Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Bård Langsåsvold, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, deler departementets oppfatninger om endringer i yrkestransportlova, som i korte trekk innebærer følgende:
1. Transportører som søker løyve for person og godstransport på veg etter §§ 4 og 5 i yrkestransportlova skal være etablert i Norge.
2. Det gis hjemmel til å etablere et elektronisk register over transportører på vei samt å drifte dette.
3. Det gis hjemmel for løyvestyresmaktene til å erklære personer som har gjort ulovlige brudd på regelverket, uskikket til å lede transportvirksomhet i alle EØS-land.
Komiteen har merket seg at det har vært noe diskusjon om plassering av løyveansvaret av nasjonal veitransport som ikke er behovsprøvd, men deler departementets syn om at dette bør flyttes fra fylkeskommunene til Statens vegvesen.
Komiteen slutter seg til departementets forslag til endringer i yrkestransportlova.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er enig i at fellesskapsløyvene skal gjelde for ti år og ikke fem som i dag. Disse medlemmer vil peke på at det er staten som setter som et krav at fellesskapsløyvene skal fornyes hvert tiende år, og disse medlemmer vil derfor peke på at det da bør være gratis for løyvehaveren å fornye løyvene.
Disse medlemmer legger til grunn at når løyveordning brukes som rammeverk for virksomhetsutøvelse, skal løyve være lett å få og lett å miste.