlem foreslår også 1 000 flere studieplasser enn i regjeringens opplegg for å møte den økende søkermasse ved høstens opptak og en dobling av innsatsen for å bygge flere studentboliger.
Dette medlem understreker at vi trenger mange, mange flere nye bedrifter i framtiden om velferden skal sikres for kommende generasjoner. Skal vi få dette til, må vi legge til rette for at flere vil starte for seg selv – ikke minst flere kvinner. Da må vi ta bort alle diskriminerende regler og ordninger for selvstendig næringsdrivende. Det må bli bedre skatteregler, det må bli bedre sosiale ordninger, det må bli et enklere regelverk, bedre tilgang på risikokapital og lavere oppstartskostnader. Dette medlem foreslår derfor en samlet økt satsing på småbedrifter og næringsliv på 425 mill. kroner, samt en målrettet skattelette for næringslivet på om lag 1 150 mill. kroner.
Dette medlem vil spesielt peke på forslag om å styrke de selvstendig næringsdrivende sosiale rettigheter bl.a. ved å bevilge om lag 105 mill. kroner til økt kompensasjon ved egen sykdom fra 65 til 80 pst., gjeninnføre tilskudd til ulønnet arbeidsinnsats i Skattefunn, styrket satsing på miljøteknologiordningen (40 mill. kroner) utvide tilskuddsordningen for vekstbedrifter (20 mill. kroner), opprette en ny ordning med tilskudd til innovative offentlige anskaffelser, og etablere en norsk modell av den svenske Innovationsbron (sikre kapital i overgangen fra idé til butikk). Dette medlem har de siste årene tatt en rekke initiativ i Stortinget for å få redusert næringslivets kostnader knyttet til et stadig øktende skjemavelde. Dette medlem følger opp dette i revidert budsjett ved bl.a. å foreslå å opprette et eget norsk regelråd, etter modell fra svensk suksess.
Dette medlem mener at regjeringen sementerer inntrykket av å prioritere olje foran miljø, og heller ikke i dette budsjettet følger de opp klimaforlikets enighet om bedre støtteordninger for energieffektivisering og utskifting av oljefyrer i privatboliger.
Dette medlem mener videre at det er behov for en forpliktende opptrappingsplan for å satse målrettet på jernbane og kollektivtransport. Derfor foreslo dette medlem mer enn 1 mrd. kroner mer til jernbane og kollektivtransport i sitt alternative statsbudsjett i 2013. Framtiden er de miljøvennlige løsningene. Derfor foreslår dette medlem økte bevilgninger til jernbane, øvrig kollektivtransport, sykkelveier og miljøvennlige transportløsninger med ca. 460 mill. kroner i denne innstilling.
Dette medlem vil først og fremst prioritere de som trenger det offentliges hjelp aller mest. Dette medlem har et spesielt engasjement i å få løftet flere fattige barn og barnefamilier ut av fattigdom. Dette medlem viser i så måte til at Venstre i valgkampen 2009 tok initiativ til et felles løft for å få færre fattig barn og barnefamilier. Det var alle enige om i valgkampen, men da Stortinget behandlet forslag fra Venstre, Dokument 8:2 S (2009–2010) om en felles handlingsplan for bekjempelse av fattigdom blant barn og i barnefamilier, var det bare Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet som støttet Venstre. Dette gjentok seg da Stortinget tidligere i fjor behandlet Fordelingsmeldingen, jf. Innst. 222 S (2011–2012), som skulle være regjeringens svar på utfordringen. Det kom ingen konkrete løfter og regjeringspartiene stemte ned samtlige av Venstres 25 konkrete forslag for å løse den økende fattigdommen vi dessverre ser blant barn og barnefamilier i Norge. Det var og er etter dette medlems syn svært skuffende. Dette medlem foreslår å bevilge samlet om lag 1 mrd. kroner til ulike tiltak for å bekjempe fattigdom, nasjonalt og internasjonalt. Bl.a. flere målrettede tiltak som å bevilge 425 mill. kroner til å øke sosialhjelpssatsene med ca. 20 pst. eller tilsvarende 1 090 kroner mer per mnd. for en enslig sosialhjelpsmottaker. Dette medlem foreslår også en økt satsing på ulike rusrelaterte tiltak på 80 mill. kroner, 60 mill. kroner i ulike tiltak for å hjelpe vanskeligstilte inn i arbeidsmarkedet, og 40 mill. kroner til ulike tiltak for å hjelpe barn og unge med skrivevansker og for å motvirke «drop-out» av videregående skole.
