Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

18. Samferdselsdepartementet

Samlet utgiftsbevilgning til Samferdselsdepartementet i 2011 utgjorde 31 218 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011 utgjorde 3 590 mill. kroner. Samferdselsdepartementet har ansvaret for seks virksomheter og seks selskaper.

Riksrevisjonen har avgitt fem avsluttende revisjonsbrev uten merknad, og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Jernbaneverket.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det i 2011 kun er brukt 53 prosent av bevilgningen til rassikring av fylkesveger på kap. 1320 post 62, og at 361,5 mill. kroner av bevilgningen står ubrukt. Riksrevisjonen konstaterer at det også var et mindreforbruk i 2010, og at akkumulert beløp som overføres til 2012 har økt med 122,5 mill. kroner.

Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet har skissert nye retningslinjer for Statens vegvesens bruk og rapportering av midler til rassikring på fylkesveger, og at det vil være anledning til å omdisponere midler mellom vegstrekninger internt i fylket og mellom fylker. Riksrevisjonen har også merket seg at departementet vil vurdere ytterligere tiltak på grunnlag av rapporter og regnskapet for 2012.

Riksrevisjonen forutsetter at Samferdselsdepartementet følger opp saken gjennom styringsdialogen med Statens vegvesen.

Riksrevisjonen er kritisk til at det i 2011 bare ble brukt 45,5 mill. kroner av en bevilgning på 143,6 mill. kroner, på kap. 1320 post 62 Tilskudd til miljøvennlig transport, Transnovaprosjektet. Riksrevisjonen registrerer at akkumulert beløp som overføres til 2012, er 98,1 mill. kroner. Riksrevisjonen viser til bevilgningsreglementets § 3 om blant annet realistisk budsjettering.

Riksrevisjonen har merket seg at Transnova, som administrerer ordningen, har iverksatt tiltak for å redusere etterslepet i utbetalingene. Riksrevisjonen har også merket seg at departementet vil stille krav til intensjonsavtaler med samarbeidsparter og detaljerte finansieringsplaner ved innsending av søknad, og at tidspunkt for utbetaling vil bli flyttet for å sikre at flere utbetalinger kommer med i regnskapet for gjeldende år.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Jernbaneverket for 2011 ikke hadde oversikt over sine innkjøpsavtaler, at det var vanskelig å finne dokumentasjon for at anskaffelsesregelverket ble fulgt og hvilke kontrollrutiner som eksisterte.

Riksrevisjonen konstaterer at Jernbaneverket har satt i gang arbeid med å samle alle rammeavtaler og gjøre disse tilgjengelige på eget intranett. Videre har Riksrevisjonen merket seg at Jernbaneverket har startet arbeidet med å kvalitetssikre at alle anskaffelser som er foretatt av eller med bistand av etatens forsyningsenhet, er korrekt registrert i kontraktsregisteret, og at et elektronisk konkurransegjennomføringsverktøy for anskaffelser over 500 000 kroner vil bli implementert høsten 2012.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at etterlevelse av kravene til kunngjøring i EØS-regelverket ikke kunne dokumenteres på revisjonstidspunktet for 11 av 18 anskaffelser. Disse hadde en samlet kostnad på over tre mrd. kroner. Ved revisjonen ble det heller ikke lagt fram dokumentasjon for gyldig unntak fra EØS-regelverkets krav. Videre er Riksrevisjonen kritisk til at det manglet gyldig skatteattest for 9 og HMS-erklæring for 7 av de 18 kontrollerte anskaffelsene.

Riksrevisjonen vil peke på at det i regnskapet var mangler ved referanse og sporbarhet til underliggende dokumentasjon i form av kontrakt eller avtale slik anskaffelsesregelverket forutsetter. Manglende sporbarhet svekker muligheten for en effektiv intern kontroll med at kostnadsføring og utbetaling er i samsvar med underliggende forpliktelse eller vilkår. Den manglende sporbarhet svekker også muligheten for ekstern kontroll og revisjon. Riksrevisjonen mener det er alvorlig at Jernbaneverkets praksis ved kontering av bilag har ført til manglende henvisning til underliggende dokumentasjon, svekket sporbarhet og internkontroll knyttet til ca. 1,11 mrd. kroner kostnadsført i regnskapet for 2011.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at Jernbaneverket ikke har tilfredsstillende oversikt over lett omsettelig ikt-utstyr. Riksrevisjonen vil peke på at Jernbaneverket bare kan dokumentere listeføring av ikt-utstyr for ca. 40 mill. kroner av en total anskaffelse i 2011 på 73 mill. kroner.

