Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til brev av 15. april 2013 med spørsmål 1 og 2 til Prop. 117 S (2012-2013).

I proposisjonen blir det vist til forhåndsinnkrevingen fra 2001 til mai 2013 av bompenger i ferjesambandet Mortavika - Arsvågen til delfinansiering av fv 47 T-sambandet; og at det nå foreslås forhåndsinnkreving i samme ferjesamband til delfinansiering av E39 Rogfast.

  • i) Hvor mye er krevet inn i bompenger til fv 47 T-sambandet?

  • ii) Hva er innkrevingskostnadene?

  • iii) Hvordan er bompengebidraget brukt?

  • iv) Hvilke kontrolltiltak er gjort med innkreving og bruk av bompenger undervegs i perioden 2001-2013?

Det bes spesielt om at det i alle svar også sammenlignes med opprinnelige forutsetninger for sak om innkreving av forhåndsbompenger.

I St.prp. nr. 70 (2007-2008) var det lagt til grunn en styringsramme på 1 440 mill. 2008-kr. Det var lagt til grunn at 817 mill. kr (57 pst.) skulle finansieres med bompenger, hvorav 607 mill. kr ved forskuddsinnkreving i ferjesambandet E39 Mortavika – Arsvågen og 210 mill. kr ved etterskuddsinnkreving i en bomstasjon på ny veg. Omregnet til 2013-prisnivå er styringsrammen 1 670 mill. kr og forutsatt bompengebidrag 950 mill. kr.

Kostnadene ved prosjektet er blitt høyere enn opprinnelig lagt til grunn. Sluttkostnad for prosjektet foreligger ikke ennå, men det må påregnes at bompengeselskapet må dekke sin andel opp til kostnadsramma. Bompengeselskapets andel opp til kostnadsramma er om lag 140 mill. kr i 2013-prisnivå. Dette innebærer et samlet bompengebidrag på 1 090 mill. 2013-kr til å dekke deler av investeringskostnadene. I tillegg kommer bompenger til å dekke finansieringskostnader, innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet.

i) Det var lagt opp til at T-forbindelsen skulle åpnes for trafikk ved årsskiftet 2012/2013. Ved årsskiftet 2012/2013 var det kommet inn om lag 790 mill. kr fra forskuddsinnkrevingen, omregnet til 2013-prisnivå. I St.prp. nr. 70 var det lagt til grunn om lag 710 mill. 2013-kr. Økningen skyldes høyere trafikkvekst i ferjesambandet enn opprinnelig forventet.

Åpningen av T-forbindelsen er blitt utsatt. I Prop. 117 S (2012-2013) var det ventet at T-forbindelsen blir åpnet for trafikk i mai 2013. Helt nylig er åpningen blitt ytterligere utsatt, og det er nå ventet at prosjektet vil bli åpnet for trafikk sommeren/høsten 2013. Forhåndsinnkrevingen vil i tråd med St.prp. nr. 70 fortsette fram til T-forbindelsen åpnes for trafikk. Det er følgelig ventet at inntektene fra forhåndsinnkrevingen totalt vil utgjøre om lag 850 mill. 2013-kr. Bompengeselskapet har dessuten hatt finansinntekter på om lag 90 mill. kr fram til selskapet tok opp lån i 2012.

ii) Årlige innkrevingskostnader fram til 2012 har i gjennomsnitt vært om lag 0,5 mill. kr. Foreløpige regnskapstall for 2012 tilsier innkrevingskostnader på om lag 0,8 mill. kr. Dette er høyere enn anslått i St.prp. nr. 70, der innkrevingskostnadene ved forhåndsinnkrevingen var stipulert til vel 2 mill. kr totalt, dvs. i underkant av 0,2 mill. kr pr. år.

iii) Bompengebidraget/bompengeinntektene så langt er blitt benyttet til utbyggingen av T-forbindelsen i tråd med St.prp. nr. 70, dvs. til å dekke deler av investeringskostnader samt innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet.

Etter trafikkåpning vil bompengeinntektene fra etterskuddsinnkrevingen bli benyttet til å tilbakebetale lån, samt dekke finansieringskostnader, innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet. I St.prp. nr. 70 er det redegjort for lokale tilskudd fra Karmøy kommune og Rogaland fylkeskommune kalt «garantibeløp». Tilskuddet blir omgjort til et forskudd og refundert ved evt. kostnadsreduksjon eller økte bompengeinntekter. Dette vil bli vurdert når økonomien i prosjektet er endelig avklart.

iv) Som for andre bompengeprosjekter følger Statens vegvesen opp vilkårene i bompengeproposisjonen og bompengeavtalen. Etter forvaltningsreformen fra 2010 er det fylkeskommunen som er byggherre. Statens vegvesen gjennomgår bompengeselskapets årsregnskaper og følger opp eventuelle avvik. Statens vegvesen rapporterer til Samferdselsdepartementet.

Jf. i Meld. St. 26 (2012-2013), tabell 15.20, er det gitt nøkkeltall for finansiering av prosjektet i perioden 2014-2023 mv.

  • i) Hva er anslått tidspunkt for ferdigstillelse av Rogfast?

  • ii) Det er planlagt at bompengefinansiering skal utgjøre en betydelig del av finansieringen av Rogfast.

  • Er det planlagt videreføring av forhåndsinnkreving i byggeperioden?

  • Hvis ja, hva er anslagene på totalt bompengebidrag, totale innkrevingskostnader og eventuelle finansieringskostnader som skal dekkes gjennom bompenger?

  • iii) Hvilke kontrolltiltak er planlagt for innkreving og bruk av bompenger i perioden fra oppstart forhåndsinnkreving til ferdigstillelse av Rogfast?

i) I Meld. St. 26 (2012-2013) Nasjonal transportplan 2014-2023 er det lagt til grunn at Rogfast i all hovedsak blir fullfinansiert i løpet av perioden 2014-2023. Åpning for trafikk er foreløpig ventet mot slutten av tiårsperioden (2022-2023).

ii) Statens vegvesen arbeider med finansieringsopplegget for Rogfast sammen med lokale myndigheter. Det er lokalpolitisk tilslutning til å arbeide med et finansieringsopplegg der videreføring av forhånds-/parallelinnkrevingen fra Stortinget har behandlet endelig opplegg for utbyggingen av prosjektet og fram til trafikkåpning, inngår. Dette vil i så fall være i tråd med dagens praksis ved ferjeavløsningsprosjekter, jf. Meld. St. 26, side 94.

I Meld. St. 26 (2012-2013) er det foreløpig lagt til grunn at 9 500 mill. kr av investeringskostnadene (2013-prisnivå) finansieres med bompenger, basert på et foreløpig kostnadsanslag på 12,2 mrd. kr. Basert på 15 års etterskuddsinnkreving og 6,5 pst. lånerente vil finansieringskostnadene være i størrelsesorden 7 – 8 mrd. kr. Innkrevingskostnadene kan foreløpig anslås til i størrelsesorden 100 – 150 mill. kr. Departementet understreker at dette er grove og foreløpige beregninger. Det varsles i Meld. St. 26 om en rekke tiltak for å redusere innkrevingkostnadene.

iii) Som for andre bompengeprosjekter vil Statens vegvesen følge opp vilkårene i bompengeproposisjonen og bompengeavtalen. Rogfast blir et riksvegprosjekt der Statens vegvesen er byggherre. Videre vil Statens vegvesen gjennomgå bompengeselskapets årsregnskaper og følge opp eventuelle avvik. Statens vegvesen rapporterer til Samferdselsdepartementet.