Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i bioteknologiloven som åpner for assistert befruktning
av smittevernhensyn til fertile par med seksuelt overførbare sykdommer.
Det foreslås også endringer i lovens straffebestemmelse.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte i november
2012 ut et høringsnotat med forslag til endringer i bioteknologilovens
straffebestemmelse for å tydeliggjøre hvem som ikke omfattes av
straffansvaret. Høringsfristen var i januar 2013. Departementet
har mottatt høringsuttalelser fra 19 instanser som uttaler seg om
det materielle innholdet i forslaget.
Det vises til at det i NOU 2012:17 «Om kjærlighet
og kjøletårn – Strafferettslige spørsmål ved alvorlige smittsomme
sykdommer» foreslås en endring i bioteknologiloven for å åpne for
assistert befruktning når kvinnen eller mannen er smitteførende
med en alvorlig og kronisk seksuelt overførbar sykdom.
Det er rundt 3 500–4 000 mennesker i Norge som
lever med hiv i dag, og de fleste er i befruktningsdyktig alder.
Behandlingen som tilbys i dag, har ført til at mennesker med hiv
kan leve lange og fullverdige liv. Behandlingen har også påvirket
hivpositives ønske om å få barn, og hvert år fødes flere barn av
hivpositive kvinner, hivpositive par eller i forhold der mannen
er hivpositiv. Norske fagmiljøer har flere ganger pekt på at assistert
befruktning kan hjelpe hivpositive til å få barn uten at de samtidig
risikerer å smitte partneren sin.
Vilkår for assistert befruktning følger av bioteknologiloven
§§ 2-2 til 2-4. I dag kan det gis tilbud om assistert befruktning
til par som ikke kan få barn av medisinske årsaker, eller når to kvinner
er samboere, gift eller partnere. Det kan også gis tilbud om inseminasjonsbehandling hvis
mannen er bærer av en alvorlig arvelig sykdom og i særskilte tilfeller
dersom kvinnen er bærer av alvorlig arvelig kjønnsbundet sykdom. Hvis
paret ikke kan få barn uten assistert befruktning, og en av partene
i tillegg er hivpositiv eller hepatitt B/C-positiv, er ikke bioteknologiloven til
hinder for at paret kan få behandling.
Bioteknologiloven åpner ikke for assistert befruktning
hvis formålet er å hindre smitteoverføring.
Det redegjøres for forslag framsatt i NOU 2012:17.
Nasjonalt folkehelseinstitutt har i perioden 1984–2011
fått melding om 68 barn som er smittet med hiv i forbindelse med
svangerskap og fødsel. 11 av barna er født i Norge. De øvrige er
kommet til Norge sammen med asylsøkende foreldre eller som adoptivbarn.
Det er ikke påvist hiv hos barn født i Norge etter 2000.
Det vises til at par hvor en av partene er hivpositiv
eller hepatittsmittet, kan få tilbud om assistert befruktning i
Sverige, Danmark og flere andre europeiske land.
Departementet framholder at assistert befruktning
ved inseminasjon vil utelukke smittefare for partneren, uavhengig
av om det er kvinnen eller mannen – forutsatt sædvask – som er hivpositiv.
Departementet mener at en slik utelukkelse av smittefare er ønskelig
ut fra smittevernhensyn. Etter departementets oppfatning bør ikke
vårt regelverk være til hinder for at disse parene skal få et tilbud
om assistert befruktning, så lenge det er faglig forsvarlig i det
konkrete tilfellet, herunder at risiko for å overføre virus mellom
mor og barn kan utelukkes eller vurderes som minimal. Tilbud om
assistert befruktning til smittebærende, enten de er fertile eller
infertile, vil etter departementets syn kunne redusere antall par
som tar sjansen på naturlig unnfangelse til tross for smittefaren.
Departementet understreker at det må foretas
en konkret vurdering av om det er faglig forsvarlig å gi assistert
befruktning i det enkelte tilfellet, og at infeksjonsmedisinere
må være med på denne vurderingen.
Departementet foreslår et nytt andre ledd i
bioteknologiloven § 2-3 som åpner for at inseminasjon kan finne
sted når mannen eller kvinnen er smitteførende med en alvorlig og
kronisk seksuelt overførbar sykdom.
Det følger av bioteknologiloven § 7-5 at den
som forsettlig overtrer loven eller forskrifter gitt i medhold av
loven, straffes med bøter eller fengsel i inntil tre måneder. Medvirkning
straffes på samme måte.