Dette medlem foreslår videre at Norge skal ta imot 500 flere kvoteflyktninger, 75 mill. kroner til økt vedlikehold av fylkesveinettet, en rekke tiltak for å styrke vilkårene for frivillige organisasjoner – både skattemessig og ved økte bevilgninger, tiltak som sikrer villaksen, og 1 000 flere barnehageplasser enn i regjeringens opplegg slik at også barn født etter 1. september får rett til plass etter fylte 1 år. Dette medlem foreslår også å endre regelverket knyttet til svangerskapsrelaterte sykdommer slik at det offentlige betaler sykelønn for hele sykdomsperioden. Det vil være et målrettet likestillingstiltak.
Dette medlem viser for øvrig til omtale av og begrunnelse for de ulike omprioriteringer under de respektive kapitler i denne innstilling og nødvendige lovendringer i Innst. 475 L (2012–2013).
Venstres forslag til endringer i revidert nasjonalbudsjett for 2013 er som følger:
Dep. | Kap.post | Formål | Bokført (mill. kr) |
Del I: Påplusninger/satsinger | |||
KD | 225.51 (ny post) | Samarbeidstiltak skole/barnevern. | 15,0 |
KD | 226.21 | Pilotprosjekt barn og ungdom med skrivevansker. | 15,0 |
KD | 257.70 | Styrking av program for basiskompetanse i arbeidslivet. | 10,0 |
KRD | 571.60 | Styrking av helsesøstertjenesten. 250 nye stillinger. | 63,0 |
KRD | 571.60 | Øke de statlige veiledende satsene i sosialhjelpen med 20 pst fra 1.7. | 425,0 |
KRD | 571.60 | Kommunalt barnevern (omfordelt fra statlig). | 75,0 |
KRD | 581.78 | Boligtilskudd, etablering av utleieboliger og innføring av ordningen med «Hjemkjøp». | 15,0 |
AD | 605.01 | Omfordeling av 2000 tiltaksplasser fra «ordinære» til «nedsatt arbeidsevne». | 6,5 |
AD | 621.63 | Tiltak for vanskeligstilte grupper på arbeidsmarkedet | 10,0 |
AD | 621.63 | Utstyrslån og lokale fattigdomstiltak | 15,0 |
AD | 621.70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner til gjennomføring av fritidsaktiviteter for barn i lavinntektsfamilier | 20,0 |
AD | 634.21 | Økt ramme for Funksjonsassistanse og styrking av ordningen (gjøres permanent) med arbeids- og utdannelsesreiser for funksjonshemmede. | 15,0 |
AD | 634.76 | Styrke ordningen med tidsubestemt lønnstilskudd. | 25,0 |
HOD | 718.70 | Forebygging, rus | 15,0 |
HOD | 732.70 | Div. rus-relaterte tiltak i regi av helseforetak | 35,0 |
HOD | 732.72 | Økt behandlingskapasitet rus, Helse Sør-Øst | 21,6 |
HOD | 732.73 | Økt behandlingskapasitet rus, Helse Vest | 7,6 |
HOD | 732.74 | Økt behandlingskapasitet rus, Helse Midt | 5,7 |
HOD | 732.75 | Økt behandlingskapasitet rus, Helse Nord | 5,1 |
HOD | 763.71 | Tilskudd til frivillig arbeid mot rus | 25,0 |
HOD | 764.60 | Psykisk helsearbeid i kommunene | 50,0 |
HOD | 764.72 | Forskning og forebygging, psykisk helse | 20,0 |
HOD | 764.72 | Tilskudd til FonteneHus | 10,0 |
BLD | 821.62 | Gratis kjernetid i barnehager | 25,0 |
BLD | 857.60 | Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn | 20,0 |
BLD | 857.70 | Økt tilskudd til Røde Kors prosjekt «Ferie for alle» | 15,0 |
