Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 12. februar 2013

Vedrørende Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2011 - Dokument 1 (2012-2013)

Jeg viser til brev datert 31. januar hvor kontroll- og konstitusjonskomiteen stiller følgende spørsmål:

«Helsedirektoratet har for tredje året på rad ikke kunnet legge frem et reviderbart regnskap. I påvente av nye elektroniske fag- og økonomisystemer er det iverksatt kompenserende manuelle kontroller for å gjennomføre de revisjonshandlinger og innhente de bevis som er nødvendig for å bekrefte regnskapet. Riksrevisjonen har tidligere uttalt at kvaliteten på de kompenserende kontrollene ikke har vært god nok. Hva er årsaken til at departementet ikke har evnet å rydde opp i disse forholdene tidligere?»

Helseøkonomiforvaltningen ble overført fra arbeids- og velferdsetaten til Helsedirektoratet i 2009, og organisert i HELFO. Etaten utbetaler årlig til sammen 27 milliarder kroner basert på om lag 7000 transaksjoner daglig. Søknader fra enkeltpersoner og leverandører av helsetjenester blir behandlet i ulike fagsystemer før de overføres til økonomisystemer for blant annet utbetaling og regnskapsføring. Eierskapet til systemene er delt mellom HELFO og NAV. I tillegg benyttes noen av fag- og økonomisystemene i dag både av HELFO og av NAV. Datasystemene er av en slik kvalitet at det ikke har vært mulig å spore saksgangen elektronisk mellom de ulike systemene, og å foreta uttrekk fra systemene for elektronisk avstemming av transaksjonene.

Riksrevisjonen har i sin revisjon av regnskapsåret 2011 påpekt at transaksjonene mellom to av fagsystemene på helserefusjonsområdet ikke kan avstemmes mot ett av regnskapssystemene, nemlig Oppdragssystemet. Riksrevisjonen finner at manglende aggregerte avstemminger mellom disse systemene innebærer at dokumentasjonen ikke er tilstrekkelig for å gjennomføre nødvendige revisjonshandlinger for å kunne bekrefte regnskapet for Helsedirektoratet. Manglende aggregerte kontroller i henhold til krav i bestemmelser om økonomistyring i staten er påpekt ved revisjon også i 2009 og 2010.

Det er de samme fag- og økonomisystemene som benyttes i dag som før helserefusjonsområdet ble overført fra NAV til Helsedirektoratet i 2009.

Arbeids- og velferdsetaten utviklet i sin tid Oppdragssystemet uten funksjonalitet for periodiske rapporter for mottatte oppdrag fordelt på fagsystemer. Helse- og omsorgsdepartementet var kjent med at denne funksjonaliteten ikke eksisterte da helseøkonomiforvaltningen ble overført. Helsedirektoratet og NAV har siden overføringen samarbeidet med å utvikle systemer for aggregert avstemming for HELFOs stønadshåndtering. Kompleksiteten i arbeidet er stor.

I 2012 utarbeidet NAV og Helsedirektoratet en egen rapport for aggregert avstemming. Avstemmingsrapporten ble under utvikling forelagt Riksrevisjonen, som har hatt anledning til å gi tilbakemeldinger og komme med spørsmål underveis. Helsedirektoratets vurdering er at den nye avstemmingsrapporten vil tilfredsstille kravene til økonomioppfølging, herunder aggregert avstemming. Rapporten vil bli lagt til grunn for totalavstemming av stønadsregnskapet for 2012. Den gir en helt ny mulighet for å verifisere HELFOs økonomitransaksjoner inn mot NAVs utbetalingssystemer. Direktoratet opplyser at så langt har rapporten avdekket svært få avvik i regnskapet, og den har gitt HELFO mulighet for å foreta nødvendige justeringer, og dermed kunne også legge fram reviderbart regnskap.

Som følge av arbeidet med å utvikle elektroniske avstemmingssystemer ble det i en periode lagt mindre vekt på kompenserende manuelle kontroller som en løsning. Slike manuelle kontroller er svært arbeidskrevende med tanke på det store utbetalingsnivået og antall utbetalinger som genereres på helserefusjonsområdet daglig. Manuelle kompenserende rutiner kan vanskelig fullt ut erstatte aggregert maskinell avstemming. Det vil i så fall kreve avsetting av uforholdsmessig store ressurser. HELFO har anslått at det per i dag medgår om lag 6 årsverk til arbeidet. I tillegg kommer årsverk i NAV.

Helse- og omsorgsdepartementet har helt siden overføringen av helseøkonomiforvaltningen vært opptatt av å utvikle bedre IKT-systemer for HELFO. I styringsdialogen med Helsedirektoratet har departementet tatt opp nødvendigheten av å forbedre regnskapsrutinene på helserefusjonsområdet gjennom manuelle kompenserende kontrolltiltak.

Ved Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2013 ble det bevilget 30 mill. kroner til etablering av ny elektronisk plattform i Helsedirektoratet og HELFO. Utviklingsarbeidet vil gå over flere år og nye systemer erstatter dagens systemer fortløpende over tid. Målet er at virksomhetene kun skal ha en saksbehandlingsløsning og en økonomiløsning på sikt, tilpasset etatenes egne behov. Det vil gjøre det mulig å koble seg av de systemer hvor man i dag er avhengig av leveranser fra NAV.