Komiteens merknader
- Kostnadsdekning – infrastruktur
- Om data i AutoPASS-anlegg m.m.
- Merknader fra utenriks- og forsvarskomiteen
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til EØS-komiteens beslutning nr. 89/2006 av 7. juli 2006 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2004/52/EF om samvirkingsevnen mellom elektroniske systemer. Komiteen viser også til svar fra samferdselsministeren, datert 1. februar 2013 og 28. februar 2013, på spørsmål fra komiteen i saken. Svarene følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at direktivet legger opp til at trafikanter skal kunne reise på tvers av landegrensene i Europa med bare én betalingsbrikke i bilen. Flertallet understreker at Europeisk elektronisk betalingstjeneste (EETS) utelukkende skal gjelde selve betalingen, og ikke påvirke nasjonal avgiftspolitikk, avgiftsnivå eller bruk av inntekter. Samtidig vil flertallet understreke at den enkelte selv står fritt til å velge om han/hun vil bruke EETS.
Flertallet er positiv til at regjeringen nå innfører mer konkurranse innenfor utstederrollen, ved at direktivet nå innfører at denne rollen skilles fra bompengeinnkrevingsrollen, som til nå har vært integrerte i samme virksomhet for selskapene. Dette direktivet, og EUs arbeid med ITS og RETS vil også føre til at selve utstederrollen konkurranseutsettes, og vil endre praksisen fra slik den har vært til nå.
Flertallet understreker at et oppgradert og moderne innkrevingssystem vil kunne være enklere å operere, og vil kunne legge til rette for bedre sikkerhetsstandarder, smartere og grønnere trafikkstyring. Alle disse elementene er viktige bidragsytere for at veitransport skal kunne bidra på en best mulig måte til økonomisk vekst på en minst mulig miljøbelastende måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet mener at staten skal finansiere bygging, vedlikehold og drift av riks- og fylkesveier. Av samme grunn er Fremskrittspartiet motstander av bompengefinansiering og bomringer der veibygging, andre samferdselstiltak og miljøtiltak finansieres av bilbrukerne. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet ønsker å erstatte dagens økende bompengefinansiering med statlig finansiering og avvikle eksisterende bompengeselskap gjennom statlig overtagelse av bompengeselskapenes gjeld. Disse medlemmer ser derfor ikke at Norge har et påtrengende behov for å implementere dette direktivet i EØS-avtalen.
Disse medlemmer har merket seg fra statsrådens svar på spørsmål nr. 1 at hele 24 medlemsland ikke har innført direktivet. Disse medlemmer finner det underlig at regjeringen også i denne saken legger til grunn at det haster for Norge å innføre et EU-direktiv når så mange av EUs egne medlemsland åpenbart ikke har hastverk med direktivet denne saken gjelder.
Komiteen viser til at EETS skal kunne etableres med basis i den infrastrukturen som er etablert med AutoPASS, men at det foreligger usikkerhet om de økonomiske og administrative konsekvensene. Komiteen registrerer at kostnadene skal dekkes av bompengeselskapene, med andre ord trafikantene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at det er etablert praksis i Norge at kostnader ved etablering av system i bompengeanlegg reflekteres gjennom bompengetaksten. Det må også antas at en betydelig del av kostnadene her vil dekkes inn ved at stadig flere utenlandske kjøretøy vil betale via avtale med sin utsteder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre er betenkt til at et system som pålegges av statlige myndigheter skal dekkes av trafikantene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen ikke medfører ekstra kostnader som skal betales av bilistene gjennom bompengeinnkreving.
Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet er i gang med å gjennomgå rutiner for bl.a. registrering, lagring, utlevering og sletting av data i AutoPASS-anlegg, og at arbeidet skjer i samarbeid med berørte departementer, Statens vegvesen og Datatilsynet. Komiteen ser også frem imot resultatene fra arbeidet for å utvikle alternativer for anonym ferdsel.
Utenriks- og forsvarskomiteen gir følgende uttalelse i brev datert 11. mars 2013:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling datert 6. mars 2013 og til de respektive partiers merknader vedrørende Prop. 39 S (2012–2013) – godkjenning av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2004/52/EF om samvirkingsevnen mellom elektroniske bompengesystemer.
Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter seg til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling til Prop. 39 S (2012–2013) og har ingen ytterligere merknader.»