Det framholdes at det har vært reist spørsmål knyttet
til forståelsen av denne bestemmelsen, særlig med hensyn til det
strafferettslige medvirkningsansvar og hvor langt dette ansvaret
rekker. Departementet har ved to anledninger forelagt problemstillinger
knyttet til forståelsen av straffebestemmelsen for Lovavdelingen
i Justis- og beredskapsdepartementet. Det redegjøres for Lovavdelingens
svar.
Etter departementets mening er det uheldig at
det har vært uklarhet knytte til hvem som kan straffes for overtredelse
av bioteknologiloven. Departementet mener det er viktig at det blir tydeliggjort
direkte i lovteksten hvem som kan straffes, og hvem som ikke kan
straffes.
Departementet presiserer at det å reise til
utlandet for å benytte seg av tilbud som ikke er tillatt i Norge,
men som er tillatt i det aktuelle landet, i seg selv ikke vil være
straffbar medvirkningshandling til at hovedhandlingen skjer. Uklarheten
i disse sakene har vært knyttet til om privatpersonene som benytter
seg av de aktuelle tilbudene i utlandet, kan straffes som medvirker dersom
enkelte handlinger finner sted i Norge, for eksempel at det knyttes
kontakt og skrives kontrakt med en konkret klinikk i utlandet.
Departementet kjenner ikke til at det har vært vurdert
et eventuelt strafferettslig medvirkningsansvar for slike handlinger
som finner sted i Norge. Etter departementets oppfatning er det primært
helsepersonell og andre som i sin yrkesutøvelse overtrer eller i
strafferettslig forstand medvirker til å overtre bioteknologiloven,
det har vært meningen å straffe.
Departementet viser til lovens forarbeider,
og etter departementets oppfatning har det ikke vært meningen å
straffe medvirkning i Norge fra privatpersoner som benytter behandlingstilbud eller
tjenester som ikke er tillatt i Norge. Slik departementet ser det,
er det heller ikke ønskelig eller rimelig å straffe medvirkning
fra disse personene. Etter departementets syn vil det også være
vanskelig å håndheve et strafferettslig medvirkningsansvar i disse
tilfellene.
Departementet mener at bioteknologilovens straffebestemmelse
bør presiseres slik at det er klart at den ikke omfatter privatpersoner
som søker eller benytter tilbud som ikke er tillatt etter bioteknologiloven.
Privatpersoner som i Norge formidler eller tilbyr tjenester til
andre som ikke er tillatt etter loven, vil derimot etter omstendighetene
omfattes av straffebestemmelsen, herunder medvirkningsansvaret.
Tilsvarende gjelder virksomheter, foreninger og organisasjoner som
medvirker til overtredelse av loven, typisk ved formidlingsvirksomhet.
Departementet foreslår videre at det presiseres
i lovteksten at heller ikke egg- eller sæddonorer eller forskningsdeltakere
er omfattet av straffebestemmelsen.
Det uttales at når det gjelder assistert befruktning til
personer med seksuelt overførbare sykdommer, vil tilbudet ut ifra
erfaringer i Danmark være aktuelt for maksimalt 40 par hvert år.
Dette tilsvarer inntil 120 behandlingssykluser per år, hvis alle
trenger tre forsøk. Avhengig av behandlingsform gir dette en kostnad
på opp mot 4 mill. kroner hvert år; hvor pasientenes egenandeler
dekker cirka 1,1 mill. kroner, og merkostnader for staten anslås
til cirka 3 mill. kroner.
Ved etablering av tilbud i Norge må det i tillegg investeres
i laboratorieutstyr. Investeringskostnaden er cirka 1,5 mill. kroner.
Forslaget vil dermed innebære merkostnader for staten på opp mot
4,5 mill. kroner første år og vel 3 mill. kroner de neste årene.
Et alternativ er å avtale kjøp i Danmark og
Sverige som har etablert behandlingstilbud til denne gruppen. Det
dreier seg om få par hvert år, og kjøp av behandlingstilbud i naboland
kan koste opp mot 4 mill. kroner hvert år, avhengig av behandlingsform.
Reiseutgifter kommer i tillegg, men investeringskostnader faller
bort. Egenandel fra pasientene dekker cirka 1,1 mill. kroner per
år.
Forslaget om presisering i straffebestemmelsen har
ingen administrative eller økonomiske konsekvenser.