2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Roald Aga Haug, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til at regjeringen, i Prop. 102 L (2012–2013), legger frem forslag om tilpasninger til ny fleksibel alderspensjon fra folketrygden og enkelte tekniske opprettinger i gjeldende bestemmelser i lov om folketrygd, lov om endringer i folketrygdloven, lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser, lov om arbeidsmarkedstjenester, lov om lønnsplikt under permisjon og lov om pensjonsordningen for sykepleiere.

Det er i dag ikke mulig, etter regelverket, samtidig å fylle vilkårene for dagpenger og arbeidsavklaringspenger. Komiteen støtter derfor regjeringens forslag om å oppheve § 4-24 annet ledd bokstav b og § 4-25 første ledd bokstav b i lov om folketrygd om samordning av disse ytelsene.

Bestemmelsen i § 15-14 om bortfall av overgangsstønad foreslås også opphevet med den begrunnelse at det er lite praktisk at enslig mor eller far fyller vilkårene for overgangsstønad samtidig med at de vil kunne ta ut alderspensjon fra folketrygden. Komiteen støtter forslaget.

Tilføyelsen til bestemmelsene i § 19-17 om avkall på alderspensjon dersom det lønner seg bedre for et pensjonistektepar er i realiteten en videreføring av bestemmelsen før 2011. Forslaget er en nødvendig tilpasning til de nye reglene om fleksibel alderspensjon fra 2011 og innebærer at pensjonisten ikke kan «spare opp» pensjon i de årene det gis avkall på pensjon. Komiteen støtter forslaget.

Komiteen er enig i at det er sivilstand ved uttakstidspunktet som skal legges til grunn ved beregning av garantitillegget dersom pensjonen tas ut senere enn 67 år. Dersom sivilstand ved 67 år skal legges til grunn, medfører dette en mer tungvint arbeidsprosess for Nav og en komplisering av den elektroniske søknadsprosessen. Det foreslås også en presisering i loven om at garantitillegget ikke skal endres som følge av økt trygdetid etter fylte 67 år. Komiteen støtter forslaget om endringer i § 20-20 i lov om folketrygd.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet i godt over 20 år har arbeidet for å få fjernet avkortingen for gifte/samboende pensjonister.

Disse medlemmer vil fortsette sitt arbeid for at samboende og gifte pensjonister sikres samme grunnpensjon/garantipensjon uavhengig av sivilstand.

Disse medlemmer viser til at stortingsrepresentant Robert Eriksson (Fremskrittspartiet) nylig har fremmet et representantforslag om lik rett til alderspensjon uavhengig av sivil status og ektefelles inntekt, jf. Representantforslag 103 S (2012–2013), og at forslaget vil bli behandlet i Stortinget i løpet av våren 2013.

Disse medlemmer vil i påvente av å få gjennomført endringene i ovennevnte forslag støtte regjeringens forslag til endring i § 20-20 i lov om folketrygd.

Komiteen viser til at i lov om endringer i lov om folketrygdloven foreslås det lovteknisk oppretting som gjelder innføring av nye ledd på grunn av ny vedtatt lovtekst og gjeninnføring av forskriftshjemmel som ble opphevet ved en inkurie og som gjaldt fastsetting av trygdetid for alderspensjonister som hadde rett til uføretrygd ved fylte 67 år. I endringsloven foreslås også opphevelse av bestemmelsen om foreløpig uføretrygd som allerede er fjernet ved lov 16. desember 2011 nr. 58 § 12-16. Komiteen støtter forslagene til lovtekniske endringer i lov om endringer i folketrygdloven.

I lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser foreslås oppheving av § 24 nr. 3 siste punktum som gjelder enke- og enkemannspensjon til fraskilt enke eller enkemann som ikke har rett til gjenlevendepensjon fra folketrygden. Komiteen er enig i at det er urimelig å samordne med en ytelse pensjonisten ikke har rett til og støtter forslaget.

Forslaget til endringer i arbeidsmarkedsloven § 13 gjelder utvidelse av hjemmelen til å gi forskrifter til loven slik at departementet kan gi forskrifter om tiltak og tilskudd som arbeids- og velferdsetaten administrerer, men som ikke er rettet mot arbeidssøkere. Forskriftshjemmelen vil overføre ansvaret for bevilgning til enkelte tiltak fra Stortinget til departementet ettersom de aktuelle tiltakene i dag er hjemlet i Stortingets årlige budsjettvedtak. Komiteen støtter forslaget.

Det foreslås også en forskriftshjemmel til å gi forskrift om hvordan perioden med fritak for arbeidsgivers lønnsplikt under permittering skal beregnes, og komiteen støtter dette forslaget.

Forslaget om endringer i lov om pensjonsordningen for sykepleiere gjelder en presisering av at restpensjonen ved dødsfall skal utbetales til ektefellen eller til dødsboet. Forslaget vil likestille ordningen med ordningen i Statens pensjonskasse og er i dag allerede praktisert slik. Presiseringen tas inn som nye fjerde og femte punktum i § 11 første ledd, og komiteen er enig i forslaget.

Avkorting av enke- og enkemannspensjon fra pensjonsordningen for sykepleiere mot inntekt bortfaller når den etterlatte er fylt 70 år. Dette er ikke nedfelt i sykepleierpensjonsloven, men følger blant annet av lov om Statens pensjonskasse. Komiteen støtter at dette nedfelles i lov om pensjonsordningen for sykepleiere.