BLD | 858.72 (ny post) | Kompetansepott, barnevern | 50,0 |
FAD | 1560.01 | 100 ekstra tranieeplasser for funksjonshemmede i statsforvaltningen | 5,0 |
Sum: Fattigdomsbekjempelse | 1019,5 | ||
KD | 225.60 | Tilskudd/vedlikehold Sogn Jord- og hagebruksskole (økologisk landslinje) | 5,0 |
KD | 225.78 (ny post) | Rådgivning (generell styrking + studieplan for treårig profesjonsutdanning) | 20,0 |
KD | 226.21 | Økt statlig delfinansiering av videreutdanning av lærere og utvide ordningen med 1 500 flere lærere fra høsten 2013. | 150,0 |
KD | 226.21 | Prøveprosjekt med ekstra lønn for doktorgradsutdannede i skolen, samt forberedelse av innføring av flere karriereveier for lærere. | 25,0 |
KD | 226.60 | Prøveordning i Hedmark med tilskudd til kommuner (belønningsordning) som viser framgang/resultater på nasjonale prøver. | 10,0 |
KD | 226.63 (ny post) | Kompetanseår/lærerløft | 150,0 |
KD | 226.64 (ny post) | Rekrutteringstiltak (stipend, seniortiltak) | 25,0 |
KD | 226.71 | Tilskudd til Vitensenter Sør og VilVite-senteret i Bergen | 10,0 |
KD | 226.76 (ny post) | Leksehjelp | 150,0 |
KD | 260.50 2410.50 2410.72 | 1000 flere studieplasser | 36,5 13,5 0,3 |
KD | 260.50 260.70 | Basiskompensasjon universitet og høyskoler. Samlet 100 mill. | 92,5 7,5 |
KD | 260.50 | 500 nye stipendiatstillinger. | 151,0 |
KD | 260.50 | 100 nye postdokstillinger | 30,2 |
KD | 260.50 | Forsøk med femårig lærerutdanninger ved høgskolene i Østfold og Oppland | 10,0 |
KD | 270.75 | 418 nye studentboliger | 100,0 |
KD | 281.70 | Kompetanseutviklingsfond, Hedmark | 5,0 |
KD | 285.52 | 50 nye nærings-phd | 7,6 |
KD | 285.52 | NFR | 50,0 |
KD | 285.52 | Tilskudd til Regionalt Forskningsfond Innlandet. | 10,0 |
KD | 285.53 | Forskning klima/fornybar energi | 50,0 |
KD | 285.54 | Utstyrsetterslep | 50,0 |
KD | 2410.50 2410.72 | Studiestøtte, 11 mnd. | 0,0 0,0 |
KD | 2410.70 | Endre dagens ordninger med ikke-behovsprøvd utstyrsstipend, med et behovsprøvd stipend på 600 kr pr. mnd. | 2,2 |
KD | 2410.50 2410.71 2410.72 | Freshman-år + første års utdannelse i ikke-vestlige land | 6,2 8,1 0,2 |
NHD | 920.50 | Næringsrettet forskning | 75,0 |
Sum: Skole/utdanning/forskning | 1250,8 | ||
FKD | 1062.21 | Oljevernberedskap | 25,0 |
SD | 1301.50 | Forskning, hydrogen og biodrivstoff | 10,0 |
SD | 1301.72 | Hurtigladestasjoner og støtte til hydrogenfyllestasjonser i Oslo og Akershus, Transnova | 30,0 |
SD | 1301.75 | Tilskudd til videreføring av Nord-Norge-linjen | 15,0 |
SD | 1320.30 | Sykkelveier, universell utforming, trafikksikkerhetstiltak | 30,0 |
SD | 1330.60 | Belønningsordning, kollektivtransport | 100,0 |
SD | 1330.61 (ny post) | Tilskudd til særskilte kollektivtransport-tiltak i storbyområder | 75,0 |
SD | 1330.62 (ny post) | Belønningsordning, sykkel | 25,0 |
SD | 1350.23 | Jernbane. Drift og vedlikehold | 50,0 |
SD | 1350.30 | Jernbane. Investering i linjen. | 100,0 |
SD | 1350.30 | Elektrifisering, Bratsbergbanen | 10,0 |