Riksrevisjonen har merket seg at Jernbaneverket nå gjennomgår sin forvaltning av lett omsettelig ikt-utstyr, og at nye rutiner forventes implementert i løpet av 2012.

Riksrevisjonen vil peke på at mangler ved etterlevelse av krav til nødvendig dokumentasjon og sporbarhet svekker administrasjonens mulighet til å gjennomføre god internkontroll i samsvar med økonomi- og anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen forutsetter at dokumentasjonen kvalitetssikres fortløpende, og at den kan gjøres tilgjengelig ved gjennomføringen av revisjonen, og ikke først etter at revisjonen i praksis må være avsluttet. Riksrevisjonen legger til grunn at Samferdselsdepartementet gjennom styringsdialogen følger opp Jernbaneverkets arbeid med å legge til rette for god internkontroll, blant annet med at regelverket for anskaffelser følges.

Riksrevisjonen kan ikke bekrefte Jernbaneverkets regnskap for 2011.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det på revisjonstidspunktet manglet forklaring på hull i bilagsrekkefølgen i Jernbaneverkets regnskap for 2011. Den manglende fullstendigheten i regnskapet representerer en andel på ca. 40 prosent av totalt antall bilagsnummer. Dette innebærer at Riksrevisjonen ikke kan bekrefte fullstendigheten i Jernbaneverkets regnskap. Riksrevisjonen vil peke på at usikkerhet rundt en relativt stor andel av data i regnskapssystemet gjør sporbarhet vanskelig. Det skaper dermed også usikkerhet om underliggende transaksjoner i Jernbaneverkets regnskap er uten vesentlige feil og mangler.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at det foreligger betydelige svakheter i den interne kontrollen og at det mangler avstemminger mellom forsystemer/hjelpesystemer og regnskapssystemet i Jernbaneverket. Mangler ved avstemmingene gjør at Riksrevisjonen ikke kan bekrefte en fullstendig overføring av data fra forsystemene til regnskapssystemet for driftskritisk materiell, lager av skinnegående anleggsmaskiner og lønnsdata. Riksrevisjonen vil peke på at også manglende avstemminger skaper usikkerhet om Jernbaneverkets regnskap for 2011 er fullstendig, og om virksomhetens verdier er forvaltet på en tilfredsstillende måte.

Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet viser til at Jernbaneverkets arbeid med endret økonomimodell vil bidra til etterlevelse av økonomibestemmelsene med mer effektive avstemmingsprosedyrer.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at Jernbaneverkets regnskap mangler avstemminger og forklaringer til konti mellom kontant- og virksomhetsregnskapet. Riksrevisjonen peker på at dette skaper usikkerhet om Jernbaneverkets kontantregnskap for 2011. Riksrevisjonen mener at svakhetene og manglene ved konverteringen fra virksomhets- til kontantregnskapet ikke tilfredsstilte kravene til internkontroll i økonomireglementet. Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet viser til at Jernbaneverket nå legger opp til å gjennomføre tertialvise avstemminger.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at avstemming av balansekontoer for 2011 ikke var gjennomført før innrapporteringen til statsregnskapet. Riksrevisjonen vil presisere at det er viktig at alle balansekonti er avstemt og dokumentert i samsvar med bestemmelsene i økonomireglementet, for å sikre at data under samferdselsområdet ikke inneholder feil.

Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet viser til at Jernbaneverket har iverksatt tiltak for å bedre dokumentasjonen av gjennomførte avstemminger.

