Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til brev fra helse- og omsorgskomiteen 30.4.2013 vedr. Dokument 8:101 S (2012-2013) hvor stortingsrepresentantene Kari Kjønaas Kjos, Ib Thomsen, Christian Tybring-Gjedde og Peter N. Myhre fremmer følgende forslag:

Stortinget ber regjeringen sørge for en utbygging av sykehuskapasiteten i Oslo-regionen.

Representantene foreslår bl.a. at det skal opprettes en egen overslagsbevilgning for å benytte ledig kapasitet i private sykehus. Dette er i så fall en sak som etter mitt syn bør behandles i forbindelse med statsbudsjettet. Regjeringen vil ikke støtte et slikt system fordi det vil medføre stor risiko for forskjellsbehandling mellom pasienter som de private kommersielle sykehusene er villig til å utrede og behandle, mens de offentlige sykehusene sitter igjen med de omfattende og kompliserte operasjonene. Mens de offentlige sykehusene må prioritere hardt hver eneste dag innenfor budsjettrammer fastsatt av Stortinget, vil forslaget bety at private kommersielle aktører skal kunne sende regningen til det offentlige uten at de sykeste får behandling først, og uten at dette blir sett i en større prioriteringsmessig sammenheng. Utredning og behandling av ukompliserte lidelser vil ta en større del av ressursene på bekostning av budsjettrammene til de offentlige sykehusene.

Stortinget har vedtatt at helseregionen, i dette tilfellet Helse Sør-Øst RHF, har ansvar for å sørge for at befolkningen i sin region får et godt og riktig sykehustilbud. Det er forventet en sterk befolkningsvekst i Sør-Øst-regionen generelt, og i hovedstadsområdet spesielt. Samtidig får helseregionen stadig mer kunnskap om hvordan samhandlingsreformen påvirker sykehustjenesten.

De årlige basisbevilgningene til sykehusene er slik innrettet at dersom befolkningsveksten i Sør-Øst er sterkere enn i resten av landet, vil dette inngå som en kompensasjon i inntektsmodellen vedtatt av Stortinget. Tilsvarende vil befolkningsøkningen i hovedstadsområdet bli kompensert i inntektsmodellen som styret i Helse Sør-Øst har vedtatt.

Helse Sør-Øst baserer sine framskrivninger på tilgjengelige data om aktivitet, drift og kapasitet i dagens sykehus og befolkningsprognoser fra SSB. Helse Sør-Øst foretar nå en ny framskrivning av behovet for hele regionen fram til 2030, og denne gjennomgangen skal etter planen være ferdig i løpet av året.

Helse Sør-Øst RHF har nylig fått en ny vurdering av kapasiteten ved Ahus fra SINTEF. På bakgrunn av denne opplyser Helse Sør-Øst RHF at de vil etablere et eget prosjekt der både de offentlige og de private ideelle sykehusene og kommunene i området inviteres med. Helse Sør-Øst opplyser at det kan være aktuelt å vurdere en annen utnyttelse av de private ideelle sykehusene, se på en justering av framtidig funksjonsfordeling mellom de ulike sykehusene i området, og også å vurdere endring av opptaksområdene til det enkelte sykehus. Arbeidet skal være igangsatt før sommeren.

Antall sykehussenger er redusert i omtrent alle land i Europa de siste ti årene (kilde: OECD). Mye som tidligere krevde flere dagers innleggelse på sykehus gjennomføres nå som dagbehandling eller med kortere liggetid på sykehus enn tidligere på grunn av endring i medisinsk teknologi. På mange fagområder har behovet for senger avtatt, selv om mange flere pasienter blir behandlet. I tillegg forventes samhandlingsreformen å påvirke behovet for sykehussenger ved at flere pasienter får tilbud i kommunene. Vi måler derfor på hvor mange som får behandling og kvaliteten på behandlingen, ikke antall sykehussenger.