Merknader frå komiteen
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, leiaren Torgeir Micaelsen, Knut Storberget og Laila Thorsen, frå Framstegspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, frå Høgre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, frå Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, frå Kristeleg Folkeparti, Hans Olav Syversen, og frå Venstre, Inger Johanne Bjørnstad, syner til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 8. mai 2013 til finanskomiteen. Brevet følgjer som vedlegg til denne innstillinga.
Komiteen vil understreka behovet for aktiv innsats for å førebyggja smugling og ulovleg innvandring.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, syner til brevet frå finansminister Sigbjørn Johnsen der det går fram at det både hos toll- og politietaten er iverksett mykje godt arbeid, og at ei rekkje tiltak vert styrka i tida framover. Fleirtalet viser også til auka løyvingar seinast no i revidert nasjonalbudsjett for 2013.
Fleirtalet ser ikkje at det er behov for å laga ein eigen handlingsplan mot smugling og ulovleg innvandring. Ein av toll- og avgiftsetatens hovudmål er at etaten skal motverke inn- og utførsel av ulovlege varer til Noreg. Dette inneber at etaten kontinuerleg kjempar mot smugling. Stortinget har sidan 2005 styrka budsjetta til etaten og gitt etaten nye fullmakter i grensekontrollen.
Fleirtalet meiner at skannarar er eit effektivt og avgjerande verkemiddel i grensekontrollen, og syner til at tolletaten har ein plan for utskifting av skannarutstyr.
Fleirtalet syner til at regjeringa føreslår i revidert nasjonalbudsjett for 2013 å auka talet på grenseovergangar med kamera. Når det gjeld lagringstid, syner fleirtalet til det arbeidet som pågår i departementet og vil avventa dette arbeidet.
Fleirtalet syner til at inn- og utreisekontroll av personar vert gjennomført ved ytre Schengen-grense, såframt det ikkje er innført midlertidig grensekontroll ved indre Schengen-grense etter utlendingslova paragraf 14.
Fleirtalet syner til at når det gjeld Schengen Information System-registeret (SIS), vil Toll- og avgiftsdirektoratet få eiga tilgang til dette i løpet av 2013. Toll- og avgiftsetaten har ikkje tilgang til Visa Information System (VIS), og fleirtalet vurderer ikkje det som aktuelt å endra på dette.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, tilrår at forslaget ikkje vert vedteke.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår at representantforslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det de siste årene har vært en bekymringsfull utvikling når det gjelder ulovlig innvandring og smugling. Disse medlemmer påpeker at det er betydelige synergier knyttet til å se på disse sakene under ett.
Disse medlemmer viser til at spesialbygde gjennomlysningsapparater er den beste måten å avsløre ulovlig gods i ellers legale varepartier i trailere. Disse medlemmer mener at én fast og tre mobile skannere for hele Norge ikke er tilstrekkelig.
Disse medlemmer viser til at kameraovervåkning med nummerskiltavlesning har vist seg å være en stor suksess, og at ordningen med elektronisk tilstedeværelse derfor gjøres permanent. Disse medlemmer viser til at det dessverre bare er tillatt å lagre data fra disse kameraene i én time etter dagens regelverk, og at tolletaten har uttalt at dette ikke er tilstrekkelig.
Disse medlemmer viser til at inn- og utreisekontroll av personer gjennomføres ved ytre Schengen-grense, men at det finnes unntaksmuligheter i regelverket som benyttes i for liten grad når det gjelder personkontroll også innenfor Schengen på alle grenseoverganger. Ved utstrakt, modusbasert personkontroll vil det være mulig å forhindre en stor andel av de illegale immigrantenes adgang til Norge uten å gå på akkord med Schengen-regelverket. Dette gjøres allerede i noen grad i dag etter gjeldende regelverk, men forslagsstillerne mener dagens praksis er altfor defensiv, og ønsker både hyppigere og mer omfattende kontroller. Disse medlemmer understreker samtidig viktigheten av at Norge bidrar på en betryggende måte til å beskytte Schengens yttergrense gjennom FrontEx.
Disse medlemmer viser til at Visa Information System (VIS) er et sentralt verktøy i bekjempelsen av ulovlig migrasjon innenfor Schengen-systemet, ikke minst med tanke på førstelandskontroll etter Dublin-forordningen. Disse medlemmer mener at toll- og avgiftsetaten må få tilgang til dette verktøyet.
Disse medlemmer viser til Dokument 8:94 S (2012–2013) og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen straks utarbeide og fremme forslag om en handlingsplan for å bekjempe smugling og ulovlig innvandring. En slik handlingsplan bør blant annet inneholde følgende:
1. Innkjøp og utbedring av utstyr for gjennomlysning av trailere og containere med sikte på å oppnå et landsdekkende kontrollsystem.
2. Installere kameraovervåkning med nummergjenkjenning på samtlige grenseoverganger. Datalagringstiden for slik informasjon forutsettes utvidet til inntil én uke.
3. Tolletaten må gis full tilgang til utstyr for kontroll opp mot Visa Information System (VIS). Dette bør inkludere utstyr for sjekking av biometriske data opp mot VIS. Det forutsettes at tollbetjentene også får adekvat tilgang til Schengen Information System-registeret (SIS).
4. Det fremmes forslag om lovendring slik at tollbetjenter får en begrenset politimyndighet. Myndighetsområdet bør inkludere hjemmel til å bortvise utlendinger uten gyldige adgangsdokumenter og innhenting av biometriske data for kontroll med VIS-systemet.»