Sammendrag
Forslagsstillerne viser til at det norske bokmarkedet i dag reguleres gjennom bokavtalen, som er en avtale mellom Den norske Bokhandlerforening og Den norske Forleggerforening. I denne avtalen reguleres konkurranseforhold omkring omsetning av bøker i Norge, og avtalens bestemmelser om fastpris på bøker krever dispensasjon fra konkurranseloven, noe som gjør staten til tredjepart ved fremforhandling av avtalen.
Forslagsstillerne viser videre til at regjeringen nå har igangsatt arbeid med en ny boklov i Norge. Det vises til at det som de sentralt virkemiddel i den nye bokloven foreslås et fortsatt fastprissystem etter samme modell som prissamarbeidet innen dagens bokavtale.
Forslagsstillerne mener tiden nå er inne for å se på alternativer til dagens litteraturpolitiske modell.
Forslagsstillerne viser til erfaringer fra Danmark etter deres liberalisering av bokmarkedet. Der begynte folk å lese mer etter at det ble fri priskonkurranse.
Det vises også til at antallet bokhandlere har gått ned i Danmark, og at flere kritikere har advart om at man kan få en liknende utvikling i Norge dersom fastprissystemet forsvinner. Imidlertid er det ifølge forslagsstillerne viktig å se på flere sammenhenger i markedet for å forklare denne nedgangen, og liberalisering av markedet kan ikke alene forklare dette. Nedgangen har nemlig ikke utelukkende skjedd i en periode etter markedsliberalisering, men også gjennom en periode med finanskrise, økt oppmerksomhet på effektivisering og stadig større omsetning av e-bøker. Alt dette er forhold som ifølge forslagsstillerne tyder på at bokmarkedet uansett ville blitt berørt, og at den eksakte sammenhengen er vanskelig å konkludere med.
Forslagsstillerne mener det også er verdt å merke seg at bl.a. Konkurransetilsynet stiller seg skeptisk til en boklov slik regjeringen ser den for seg, da denne vil innebære at bokbransjen får permanent unntak fra konkurranseloven.
Forslagsstillerne viser til den utfordringen som bokmarkedet står overfor i dag ved den teknologiske utviklingen, herunder nettbokhandlere og e-bøker. Forslagsstillerne vil også peke på at det må utvikles generelle retningslinjer for utlån av e-bøker, slik at disse likestilles med papirbøker også i bibliotekene.
Forslagsstillerne mener markedet bør være likestilt for papirbøker og e-bøker, og at dette må gjenspeiles i både økonomiske spørsmål og når det gjelder tilgangen til e-bøker.
Forslagsstillerne mener at en liberalisering av bokmarkedet vil være et positivt grep for å ivareta både konkurransevilkår og lesing i befolkningen.
Det understrekes at det i fremtidens bokmarked er vesentlig at en ikke låser seg til etablerte tanker om bøker som papirprodukter. En fornyelse av markedspremissene er, ifølge forslagsstillerne, meningsløs dersom den ikke også ivaretar konkurransevilkårene og infrastrukturen for e-bøker på tvers av ulike plattformer og økonomisk likebehandling.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen avslutte ordningen med bokavtale og unntak fra konkurranseloven for bokbransjen.
II
Stortinget ber regjeringen utrede plattformuavhengig sats for merverdiavgift innen litteratursektoren, og legge fram forslag om dette.
III
Stortinget ber regjeringen utrede plattformuavhengige ordninger for innkjøp og utleie av bøker, inkludert en opprydding av definisjoner for å sikre e-bøker samme litterære status som papirbøker, og legge dette fram for Stortinget.»