Revisjon av Jernbaneverkets regnskap for 2011 har avdekket flere alvorlige forhold. Riksrevisjonen har i ettertid mottatt en del dokumentasjon på de forholdene som er tatt opp. Dette bekrefter at Jernbaneverket gjennom året har hatt manglende sporbarhet og manglende forutsetninger for en effektiv internkontroll i henhold til økonomiregelverket. Flere av de forholdene som er tatt opp for 2011, ble også tatt opp for 2010.

Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet legger til grunn at gjennomførte og planlagte tiltak vil gi en bedre innretning og dokumentasjon av Jernbaneverkets regnskap. Riksrevisjonen forutsetter at Samferdselsdepartementet følger opp de påpekte forholdene i styringsdialogen med Jernbaneverket.

Av tidligere rapporterte forhold er følgende saker avsluttet:

  • kostnadsøkninger og konkurransesituasjonen ved fornyelse av driftskontrakter

  • kostnadsoverskridelser og forsinkelser i prosjekter

  • depositum i partnerskapet ERESS

  • vedlikehold av jernbanebruer

Av tidligere rapporterte forhold vil følgende saker bli fulgt opp i den løpende revisjon:

  • tilskudd til tilgjengelighetstiltak

  • byggherrens oppfølging av entreprenørene

  • styring av drifts- og vedlikeholdsområdet

  • utarbeiding og arkivering av dokumentasjon

  • konsulenter

Komiteen viser til Riksrevisjonens revisjon og kontroll av Samferdselsdepartementet og dets underliggende virksomheter. Komiteen har merket seg at det er avgitt fem avsluttende revisjonsbrev uten merknad og ett med merknad til Jernbaneverket.

Komiteen viser til at den i brev av 31. januar 2013 til departementet stilte spørsmål om Jernbaneverkets regnskap. Statsråden svarte i brev av 13. februar 2013. Brevet følger som vedlegg til innstillingen.

Komiteen har merket seg at halvparten av bevilgningene til rassikring av fylkesveiene står ubrukt. Det var også et underforbruk i 2010. Komiteen har merket seg at det i 2012 ble satt i verk nye retningslinjer for bruk av midler til rassikring på fylkesveger. Komiteen forutsetter at departementet ut fra regnskapet for 2012 vurderer om det er behov for ytterligere tiltak for å forbedre dette.

Komiteen finner det kritikkverdig at Jernbaneverkets regnskap for 2011 har så store mangler at Riksrevisjonen ikke kan bekrefte regnskapet. Blant annet skyldes dette hull i bilagsrekken, manglende avstemminger mellom for-/hjelpesystemer og regnskapssystemet, avstemming av balansekontoer og konvertering fra virksomhets- til kontantprinsippet.

Departementet har i svarbrevet til komiteen opplyst at Jernbaneverket fra 1. januar 2013 har iverksatt en ny regnskapsløsning basert på en felles økonomimodell for hele virksomheten med én teknisk løsning og ikke fem modeller som ble benyttet tidligere. Denne løsningen vil ifølge departementet gi bedre kvalitet og forenkle de interne transaksjonsprosessene i Jernbaneverket. Departementet forventer at overgangen til ny økonomimodell fra 1. januar 2013 og øvrige aktiviteter for bedre regnskaps- og økonomiprosesser vil bidra til en vesentlig bedre regnskapskvalitet i Jernbaneverket. Departementet vil i styringsdialogen med Jernbaneverket også følge opp og påse at de nødvendige tiltak iverksettes for å lukke de avvik Riksrevisjonen har påpekt.

Komiteen har merket seg at det er iverksatt tiltak og at departementet vil følge opp disse, slik at de påpekte feil og mangler blir brakt i orden.

Komiteenmener videre det er kritikkverdig at Jernbaneverket ikke har hatt oversikt over sine innkjøpsavtaler, og at det har vært vanskelig å finne dokumentasjon for at anskaffelsesregelverket er fulgt og for hvilke kontrollrutiner som eksisterte.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstreser svært alvorlig på dette og ber departementet umiddelbart rydde opp i disse forholdene.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg at Jernbaneverket har satt i verk tiltak og forutsetter at departementet følger opp disse forholdene.