SD | 1351.70 | Gjenåpning: Lokaltog Rakkestad-Sarpsborg fra 1.11. | 3,2 |
MD | 1410.54 | Artsdatabanken m.m. | 10,0 |
MD | 1420.21 | Villaks/ørret (gyro, genbank, fredede vassdrag etc mv) | 25,0 |
MD | 1420.30 | Statlig erverv av friluftsområder | 20,0 |
MD | 1420.35 | Skogvern | 20,0 |
MD | 1429.72 | Vedlikehold, kulturbygg | 15,0 |
MD | 1429.74 | Fartøyvern | 15,0 |
OED | 1825.50 | Energifondet | 50,0 |
OED | 1825.60 (ny post) | Tilskudd til utvikling av varmeenergi | 50,0 |
OED | 1833.50 | CLIMIT (forskning fangst og lagring av CO2) | 50,0 |
OED | 1833.21 | Diverse CO2-håndteringstiltak | 100,0 |
Sum: Klima/miljø/kollektivtransport | 828,2 | ||
KRD | 572.60 | Økt lærlingetilskudd > 5.000,- | 45,0 |
AD AD | 2650.71 2650.72 | Styrke selvstendig næringsdrivendes sosiale rettigheter | 100,0 4,5 |
NHD | 900.74 (ny post) | Etablering og drift av norsk Regelråd | 20,0 |
NHD | 928.71 (ny post) | Tilskudd til ulønnet arbeidsinnsats, SkatteFUNN | 40,0 |
NHD | 2421.50 | Utvide tilskuddsordning for vekstbedrifter | 20,0 |
NHD | 2421.50 | Ny tilskuddsordning for innovative offentlige anskaffelser | 25,0 |
NHD | 2421.76 | Miljøteknologi-ordningen | 40,0 |
NHD NHD | 2421.51 2421.53 | Innovasjonsbro. | 75,0 |
NHD | 2426.70 | Økte program-midler, SIVA | 30,0 |
FKD | 1020.01 | Ressursforskning, Havforskningsinstituttet | 10,0 |
FKD | 1050.75 | Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene | 15,0 |
Sum: Næring | 424,5 | ||
UD | 100.71 | Tilskudd til bistandsorganisasjoner og prosjekter knyttet til romfolk i Romania | 10,0 |
UD | 166.73 | Bistand, klima- og skogsatsing | 70,0 |
KD | 231.52 (ny post) | Rekrutteringspakke, førskolelærere | 25,0 |
KUD | 315.86 (ny post) | «Herreløs arv» tilfaller frivillige org. | -2,0 |
KUD | 324.70 | Ekstrabevilgning, vedlikehold Den Nationale Scene, Bergen | 5,0 |
KUD | 326.78 | Bibliotek | 15,0 |
KUD | 328.70 | Verdensarvstatus, vikingmonumenter i Vestfold | 2,0 |
KUD | 328.78 | Tilskudd til Konservativen m.m., Halden | 2,0 |
JD | 440.01 441.01 | Generell styrking av politiets innsats mot vold, gjengkriminalitet m.m. | 20,0 20,0 |
JD | 440.01 | Politiets utlendingsenhet (økt tvangsretur) | 25,0 |
JD | 490.01 491.01 | Raskere saksbehandling av oppholds- og asylsøknader | 15,0 15,0 |
JD | 490.72 | Frivillig returordning for asylsøkere/flyktninger med avslag | 15,0 |
JD JD JD JD JD BLD BLD BLD BLD BLD BLD BLD | 490.01 3490.03 3490.06 490.73 490.75 820.01 3821.01 3821.02 821.60 821.61 822.60 854.65 | 500 flere kvoteflyktninger | 7,0 -2,4 -3,4 3,4 2,4 4,1 -40,1 -0,9 70,6 0,4 5,5 4,5 |
KRD | 551.60 | Tilskudd til Hedmark fylkeskommune – arbeidsinnvandring fra land utenfor EU/EØS. | 5,0 |
KRD | 571.60 | 1000 flere barnehageplasser | 69,0 |
KRD | 2412.01 | Styrke Husbankens avdeling for bygging av tilpassede boliger/universell utforming i Trondheim | 5,0 |
AD | 640.01 | Styrke Arbeidstilsynet | 5,0 |
AD | 2650.70 | Fritak for arbeidsgivers ansvar for sykepenger for kvinner ved svangerskap. | 135,0 |
