Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
den fremlagte proposisjonen med forslag til lovvedtak og stortingsvedtak
i sjøloven vedrørende regler om passasjeransvar m.m.
Komiteen viser videre til at
Norge har vært pådriver i arbeidet med å få på plass 2002 Aten-protokollen,
men i arbeidet med ratifikasjon og gjennomføring i norsk rett har
man ventet på at EU skulle sluttføre sitt arbeid med forordningen om
regional gjennomføring av konvensjonen. I all hovedsak blir ansvaret
for transportøren overfor passasjerene styrket og utvidet. Ansvarsbeløpet
øker betraktelig, med et objektivt ansvar opptil en grense på 250 000
SDR per passasjer, samt et subjektivt ansvar opptil en grense på 400 000
SDR.
Komiteen påpeker også at det
ved Aten-konvensjonen innføres et krav til tvungen ansvarsforsikring
for passasjerskip som tar mer enn 12 passasjerer. Plikten gjelder
da for inntil 250 000 SDR multiplisert med så mange passasjerer
som skipet er sertifisert for.
Komiteen ser positivt på at passasjerenes
rettigheter styrkes.
Komiteen viser for øvrig til
egen innstilling om forslaget til stortingsvedtak.