Det vises til brev av 31. januar 2013 fra Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité vedrørende overstående.
Jernbaneverkets regnskap
for 2011 har så store mangler at Riksrevisjonen ikke kan bekrefte regnskapet
for dette året. De alvorlige forhold som er påpekt gjelder blant
annet hull i bilagsrekken, manglende avstemminger mellom forsystemer/hjelpesystemer
og regnskapssystemet, avstemming av balansekontoer og konvertering fra
virksomhets- til kontantregnskapet. Departementet har opplyst at
det ser svært alvorlig på situasjonen og at departementet vil følge
opp dette i styringsdialogen med Jernbaneverket.
Hvorfor har ikke departementet oppdaget denne alvorlige
svikten tidligere?
Samferdselsdepartementet ser alvorlig på at
Riksrevisjonen ikke har kunnet bekrefte regnskapet for 2011. Også
for regnskapsåret 2010 pekte Riksrevisjonen på hull i bilags- rekkefølgen
og at avstemminger av balansekonti ikke tilfredsstilte kravene som
stilles i økonomibestemmelsene. Riksrevisjonens merknader til Jernbaneverkets
regnskap for 2010 ble fulgt opp i styringsdialogen mellom Samferdselsdepartementet
og Jernbane- verket, og Jernbaneverket har rapportert til Samferdselsdepartementet
om hvilke tiltak som er iverksatt for å følge opp Riksrevisjonens
merknader. Bedre rapportering og regnskapskvalitet er viktige forhold
som tas opp i styringsdialogen mellom departementet og etaten.
Riksrevisjonen som Stortingets kontrollorgan med
en uavhengig stilling i forhold til forvaltningen, har ansvaret
for å revidere departementenes og underliggende etaters regnskaper.
Gjennom etatsstyringsdialogen følger Samferdselsdepartementet opp
etatenes bruk av tildelte bevilgninger, investeringsprosjekter og
andre tiltak som er viktige i den overordnede styringen av etatene.
Samferdselsdepartementet har fulgt opp Riksrevisjonens
merknader til regnskapet for 2011 overfor Jernbaneverket og kan
opplyse om følgende:
Fra 1. januar 2013
har Jernbaneverket iverksatt en ny regnskapsløsning basert på en
felles økonomimodell for hele virksomheten med en teknisk løsning
og ikke fem modeller som var benyttet tidligere. Denne løsningen
vil gi bedre kvalitet i regnskapet og forenkler interne transaksjonsprosesser
i Jernbane- verket. I 2013 skal Jernbaneverket dessuten videreutvikle
den nye regnskaps- løsningen for å bedre data- og regnskapskvaliteten
og effektivisere de interne rapporteringsprosessene.
Høsten 2011 iverksatte Jernbaneverket et prosjekt
for å bedre økonomistyringen i etaten. Dette hadde sin bakgrunn
i oppfølgingen av Riksrevisjonens merknader og flere analyser gjennomført
av Jernbaneverket som pekte på mulighetene for å effektivisere økonomistyringen
og behovet for bedre kvalitet i regnskapsdata. Prosjektet avdekket
svakheter i Jernbaneverkets regnskaps- og økonomipro- sesser og
det ble startet opp fire prosjekter: «Regnskap, rapportering og
styringsinformasjon», «Lønn og timeregistrering», «Innkjøp, lager
og logistikk», og «Plan og gjennomføring i drifts- og vedlikeholdsprosessen».
De pågående prosjektene skal bidra til:
Jernbaneverket skal
ha en enhetlig regnskapsrapportering og regnskapet skal være i tråd med
økonomiregelverket og god regnskapsskikk i staten.
Relevant og pålitelig økonomisk styringsinformasjon
skal være enkelt tilgjengelig på alle nivå i organisasjonen.
Oppdaterte budsjetter og regnskapsinformasjon.
Enhetene i Jernbaneverket bruker mindre
ressurser på de relevante prosessene.
Kvaliteten på planer og rapporter skal
være i henhold til økonomiregelverket og slik at det gir best mulig
beslutningsgrunnlag for alle beslutningstakere.
Aktuelle systemer og verktøy skal mest
mulig automatiserte og selvbetjente slik at de blir enklere å bruke.
Departementet har merket seg de tiltak som Jernbaneverket
har iverksatt og er i ferd med å gjennomføre for å følge opp merknadene
fra Riksrevisjonen. Departementet forventer at overgangen til ny
økonomimodell fra 1. januar 2013 og øvrige aktiviteter for bedre
regnskaps- og økonomiprosesser, vil bidra til en vesentlig bedre
regnskaps- kvalitet i Jernbaneverket.
Departementet vil i styringsdialogen med Jernbaneverket
følge opp og påse at nødvendige tiltak iverksettes for å lukke de
avvik Riksrevisjonen har påpekt og at Jernbaneverket fortsetter
arbeidet med å forbedre sine regnskaps- og økonomi- prosesser.
Kopi: Jernbaneverket