11. Kommunal- og regionaldepartementet
Samlet utgiftsbevilgning til Kommunal- og regionaldepartementet i 2011 utgjorde 157 631 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011 utgjorde 13 421 mill. kroner. Kommunal- og regionaldepartementet har ansvaret for fire virksomheter og ett selskap.
Riksrevisjonen har avgitt tre avsluttende revisjonsbrev uten merknad, og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Direktoratet for byggkvalitet.
Revisjonen har avdekket at byggevarer i liten grad har vært underlagt tilsyn. Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at direktoratet ikke har utarbeidet mål eller planer for produkt- og markedstilsyn, samt at det ikke har vurdert oppfølging på et faglig og risikobasert grunnlag. Riksrevisjonen registrerer at det er foretatt omorganisering internt i direktoratet for å styrke markedstilsynet, og at departementet mener iverksatte tiltak vil føre til forbedring av tilsyn med byggevarer. Riksrevisjonen merker seg at departementet vil følge opp direktoratets arbeid med produkt- og markedstilsyn i styringsdialogen og vurdere flere tiltak knyttet til krav som følger av byggevareforordningen.
Riksrevisjonen merker seg også at Kommunal- og regionaldepartementet er enig med Riksrevisjonen i at aktivitetsnivået for tilsyn med byggevaremarkedet bør styrkes. Videre har departementet forpliktet seg til sammen med direktoratet å vurdere hva som er et akseptabelt aktivitetsnivå framover.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at nesten alle tilsyn som er gjennomført med sentralt godkjente foretak de senere årene, avdekker feil og mangler, og at om lag 25 prosent av de stedlige tilsynene resulterer i at godkjenning blir trukket tilbake. Riksrevisjonen er kritisk til at direktoratet kun gjennomførte 1 av 150 planlagte stedlige tilsyn, og kun 62 av 400 planlagte dokumenttilsyn. Videre registrerer Riksrevisjonen at antall meldinger fra kommuner og andre om manglende dugelighet hos foretakene har økt mye de siste årene, og at kun 72 av 1194 meldinger ble fulgt opp i 2011.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementet først i desember 2011 reduserte ambisjonsnivået for antall tilsyn dette året – til tross for at departementet tidlig på året var kjent med direktoratets vanskelige situasjon.
Departementet har i tildelingsbrevet til direktoratet for 2012 presisert at tilsynsaktiviteten må økes, og Riksrevisjonen forutsetter at departementet fastsetter måltall for tilsynsaktiviteten i tildelingsbrevet for 2013, samt at direktoratets måloppnåelse følges opp tett.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at direktoratet har foretatt flere anskaffelser som ikke har vært i tråd med regelverket for offentlige anskaffelser, og peker på viktigheten av at lov og forskrift om offentlige anskaffelser følges for å sikre økt verdiskaping i samfunnet og effektiv ressursbruk av offentlige midler.
Kommunal- og regionaldepartementet opplyser at direktoratet har satt i gang arbeid med å videreutvikle rutiner og heve kompetansen på anskaffelsesområdet. Riksrevisjonen vil framheve betydningen av at departementet i sin styringsdialog med direktoratet følger opp at anskaffelsesregelverket blir etterlevd.
Riksrevisjonen anser det for uheldig at fakturaer med forfall i 2011 først er utbetalt og bokført i 2012. Riksrevisjonen understreker betydningen av at bevilgningsreglementet følges, og forutsetter at Direktoratet for byggkvalitet iverksetter rutiner som sikrer at fakturaer betales til rett tid. Riksrevisjonen merker seg at departementet vil følge opp saken i styringsdialogen med direktoratet.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende saker avsluttet:
merknader til Kommunal- og regionaldepartementets regnskap for 2010
merknader til beregning og betaling av merverdiavgift i Den norske stats husbank
Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:
Den norske stats husbanks forvaltning av investeringstilskuddet til omsorgsboliger og sykehjemsplasser
Komiteen viser til Riksrevisjonens revisjon og kontroll av Kommunal- og regionaldepartementet og dets underliggende virksomheter. Komiteen har merket seg at det er avgitt tre avsluttende revisjonsbrev uten merknader og ett med merknader til Direktoratet for byggkvalitet.
Riksrevisjonen har undersøkt mål- og resultatstyring for tilsynsvirksomheten med byggevaremarkedet i Direktoratet for byggkvalitet, og har merknader om omfang av tilsyn, etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser og avvik i regnskapsførsel. Byggevaremarkedet har i liten grad vært underlagt tilsyn. For tilsyn etter ordningen med sentral godkjenning av foretak har antall stedlige tilsyn og antall gjennomførte dokumenttilsyn falt. Komiteen er av den oppfatning at 2011 har vært et unntaksår grunnet omorganisering og flytting med 80 pst nytilsatte. Komiteen vil påpeke at tilsynsarbeid på et så lavt nivå ikke kan fortsette uten at tilsynsordningen undergraves. Departementet vil sammen med direktoratet vurdere hva som er et akseptabelt aktivitetsnivå framover. Videre er tiltak for bedret kompetanse, rutiner, med mer iverksatt. Komiteen legger til grunn at tiltakene vil føre til forbedringer og at departementet følger opp direktoratet tett i den løpende styringsdialogen.
Komiteen viser til sine merknader i Innst. 211 S (2011–2012) om Husbankens forvaltning av investeringstilskuddet til omsorgsboliger og sykehjem, og slutter seg til at dette viktige satsingsområdet følges opp i den løpende revisjonen.