Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg

Det vises til ovennevnte representantforslag.

Etter gjeldende regelverk kan et arbeidsforhold bringes til opphør når arbeidstaker fyller 70 år. Regelen innebærer at arbeidstaker kan sies opp med begrunnelse i at aldersgrensen er oppnådd. Forslagsstillerne ønsker å heve grensen fra 70 til 75 år.

Jeg er enig med forslagsstillerne i at seniorene er viktige bidragsytere i arbeidslivet og at det er et behov for å øke avgangsalderen fra arbeidslivet. Det er også viktig å sikre at seniorer ikke diskrimineres ved ansettelse.

Ordninger med aldersgrenser har lenge vært vanlig i en rekke land og er vidt utbredt på arbeidsmarkedet. I Norge har vi hatt 70-årsregelen siden aldersgrenseloven kom i 1917. Det er ikke uten videre gitt at 70-årsgrensen er en riktig grense i en tid der befolkningen blir stadig friskere. 70-årsregelen innebærer ingen plikt til å avslutte arbeidsforholdet ved fylte 70 år. Samtidig kan en slik aldersgrense gi både arbeidsgiver og arbeidstaker større forutsigbarhet for når et arbeidsforhold avsluttes. Hensynet til en verdig avgang fra arbeidslivet kan også tale for å beholde aldersgrenser i arbeidslivet.

Det er viktig å lytte til hvilke tiltak arbeidsgiverne mener skal til for å øke avgangsalderen. Arbeidsgiverorganisasjonene har gitt uttrykk for at det å heve aldersgrensen vil kunne føre til risiko for at arbeidsgiverne vegrer seg for å ansette seniorer.

Min ambisjon er både å hindre diskriminering av seniorer ved ansettelse, og å få flere til å stå i arbeid frem til fylte 70. Fortsatt velger de fleste arbeidstakere å gå av før de må, og 70-årsregelen har praktisk betydning kun for et fåtall arbeidstakere. For å motvirke tidlig avgang er det viktig å sørge for et inkluderende arbeidsliv for alle, uavhengig av alder. Pensjonsreformen og arbeids- og velferdsreformene er sentrale elementer i denne strategien. Selv om det kan hevdes at den demografiske utviklingen og et stadig økende behov for arbeidskraft tilsier at man ikke bør ha et lovverk som hindrer dem som ønsker det i å jobbe så lenge de vil, så er det liten grunn til å anta at heving/fjerning av aldersgrensen vil føre til at langt flere blir stående i jobb etter fylte 70. Der både arbeidstaker og arbeidsgiver ser det som hensiktsmessig at arbeidsforholdet fortsetter også etter fylte 70 år, kan partene uten hinder i loven avtale dette. Jeg går derfor ikke inn for å heve aldersgrensen nå.