HOD | 719.79 | Styrke varslingstjenesten for pollenspredning | 1,0 |
HOD | 732.82 | Utvidelse av lånerammer for regionale helseforetak | 16,0 |
HOD | 732.84 (ny post) | Rentekompensasjon for IKT-investeringer i regionale helseforetak | 20,0 |
HOD | 764.73 | Flere rehabiliteringsplasser for forsvars-/krigsveteraner | 10,0 |
FKD | 1062.70 | Tilskudd, Redningsselskapet | 10,0 |
LMD | 1144.77 | Tingvoll Økopark | 4,0 |
SD | 1320.63 (ny post) | Vedlikehold fylkesvegnettet | 75,0 |
FIN | 1600.01 | Styrke de etiske retningslinjene i SPU | 2,0 |
Sum: Diverse tiltak | 649,1 | ||
Sum: Påplusninger: | 4172,1 | ||
Del II: Kutt/omprioriteringer | |||
FAD | 1510.01 | Rammekutt fylkesmannsadm. | -25,0 |
FAD | 1560.01 | Utskilling og salg av gamle Statskonsult fra Direktoratet for forvaltning og IKT | -40,0 |
FAD | 1590.01 | Utsette etablering av ny felles internettportal for Den norske kirke | -13,3 |
FAD | 2445.33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekt, Statsbygg | -35,0 |
FAD | 2445.49 | Kjøp av eiendom Statsbygg | -70,0 |
BLD | 855.01 | Kutt i statlig, regionalt barnevern (Bufetat) | -75,0 |
KUD | 335.71 | Tak i pressestøtten på 30 mill. pr. avis | -22,9 |
UD | 153.78 | Omprioritering Latin Amerika-bistand | -70,0 |
JD | 400.01 410.01 440.01 466.01 | Implementering av datalagringsdirektivet | -0,4 -6,0 -2,0 -2,0 |
JD | 430.01 | Forsøk med soning med elektroniske fotlenker | -40,0 |
JD | 440.01 | DNA-register | -15,0 |
JD | 490.21 | Mindrekostnader, asylmottak som følge av økte bevilgninger til saksbehandling og raskere retur. | -20,0 |
KRD | 551.60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling. | -150,0 |
KRD | 552.72 | Gå mot regjeringens forslag om å utvide Bolyst-programmet med 20 mill | -20,0 |
AD AD | 605.01 634.76 | 2 000 færre ordinære tiltaksplasser | -13,0 -73,0 |
AD | 614.01 | Videreføring av driftsutgifter ved boliglånsordningen i Statens pensjonskasse | -25,0 |
AD | 2541.70 | Utvide antall ventedager fra 3 til 5 | -62,0 |
AD | 2541.70 | 1 000 færre ledige som følge av vårt samlede opplegg. | -90,0 |
AD | 2542.70 | Forenkling i lønnsgarantiregelverket | -10,0 |
BLD | 844.70 | Mindrebehov av kontantstøtte som følge av 1000 flere barnehageplasser | -2,7 |
NHD | 909.73 | Avvikling av nettolønnsordningen for sjøfolk | -535,0 |
LMD | 1150.50 | Avvikling av tilskudd til skogsbilveier og skogplanting under Landbrukets utviklingsfond (LUF) | -50,0 |
LMD | 1150.77 | Fjerning av subsidier til pelsdyrfor | -12,0 |
OED | 1810.21 | Kartlegging, petroleumsaktivitet Jan Mayen og Barentshavet | -65,0 |
OED | 1833.21 | Terminering av fullskala renseanlegget for CO2 på Mongstad | -400,0 |
HOD | 2751.70 | Redusert apotekavanse 1 prosentpoeng | -33,0 |
HOD | 2752.70 | Økning i egenandelstak 1 med 200 kr for alle | -100,0 |
HOD | 2752.70 | Økning i egenandelstak 1 med ytterligere 400 kr for personer med inntekt over 500 000,- | -30,0 |
