Vedlegg
Jeg viser til brev av 19. februar 2013 fra Stortinget, Energi og miljøkomiteen, om representantforslag 35 S (2012-2013) fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden.
Regjeringen ønsker å legge til rette for verdiskaping gjennom bærekraftig bruk av ressurser og økosystemtjenester fra havområdene og samtidig opprettholde økosystemenes struktur, virkemåte, produktivitet og naturmangfold. For dette formålet har regjeringen etablert forvaltningsplanene for havområdene som verktøy for en helhetlig og økosystembasert forvaltning. Med forvaltningsplanen for Nordsjøen og Skagerrak, som regjeringen tar sikte på å fremme i en melding til Stortinget denne våren, har regjeringen dekket alle norske havområder med forvaltningsplaner (Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten (St.meld. nr. 8 (2005-2006), oppdatert i 2011 (Meld. St. 10 (2010-2011) og Norskehavet (St.meld. nr. 37 (2008-2009). Forvaltningsplanene har vakt internasjonal oppsikt og medvirket til at Norge har blitt et foregangsland for en helhetlig og økosystembasert forvaltning.
Regjeringen legger til grunn at forvaltningsplanene for havområdene er sektorovergripende og legger rammer for etterfølgende virksomhet i de sektorer som er omfattet av forvaltningsplanen.
I den oppdaterte forvaltningsplanen for Barentshavet – Lofoten i 2011 besluttet regjeringen, med Stortingets etterfølgende tilslutning, å ikke gjennomføre en konsekvensutredning etter petroleumsloven i Nordland VII og Troms II og i uåpnede deler av Nordland IV, V og VI i denne stortingsperioden. Petroleumsloven krever gjennomføring av en konsekvensutredning før åpning av nye områder med sikte på tildeling av utvinningstillatelser. Regjeringens vurdering av spørsmålet om åpning av nye områder for petroleumsvirksomhet og eventuelt tilhørende vilkår forelegges Stortinget i egen melding. I de åpnede deler av Nordland VI vil det ikke være petroleumsvirksomhet i denne stortingsperioden.
Dagens system ivaretar hensynet til både naturverdier og verdiskaping i havområdene.