Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2

Det vises til brev fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe datert 04.04.13.

Hvordan måler statlige virksomheter språkkunnskapene til ansatte som ikke har norsk som morsmål?

Det er den enkelte virksomhet som har ansvaret for å rekruttere medarbeidere og sikre at disse har tilfredsstillende norskkunnskaper. Det er viktig at virksomhetene vurderer kravene til norskkunnskaper med utgangspunkt i virksomhetens behov. Språkferdigheter vurderes som en del av totalvurderingen ved ansettelser, hvor bl.a. intervju, ulike tester og referanseinnhenting er av stor betydning. Departementet har ingen samlet oversikt over hvordan ulike statlige virksomheter vurderer nivået på norskkunnskaper hos den enkelte medarbeider.

Synes statsråden at det er akseptabelt at personell som ikke behersker norsk på en tilfredsstillende måte, ansettes til å utføre tjenester som omfattes av tett bruker- og pårørendekontakt, som for eksempel i kommunesektoren?

Jeg mener det er en forutsetning ved enhver ansettelse at den som ansettes har gode nok norskkunnskaper til å utføre arbeidet sitt på en god måte.

Kan statsråden gjøre rede for hva som regnes som tilstrekkelige språkferdigheter og hvordan måler man dette i offentlig pleie- og omsorgstjeneste?

Språkferdigheter i offentlig pleie- og omsorgstjeneste vurderes som en del av totalvurderingen ved ansettelser, men det er ingen målinger utover dette. Helse- og omsorgsdepartementet har utarbeidet veilederen «Gode rutiner – gode tilsettinger, Veileder for arbeidsgivere i helsetjenesten ved tilsetting av helsepersonell». Her presiseres det at arbeidsgiver alltid bør foreta intervju og innhente referanser for å sikre at den som tilsettes har tilstrekkelige norskkunnskaper for stillingen. Helsedirektoratet vil revidere veilederen når det er behov for endringer.