SD | 1370.70 | Kjøp av «ulønnsomme» posttjenester | -100,0 |
KD KRD | 228.70 571.60 | Avvikling av gratis frukt og grønt i ungdomsskolen | -5,0 -102,0 |
KD KRD | 228.70 571.60 | Reversering av lovfestet og -pålagt kommunal leksehjelp (omfordeles til frivillig) | -4,7 -204,0 |
KD KRD | 228.70 571.60 | Reversering av timetallsutvidelse 2010 | -1,6 -72,0 |
KD KRD | 228.70 571.60 | Reversering av lovfesting av en times kulturskoletilbud 1.-4.trinn/SFO | -1,6 -71,4 |
KD KRD | 228.71 572.60 | Endre dagens ordninger med ikke-behovsprøvd utstyrsstipend, med et behovsprøvd stipend på 600 kr pr. mnd. | -23,2 -359,9 |
FIN | 2309.01 | Innføre ordning med momsnøytrale innkjøp i staten | -250,0 |
FIN | 2309.01 | Ostehøvelkutt i departementene | -100,0 |
FIN | 2309.01 | Avvikle ordningen med eksportstøtte til osteproduksjon | -65,0 |
FIN | 1638.21 | Mindre kjøp av klimakvoter | -315,0 |
FD | 1710.47 | Nybygg og nyanlegg, Forsvaret | -50,0 |
Sum: Kutt/omfordeling | -3832,7 | ||
Del III: Endringer i skatte- og avgiftsopplegget | |||
FIN | 5501.72 | Økt maksimalt skattefradrag for gaver til frivillige organisasjoner fra privatpersoner til 25.000,- og fra bedrifter inntil 100.000 kr. | -25,0 |
FIN | 5501.72 | Øke skattepliktig fordel av kjøp av aksjer i egen bedrift til 10.000,- | -40,0 |
FIN | 5501.72 | Øke det årlige sparebeløpet i individuelle pensjonsordninger til 40.000,- og innføre symmetrisk beskatning | 0,0 |
FIN | 5501.72 | Økning av satsen for skattefradrag i BSU-ordningen fra 20 pst til 28 pst samt heve årlige sparebeløp til 25.000 og det totale sparebeløp til 300.000. | -120,0 |
FIN | 5501.72 | Innføre rett til skattefradrag på inntil 50.000 kroner for energieffektiviseringstiltak i egen bolig. | -100,0 |
FIN | 5501.72 5501.70 5700.71 | Skattefritak for arbeidsgiverfinansiert månedskort (kollektivtransport) | -483,0 -72,0 -135,0 |
FIN FIN | 5501.72 5700.71 | Øke beløpsgrensen for lønnsoppgaveplikt i frivillige organisasjoner til 8.000,- | -10,0 -3,0 |
FIN | 5700.72 | Øke beløpsgrensen for arbeidsgiveravgiftsplikt til 50.000 per ansatte/500.000 per frivillig organisasjon | -8,0 |
Sum: Skattelette lønns- og pensjonsinntekt | -996,0 | ||
FIN | 5506.70 | Fjerne hele arveavgiften | -100,0 |
Sum: Endringer i arveavgiften | -100,0 | ||
FIN | 5501.72 | Forskuttere regjeringens forslag om startavskrivningssatser saldogruppe d > 10 pst. | -150,0 |
FIN | 5501.72 | Økte avskrivningssatser saldogruppe d til 25 pst. | -530,0 |
FIN | 5501.72 | Øke avskrivningssatsen for maskiner med 5 pst under forutsetning av investeringen har påvist miljøeffekt og medfører økt energieffektivisering | -50,0 |
FIN | 5501.72 | Skattefunn: Heve prosjektgrensene til 8 mill. for bedriftsinterne og 12 mill. for eksterne prosjekter. | 0,0 |
FIN | 5501.72 | Skattefunn: Fjerne ordningen om maksimal timesats på 530 kroner. | 0,0 |
FIN | 5501.72 | Skattefunn: Fjerne begrensningen på antall timer egne ansatte kan godskrive ordningen. | 0,0 |
