Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Roald Aga Haug, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til at regjeringen, i Prop. 102 L (2012–2013), legger
frem forslag om tilpasninger til ny fleksibel alderspensjon fra
folketrygden og enkelte tekniske opprettinger i gjeldende bestemmelser
i lov om folketrygd, lov om endringer i folketrygdloven, lov om
samordning av pensjons- og trygdeytelser, lov om arbeidsmarkedstjenester, lov
om lønnsplikt under permisjon og lov om pensjonsordningen for sykepleiere.
Det er i dag ikke mulig, etter regelverket,
samtidig å fylle vilkårene for dagpenger og arbeidsavklaringspenger. Komiteen støtter
derfor regjeringens forslag om å oppheve § 4-24 annet ledd bokstav
b og § 4-25 første ledd bokstav b i lov om folketrygd om samordning
av disse ytelsene.
Bestemmelsen i § 15-14 om bortfall av overgangsstønad
foreslås også opphevet med den begrunnelse at det er lite praktisk
at enslig mor eller far fyller vilkårene for overgangsstønad samtidig
med at de vil kunne ta ut alderspensjon fra folketrygden. Komiteen støtter
forslaget.
Tilføyelsen til bestemmelsene i § 19-17 om avkall
på alderspensjon dersom det lønner seg bedre for et pensjonistektepar
er i realiteten en videreføring av bestemmelsen før 2011. Forslaget
er en nødvendig tilpasning til de nye reglene om fleksibel alderspensjon
fra 2011 og innebærer at pensjonisten ikke kan «spare opp» pensjon i
de årene det gis avkall på pensjon. Komiteen støtter
forslaget.
Komiteen er enig i at det er
sivilstand ved uttakstidspunktet som skal legges til grunn ved beregning
av garantitillegget dersom pensjonen tas ut senere enn 67 år. Dersom
sivilstand ved 67 år skal legges til grunn, medfører dette en mer tungvint
arbeidsprosess for Nav og en komplisering av den elektroniske søknadsprosessen. Det
foreslås også en presisering i loven om at garantitillegget ikke
skal endres som følge av økt trygdetid etter fylte 67 år. Komiteen støtter forslaget
om endringer i § 20-20 i lov om folketrygd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i godt over 20 år har arbeidet for å få
fjernet avkortingen for gifte/samboende pensjonister.
Disse medlemmer vil fortsette
sitt arbeid for at samboende og gifte pensjonister sikres samme grunnpensjon/garantipensjon
uavhengig av sivilstand.
Disse medlemmer viser til at
stortingsrepresentant Robert Eriksson (Fremskrittspartiet) nylig
har fremmet et representantforslag om lik rett til alderspensjon
uavhengig av sivil status og ektefelles inntekt, jf. Representantforslag
103 S (2012–2013), og at forslaget vil bli behandlet i Stortinget
i løpet av våren 2013.
Disse medlemmer vil i påvente
av å få gjennomført endringene i ovennevnte forslag støtte regjeringens
forslag til endring i § 20-20 i lov om folketrygd.
Komiteen viser til
at i lov om endringer i lov om folketrygdloven foreslås det lovteknisk
oppretting som gjelder innføring av nye ledd på grunn av ny vedtatt
lovtekst og gjeninnføring av forskriftshjemmel som ble opphevet
ved en inkurie og som gjaldt fastsetting av trygdetid for alderspensjonister
som hadde rett til uføretrygd ved fylte 67 år. I endringsloven foreslås
også opphevelse av bestemmelsen om foreløpig uføretrygd som allerede
er fjernet ved lov 16. desember 2011 nr. 58 § 12-16. Komiteen støtter
forslagene til lovtekniske endringer i lov om endringer i folketrygdloven.
I lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser
foreslås oppheving av § 24 nr. 3 siste punktum som gjelder enke-
og enkemannspensjon til fraskilt enke eller enkemann som ikke har rett
til gjenlevendepensjon fra folketrygden. Komiteen er
enig i at det er urimelig å samordne med en ytelse pensjonisten
ikke har rett til og støtter forslaget.
Forslaget til endringer i arbeidsmarkedsloven § 13
gjelder utvidelse av hjemmelen til å gi forskrifter til loven slik
at departementet kan gi forskrifter om tiltak og tilskudd som arbeids-
og velferdsetaten administrerer, men som ikke er rettet mot arbeidssøkere.
Forskriftshjemmelen vil overføre ansvaret for bevilgning til enkelte tiltak
fra Stortinget til departementet ettersom de aktuelle tiltakene
i dag er hjemlet i Stortingets årlige budsjettvedtak. Komiteen støtter forslaget.
Det foreslås også en forskriftshjemmel til å
gi forskrift om hvordan perioden med fritak for arbeidsgivers lønnsplikt
under permittering skal beregnes, og komiteen støtter
dette forslaget.
Forslaget om endringer i lov om pensjonsordningen
for sykepleiere gjelder en presisering av at restpensjonen ved dødsfall
skal utbetales til ektefellen eller til dødsboet. Forslaget vil
likestille ordningen med ordningen i Statens pensjonskasse og er
i dag allerede praktisert slik. Presiseringen tas inn som nye fjerde
og femte punktum i § 11 første ledd, og komiteen er enig
i forslaget.
Avkorting av enke- og enkemannspensjon fra pensjonsordningen
for sykepleiere mot inntekt bortfaller når den etterlatte er fylt
70 år. Dette er ikke nedfelt i sykepleierpensjonsloven, men følger
blant annet av lov om Statens pensjonskasse. Komiteen støtter
at dette nedfelles i lov om pensjonsordningen for sykepleiere.