Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, viser til representantforslaget om et modernisert bokmarked hvor det fremmes tre forslag.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det første forslaget er å avslutte ordningen med bokavtale og unntak fra konkurranselovens § 10 for bokbransjen. Her viser flertallet til Prop. 144 L (2012–2013) Lov om omsetning av bøker, hvor det foreslås å erstatte dagens bokavtale med en boklov som viderefører fastprisordning på bøker.
I forslag nummer to bes regjeringen utrede plattformuavhengig sats for merverdiavgift innen litteratursektoren. Flertallet viser til svarbrev fra kulturministeren hvor det framkommer at regjeringen ikke har umiddelbare planer om å utrede dette (vedlegg).
I det siste forslaget ber forslagsstillerne om at regjeringen bør utrede plattformuavhengige ordninger for innkjøp og utleie av bøker, inkludert en opprydding av definisjoner for å sikre e-bøker samme litterære status som papirbøker. Flertallet viser til at Norsk kulturråd arbeider med å finne gode systemer for innkjøp og utlån av e-bøker, slik det er rapportert om til Stortinget i Prop. 1 S (2012–2013). I forslag til boklov er også e-bøker inkludert, da den skal gjelde skjønnlitteratur, sakprosa, fagbøker for profesjonsmarkedet og lærebøker for høyere utdanning, uansett publiseringsformat.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at forslagsstillerne mener at en liberalisering av bokmarkedet vil være et positivt grep for å ivareta både konkurransevilkår og lesing i befolkningen. Dette flertallet viser til at de danske erfaringene trekkes frem som et godt eksempel på at det er positivt med liberalisering av bokmarkedet. På bakgrunn av ny dokumentasjon som viser en negativ utvikling i Danmark, rettet en samlet bokbransje en forespørsel til den danske kulturministeren om å innføre boklov med fastprisordning også i Danmark. Deres dokumentasjon viser synkende boksalg, synkende antall danske bokutgivelser, færre lesere og færre bokhandler.
Dette flertallet viser til at når det gjelder det synkende antall bokhandler, viser forslagsstillerne til at dette har skjedd i en periode med finanskrise og økning i e-bokmarkedet, som også har en påvirkning på bokmarkedet. Dette flertallet mener at det kan dokumenteres at en utvikling med synkende antall bokhandler er tydeligere i friprisland enn i boklovland. Dette viser både den svenske litteraturutredningen som ble lagt frem i 2012, evaluering av det engelske bokmarkedet fra 2008, og Slaatta og Rønnings utredning «Til bokas pris» fra 2012, der det konkluderes med at antall salgs- og distribusjonsenheter er større i boklovland enn i friprisland.
Dette flertallet viser for øvrig til sine merknader i Innst. 465 L (2012–2013), jf. Prop. 144 L (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er skuffet over at det ikke er flertall for å modernisere bokmarkedet og fjerne det konkurransehemmende virkemiddelapparatet. Disse medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets merknader i Innst. 466 L (2012–2013), jf. Prop. 144 L (2012–2013), og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen avslutte ordningen med bokavtale og unntak fra konkurranseloven for bokbransjen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede plattformnøytral sats for merverdiavgift på litteraturområdet.»
«Stortinget ber regjeringen utrede plattformuavhengige ordninger for innkjøp og utleie av bøker, inkludert en opprydding av definisjoner for å sikre e-bøker samme litterære status som papirbøker, og legge dette fram for Stortinget.»
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å se de forskjellige delene av virkemiddelapparatet i litteraturpolitikken i sammenheng. Disse medlemmer mener det vil være riktig å videreføre et element av fastpris, men innenfor en mer åpen ramme enn den regjeringen legger opp til i sitt forslag til boklov, ref. Prop. 144 L (2012–2013). Disse medlemmer mener en videreføring av systemet med en bransjeavtale gir muligheter for løsninger som vil gi gode rammebetingelser for norsk litteratur og styrke fremveksten av norske forfatterskap i fremtiden. Disse medlemmer støtter således ikke forslaget om å avslutte ordningen med bransjeavtale for bokbransjen. Disse medlemmer mener det er viktig at den norske bokbransjen innretter seg mot fremtiden og bidrar til gode norske løsninger for e-bøker. Et viktig grep fra myndighetenes side vil da være å bidra til plattformnøytrale rammebetingelser. Moms er i denne sammenheng en viktig faktor. Disse medlemmer vil derfor støtte forslaget om å utrede en plattformnøytral sats for merverdiavgift innen litteratursektoren. Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader i behandlingen av Prop. 144 L (2012–2013).