FIN | 5501.72 | Skattefunn: Ekstra kriterium for fradrag for FoU knyttet til klima, miljø og energieffektivisering på hhv 2 mill. kroner for bedriftsintern støtte og 4 mill. for bedriftsekstern støtte. | 0,0 |
FIN | 5700.72 | Ingen arbeidsgiveravgift, nye lærlinger fra 1. juli 2013 | -70,0 |
FIN | 5700.72 | Fjerne arbeidsgiveravgift for de første tre årene for foretak med færre enn 5 ansatte | -50,0 |
FIN | 5501.72 | Heve maksimalt sparebeløp i OTP for enkeltpersonforetak til 6 pst | -300,0 |
FIN | 5501.72 | Endre regler for forskuddsskatt-innbetaling for selvstendig næringsdrivende. | 0,0 |
Sum: Skattelette næringsliv | -1150,0 | ||
FIN | 5538.70 | Økt bensinavgift, ca 10 pst | 230,0 |
FIN | 5538.71 | Økt autodieselavgift, ca 10 pst | 520,0 |
FIN | 5538.71 | Reversering av økt autodieselavgift for biodiesel | -140,0 |
FIN | 5542.70 | Øke grunnavgiften i fyringsolje med 1 kr literen. | 455,0 |
FIN | 5543.70 | Økt CO2-avgift på mineralske produkter med 10 øre literen | 275,0 |
FIN | 5543.70 | Oppheve fritak for CO2-avgift på mineralske produkter som gir kvotepliktige utslipp etter klimakvoteloven | 60,0 |
FIN | 5560.70 (ny post) | Miljøavgift på plastposer, kr 1,00 pr pose | 400,0 |
FIN | 5560.80 (ny post) | Ny miljøavgift på flyreiser etter tysk modell | 1000,0 |
Sum: Økte miljøavgifter | 2800,0 | ||
FIN | 5521.70 | Omlegging av matmomsen: Null moms på frukt og grønt og økologiske matvarer. Full moms på all øvrig mat, men den generelle mva-satsen reduseres fra 25 til 24 prosent. | -450,0 |
FIN | 5521.70 | Ingen mva. på leasing/langtidsleie av el-biler | -5,0 |
FIN | 5521.70 | Mva-fritak for leasing av batterier til el-biler | -1,0 |
FIN | 5521.70 | Heve omsetningsgrensen til 2 mill. kroner for rett til årlig oppgavetermin vedr mva. | 0,0 |
FIN | 5521.70 | Heve grensen for avgiftsfri import til 500,- | -30,0 |
FIN | 5521.70 | Heve plikt til momsregistrering for allmennyttige og veldedige organisasjoner til 500.000,- | -1,5 |
Sum: Endringer momssystemet | -487,5 | ||
FIN | 5526.70 | Økt avgift på brennevin(sbasert drikke) 60 øre vol.pst/liter | 40,0 |
FIN | 5526.70 | Redusert avgift på vin og «pol-øl» (alkoholdig drikk mellom 4,7 og 22 volumprosent) 60 øre vol.pst/liter | -135,0 |
FIN | 5531.70 | Heve tobakksavgiftene med 5 pst | 110,0 |
Sum: Øvrige skatte- og avgiftsforslag | 15,0 | ||
Sum alle skatte- og avgiftsforslag | 81,5 | ||
Del IV: Utbytte og inntekter | |||
NHD | 5656.85 | Økt utbytte Statkraft > 90 pst | 170,5 |
NHD | 5656.85 | Økt utbytte Entra Eiendom > 65 pst | 124,5 |
SD | 5611.85 | Mindre utbytte NSB | -120,0 |
FIN | 5309.29 | Salg av statlig eiendom | 100,0 |
Sum: Økte inntekter | 275,0 | ||
Del V: Låneordninger, fondsavsetninger, kapitalutvidelse m.m. | |||
KD | 2410.90 | 1000 flere studieplasser | 40,8 |
KD | 2410.90 | 11 måneders studiestøtte | 0,0 |
KD | 2410.90 | Freshmanår mv. | 33,1 |
NHD | 950.96 | Gå mot kapitalutvidelse i Investinor. | -500,0 |
Sum: Låneordninger mv. | -426,1 |